JHKA 2.0 – välituloksia työkokoukseen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Avoin tiede ja tutkimus-hanke - oikeuksien hallinta Oikeuksien hallinta-työryhmän puheenjohtaja, tekijänoikeusneuvos Viveca Still, opetus ja kulttuuriministeriö.
Advertisements

Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Kokonaisarkkitehtuurin kehitys kohdealuilla. pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Kohdealueet ja vastuuhenkilöt KohdealueVastuuministeriöYhteyshenkilö Oikeus.
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurit Verkostoryhmän työskentelyn käynnistyminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Kansallinen palveluarkkitehtuuri (KaPA) Ohjelmapäällikkö Maria Nikkilä Valtiovarainministeriö, JulkICT.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2014 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2015 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
SAPA työryhmä JulkICT Jari Kallela Työryhmän kokous.
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Tieto ja osaaminen yhteiskäytössä
VALTIONEUVOSTON JOHTAMISJÄRJESTELMÄN MALLIKUVAUS
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Yhteistyösopimuksen laadinta
JHKA esittely JulkICT.
Työsuunnitelma vuodelle 2013
Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri – versio 2.0
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Kansallisen palveluväylän viitearkkitehtuurin päivitys
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
JHKA kuvaukset ja määritykset
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
Kokonaisarkkitehtuurin kohdealueiden raportointi
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Tietomallit digiaikaan
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli vuodelle 2014
Julkisen hallinnon yhteisten palvelujen kartta
Tervetuloa Innokylään
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Ajankohtaista yhteentoimivuuden näkökulmasta
Anne Kauhanen-Simanainen
ATT ja KDK-tilannekatsaus
JHKA Jari Kallela JulkICT.
Julkisen hallinnon yhteisten palvelujen kartta demo
Paikkatietojen hyväksikäyttö -digihanke (MMM) Työnimi: Paikkatiedon palvelualusta Rakennetaan yhteiskäyttöinen, muita järjestelmiä täydentävä paikkatieto-
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
Jaoston jäsenten linjauksia vuoden 2014 työsuunnitelmaan valmistelun tueksi JHKA-jaoston kokous
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Julkisen hallinnon yhteisten viitearkkitehtuurien rakenne ja päivitys Esittely JHKA-jaoston kokouksessa
Tervetuloa Innopajaan
Yhteentoimivuusmenetelmän soveltaminen rekistereissä
Kohdealueiden raportointi
Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri
VALTIONEUVOSTON JOHTAMISJÄRJESTELMÄN MALLIKUVAUS
Mallintamisen metamalli ja notaatiot
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Kokonaisarkkitehtuurin kehitys kohdealueelle
Luova- muutosohjelma Päivitetty Hanketoimisto
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
JHKA-jaoston seminaari 5.11.
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
JHKA-jaoston tilanne Q3 / 2015
Kansallisarkiston arkkitehtuurityö
Komponenttikirjasto Käyttöohje.
Mika Nieminen, projektipäällikkö, ICT-palvelukeskus Vimana
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Osaamisen ennakointifoorumi
Esityksen transkriptio:

JHKA 2.0 – välituloksia työkokoukseen 31.8.2016 Jari Kallela JulkICT

Agenda Kertaus – uusittu rakenne Välineet Tarkoitus ja visio Toimialajaosta ekosysteemimalliin Tulevan työpajan sisältö

Kertaus – uusittu rakenne

JHKA lähtötilanteessa

Uudistettava rakenne muokattu Julkisten palvelujen kokonaisarkkitehtuuri - rakenteet ja hallinta 1: KA-menetelmä, JHS 179 2: KA-välineet 3: JHKA-hallintamalli 4: JHKA-kypsyystasomalli Julkisten palvelujen kokonaisarkkitehtuuri - sisältö Periaatetason JHKA 5: Rajaukset ja tarkoitus 6: Sidosarkkitehtuurit ja standardit 7: Visio ja strategia 8: Arkkitehtuuri-periaatteet 2.0 Käsitteellisen tason JHKA 9: Julkisen hallinnon yhteinen palvelukartta 10: Ekosysteemimalli 11: Yhteiskäyttöiset tiedot Viite- ja kohdearkkitehtuurit 12: Julkisten palvelujen yhteinen arkkitehtuuri - mahdollistajat 13: Alustat ja ekosysteemit 14: Valtionhallinnon arkkitehtuuri 15: Maakuntien arkkitehtuuri 16: Kuntien arkkitehtuuri 17: JHKA-kehittämispolku

