Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke"— Esityksen transkriptio:

1 Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke 2017-2019
Ammattikorkeakoulujen opintoasiainpäivät 2017 / 9.11 Vaasa Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke #AMKopiskelijavalinnat

2 Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke 2017-2019
Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke valmisteltiin yhteistyössä Metropolian ja Arenen kanssa. Kaikki ammattikorkeakoulut ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen hankkeen toimintaan. Metropolia Ammattikorkeakoulu koordinoi hanketta. Hankkeelle myönnettiin erityisavustusta €. Hanke toteutetaan ajalla Hankkeen visio Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishankkeen jälkeen meillä on entistä hakijaystävällisempi, kustannustehokkaampi ja yksinkertaisempi digitaalisuutta hyödyntävä opiskelijavalintaprosessi. Hankkeen tavoite Tavoitteena kehittää ja luoda uudenlaisia käytäntöjä ja valintamalleja, jotka parantavat ja tukevat hakijoiden nopeampaa hakeutumista ammattikorkeakouluun ja luovat uudenlaisia mahdollisuuksia hakeutua tutkinto-opiskelijaksi. Kehittämistyössä hyödynnetään digitaalisia ratkaisuja. Hankkeelta edellytetään yhteistyötä Helsingin yliopiston Opiskelijavalintojen uudistaminen -hankkeen kanssa. Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke

3 Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke 2017-2019: Osahankkeet
Todistusvalintojen kehittäminen Valintakokeiden kehittäminen ja digitalisointi Opiskelijavalintoihin liittyvän ohjauksen ja viestinnän kehittäminen Muiden osaamisperustaisten valintatapojen kehittäminen Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke

4 Koulutusalakohtaiset työryhmät
Ohjausryhmä Projektipäällikkö Osahanke 1 - Todistusvalinnan kehittäminen Osahanke 2 valintakokeiden kehittäminen ja digitalisointi Osahanke 3 Pidempikestoiset verkossa suoritettavat ”valintanäytöt” Osahanke 4 - Opiskelijavalintoihin liittyvän ohjauksen ja viestinnän kehittäminen Projektiryhmä Projektiryhmä Projektiryhmä Koulutusalakohtaiset työryhmät Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke

5 Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke 2017-2019
Ohjausryhmän jäsenet Projektipäällikkö Marko Borodavkin Metropolia Ammattikorkeakoulu Vararehtori Minna Hiillos Haaga-Helia ammattikorkeakoulu (liiketalous/IT, liikunta) Vararehtori Päivi Karttunen Tampereen ammattikorkeakoulu (sosiaali- ja terveysala) Oppimisjohtaja Tapani Martti Metropolia Ammattikorkeakoulu (tekniikka, merenkulun ala) Koulutusjohtaja Jukka Määttä Humanistinen ammattikorkeakoulu (humanistinen ala) Vararehtori Katri Ojasalo Laurea-ammattikorkeakoulu (matkailu- ravitsemus- ja talousala) Kehityspäällikkö Tuomas Orama Metropolia Ammattikorkeakoulu Opintoasiainpäällikkö Tapio Rimpioja, PJ Metropolia Ammattikorkeakoulu Toiminnanjohtaja Riitta Rissanen, VPJ Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry Vararehtori Janne Salminen Hämeen ammattikorkeakoulu (luonnonvara-ala) Opintoasiainpäällikkö Janne Santala Satakunnan ammattikorkeakoulu Koulutusjohtaja Timo Tanskanen Turun ammattikorkeakoulu (kulttuuriala) Vararehtori Mirja Toikka Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (matkailu- ravitsemus- ja talousala) Rehtori Mervi Vidgrén Savonia Ammattikorkeakoulu Erityisasiantuntija Merja Väistö Opetushallitus Asiantuntijajäsenet: Koulutuspoliittinen asiantuntija Samuli Maxenius SAKKI ry Koulutuspoliittinen asiantuntija Annakaisa Tikkinen Suomen Lukiolaisten Liitto Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke

6 Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke 2017-2019
Todistusvalinnan & valintakokeiden kehittäminen ja digitalisointi: Projektiryhmä Marko Borodavkin, projektipäällikkö, Metropolia Ammattikorkeakoulu Kirsi Talman, projektiryhmän vetäjä, Metropolia Ammattikorkeakoulu Koulutusalojen edustajat: Heikki Valmu, Metropolia Ammattikorkeakoulu / tekniikan ala Ida Borgar Yrkeshögskolan Novia / Merenkulun ala Eija Piikkilä, Tampereen ammattikorkeakoulu / Sosiaali-, terveys ja kauneudenhoitoala Katja Komulainen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu / Liiketalouden ala Minna Kivihalme, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu / Tietojenkäsittelyn ala Tuija Pesonen, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu / Matkailu- ravitsemis- ja talousala Outi Vahtila, Hämeen ammattikorkeakoulu / Luonnonvara-ala Matti Kauppinen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu / Liikunta-ala Timo Tanskanen, Turun ammattikorkeakoulu / Kulttuuriala Tarja Nyman, Humanistinen ammattikorkeakoulu / Humanistinen ala Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke

