12. Islam – usko yhteen Jumalaan

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
Advertisements

Sukupuolten roolit islamissa
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
LÄHETYS JA USKONTOJEN KOHTAAMINEN Lähetys, uskonnot ja kohtaaminen - kolme yhteenkuuluvaa sanaa Teesejä ja kysymyksiä Timo Vasko KLK, SLN Suomen Lähetysneuvottelu.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
ISLAM s
Tasa-arvokysymys islamilaisessa kulttuuripiirissä:
Mitä on kulttuuri?.
INTIAN KULTTUURIPIIRI
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
Uskonnot ilmiöinä.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
EUROOPAN KIRKOT NYKYAIKANA UE2 LAJM. TEHTÄVÄ Tee ohjelmajulistus parisi/ ryhmäsi kanssa, jolla voitaisiin konkreettisesti tukahduttaa ja sensuroida opiskelijoitten.
ISLAMILAISUUS; KULTTUURIEN KOHTAAMINEN. KÄSITTEITÄ  Islam= jumalan tahtoon alistuminen  Muslimien yhteisö= umma  Saria= jumalan pyhä laki, eri tulkinnat.
Kirjan tehtävien vastaukset s. 114 III Vaikuttamisen kanavat 10 Media on tärkeä mielipidevaikuttaja.
KIRKOT JA VALTIO Luku 17 – Ydinsisältö. Uskontojen merkitys valtion kannalta merkittäviä yhteiskunnallisia vaikuttajia tuottavat myös sosiaali- ja terveyspalveluja.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Opetusvinkki 2: Raamatun tulkintatapoja.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
Islam nykypäivänä ja sen suuntaukset
OIKEUDENMUKAISUUS Luku 15 – Ydinsisältö. Oikeudenmukaisuus tärkeä yhteiskuntaetiikan ja uskontojen käsite oikeudenmukaisuuden vaatimusten periaatteet:
Malmin seurakunnan nuorten lähetyskohde Senegalin koululaiset Senegalin luterilaisen kirkon koulutyön hanke/ Suomen Lähetysseura Minna-Sisko Mäkinen Kuvat:
1 Islamista on hyvä tietää perusasiat, se edistää hyvää kohtaamista muslimien kanssa ja rakentaa vankkaa ammatillisuutta.
Islam & Turkki. Islam  Monoteistinen uskonto  Syntyi 600-luvun alussa Arabian niemimaalla  Perustajana Muhammad (n jKr.)  Kirjaimellisesti.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Islam ja länsimainen kulttuuri
Eurooppalainen kulttuuripiiri
16. Uskontojen moninaisuus
Luku 14 – Raamatun tulkinta
Islamilainen kulttuuri
Islam 1,5 mrd 35 milj. Euroopassa 2. suurin uskonto Syntyi 600-luvulla
15. Vapaakristillisyys.
II Luonnonuskonnot Pyhä, mana ja tabu
13. Modernisaatio haastaa perinteen
12. Islamin suuntaukset ja levinneisyys
Yhteisöön kuulumisen etiikka
Uskonnot yhteiskunnassa
20. Kristinusko Aasiassa ja Afrikassa
USKONTO YHTEISÖSSÄ.
s. 21 pilakuva Irakin sodasta Tulkitse kuvan sanoma.
13: Islamilainen elämäntapa ja yhteiskunta
, HI6.1. Islamin synty ja leviäminen
Islam Eero ja Noora.
Uskonto ja yhteiskunta
Kristinuskon oppi maailman suurin uskonto (2,1 mrd kannattajaa), perustuu Jeesus Nasaretilaisen toimintaan ja julistukseen Yhteinen historia juutalaisuuden.
14. Lähi-idän uskontojen yhteiset piirteet
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
15. Uskonto yhteiskunnassa
KRISTILLINEN LÄHETYSTYÖ
Mitä tiedät Afrikan uskonnollisesta tilanteesta?
Tietoni Lähi-idän uskontojen pyhistä kirjoista
Islamin synty ja Koraani
ISLAM Islamin synty: Islam syntyi 600-luvulla Arabin niemimaalla, jossa sijaitsevat sen pyhimmät kaupungit Mekka ja Medina. Ensimmäinen islamilainen.
Uskonnon ulottuvuudet
Maailmanuskonnot maailmassa n uskontoa
Nykyisin tehdään kiinnostavaa tutkimusta ihmisen DNA:sta Katso video: Mitä tämä kertoo ihmisten.
SUOMALAISTEN USKONNOLLISUUS NYKYÄÄN
Jeesus liikkeestä valtionuskonnoksi
Pakolaiskriisi Pakolainen on henkilö, jolla on perusteltu syy pelätä joutuvansa vainotuksi rotunsa, etnisen taustansa, uskontonsa, kansallisuutensa tai.
Islam –oppi ja velvollisuudet
5. Pyhien kirjojen tausta ja synty
Kirjatehtävä uskontojen pelastuskäsityksistä
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
OPETUSVINKKI 2 – Jumalan kuvaaminen Luku 3 – Oppi.
16. Kristillisperäiset uskonnot
LÄNNEN KIRKKO POLIITTISENA VAIKUTTAJANA
ISLAMIN JA LÄNNEN KOHTAAMINEN
ISLAMIN PERUSASIAT, ISLAM ja POLITIIKKA Selkeä MONOTEISMI
LÄHI-ITÄ ja ISLAMIN ALUE
Lähetysopetus rippikoulussa
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