Tiiviit kuvaukset uudesta rakenteesta 1: KA-menetelmä, JHS 179 2: KA-välineet 3: JHKA-hallintamalli 4: JHKA-kypsyystasomalli Kokonaisarkkitehtuuri-menetelmä Menetelmäohjeet Kuvauspohjat ja kuvausmallit Kokonaisarkkitehtuurikäsitteet KA-dokumentointi- ja hallintavälineet Esim. QPR/muu KA-väline Muut dokumentointivälineet tai koulutusvälineet Toiminta- ja päätöksentekomalli, jolla julkishallinnon kokonaisarkkitehtuuria hallitaan Organisointi ja prosessit Kypsyystasomalli arkkitehtuurikyvykkyyden mittaamiseen CMM-malliin perustuva

Tiiviit kuvaukset uudesta rakenteesta 5: Rajaukset ja tarkoitus 6: Sidosarkkitehtuurit ja standardit 7: Arkkitehtuuriperiaatteet 2.0 8: Visio ja strategia Kuvaus, mitä JHKA kattaa ja mitä on jätetty sen ulkopuolelle JHKA:n päätarkoitus Kuvaus JHKA:n sidosarkkitehtuureista Esim. European interoperability, Dublin core tms. Standardit Uudistetut ja konkretisoidut arkkitehtuuriperiaatteet Ohje, miten viite- ja kohdearkkitehtuurien arkkitehtuuriperiaatteet laaditaan JHKA:n visio, mitä sillä pyritään saavuttamaan Hallitusohjelman tulkinta arkkitehtuurin kannalta 9: Julkishallinnon yhteinen palvelukartta 10: Ekosysteemimalli 11: Yhteiskäyttöiset tiedot Ks. Seuraava kalvo Uudistettu ekosysteemimalli, johon arkkitehtuurisisältö ja palvelut jäsennetään Julkisen hallinnon Master datakartta Yhteentoimivuusmenetelmä Perustietovarannot – ylätason listaus Tietosuoja-asetuksen linaukset

Tiiviit kuvaukset uudesta rakenteesta 12: Julkisten palvelujen yhteinen arkkitehtuuri 13: Alustat ja ekosysteemit Kaikille yhteiset arkkitehtuurilinjaukset ja kuvaukset koottuna Ohjaavat JHS-suositukset Huom. Vaihdettu hallinto sanaan palvelu Alustakuvaukset ja niistä muodostuvat ekosysteemit Sisältää asiakaslähtöisten palvelukokonaisuuksien arkkitehtuurikuvaukset ja linjaukset 17: KA-kehittämispolku Suunnitellut KA-kehittämiskohteet seuraaville vuosille Vaiheistus ja aikataulutus Sekä kuvaukset että muu kehittäminen 14: Valtionhallinnon arkkitehtuuri 15: Maakuntien arkkitehtuuri 16: Kuntasektorin arkkitehtuuri Kokoava laatikko Sisältää valtionhallintoa koskevat viite- ja kohdearkkitehtuurit Maakuntien yhteiset arkkitehtuurilinjaukset Varattu tulevaa rakenneuudistusta varten Kokoava laatikko Sisältää kuntia koskevat viite- ja kohdearkkitehtuurit

Välineet

Välineet On laadittu dokumentaatio, mitä välineitä JHKA:ssa tarjotaan ja millä välineillä aineistoja työstetään ja julkaistaan.

Tarkoitus ja visio

JHKA-arkkitehtuurin tarkoitus Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin mallien, suunnitelmien ja yhteisten palvelujen avulla julkinen hallinto pystyy toteuttamaan nopeasti ja kustannustehokkaasti luotettavia ja tarpeellisia palveluja asiakkaille hallintorakenteiden yli.

