HT Eero Laesterä – KTM Tuomas Hanhela – KTM Katja Pesonen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Leikkaukset koulutuksesta ja tutkimuksesta. Leikkaukset koulutukseen ja tutkimukseen tällä hallituskaudella Leikkauksia on tehty • laskennallisista valtionosuuksista,
Advertisements

Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset vuonna 2011 Kuntaliitto Teija Mikkola Erityisasiantuntija.
Kotka-Pyhtää Heikki Miettinen Asukkaiden palvelutarpeiden ennakointi ja kuntatalous ART.
Etelä-Savon kuntien talous 2013 Kuntien ajankohtaispäivä Mikkeli
HE 112/2013 Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi 2014 Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuuleminen Erityisasiantuntija.
Virolahti Heikki Miettinen Asukkaiden palvelutarpeiden ennakointi ja kuntatalous ART.
Asukkaiden palvelutarpeiden ennakointi ja kuntatalous ART
Kuntauudistus Henna Virkkunen hallinto- ja kuntaministeri Aamukahvit Smolnassa
Kirjoita otsikko tähän Kainuun hallintokokeilun päättyminen/Seurantasihteeristön loppuraportti 5/13 Valtiovarainministeriö / Esa Toivonen / Kalevi.
Tarvasjoen kunta – liitoskumppaneiden painelaskelmat HT Eero Laesterä
Näkymiä kuntien toimintaympäristön muutoksista vuoteen 2025 Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto
Kotka-Haminan seutu yhdessä Heikki Miettinen Asukkaiden palvelutarpeiden ennakointi ja kuntatalous ART.
Näkymiä kuntien toimintaympäristön muutoksista vuoteen 2025 Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2019
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
Talousarvio 2010 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
Kari Koivuluhta / Tilinpäätös 2015 diapohja.
1 Ammatillisen lisäkoulutuksen tuloksellisuusrahoitus Ammatillisen koulutuksen tulosrahoituksen neuvottelukunnan kokous
TALOUSARVIO 2008 JA TALOUSSUUNNITELMA Esittely
Sivistystoimialan ajankohtaiset
Maakuntajohtajien toimeksianto
Väestö ja sen muutokset
Sote- ja maakuntauudistus
Finansiering av landskapen
Kasvatus- ja opetuslautakunta/huhtikuu 2017
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021 Lähde: Kuntatalousohjelma 19. 9
Tilastokuvaajien tulkinta
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Sote- ja maakuntauudistus
Osakkeet Laskea, onko omat osakkeet plussalla vai miinuksella
Suomen talouden tulevaisuus
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
KESTÄVYYSVAJE.
Tilastokeskuksen väestöennuste 2015
Matkalla Meijän maakuntaan
TAHE keskitetty toimintamalli
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksuja
Lähde: Suomen Kuntaliitto/Sanna Lehtonen
KESTÄVYYSVAJE.
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Väestön ikä- ja sukupuolirakenne Turunmaan seutukunnassa 2017
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Maakuntauudistus Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen
Maakuntauudistuksesta johtuva kuntien talouden tasapainotilan
Kuntien valtuustot Keuda Kerava
Kuntien sote-toimitilat maakuntauudistuksessa
Hasan toimialueen budjetti vuodelle 2018
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Turun väestönkehitys ja vuotuinen muutos
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
KULTTUURIN KUNTAKUVA JA TULEVAISUUS Kuntaliitto
ICT-valmistelun tuki maakuntien perustamisen esivalmisteluvaiheessa
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
-talouden tilannekatsaus: yksittäiset kunnat - historia ja nykytila-
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
Sopeutumispotentiaali ja investointitarve
Tiedolla johtaminen - työryhmä
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksuja
Kys. 8. Maakunnan talouden ohjaus perustuu erityisesti maakuntalakiin ja maakuntien rahoituslakiin. Ohjaavatko maakuntien rahoitusmalli ja maakuntalain.
Esittäjän nimi ja päivämäärä
Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksuja
Lähde: Kuntaliitto/Sanna Lehtonen
Esityksen transkriptio:

HT Eero Laesterä – KTM Tuomas Hanhela – KTM Katja Pesonen Sote – ja maakuntauudistus Kuinka maakuntien rahoitustarve muuttuu vuodesta 2016-2030? HT Eero Laesterä – KTM Tuomas Hanhela – KTM Katja Pesonen

Laskennan tavoite Perlacon Oy on käynnistänyt laskentasarjan, jonka tavoitteena on arvioida kunta- ja maakuntakohtaisesti sote- ja maakuntauudistuksen vaikutus yksittäisten kuntien ja maakuntien talouden kehitykseen. Kuntakohtaisessa – osin mekanistisessakin -laskennassa otetaan huomioon kuntien oma ja konsultin yhdistämä arvio taloutensa kehityksestä vuoden 2018 loppuun ja tästä eteenpäin laskennallisesti vuoteen 2024. Uudistuksen vaikutuksessa otetaan huomioon veroprosenttimuutokset, vaikutus yhteisöveron kehitykseen ja uudistuksen mukanaan tuoma valtionosuusuudistus. Lisäksi tarkastellaan alenevan toimintakatteen kehitystä. Edellisiin tarkasteluihin liitetään rahoituksen yhteydessä tehdyt uudistuksen tasausmekanismit. Kuntakohtaisesti vodaan arvioida paineet veroprosenttiin tai menoihin. Tällä hetkellä olettama on, että uudistuksen seurauksena kuntarakenteeseen ei ole tulossa muutosta. - rahoitus muuttuu hyvin vähän verrattuna siihen, että kuntiin jäävä nykyistä pienempi osa toimintakatetta kasvaa hitaammin ja kunnan oman päätöksenteon kannalta hallitummin kuin toimintakate, jossa sote oli mukana.

