Raportin lukuohje Lukukerrat

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja Aikakauslehtien lukuajat • Nettikysely KMT Kuluttaja tutkimuksessa. • Kysyttiin lehdistä, jotka vastaaja.
Advertisements

Aikakauslehtien mielipidevaikuttajat, WOM KMT Kuluttaja 2013 Lähde: KMT Kuluttaja 2013, N=8 577 • Vastaajamäärä N = • Toteutus nettikyselynä
Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja syksy 2012 kevät 2013.
Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja • Nettikysely KMT Kuluttaja tutkimuksessa. • Kysyttiin lehdistä, jotka vastaaja KMT puhelinhaastattelussa.
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja syksy 2012 kevät 2013.
Suomalaisten suhtautuminen tietotekniikkaan KMT Kuluttaja Kevät06 Aikakauslehtien omat kysymykset Vastaajia 2374.
Aikakauslehtien lukemiseen käytetty aika KMT Kuluttaja 2010.
Aikakauslehtien lukemistavat KMT Kuluttaja 2013 Lehtiryhmittäin ja lehdittäin Lähde: KMT Kuluttaja 2013, N=8 577 Vastaajamäärä N = Toteutus nettikyselynä.
Aikakauslehtien WOM KMT Kuluttaja Syksy 2012/Kevät 2013 Lähde: KMT Kuluttaja Syksy 2012/Kevät 2013, N=8 854 Vastaajamäärä N = Toteutus nettikyselynä.
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja 2011 Aikakauslehtien lukuajat Lukuminuutit Tutkittiin KMT Kuluttaja 2011 tutkimuksen yhteydessä nettikyselynä.
Suomalaisten suhtautuminen autoihin ja autoiluun KMT Kuluttaja Kevät06 Aikakauslehtien omat kysymykset Vastaajia 2426.
Aikakauslehtien lukemiseen käytetty aika KMT Kuluttaja 2008.
Säilyttäminen KMT Kuluttaja Syksy05/Kevät06 Aikakauslehtien omat kysymykset Vastaajia
1 Sektorin nimi Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja Syksy 2009/Kevät 2010.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Aikakauslehtien lukemistavat tulokset lehdittäin KMT Kuluttaja Kevät 2013 Lähde: KMT Kuluttaja Kevät 2013, N=4 419 Vastaajamäärä N = Toteutus nettikyselynä.
1 Sektorin nimi. 2 Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja 2009.
Säilyttäminen KMT Kuluttaja 2009 Säilyttäminen tutkittiin KMT Kuluttaja syksy 2009 / kevät 2010 tutkimuksen yhteydessä kirjekyselynä Personoitu lomake:
Aikakauslehtiä ikä kaikki – Aikakauslehtien lukeminen eri ikäkausina Mervi Raulos Suomen Gallup-Media Oy.
3. LAADULLISTEN VASTAUSTEN RAPORTOINTI. Väittämien keskimääräiset osuudet kaikista lehdistä.
Aikakauslehtien mainontaa koskevat väittämät KMT Kuluttaja Syksy 2013 / Kevät 2014 Lähde: KMT Kuluttaja Syksy 2013/Kevät 2014, N=8 248 Vastaajamäärä N.
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja syksy 2013 / kevät 2014.
Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja syksy 2013 / kevät 2014.
Medioiden historia ja nykykehitys ma 10. ja : 10-12, F133; ti 11. ja : 11-14, F416 viikko 41 ma-ti Medioiden historia viikko 42.
Aikakauslehtien kohtaamiskerroin ja kohtaamiskontaktit KMT Kuluttaja kevät 2014.
Suomalaisten suhtautuminen vapaa-aikaan KMT Kuluttaja Kevät06 Aikakauslehtien omat kysymykset Vastaajia 2426.
Laadulliset vastaukset Aikakauslehtien Liiton Laatuaamupäivä Finlandia-talo Marja Kankaanpää Suomen Gallup Media Oy.
Aikakauslehtien WOM KMT Kuluttaja Syksy 2013/Kevät 2014 Lähde: KMT Kuluttaja Syksy 2013/Kevät 2014, N=8 248 Vastaajamäärä N = Toteutus nettikyselynä.
