Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot 18.1.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Ohjelma 10:00 Hankkeen tilanteen esittely 10:45 Kelan SoTe-palveluvisio 11:00 Ryhmätöitä 12:00 Lounas 12:45 Ryhmätyöt jatkuu 13:15 Kahvit 13:30 Yhteenveto 18.1.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Organisaatio- ja palvelutiedot Organisaatiot ja niiden rakenne Asiakkaalle tarjotut palvelut Fyysiset ja sähköiset palvelukanavat Toiminnan edellyttämät luvat 18.1.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Nykytilan haasteet Organisaatiotiedon erimuotoisuus Organisaatiotiedon epäyhtenäinen käsitteistö Tietojen yhdisteleminen lähes mahdotonta Tietojen käyttö alkuperäisen tietovarannon käyttötarkoituksesta poikkeavaan tarkoitukseen lähes mahdotonta Tietojen hajanainen ylläpito johtanut heikentyneeseen laatuun Organisaatioiden asiointi haasteellista 18.1.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot 18.1.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Visio Sosiaali- ja terveydenhuollon yhtenäiset organisaatio- ja palvelutiedot muodostetaan osana organisaation toimintaprosesseja. Tiedot tukevat asiakkaan valinnanvapautta asioinnissa, palveluiden järjestämistä, tuotantoa, lupatoimintaa ja valvontaa, potilas- ja asiakastietojen liikkuvuutta sekä palvelujen kehittämistä tietojohtamisen keinoin. Muita viranomaistoimintoja (esim. Kela) 18.1.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Mitä tehty? STM toimeksiannosta THL on lähtenyt suunnittelemaan, miten sote- organisaatio- ja palvelutietoja voisi hallita paremmin Keväällä ja kesällä laadittu valmisteltu projektisuunnitelma valmisteluryhmässä, jossa mukana STM, THL, Valvira, Kela ja Fimean edustajia Tunnistettu yhteinen tahtotila organisaatio- ja palvelutietojen hallinnan kehittämisestä Tutustuttu vuonna 2014 tehtyyn sote-organisaatiotietojen kohdearkkitehtuuriin ja sen soveltuvuuteen tässä yhteydessä 18.1.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Mitä tehty? Käynnistetty varsinainen projekti lokakuussa Haastateltu noin 40 henkeä virastoista, sairaanhoitopiireistä, maakuntien valmisteluryhmistä ja tietojärjestelmähankkeista Käyty läpi nykyinen ja tuleva lainsäädäntö Käyty läpi eri hakemistojen ja rekisterien tietosisältö Tunnistettu prosesseja, joissa tietoja tarvitaan 18.1.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Johtopäätökset Vuoden 2014 kohdearkkitehtuuri ei ole enää kaikilta osin relevantti, sillä sote- uudistuksen tuomat muutokset tulee huomioida paremmin Organisaatiota, niiden toimipisteitä ja niissä tarvittavia palveluita koskevat tiedot tulisi koota rekisteröinnin yhteydessä (palveluntuotantolaki, 2.1.1 10 § Palvelun tuottajien rekisteri) Kerättävät tiedot tulisi kattaa riittävät tiedot, jotka mahdollistavat palveluntuottajien ja niiden toimipisteiden ja muiden asiointikanavien vertailun, tiedot tunnistettu vertailemalla eri organisaatio- ja toimipaikkarekistereitä sekä lakiluonnoksia Organisaatio- ja palvelutiedon ylläpito tulee olla hajautettua siten, että palveluntuottaja tai -järjestäjä voi hyödyntää omia tietojärjestelmiään täysimääräisesti tietojen ylläpidossa Eri viranomaistahojen tulee yhdistää organisaatio- ja palvelutietojen käyttö yhteisestä lähteestä tuleviin tietoihin, jotta palveluntuottajilta ja -järjestäjitä ei tätä tietoa kerätä useaan otteeseen. Kerättävien tietojen tulisi kattaa kaikkien viranomaisten tarpeet ilman että joku taho joutuisi täydentään/rikastamaan tietoja omatoimisesti. 18.1.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Nykytila 18.1.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Palveluntuottaja joutuu asioimaan useassa eri paikassa organisaatio- ja palvelutietojen kuvaamiseksi 18.1.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Tietomallit ovat samankaltaisia, mutta näkökulma aiheuttaa niiden yhteentoimivuutta Tietomallit sote-organisatiomallit - organisaatiokeskeinen Valveri – toimipaikkakeskeinen PTV - palvelukeskeinen Palveluhakemisto – yhdistelmä 18.1.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Muutokset 18.1.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Palveluntuotantolaki Maakuntalaki Palvelulaitos, yksityiset tuottajat ja yhtiöittäminen Järjestämislaki Palvelukokonaisuuksien järjestäminen ja yhteistyöalueet, rekisterinpito ja seurantavelvoitteet Palveluntuotantolaki Palveluntuotantolaki ulottaa auktorisoinnin yksityiseltä sektorilta myös julkiselle sektorille. Valtion tuottamat palvelut eivät mukana. 18.1.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Valinnanvapauslaki Asiakkaalla oikeus valita palveluntuottajansa tietyissä palvelukokonaisuuksissa vähintään vuodeksi, valinnasta seuraa suoraan korvaus palveluntuottajalle Kansa-hanke Sosiaalihuollon tuottajat liittyvät Kanta-palveluiden käyttäjiksi Valvonnan uudistus Sote-valvonnan ja ohjauksen tehtävät kootaan AVI:sta ja Valvirasta uuteen lupa-, ohjaus- ja valvontavirastoon. Painopiste yhä vahvemmin omavalvonnassa. 18.1.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Tavoitetila 18.1.