7 Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke 2017-2019
Valintakokeiden kehittäminen ja digitalisointi: Koulutusalakohtaiset työryhmät 6 henkilöä Tekniikan, luonnonvaran ja merenkulun ala 10 henkilöä Sosiaali- , terveys, humanistinen, liikunta ja kauneudenhoitoala 6 henkilöä Liiketalouden ja luonnontieteiden ala 4 henkilöä Matkailu- ravitsemis- ja talousala 2 henkilöä Kulttuuriala Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke

8 Valintakokeiden kehittäminen ja digitalisointi
Tavoitteena digitaalisesti toteutettavan valtakunnallisen valintakokeen kehittäminen eri koulutusalat huomioiden. Uuden valintakokeen tarkoituksena on toteuttaa opiskelijavalinnat nykyistä tasavertaisemmin ja kustannustehokkaammin. Hankkeessa syntynyt uusi digitaalinen valintakoe korvaa aiemmat koulutusalakohtaiset valtakunnalliset valintakokeet. Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke

9 Valintakokeiden kehittäminen ja digitalisointi
Toimenpiteet Nykyisten valintakoekäytäntöjen kartoittaminen verkkokyselynä. Tuotetaan tietoa eri alojen opintomenestykseen yhteydessä olevista/ennustavista tekijöistä. Tuotetaan tietoa uuden valintakokeen rakenteesta ja sisällöstä. Uuden digitaalisen valintakokeen teknisen toteutuksen suunnittelu ja kehittäminen. Uuden digitaalisen valintakokeen pilotointi/käyttöönotto. Digitaalisen valintakokeen jatkokehitystoimenpiteiden tunnistaminen. Toteutus Määrittelyvaihe 2017 Kehittämisvaihe vuosi 2018 Toteutusvaihe kevät 2019 Jatkokehitysvaihe syksy 2019 Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke

10 Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke 2017-2019
Määrittelyvaihe Valintakoekäytäntöjen kartoittaminen verkkokyselynä 08/2017 Tavoitteena oli kerätä jokaisesta suomen/ruotsinkielisestä amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tutkinnosta valintakoekäytäntöihin liittyvät keskeiset tiedot: Valintakokeissa arvioidut asiat ja käytössä olleet valintakoemenetelmät Valintakokeisiin käytetyt resurssit Tuotetaan tietoa eri alojen opintomenestykseen yhteydessä olevista/ennustavista tekijöistä 12/2017 Kirjallisuuskatsaukset Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke

11 Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke 2017-2019
Määrittelyvaihe Alustava selvitystyö valintakoeprosessiin ja tekniseen toteutukseen liittyvistä reunaehdoista esimerkiksi: Uusi digitaalinen valintakoe pilotoidaan koko ammattikorkeakoulusektorilla keväällä 2019? Valintakoe on hakusidonnainen? Opintopolku- ja digitaalisen valintakoejärjestelmän rajapinnat? Hakijoiden tunnistaminen? Valintakokeen suorittaminen Hakijoiden lukumäärä? Valintakokeen ajankohta? Hakija voi valita suoritusajan- ja paikan? Ilmoittautuminen valintakokeeseen? Omalla koneella? Kokeen valvonta? Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke

12 Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke 2017-2019
Kehittämisvaihe Uuden valintakokeen rakenne ja sisältö kevät 2018. Ammattikorkeakoulut sopivat uuden valintakokeen käyttöönotosta hankekauden ajalle. Lisäksi sovitaan hallinta-ja ylläpitomallista hankekauden jälkeiselle ajalle. kevät 2018. Uuden digitaalisen valintakokeen teknisen toteutuksen suunnittelu ja kehittäminen 2018/2019. Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke

13 Todistusvalintojen kehittäminen
Tavoitteet Ammattikorkeakoulut ovat asettaneet tavoitteeksi toisen asteen tutkintojen nykyistä paremman hyödyntämisen opiskelijavalinnoissa. Todistusvalinnoilla voidaan opintopolkujen joustavoittamisen lisäksi parantaa valintojen kustannustehokkuutta ja hakijoiden tasavertaisuutta. Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke

14 AMK-sektorin yo-todistusvalintojen kehittämisen taustaa
Yo-sektorin kanssa tehty yhteistyö Kirjallisuudesta tunnistettu aineita, jotka ennustaneet opintomenestystä (mm. Rantanen 2001, Rantanen 2004) AMK-sektorin oman pisteytysmallin kehittäminen Yhden yhteisen pistemallin luominen mahdollista Selkeä malli arvotettavista aineista lukioille ja tuleville hakijoille Pisteytysmallien simulointi Kehittämistyön tekeminen yhteystyössä keskeisten sidosryhmien kanssa. Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke

15 Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke 2017-2019
AINE AINE/ TASO L E M C B A Äidinkieli (huomioidaan kaikilta, äidinkielenä huomioidaan suomi, ruotsi, saame, suomi toisena kielenä ja ruotsi toisena kielenä) 38 34 27 20 13 6 Vieras/toinen kotimainen kieli (paras arvosana huomioidaan) Pitkä 36 32 25 18 11 4 Keskipitkä 31 24 17 10 Lyhyt 30 21 15 9 3 Matematiikka (parempi arvosana huomioidaan) 46 41 37 33 Reaali (2 parasta huomioidaan) Fysiikka Kemia Biologia Maantieto 28 14 8 Terveystieto Psykologia Filosofia Historia 29 22 16 Yhteiskuntaoppi Uskonto/ET MALLI 4.0 Viisi ainetta pisteytetään Äidinkieli Vieras/toinen kotimainen kieli Matematiikka Kaksi reaaliainetta Pisteytys painotettu lukion kurssimäärien perusteella Reaalissa neljä eri pisteluokkaa A- ja B-arvosanojen pisteytetään Mallin 4.0 ja 4.1 tasasijasääntö: Malleissa voidaan vielä erikseen päättää/määrittää: Tasasijasäännöt Minimipisteet kynnysehdot Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke

16 Perusteluja mallille:
Yksi yhteinen malli arvotettavista aineista on selkeä lukioille ja tuleville hakijoille. Viidellä aineella mahdollista arvioida oppimisvalmiuksia laajemmin. Koulutusalakohtaisista ”ainekori” ajattelusta toistaiseksi luovuttu, kun halutaan mitata yleisiä oppimisvalmiuksia. Lukion kurssimäärään pohjautuva pisteytysmalli koetaan lähtökohtaisesti hyväksi. Eri aineiden välillä on merkittäviä eroja mm. opinnoissa vaadittavan työmäärän suhteen. Tavoitteena on, että itse pisteytysmalli toisi jo mahdollisimman hyvin erottelukyvyn ilman tasapistesääntöjen huomioimista. Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke

17 Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke 2017-2019
Ammatillisten perustutkintojen hyödyntäminen korkeakoulujen opiskelijavalinnoissa Tausta&nykytilanne: Vuoteen 2015 saakka ammattikorkeakoulut pisteyttivät myös ammatillisia perustutkintoja. Pisteitä annettiin keskiarvon perusteella (tekniikan alalla myös yksittäisiä aineita). Ammatillisella koulutuksella hakevilla valintakoe käytännössä ainoa väylä tutkinto-opiskelijaksi. Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke

18 Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke 2017-2019
Ammatillisten perustutkintojen hyödyntäminen korkeakoulujen opiskelijavalinnoissa Vuodesta 2020 eteenpäin todistusvalintaa tehtäisiin myös ammatillisen perustutkinnon perusteella. AMK-opiskelijavalintahankkeessa on tarkoitus kehittää pisteytysmalli AMK- sektorin käyttöön ammatillisella perustutkinnolla tehtäviä todistusvalintoja varten. Todistusvalinnassa omat kiintiöt ammatillisella perustutkinnolla ja ylioppilastutkinnolla hakeville. Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke

19 Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke 2017-2019
Ammatillisten perustutkintojen hyödyntäminen ammattikorkeakoulujen opiskelijavalinnoissa Toimenpiteitä: Ammatillisen koulutuksessa käytössä olleisiin tutkintotodistuksiin perehtyminen Ammatillisen koulutuksen reformiin/lainsäädäntöön ja asetuksiin perehtyminen v.1.0 pisteytysmallin kehittäminen (kehitetään ensimmäinen malli uusimpien todistusmallien pohjalta) Pisteytysmallin simulointi (?) Kehittämistyön tekeminen yhteistyössä keskeisten sidosryhmien kanssa: OKM ja OPH tapaaminen 29.11 Ammatillisen koulutuksen edustajat, AMKE ry, Sakki ry Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke

20 Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke 2017-2019
Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke

21 Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke 2017-2019
Aikataulu Uudet yo ja ammatillisen tutkinnon pisteytysmallit otetaan käyttöön vuonna Tiedotus toiselle asteelle viimeistään elokuu 2018. Pisteytysmallit seuraavan kerran käsittelyssä opiskelijavalintahankkeen ohjausryhmän kokouksessa sekä Arenen rehtorikokouksessa Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke

22 Muiden osaamisperustaisten suoravalintatapojen kehittäminen
Muiden osaamisperustaisten valintatapojen kehittämisessä tavoitellaan entistä järjestelmällisempiä, kansallisesti hyödynnettäviä malleja. Tarkemmat toimenpiteet laaditaan syksyn 2017 aikana. Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke

23 Opiskelijavalintoihin liittyvän ohjauksen ja viestinnän kehittäminen
Opiskelijavalintoihin liittyvää ohjausta ja viestintää kehitetään nykyistä selkeämpään ja luonteeltaan jatkuvampaan suuntaan. Tällä halutaan varmistaa, että hakijat ja heidän ohjaajansa saavat riittävästi tietoa opiskelijavalinnoista ja niihin liittyvistä menettelyistä. Projektiryhmän kokoaminen käynnissä. Osahanke käynnistyy syksyn 2017 aikana. Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke

24 Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke 2017-2019
Lisätiedot AMK-opiskelijavalinnat hankkeen verkkosivut Projektipäällikkö Marko Borodavkin | | Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke


Lataa ppt "Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google