Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Advertisements

TAITOTASO 5 = TAITAJAN TAIDOT
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Sensorinen integraatio
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Helsingin yliopisto Ilona Tanskanen Ammattikorkeakouluasetuksen mukaan opiskelijan on tutkintoa varten kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Koti ja perhe voimavarana Hurtig Vanhemmuuden roolit Vanhemmuuteen kuuluu monia rooleja: 1. Rakkauden antaminen 2. Huoltaja 3. Rajojen asettaja.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
Kolkkien vanhempainilta TERVETULOA KOLKKIEN VANHEMMAT! Illan eteneminen: Opettajien esittely Englannin opiskelu Luokassa luokan omia asioita.
Tutkinto alkaa ja päättyy Alkaa ensimmäisestä osallistumiskerrasta ◦Jos aloittaa syksyllä 2016 jollain aineella,… …pitää pakolliset kirjoittaa viimeistään.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Ranska, valinnaisaine 2vt
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
VENÄJÄN KIELI on slaavilainen kieli
Lapsen näkemyksen huomioiminen iän ja kehitystason mukaan
Oppilaskysely 2017 Perusopetuspalvelut
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Hyvä sähköposti.
1. Monimuotoinen terveys
LUKU 3. Suomen kieli – oma kieli
TAVOITTEET JA SISÄLTÖ LV
Englannin valinnainen lisäkurssi
Kpl 7.
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Asiatekstin rakennemalleja
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
ESSEE.
Mitä pitää ”esitellä”? Miten se tehdään? Milloin esitellään?
1B Tervetuloa vanhempainiltaan
Finský intensivní Titta Hänninen.
KOTILEIKKI,KOULU-LEIKKI PIKKUVELI OMA PUHELIN DRAAMA-TUNNIT
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Leikki-iän tunteet.
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Kielitietoisuus.
1B Tervetuloa vanhempainiltaan
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Marja-Kristiina Lerkkanen
Suomi 4B 2. luento Jee!.
ARJA VIROLAINEN Ruut Ruokonen 2013
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Vieraiden kielten opiskelusta
Tuomo Lähdeniemi työelämä ja nuoret - - KAKSI ERI MAAILMAA? Tööelu ja noored – - kaks eri maailma?
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Lukutaito ja syrjäytyminen
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Talvirenkaiden kunnon kehittyminen
KIELTENOPETUSTA TYÖSALISSA
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
A2-kieli-info.
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Opettajan pedagoginen ajattelu
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Kielellinen erityisvaikeus
OSAAMISKANSIO Nimi.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Lukutaidon merkitys – opettajan näkökulma Tampereen yläkoulusta
Esityksen transkriptio:

Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista? Mitä on kielitaito? Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?

Kielitaitoa? Puhun kuutta kieltä sujuvasti. Tunnen omasta kielestäni vain 14 000 sanaa, en lue kirjoja koskaan! Olen käynyt italian alkeiskurssin. Tilasin ruoka-annokseni englanniksi Kreetalla. Ymmärrän saksankielisiä tv-sarjoja, mutten koskaan puhu saksaa. Olen hyvä tarinaniskijä: vitseilleni nauravat naapuritkin. En osaa kirjoittaa kunnollista ansioluetteloa, hakemuksesta puhumattakaan. En päässyt kesätöihin, olisi tarvittu ruotsin kielen sujuvaa taitoa. MITÄ ON MIELESTÄSI HYVÄ KIELITAITO? MILLOIN IHMINEN ON KIELITAITOINEN?

Hyvä kielitaito? Kykyä käyttää ja ymmärtää kieltä monipuolisesti erilaisissa viestintätilanteissa Puhuminen, kuunteleminen, lukeminen, kirjoittaminen, ymmärtäminen, sanasto ja rakenteet = kielitaidon täyskäsi Käsitteet aktiivinen kielitaito ja passiivinen kielitaito Onko sinulla hyvä kielitaito omassa äidinkielessäsi? Voiko kielitaidossa koskaan tulla ns. täydelliseksi, valmiiksi?

Monipuolinen kielitaito on etu globaalissa maailmassa? http://europass.cedefop.europa.eu/sites/default/files/cefr-en.pdf Missä kielissä itselläsi on a) Alkeistaidot b) Perustaidot c) Kehittyneet, edistyneet taidot

Kielitaitoon liittyviä käsitteitä Äidinkieli Kaksikielisyys Monikielisyys Yksikielisyys Toinen kieli Vieras kieli Kielen omaksuminen / kielen oppiminen Puolikielisyys Kielikylpy

Lapsen kielen kehitys: kommunikaatioportaat http://www.aivoliitto.fi/kielellinen_erityisvaikeus/kielellinen_erityisvaikeus/tunnistaminen/normaali_puheen_ja_kielen_kehitys

Taaperoikä, noin 1 v Leikki-ikä, noin 4-5 v Leikki-ikä, noin 3 v http://www.aivoliitto.fi/kielellinen_erityisvaikeus/kielellinen_erityisvaikeus/tunnistaminen/normaali_puheen_ja_kielen_kehitys Lapsen kielen kehityksen normaali kulku http://terveysnetti.turkuamk.fi/kolmas.html Lapsen puheen kehitys

lukutaito laskee suomessa! Mikä avuksi? http://yle.fi/aihe/artikkeli/201 5/09/07/nuorten-lukutaito- rapistuu-huono-osaisuus- selittava-tekija http://www.lukukeskus.fi/luk uviikko2014/10-faktaa- lukemisesta-2/ 10 faktaa lukemisesta Miksi lukutaito on tärkeä osa kielitaitoa? Mikä on mielestäsi oman lukutaitosi taso? Miksi tyttöjen ja poikien välillä on suuria eroja lukutaidossa? Ketkä tarvitsevat erityistoimia lukutaidossa? Miten heitä pitäisi auttaa? Mitä laskevalle lukutaidolle tulisi tehdä? Miten käy Suomelle, jos lukutaito vielä laskee? Mistä useiden nuorten ja lasten heikko lukutaito johtuu?