12. Islam – usko yhteen Jumalaan Oppikirjan tehtävien vastaukset

1. Kokoa muistiinpanot islamin eri suuntauksista. Shiialaisuus Pitävät neljättä kalifia Alia Muhammadin seuraajana  kalifin virkaan vain Alin jälkeläisiä  johtajaa kutsutaan imaamiksi (poliittinen ja uskonnollinen johtaja) Alin pojasta Husainista suuri marttyyri, jonka muistoksi vietetään surujuhlaa  marttyyriuden korostus Usko tulevaan messiaaseen eli kätköön menneeseen imaamiin (Mahdi), joka palauttaa oikeudenmukaisuuden maailmaan Aluksi poliittinen liike, myöhemmin uskonnollinen oppisuunta Nykyisin Iranin valtionuskonto (ent. Persia)

Sunnalaisuus Suufilaisuus Valtaosa muslimeista sunnalaisia Opin ytimenä Koraani ja profeetan menettelytapa eli sunna Suufilaisuus Mystiikkaa edustava suuntaus  viitataan Muhammadin näkyihin ja ekstaasiin Karismaattisen johtajan ympärille muodostuneita veljeskuntia  askeettisuus Uskonnonharjoitukseen kuuluu meditaatiota ja ekstaattista tanssia, lauluja ym.

2. Mainitse viisi esimerkkiä maista, joissa islam on suurin uskontokunta: Indonesia, Iran, Irak, Egypti, Pakistan, Bangladesh, Turkki, Albania… islam on merkittävä vähemmistöuskonto: Bosnia ja Hertsegovina, Intia, Ranska, Saksa, Iso-Britannia, USA…

3. Miten eri valtioissa on suhtauduttu islamiin ja muslimimaahanmuuttajiin? Vertaile Ranskaa, Saksaa ja Iso-Britanniaa. Ranska: Kaikkien oltava ranskalaisia ja puhuttava ranskaa Etnisiä vähemistöjä ei tunnusteta virallisesti Uskonto on yksityisasia ja erotettu valtiosta  uskonnolliset tunnukset kielletty esim. julkisissa kouluissa Sosiaaliset ongelmat johtaneet islamin politisoitumiseen ja uskonnolliseen radikalismiin

Saksa: Iso-Britannia: Saksalaiseksi synnytään, maahanmuuttajilla ei samoja oikeuksia Radikaalin islamin pelko, mutta perustettu myös monia yhteistyöelimiä Keskusteltu islamin opetuksesta kouluissa Iso-Britannia: Muslimit pääsääntöisesti Britannian kansalaisia ja heillä on täydet poliittiset oikeudet  valveutuneita politiikassa ja kouluelämässä Muslimien radikalisoituminen herättänyt kysymyksiä, koska periaatteessa on luultu muslimien saaneen harjoittaa uskontoaan ja kokevan olevansa osa yhteiskuntaa

4. Seuraa kurssin aikana eri medioita (sanomalehdet, television, sähköiset mediat) ja pohdi, millaisen kuvan media antaa islamista. Arivoi median välittämän kuvan vaikutusta ihmisten tietoihin ja asenteisiin. Ei mallivastausta.

5. Minkälaisia ratkaisuja eri muslimimaissa on tehty islamilaisen perinteen ja modernisaation yhdistämisessä? Koraani ja tunne muslimien yhteisyydestä korostuvat, vaikka islam sopeutunut monin paikoin paikallisiin oloihin ja ottanut piirteitä muista uskonnoista. Joissain muslimimaissa (esim. Iran, Saudi-Arabia) pidetty vahvasti kiinni islamin perinteistä ja omasta lainsäädännöstä ja torjuttu modernisaatioon kuuluvat asiat kuten sananvapaus, naisten vapautuminen ja ei-uskonnollinen lainsäädäntö Joissakin maissa (esim. Turkki, Kosovo) uskonto on erotettu valtiosta ja valtion taholta on pyritty edistämään maallistumista, esim. huivin käyttö koulussa kielletty. Osassa muslimimaista naisten pukeutumista julkisella paikalla säädellään tiukasti, osassa (esim. Jordania) naiset saavat valita vapaammin käyttävätkö huivia tai muita musliminaisen vaatteita Euroopassa sopeuduttu kunkin maan oloihin, mutta halutaan yleensä opettaa lapsille omaa kieltä ja uskontoa sekä taata oikeudet uskonnonharjoittamiseen esim. koulussa. Erityisesti yksityisellä puolella uuden teknologian hyödyntäminen myös islamin piiriin, esim. kotisivut, fatwat internetissä, videot...

