Referointi eli tiivistäminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pelisilmää asiakaskohtaamisiin Mikko Ojanen. Kauraa • Valitsin kirjan hiljattain pidetyillä myyntipäivillä buukattuja tapaamisia varten. • Asiakastapaamisia.
Advertisements

Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä
MIKÄ ON TIIMI?.
Työnohjauksella laatua lapsen päivään
Preppaus ENA 4.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Kokeva 2013 – 16. Käsityön taiteen perusopetus aikuisille Vaasa-opistossa ORIENTAATIO. Tekstinkäsittely. M.Tuomivirta
Kommentti ÄI1.
Referointi ja referaatti
SUUNNITTELU 1. vaihe: Synopsis 2. vaihe: Treatment
Juhani Tamminen ProAkatemialla vierailu 2014
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Tiimit Tiimit Liikeidea LiikeideaIdeariihi.
Liisa Huusko 2010 Asiakassuuntautuneen tiimityön juurruttaminen osana monikuntaliitosta -pilottikokeilun päätösseminaari Kauhava Liisa Huusko,
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
Essee.
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Kielen- ja tekstinhuoltoa
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Kielestä ja sen tehtävistä Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Yhtäläisyyksiä ja eroja Sari Toivakka,  Tarkastellaan asioiden yhtäläisyyksiä ja eroja  Kerrotaan havaituista asioista rinnakkain  Ensin esitellään.
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Tiimit Tiimit Liikeidea LiikeideaIdeariihi.
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Viestintätaidot Toisen varapiirikuvernöörin koulutus.
Yrittäjyysasennetta, työelämävalmiuksia, talouslukutaitoja – tekemällä oppien. NY V UOSI YRITTÄJÄNÄ 2. ja 3. tunti – Tiimit, ideariihi ja neuvonantaja.
Aineistoon viittaaminen Intertekstuaalisen kirjoittajan tärkeä taito!
RAKENNE TARKOITUKSEN MUKAAN! Asiatekstin tyypillisiä rakennemalleja 1 Sari Toivakka.
Sisäinen voimantunne Päämäärä- uskomukset Kyky- uskomukset Emootiot Konteksti- uskomukset Sisäinen voimantunne Työtyytyväisyys Sitoutuminen työhön.
ÄIDINKIELI JA KIRJALLISUUS KAUHAVAN LUKIOSSA
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
Tieteellisen tekstin piirteitä
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Asiatekstin rakennemalleja
Tutkielman teko-ohjeet
Essee – tekstien jalokivi
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Äi9 Aineistopohjainen essee
Äidinkielen esseekoe Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koe
Asiatekstin rakennemalleja
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Tietoa välittävä puheenvuoro
Turha toisto eli tautologia
Asiatekstien tyylilaji: asiatyyli
Referaatti eli seloste.
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus
Essee ÄI5-kurssi.
(Työ)elämän esiintymistilanteet
Kielen- ja tekstinhuoltoa
Ideaa lukemiseen Taina Kylmänen/OSAO
”Hissipuhe” Esitysmateriaalin runko ja sallittu sivumäärä.
Yritysesite Toiminta-ajatus kannattaa kirjoittaa tähän
Toimiva työyhteisö – organisaatiokäyttäytyminen LEA2LL068:28 Yksilö - Ryhmä - Organisaatio MOTIVAATIO Riitta Rautava.
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Menestys tiimityön kautta
Yrityksen nimi Tuotteet ja palvelut
Esityksen transkriptio:

Referointi eli tiivistäminen Lue asiasta myös Särmästä! Tärkeä lukemisen, kirjoittamisen ja puhumisen taito Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Referaatti Selostaa toisen tekstin (myös kuvan tai puheen) olennaisen sisällön Lyhentää pohjatekstiä, usein noin kolmasosaan Säästää vastaanottajan aikaa tutustua alkuperäistekstiin Referaatti on usein jonkin toisen tekstin osa (aineistopohjainen essee) Tehdään yleensä asiateksteistä

Referaatti Referaatti voi olla luonteeltaan myös kommentoiva Referaatti ei sisällä yleensä yksityiskohtia pohjatekstistä, vain pääasiat Asiat voi referaatissa esittää eri järjestyksessä kuin pohjatekstissä Referoija ei saa muuttaa pohjatekstin ajatusta Referaatti laaditaan asiatyylillä Joskus referaatti voi myös olla tiivistelmä, vaikkapa luettelo

Käsitekartta auttaa tiivistäjää!

Ohjeita referaatin laadintaan http://www02.oph.fi/etalukio/aidinkieli/hyva_referaatti.html http://lyseo.org/ai/kirjoitelmat/referaatti.html

ESIMERKKI- REFERAATIN ALKUA Juuso Komunen Referaatti 15.3.2012   15.3.2012     Referaatti artikkelista ”Tiimit ja tuloksekas yritys”   Yrityksen saavutuksiin vaikuttaa työyhteisön kyky tulla toimeen keskenään ja se, onko työyhteisöön muodostunut huipputuloksia saavuttaneita tiimejä. Jon R. Katzenbach ja Douglas K. Smith käsittelevät ”Tiimit ja tuloksekas yritys” -artikkelissaan (”Työ ja toimintakyky”, 1/2012) työyhteisössä olevia rooleja, tiimejä ja niiden toimintaperiaatteita. Artikkeli pohtii myös tiimien antamia mahdollisuuksia ja vertaa niiden aikaansaamia saavutuksia työyhteisöiden aikaansaamiin tuloksiin. Artikkelissaan kirjoittajat kuvailevat tiimin syntymistä, sen kasvua ja tunnusmerkkejä. Kirjoittajat korostavat jäsenten tiimin päämäärään ja toisiinsa sitoutumisen tärkeyttä. Artikkelin mukaan tiimissä juuri olennaista onkin se, että keskitytään työ- ja suoritustulosten lisäksi myös henkiseen kasvuun, eikä pelkästään tiimin muodostamiseen, mikä saattaa taas johtaa työyhteisön hajaannukseen. Tiimin muodostumiseen taas vaikuttaa eniten suorituskeskeisyys, ei niinkään henkilökemia, yhdessäolo tai hyvä kommunikointi kuten ei myöskään hyvänolontunne. Tiimissä on artikkelin mukaan myös kyettävä ratkaisemaan ristiriidat ja sisäinen johtajuus ilman ongelmia. Tiimin syntyminen ei kuitenkaan kirjoittajien mielestä ole itsestään selvää, vaan tiimin synnyttämisen eteen on tehtävä töitä, kuten asetettava tavoitteita ja valittava jäsenet. ESIMERKKI- REFERAATIN ALKUA