Kuntien nettomenojen kehitys 2006-2015 Kunnilta otetaan pois soten tuloja vastaava osa ja soteen liittyvät nettomenot. Tämän osan vaikutus on kokonaisuudessa melko neutraali valmistellun rahoitusmallin vuoksi. Rahoitusmallissa suurten voittajien ja häviäjien muutos minimoidaan. Koko maassa kuntien yhteenlasketut nettomenot ovat kasvaneet 9,2 mrd euroa. Tästä summasta ne palvelut, jotka jäävät kuntiin uudistuksen jälkeen, ovat kasvaneet 2,7 mrd euroa (osuus kasvusta alle 1/3 –osa) ja Maakuntien vastuulle siirtyvät sote-palvelut 6,5 mrd (osuus kasvusta yli 2/3-osaa). Kuntiin jää pienempi osa menoista, ja tämä pienempi osa on kasvanut hitaammin, jotta sote on voinut saada tarvitsemansa kasvun.

Kuinka ”rahantarve” kehittyy maakunnissa? Maakuntien valmistelussa ollaan vielä siinä tilanteessa, että on arvioitu vain maakuntien menojen ja tulojen kehitys perusskenaariossa. Perusskenaarioon on otettu huomioon sote-nettomenojen ja palo- ja pelastustoimen nettomenojen siirto maakunnille ja näitä vastaavien tulojen kehitysarvio Tilastokeskuksen tekemän väestöennusteen mukaisesti. Menoissa ja tuloissa pohjalukuna käytetään valmisteluaineistosta löytyviä nettomenoja ja rahoitusta. Menoja johdetaan eteenpäin annetusta kantaluvusta vuoden 2015 kuntien toimintatilastoista lasketun ikäryhmittäisen nettomenon avulla. Ikäryhmät muuttuvat Tilastokeskuksen väestötilaston perusteella. Nettomenojen kehitystä johdetaan tarveperusteisesti vuoteen 2030 saakka. Tuloja johdetaan myös annetusta kantaluvusta Tilastokeskuksen väestötilaston avulla vuoteen 2030 saakka. Ensimmäisessä vaiheessa tavoitellaan sitä, että voidaan arvioida maakuntakohtaisesti rahoitustarpeen muutosta ikään kuin uudistukseen olisi lähdetty jo vuoden 2016 alusta. Tähän saakka laskentaa on esitelty erityisesti tulojen ja erikseen menojen kehittymisen näkökulmasta.

Laskenta KAKSin toimittajakiertuetta varten Nyt esiteltävä laskenta on tehty Kunnallisalan kehittämissäätiölle osana säätiön toimittajille suunnattua koulutuskiertuetta. Laskenta täsmentyy säädöstyön edetessä. Seuraavassa vaiheessa laskentaan liitetään muut maakuntaan siirtyvät palvelut (AVI, ELY jne) ja niiden rahoitus. Näiden yhdistelmästä voidaan arvioida maakuntien ”varjobudjetit” ja todennäköisesti edessä oleva sopeutustarve, mitä voidaan arvioidaan valmisteilla olevan maakuntien tasapainovaatimuksen pohjalta. Laskennan loppuvaihetta – sekä kuntakohtaisesti että maakuntakohtaisesti - tehtäneen yhdessä useiden maakuntien kanssa. Laskenta on siis vielä kesken ja tulokset voivat muuttua suurestikin oletusten muuttuessa ja uudistuksen valmistelun edetessä. Tällä hetkellä olettama on, että kuntien sopeutustarve siirtyy maakunnille.

Sote- ja maakuntauudistus: soteen ja palo- ja pelastustoimeen liittyvä tulojen muutos eur/as 20162030 eur/as Maakunnille siirretään tehtäviä kunnilta – eniten maakuntien tehtävät (tulot) asukasta kohden kasvavat vuoteen 2030 mennessä tummansinisellä merkityissä maakunnissa. Oletus: Maakuntauudistus alkaisi vuoden 2016 alusta.

Sote- ja maakuntauudistus: soteen ja palo- ja pelastustoimeen liittyvä menojen muutos eur/as 20162030 eur/as Maakunnille siirretään tehtäviä kunnilta - eniten maakuntien menot asukasta kohden kasvaa vuoteen 2030 mennessä tummansinisillä merkityissä maakunnissa. Oletus: Maakuntauudistus alkaisi vuoden 2016 alusta.

Sote- ja maakuntauudistus: soteen ja palo- ja pelastustoimeen liittyvä rahoitustarpeen muutos eur/as 20162030 Maakuntien rahoitustarve kasvaa, kun menot kasvavat enemmän kuin tulot. Eniten maakuntien rahoitustarve asukasta kohden kasvaa vuoteen 2030 mennessä tummansinisillä merkityissä maakunnissa. eur/as Oletus: Maakuntauudistus alkaisi vuoden 2016 alusta.

Sote- ja maakuntauudistus: soteen ja palo- ja pelastustoimeen liittyvä rahoitustarpeen muutoksen selittävä tekijä: väestön muutos