Visio 2019

Toimialajaosta ekosysteemimalliin

Viime kerran keskustelua toimialoista + pieni tarkennus VM vastaa  Juhta / JHKA-työryhmä Julkisen hallinnon yhteiset palvelut Valtioneuvosto, ministeriöiden yhteiset palvelut UUSI Kokonaan uusi Ulkosuhteet MUUTTUNUT Oikeusturva ja demokratia Vanha ’Puolustus ja ulkosuhteet’ jaettu kahtia Sisäinen turvallisuus Puolustus MUUTTUNUT Valtion talous, hallinto ja valtion yhteiset palvelut Yhdistetty kaksi vanhaa MUUTTUNUT Opetus, tiede ja kulttuuri Vanhat ’Ympäristö ja yhdyskuntarakenne’ ja ’Terveys ja hyvinvointi’ ryhmitelty uudelleen Maatalous, metsätalous, maankäyttö, elintarvikkeet MUUTTUNUT Liikenne ja viestintä Työ ja elinkeinot Terveys ja hyvinvointi MUUTTUNUT Ympäristön ja luonnonsuojelu MUUTTUNUT

Toimialajaosta ekosysteemimalliin Effica Ekosysteemi Loppukäyttäjä- palvelut Apteekki X Hyvis Monster.fi MOL Omakanta.fi TOR Opintopolku.fi Alustapalvelut eResepti Terhikki Koski (TOR) Hakeutujan -VA Etsin JHKA pitää kirjaa ja koordinoi näitä (ks TH-laki § 4) Kansa KanTa Oppijan arkkitehtuuri Avoimen tieteen ja tutkimuksen VA Tulorekisteri Alustat Palveluväylä PTV Tunnistaminen KaPA Perustietovarannot Tuve Mahdollistajat, yhteiset alustat

Ekosysteemimalli Ekosysteemitaso Kuvaus Loppukäyttäjäpalvelut Suoraan loppukäyttäjän hyödynnettävät palvelut, sekä kansalainen, virkamies tai organisaatio Alustapalvelut Näiden avulla voidaan kehittää uusia loppukäyttäjäpalveluja, ne palvelevat loppukäyttäjäpalveluja ja joissain tapauksissa suoraan loppukäyttäjiä. Alustat Voivat olla loogisia (esim. viitearkkitehtuuri) tai fyysisiä alustoja (esim. sähköinen palvelu). Alustat eivät suoraan tarjoa loppukäyttäjäpalveluja, mutta niiden varaan voidaan kehittää sekä alustapalveluja että mahdollisesti myös loppukäyttäjäpalveluja. Eivät koske koko julkista hallintoa ja sen toimintoja. Mahdollistajat, yhteiset alustat Julkisen hallinnon yhteiset, toimialariippumattomat alustat. Muuten ks. Alustat.

Työpaja 19.9. 13-16 VM Jakovarat

Työpajan agenda Tilaisuuden avaus ja alustus Rastityöskentely Tarkoitus ja visio – komponenttien kommentointi Alustamallin/ekosysteemimallin testaus ja kommentointi JHKA-periaatteet 2.0 Toiminta-arkkitehtuurin ja erityisesti palvelusalkun jäsentäminen Mitä halutaan JHKA-kehittämispolkuun Rastityöskentelyn purku, jatkokehittämisen askeleet

Työpajaan on koottu viisi rastia Rastit Tarkoitus ja visio Alustamalli/ekosysteemimalli JHKA-periaatteet 2.0 Toiminta-arkkitehtuurin jäsentäminen Mitä halutaan JHKA-kehittämispolkuun Jakaudutaan viiteen pienryhmään – kaikki ryhmät käyvät kaikilla rasteilla vuoron perään Aika kullakin rastilla 15 min, jonka jälkeen siirrytään seuraavalle rastille Kolmen rastin jälkeen pidämme tauon A B C D E