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja Aikakauslehtien lukuajat Nettikysely KMT Kuluttaja tutkimuksessa. Kysyttiin lehdistä, jotka vastaaja.
Aikakauslehtien kohtaamiskerroin ja kohtaamiskontaktit KMT Kuluttaja 2014.
Aikakauslehtimainonnan vaikutukset KMT Kuluttaja 2013 Lehtiryhmittäin ja lehdittäin Lähde: KMT Kuluttaja 2013, N=8 577 Vastaajamäärä N = Toteutus.
Aikakauslehtien säilyttäminen KMT Kuluttaja syksy 2009 / kevät 2010.
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja kevät 2011.
Aikakauslehtien lukemiseen käytetty aika KMT Lukija 2007.
Aikakauslehtien mainonta 2009 Lähde: KMT Kuluttaja 2009 Mainonnan vaikutus väittämät lehdittäin KMT Kuluttaja 2009 Kuluttaja 2009 N = (est
Mielipiteet aikakauslehtien mainonnasta Lähde: KMT Kuluttaja 2011 Mielipiteet aikakauslehtien mainonnasta eri lehtiryhmissä KMT Kuluttaja 2011.
Aikakauslehtien WOM KMT Kuluttaja 2014 Lähde: KMT Kuluttaja 2014, N=8 754 Vastaajamäärä N = Toteutus nettikyselynä Tulokset laskettu.
Säilyttäminen KMT Kuluttaja 2010 Säilyttäminen tutkittiin KMT Kuluttaja 2010 tutkimuksen yhteydessä kirjekyselynä Personoitu lomake: Vastaajan lomakkeelle.
© TNS Lähde: KMT AL + total Kevät 2015 Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana – Autot Mitä seuraavista kanavista käytät kun etsit vinkkejä ja ideoita.
© TNS Lähde: KMT AL + total Kevät 2015 Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana – Autot Mitä seuraavista kanavista käytät kun etsit vinkkejä ja ideoita.
Aikakauslehtien lukemiseen käytetty aika 2016
Mainonnan ja lukemisen väittämät KMT 2016
Aikakausmedioiden someyleisöt / toukokuu 2017
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana 2016
Naisten tietolähteiden käyttö
Miesten tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana 2016
Aikakauslehtien lukijamäärät, kokonaistavoittavuus ja digitaalinen tavoittavuus 2016 Lähde: KMT AL + total 2016.
Eniten kohderyhmää tavoittavat aikakauslehdet lukijoiden kiinnostusten kohteiden mukaan 2016 Lähde: KMT AL + total 2016 n=9 557 , est
Aikakauslehtien lukeminen kuukausittain eri välineillä 2016
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / kevät 2017
Miesten tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / kevät 2017
Naisten tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / kevät 2017
Lähde: KMT AL + total syksy 2016/kevät 2017
Aikakauslehtien lukeminen kuukausittain eri välineillä
Eniten kohderyhmää tavoittavat aikakauslehdet lukijoiden kiinnostusten kohteiden mukaan Kevät 2017.
Aikakauslehtien lukeminen kuukausittain eri välineillä, kevät 2016
Aikakausmedioiden someyleisöt / tammikuu 2018
Aikakausmedioiden someyleisöt / lokakuu 2018
Aikakauslehtien lukijat eroavat toisistaan suhteessa lehteen ja siinä olevaan mainontaan Segmentointi KMT 2017.
Sanomalehdet voidaan jakaa: paikallis-, maakunta- ja
Aikakausmedioiden someyleisöt / toukokuu 2018
Ajankohtaista aikakausmedioista kevät 2018
Aikakausmedioiden someyleisöt / joulukuu 2018
Aikakausmedioiden someyleisöt / kesäkuu 2018
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / naiset
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana /
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / miehet
Aikakausmedioiden someyleisöt / marraskuu 2018
Aikakausmedioiden someyleisöt / syyskuu 2018
Aikakausmedioiden someyleisöt / maaliskuu 2019
Esityksen transkriptio:

Aikakauslehtien lukukerrat, lukemisen osuus sekä kohtaamiskertoimet ja -kontaktit 2016

Raportin lukuohje Lukukerrat = Kuinka monta kertaa lukee tai selailee yhtä XX-lehden numeroa. Lehden lukemisen osuus, % = Kun edellisen kerran luki XX-lehden numeroa, niin kuinka suuren osan lehdestä suunnilleen luki tai selasi (kaiken / melkein kaiken, noin ¾ -osaa, noin puolet, noin ¼ -osaa, en juuri mitään). Kohtaamiskerroin = Lehden lukukerrat × kuinka suuren osan lehdestä edellisellä kerralla lukenut.

1. Aikakauslehtien lukukerrat 2. Lukemisen osuus 3 1. Aikakauslehtien lukukerrat 2. Lukemisen osuus 3. Kohtaamiskertoimet ja -kontaktit

Yhtä aikakauslehden numeroa luetaan keskimäärin 2,5 kertaa.

Naiset palaavat useimmin selaamaan ruoka- ja juomalehtiä (3,5 kertaa), miehet harrastelehtiä ja yleisaikakauslehtiä (2,9 kertaa).

Lukukerrat lehtiryhmittäin, kaikki Kaikki aikakauslehdet 2,5 Ruoka- ja juomalehdet 3,1 Harrastelehdet 3,0 Yleisaikakauslehdet 2,9 Tiede ja kulttuuri 2,7 Asuminen, rakentaminen ja puutarhanhoito 2,6 Perhelehdet Lukukerrat Kaikki N=9557 Autoilun ja tekniikan lehdet 2,4 Naistenlehdet Terveys- ja hyvinvointilehdet 2,3 Ammatti- ja järjestölehdet 2,2 Talouselämän ja yritystoiminnan lehdet 1,9 Asiakaslehdet 1,7

Lukukerrat lehtiryhmittäin, naiset Kaikki aikakauslehdet 2,6 Ruoka- ja juomalehdet 3,5 Harrastelehdet 3 Yleisaikakauslehdet 2,9 Asuminen, rakentaminen ja puutarhanhoito 2,8 Tiede ja kulttuuri 2,7 Perhelehdet Lukukerrat Naiset N=5057 Terveys- ja hyvinvointilehdet 2,5 Naistenlehdet Talouselämän ja yritystoiminnan lehdet 2 Asiakaslehdet 1,8 Ammatti- ja järjestölehdet 1,5 Autoilun ja tekniikan lehdet 1,4

Lukukerrat lehtiryhmittäin, miehet Kaikki aikakauslehdet 2,4 Harrastelehdet 2,9 Yleisaikakauslehdet Tiede ja kulttuuri 2,8 Ammatti- ja järjestölehdet 2,6 Autoilun ja tekniikan lehdet Ruoka- ja juomalehdet 2,3 Lukukerrat Miehet N=4747 Asuminen, rakentaminen ja puutarhanhoito 1,9 Talouselämän ja yritystoiminnan lehdet 1,8 Terveys- ja hyvinvointilehdet 1,6 Naistenlehdet 1,5 Asiakaslehdet

Lukukerrat lehtiryhmittäin Kaikki N=9557 Naiset N=4810 Miehet N=4747 Pt-päättäjät N=7591 Kaikki aikakauslehdet 2,5 2,6 2,4 Ruoka- ja juomalehdet 3,1 3,5 2,3 3,2 Harrastelehdet 3 2,9 Yleisaikakauslehdet Tiede ja kulttuuri 2,7 2,8 Asuminen, rakentaminen ja puutarhanhoito 1,9 Perhelehdet N/A Autoilun ja tekniikan lehdet 1,4 Naistenlehdet 1,5 Terveys- ja hyvinvointilehdet 1,6 Ammatti- ja järjestölehdet 2,2 2 Talouselämän ja yritystoiminnan lehdet 1,8 Asiakaslehdet 1,7

Lukukerrat lehtiryhmittäin

1. Aikakauslehtien lukukerrat 2. Lukemisen osuus 3 1. Aikakauslehtien lukukerrat 2. Lukemisen osuus 3. Kohtaamiskertoimet ja -kontaktit

Keskimäärin aikakauslehdestä luetaan kerralla 71 %, mikä kertoo siitä, että lehteen halutaan syventyä.

Lukemisen osuus lehtiryhmittäin*, kaikki *edellinen kerta kun luki lehteä Lukemisen osuus Kaikki N=9557 Kaikki aikakauslehdet 71 % Perhelehdet 75 % Tiede ja kulttuuri Yleisaikakauslehdet 74 % Asuminen, rakentaminen ja puutarhanhoito 73 % Naistenlehdet Ruoka- ja juomalehdet Lukukerrat Kaikki N=9557 Harrastelehdet 73 % Terveys- ja hyvinvointilehdet 71 % Autoilun ja tekniikan lehdet 69 % Ammatti- ja järjestölehdet 67 % Talouselämän ja yritystoiminnan lehdet 65 %

Lukemisen osuus lehtiryhmittäin*, naiset *edellinen kerta kun luki lehteä Lukemisen osuus Naiset N=4810 Kaikki aikakauslehdet 74 % Ruoka- ja juomalehdet 79 % Perhelehdet 78 % Asuminen, rakentaminen ja puutarhanhoito Yleisaikakauslehdet 76 % Naistenlehdet Harrastelehdet 75 % Lukukerrat Naiset N=4810 Terveys- ja hyvinvointilehdet 74 % Tiede ja kulttuuri 72 % Talouselämän ja yritystoiminnan lehdet 67 % Ammatti- ja järjestölehdet 63 % Autoilun ja tekniikan lehdet 56 %

Lukemisen osuus lehtiryhmittäin*, miehet *edellinen kerta kun luki lehteä Lukemisen osuus Miehet N=4747 Kaikki aikakauslehdet 68 % Tiede ja kulttuuri 77 % Yleisaikakauslehdet 73 % Harrastelehdet Autoilun ja tekniikan lehdet 71 % Ammatti- ja järjestölehdet 69 % Lukukerrat Miehet N=4747 Ruoka- ja juomalehdet 66 % Talouselämän ja yritystoiminnan lehdet 64 % Asuminen, rakentaminen ja puutarhanhoito 61 % Terveys- ja hyvinvointilehdet 57 % Naistenlehdet 54 %

Lukemisen osuus lehtiryhmittäin, edellinen kerta kun luki lehteä Kaikki N=9557 Naiset N=4810 Miehet N=4747 Pt-päättäjät N=7591 Kaikki aikakauslehdet 71 % 74 % 68 % 72 % Perhelehdet 75 % 78 % N/A 76 % Tiede ja kulttuuri 77 % Ruoka- ja juomalehdet 79 % 66 % Yleisaikakauslehdet 73 % Harrastelehdet Asuminen, rakentaminen ja puutarhanhoito 61 % Naistenlehdet 54 % Terveys- ja hyvinvointilehdet 57 % Autoilun ja tekniikan lehdet 69 % 56 % Ammatti- ja järjestölehdet 67 % 63 % 65 % Talouselämän ja yritystoiminnan lehdet 64 %

1. Aikakauslehtien lukukerrat 2. Lukemisen osuus 3 1. Aikakauslehtien lukukerrat 2. Lukemisen osuus 3. Kohtaamiskertoimet ja -kontaktit

Kohtaamiskerroin kertoo, kuinka monta kertaa lukija keskimäärin näkee kyseessä olevan lehden yhden sivun. Kohtaamiskerroin = lehden lukukerrat × kuinka suuren osan lehdestä edellisellä kerralla lukenut

Yksittäisten lehtien kohtaamiskertoimet vaihtelevat välillä 0,8 – 3,5 Yksittäisten lehtien kohtaamiskertoimet vaihtelevat välillä 0,8 – 3,5. Keskimääräinen kohtaamiskerroin on 1,6.

Suurimmat kohtaamiskertoimet on lehtiryhmistä harrastelehdillä (2) ja ruoka- ja juomalehdillä (2). Korkeita kohtaamiskertoimia saavat tyypillisesti konkreettisia ohjeita tai käyttövinkkejä sisältävät lehdet.

Keskimääräinen kohtaamiskerroin Kohtaamiskertoimet lehtiryhmittäin 2016 Keskimääräinen kohtaamiskerroin Kaikki N=9557 Naiset N=4810 Miehet N=4747 Pt-päättäjät N=7591 Kaikki aikakauslehdet 1,6 1,7 1,4 Harrastelehdet 2 2,2 1,9 2,1 Ruoka- ja juomalehdet 2,3 Tiede ja kulttuuri 1,8 Yleisaikakauslehdet Perhelehdet N/A Asuminen, rakentaminen ja puutarhanhoito 1 Terveys- ja hyvinvointilehdet 1,5 0,9 Naistenlehdet 0,7 Autoilun ja tekniikan lehdet Ammatti- ja järjestölehdet 1,3 1,2 Talouselämän ja yritystoiminnan lehdet 1,1

Suurimmat kohtaamiskertoimet, 2016 3,5 3,2 2,7 2,5 2,4 2,4 2,2 2,1 2,1 2,1

Kohtaamiskontaktiluku tarkoittaa lehden keskimääräisen sivun kontaktimäärää eli kuinka monta kertaa mainos tavoittaa kuluttajan. Kohtaamiskontaktit = lehden lukijamäärä × kohtaamiskerroin

Eniten kohtaamiskontakteja (000), 2016 2109 1666 808 739 646 631 630 598 572 559

Eniten kohtaamiskontakteja (000), 2016 Lehti Kohtaamis-kerroin Lukijamäärä Kohtaamis-kontaktit Yhteishyvä 1,1 1 972 2 109 Aku Ankka 2,5 674 1 666 Suuri Käsityö 3,2 253 808 ET-lehti 1,6 470 739 Seura 1,8 364 646 Hyvä Terveys 384 631 Veronmaksajan Taloustaito 1,3 477 630 Kotiliesi Käsityö 2,7 219 598 Kodin Kuvalehti 356 572 Tiede 310 559

Yksittäisten lehtien KMT-tulokset löydät Mediakorttipalvelusta www.mediakortit.fi Lisää KMT-koosteita www.aikakauslehdet.fi/KMT

www.aikakausmedia.fi  www.mediakortit.fi