6. Pohdi, miksi muslimien määrä kasvaa nopeasti. Aktiivinen lähetystyö  erityisen voimakasta Euroopassa  käännynnäisten määrä kasvanut Useimmissa muslimimaissa perheiden lapsiluku suurempi kuin länsimaisissa perheissä keskimäärin Siirtolaisuus  muslimien avioituminen ei-muslimien kanssa  lapsista muslimeja Poliittiset syyt  äärijärjestöihin liitytty aktiivisesti, myös käännynnäisiä mukana esim. Isisin toiminnassa Jne.

7. Pohdi, millaisia seikkoja on otettava huomioon, kun esimerkiksi oppikirjaan valitaan islamiin liittyvää kuvitusta. Islamin eri suuntausten edustus kuvituksessa Kuvakiellot Jumalasta ei saa tehdä kuvaa. Uskonnollisesti merkittävien ihmisten kasvoja ei kuvata juuri koskaan. Profeetta Muhammadin kuvaamisesta eri näkemyksiä. Muhammadin kielteinen kuvaaminen kiellettyä ja neutraalikin kuva voisi loukata muslimeja. Islamista annettava kuva, esim. jos radikaaliliikkeiden esittely korostuu, vahvistuu negatiivinen kuva islamista Kuvituksessa huomioitava, ettei anneta liian suppeata kuvaa islamista. Islam on saanut erilaisia muotoja eri maissa ja esim. naisten vaatetuksesta on eri versioita.

8. Muistele uutisia, joissa on kerrottu, miten jokin usonnollinen ryhmä on loukkaantunut uskontoonsa liittyvästä kuvasta, elokuvasta tai tekstistä. Onko mielestäsi hyväksyttävää tehdä pilaa toiselle ihmiselle pyhästä asiasta? Perustele. Ei mallivastausta.

9. Pohdi, miten ympäröivä kulttuuri voi vaikuttaa ihmisen tapaan harjoittaa uskontoaan Pukeutuminen ja muut uskonnolliset tunnusmerkit →saavatko näkyä? Uskonnollisten ruokasäädösten noudattaminen →onko mahdollista noudattaa? Kokoontumisten järjestäminen ja uskonnonharjoitukseen tarvittavien tilojen rakentaminen → uskonnollisten rakennusten näkyminen katukuvassa? Juhlapäivien tai lepopäivän vietto Avioliittoon ja perheeseen liittyvät käytäneet Kouluopetus Tasa-arvokysymykset ja eettiset seikat Lainsäädäntö Yleinen ilmapiiri, asenteet Historiallinen tausta

10. Mitä yhteisiä piirteitä on juutalaisella, kristillisellä ja islamilaisella mystiikalla? Korostetaan erikoisia kokemuksia, joissa voidaan kokea Jumalan läsnäolo ja läheinen yhteys  näyt, ekstaasi, kuulokuvat Monet uskonnolliset henkilöt ovat kokeneet tällaisia erityisiä uskonnollisia kokemuksia, heitä pidetään esikuvina ja luetaan kuvauksia näistä kokemuksista  profeetat, kuuluisat opettajat, pyhimykset, karismattiset johtajat, munkit, nunnat jne. Mystiseen kokemukseen pääsemiseksi voidaan käyttää erilaisia tekniikoita  rukoilu, meditaatio, paasto, musiikki, tanssi, pyhän kirjan lukeminen Mystiikka on toisaalta yksilöllistä (omat kokemukset), mutta toisaalta se synnyttää yhteisöjä (esim. luostarit kristinuskossa) ja uskonnonharjoitus voi olla hyvin yhteisöllistä (esim. suufilaiset tanssijat islamissa) Vaikutukset elämäntapaan  usein askeettisuutta

11. Tutki Koraanin lainauksia, joita löydät luvuista 6,11 ja 12 11. Tutki Koraanin lainauksia, joita löydät luvuista 6,11 ja 12. Mitkä islamin opit näkyvät kyseisissä Koraanin kohdissa? S. 68: Jumala on luoja ja suojelija S. 69: Marian neitseys, Maria oli Jeesuksen äiti, Jeesus oli yksi profeetoista S. 118: monoteismi, luominen, helvetti, pelastus, uskonnolliset velvollisuudet, Kirjan kansat S. 121: ihmisen luominen, ihmisen olemus, synti