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Keskustelua tavoitetilasta Toiminta-arkkitehtuurin osalta on käyty keskustelua siitä, tämä tavoitetilan kuvaus se ristiriidassa ja/tai päällekkäinen valinnanvapauden osalta tehtävän kohdearkkitehtuurin kanssa. Tässä työssä on lähdetty siitä, että myös sote-organisaatio- ja palvelutietojen osalta valinnanvapaus on olennainen osa toimintaa ja siten otettava huomioon, ettei kokonaisuudesta jää puuttumaan mitään. Toiminta-arkkitehtuurissa on siten näkyvissä myös valinnanvapauslain kuten kaikkien muidenkin muuttuneiden tai muuttuvien säädösten vaikutukset prosesseihin ja niiden tarvitsemiin tietoihin. 18.1.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot 18.1.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Prosesseja esimerkiksi Palveluntuottajan rekisteröinti Palveluntuottajan valinta Palveluntuottajan auktorisointi Asiointi Valvonta Yhteydenotto Tarkastus Ajanvaraus Sähköiset- ja etäpalvelut Tiedonkeruu eri tasoilla Reittiohjeet Raportointi eri tasoilla Käynnit- ja hoitojaksot Kanta-palveluihin liittyminen Jatkohoitopaikan valinta Kanta-palvelujen käyttö Asiakaspalaute Korvausten hakeminen Viestintä Kilpailutus Poikkeustilanteiden hallinta Sopimusten hallinta Palvelujen ja kapasiteetin hallinta 18.1.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot 18.1.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Rekisteröintiin vaaditut tiedot 1) palvelun tuottajan nimi, henkilötunnus, yritys- ja yhteisötunnus sekä yhteystiedot. Palvelun tuottajan on lisäksi ilmoitettava, että toiminnalla on: Palvelun tuottajan on annettava palveluyksikön rekisteröintiä varten seuraavat tiedot palvelun sisällöstä ja siinä tapahtuneista olennaisista muutoksista palveluyksikkökohtaisesti: 10) tämän lain 9 §:ssä säädetty omavalvontasuunnitelma ja sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (159/2007) 19 h §:ssä tarkoitettu omavalvontasuunnitelma; 2) palveluyksikön nimi ja yhteystiedot; 11) suunnitelma valmius- ja jatkuvuudenhallintasuunnitelmien laatimisesta kriisi- ja häiriötilanteiden varalta; 3) tarjottavat sosiaali- ja terveyspalvelut ja niiden sisältö; 4) palvelujen kohderyhmä; 12) pelastusviranomaisen päätösasiakirjat pelastuslaissa (379/2011) ja valtioneuvoston asetuksessa pelastustoimesta säädetyistä (407/2011) pelastussuunnitelmista ja poistumisturvallisuusselvityksistä palvelun tuottajan käytössä olevien tilojen ja kohteiden osalta; 5) suunniteltu asiakasmäärä; 6) palvelutoimintaan osallistuvan henkilöstön määrä ja koulutus; 7) vastuuhenkilön nimi, henkilötunnus, yhteystiedot, koulutus ja työkokemus ja tehtävä toiminnassa tai palveluyksikössä; 13) henkilötietolaissa (523/1999) säädetty rekisteriseloste ja sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetussa laissa (159/2007) säädetty tietosuojavastaava; 8) lasten kanssa työskentelevältä muuhun kuin työsopimussuhteiseen henkilöstöön kuuluvalta lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä annetun lain (504/2002) 4 §:n 1 momentissa tarkoitettu rikosrekisteriote; 14) rekisterinpidosta vastaava henkilö; 15) potilaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa (785/1992) säädetty potilasasiamies. 9) kuvaus palvelutoimintaan käytettäviksi suunnitelluista tiloista ja välineistä sekä niitä koskevista viranomaishyväksynnöistä; 18.1.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Valinnanvapaudessa vaaditut tiedot Ilmoittautuminen Palveluntuottajan nimi ja yhteystiedot Toimipisteiden sijainnit ja yhteystiedot Jos palveluja tuotetaan toimipisteen ulkopuolelle, toimipisteen palveluiden saatavuusalue Enimmäis asiakasmäärä Palveluyksikön palvelut Osuus palveluista, jotka tuotetaan itse ja mitkä muiden palveluiden tuottajien toimesta Palveluyksikön toimintaan osallistuvan henkilöstön määrä ja koulutus Kielet, joilla palvelut tuotetaan Yhteyshenkilön nimi, henkilötunnus ja yhteystiedot Sopimus Milloin sopimus alkaa Sopimuksen kesto Tuotannon jatkuvuus häiriötilanteissa ja poikkeustilanteissa Tietojen toimittaminen maakunnalle Miten tuottaja toteuttaa maakunnan palvelustrategiaa ja toiminnan ehtoja Korvaukset ja niiden perusteet Hakemisto Palveluyksiköstä Sen toimipisteistä ja niiden yhteystiedoista Toimipisteiden palvelut Palveluyksikön vastuuhenkilö ja yhteystiedot Palvelujen saatavuus (tosiallinen odostusaika, asiakkaat/enimmäisasiakkaat) Palvelujen laatu 18.1.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Yksityiskohtaiset tietokentät 18.1.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Tulosalue Tulosyksikkö Vastuualue Vastuuyksikköryhmä Vastuuyksikkö Toimipiste Organisaation mallinnuksia 18.1.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Vastuut tiedoista Rekisteröinti Valvonta Kanta Seuranta Järjestäminen Valinta Maksatus Toimintayksikkö R I Palvelutarjous Asiointikanava Palvelusopimus A Rooli Henkilö Yhteystieto Toimilupa RA Laskutustiedot Maksatustiedot X 18.1.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot Tietojärjestelmät 18.1.2017 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot