JHKA 2.0 - esittely 22.05.2017 JulkICT.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Palvelut ja tiedot käyttöön: Palveluväylä
Advertisements

Kokonaisarkkitehtuuri
Korkeakoulujen arkkitehtuurikehys - Kartturi Kartturi yleiskuva
Kehittämishankkeiden tuotosten hyödyntäminen valtakunnallisesti
Kokonaisarkkitehtuurin yleisesittely
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA.
Opiskelun ja opetuksen tuen viitearkkitehtuuri Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa tulee olla Työstänyt Synergiaryhmä Toimittanut.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Julkisen hallinnon arkkitehtuurihierarkia
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Viitearkkitehtuurin suunnitteluprosessi
Terveyden ja hyvinvoinnin kohdealueen arkkitehtuurityö
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Tavoitteet ja tehtävät Anne Kauhanen-Simanainen
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2014 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
JHKA periaatteet Päivitys JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Kansallinen palveluväylä JUHTA JHKA Pauli Kartano.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2015 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Yhteentoimivat tietomääritykset ja semanttista yhteentoimivuutta tukeva välineistö osana yhteistä tietoarkkitehtuuria Suvi Remes Tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä.
Yhteinen tiedon hallinta (YTI) –hanke
Työsuunnitelma vuodelle 2013
Tieteellisen laskennan yhteistyöfoorumin alatyöryhmä, kokoonpano:
JHKA 2.0 – välituloksia työkokoukseen
Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri – versio 2.0
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Tavoitteet ja mittarit 2015
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
JHKA Toimialojen ja yhteisten palvelujen tilannekatsaus
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
Kokonaisarkkitehtuurin kohdealueiden raportointi
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
JHKA kehityspolku ja budjetointi
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli vuodelle 2014
Kokonaisarkkitehtuurin kohdealueiden raportointipohja
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Ajankohtaista yhteentoimivuuden näkökulmasta
Osatyökykyisille tie työelämään
JHKA Jari Kallela JulkICT.
Avoimen tiedon tavoitteet
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
JHKA tilanne Q
Julkisen hallinnon yhteisten viitearkkitehtuurien rakenne ja päivitys Esittely JHKA-jaoston kokouksessa
Yhteentoimivuusmenetelmän soveltaminen rekistereissä
Kohdealueiden raportointi
Kotitehtävä Maakuntien järjestämistehtävien toiminnallinen kuvaaminen sekä nykytilan järjestelmät ja niiden hyödynnettävyys (VM)
Maakuntien viitearkkitehtuuri
Jari Porrasmaa (STM) Konstantin Hyppönen (KELA)
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
Luovan toimintamalli-, asiakaspalvelu- ja arkkitehtuurityö
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli
Esityksen nimi / Tekijä
JHKA-jaoston tilanne Q3 / 2015
Digitiekartta ja Luova- laboratorio
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuriryhmän toimintasuunnitelma 2014
Esityksen transkriptio:

JHKA 2.0 - esittely 22.05.2017 JulkICT

Sisältö Uusi JHKA-rakenne ja motivaatiot muutokseen Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin rakennekuvaus JHKA:n tarkoitus ja visio Uudistetut arkkitehtuuriperiaatteet Kohdealuejaosta ekosysteemeihin

Dokumenttirakenne Nämä on lueteltu dokumentissa 12 Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri - rakenteet ja hallinta 1: KA-menetelmä, JHS 179 2: KA-välineet 3: JHKA-hallintamalli 4: JHKA-kypsyystasomalli Julkisten palvelujen arkkitehtuuri - sisältö Periaatetaso 5: Rajaukset ja tarkoitus 6: Säädökset ja sidokset 7: Visio ja strategia 8: Arkkitehtuuri-periaatteet 2.0 Kuvaukset ja määritykset Valtionhallinnon arkkitehtuuri 9: Julkisen hallinnon yhteinen palvelukartta 10: Ekosysteemimalli 11: Tietoarkkiteh-tuurin suunnittelu Maakuntien arkkitehtuuri 12: Nykytila , linjaukset ja viitearkkitehtuurit 13: Alustat ja ekosysteemit 14: Tietovarannot ja rekisterit Kuntien arkkitehtuuri 15: JHKA-kehittämispolku

Tiiviit kuvaukset - muokattu 1: KA-menetelmä, JHS 179 2: KA-välineet 3: JHKA-hallintamalli 4: JHKA-kypsyystasomalli Kokonaisarkkitehtuuri-menetelmä Menetelmäohjeet Kuvauspohjat ja kuvausmallit Kokonaisarkkitehtuurikäsitteet KA-dokumentointi- ja hallintavälineet Esim. QPR/muu KA-väline Muut dokumentointivälineet tai koulutusvälineet Toiminta- ja päätöksentekomalli, jolla julkishallinnon kokonaisarkkitehtuuria hallitaan Organisointi ja prosessit Kypsyystasomalli arkkitehtuurikyvykkyyden mittaamiseen CMM-malliin perustuva 17: KA-kehittämispolku Suunnitellut KA-kehittämiskohteet seuraaville vuosille Vaiheistus ja aikataulutus Sekä kuvaukset että muu kehittäminen

Tiiviit kuvaukset 5: Rajaukset ja tarkoitus 6: Sidosarkkitehtuurit ja standardit 7: Arkkitehtuuriperiaatteet 2.0 8: Visio ja strategia Kuvaus, mitä JHKA kattaa ja mitä on jätetty sen ulkopuolelle JHKA:n päätarkoitus Kuvaus JHKA:n sidosarkkitehtuureista Esim. European interoperability, Dublin core tms. Standardit Uudistetut ja konkretisoidut arkkitehtuuriperiaatteet Ohje, miten viite- ja kohdearkkitehtuurien arkkitehtuuriperiaatteet laaditaan JHKA:n visio, mitä sillä pyritään saavuttamaan Hallitusohjelman tulkinta arkkitehtuurin kannalta 9: Julkishallinnon yhteinen palvelukartta 10: Ekosysteemimalli 11: Yhteiskäyttöiset tiedot Ks. Seuraava kalvo Tarkentuu Rakenne Hyödyntäminen – esimerkein Kehittyminen/muuttuminen – miten hallitaan Julkisen hallinnon Master datakartta Yhteentoimivuusmenetelmä Perustietovarannot – ylätason listaus Tietosuoja-asetuksen linaukset

Tiiviit kuvaukset 12: Julkisten palvelujen yhteinen arkkitehtuuri 13: Alustat ja ekosysteemit Kaikille yhteiset arkkitehtuurilinjaukset ja kuvaukset koottuna Ohjaavat JHS-suositukset Huom. Vaihdettu hallinto sanaan palvelu Alustakuvaukset ja niistä muodostuvat ekosysteemit Sisältää asiakaslähtöisten palvelukokonaisuuksien arkkitehtuurikuvaukset ja linjaukset 14: Valtionhallinnon arkkitehtuuri 15: Maakuntien arkkitehtuuri 16: Kuntasektorin arkkitehtuuri Kokoava laatikko Sisältää valtionhallintoa koskevat viite- ja kohdearkkitehtuurit Maakuntien yhteiset arkkitehtuurilinjaukset Varattu tulevaa rakenneuudistusta varten Kokoava laatikko Sisältää kuntia koskevat viite- ja kohdearkkitehtuurit

Motivaatio muutokseen JHKA (1.0) keskittyi toiminnan käynnistämiseen ja laadukkaaseen arkkitehtuurityöhön JHKA 2.0 korostaa kokonaisarkkitehtuurityön vaikuttavuutta – mitä arkkitehtuurityöllä ja sen tuotosten hyödyntämisellä tulisi saavuttaa ja miten varmistetaan, että se tuo arvoa sidosryhmille ja käyttäjille JHKA:ssa pyritään dynaamisempaan ja ketterämpään toimintamalliin

Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin rakenne

JHKA:n tarkoitus ja visio - – miksi tätä tehdään, mitä tavoitellaan Julkisen halinnon kokonaisarkkitehtuurin tarkoitus Julkisen halinnon kokonaisarkkitehtuurin visio Mahdollistamme paremmat julkiset palvelut Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin mallien, suunnitelmien ja yhteisten alustojen avulla julkinen hallinto pystyy toteuttamaan nopeasti ja kustannustehokkaasti luotettavia, yhteentoimivia ja tarpeellisia palveluja asiakkaille.

JHKA arkkitehtuuriperiaatteet 2 JHKA arkkitehtuuriperiaatteet 2.0 – sisäisestä hallinnasta vaikuttavuuteen # Periaate Kuvaus 1 Kokonaisarkkitehtuurin avulla toteutetaan parempia päätöksiä, ratkaisuja ja palveluja Kokonaisarkkitehtuuri parantaa päätöksenteon perusteluja, ratkaisujen yhteentoimivuutta, kehittämisen nopeutta ja sen avulla voidaan toteuttaa luontevia palvelukokonaisuuksia. 2 Kokonaisarkkitehtuurin avulla palvelut tuottavat laajasti arvoa asiakkaalle Kokonaisarkkitehtuurin avulla voidaan tuottaa palveluja, jotka tuovat mitattavaa arvoa kansalaisille, yrityksille, julkisen hallinnon työntekijöille, kumppaneille sekä koko yhteiskunnalle. 3 Arkkitehtuuri tunnistaa mahdollisuuksia ja mahdollistaa uudistumisen, sopeutumisen ja laajentumisen Kokonaisarkkitehtuurin avulla voidaan tunnistaa kyvykkyyksiä, joita voidaan yhdistää sujuvasti uusiin palveluihin ja palvelutarpeisiin. 4 Uusissa ratkaisuissa hyödynnetään kattavasti yhteisiä palveluja ja ratkaisuja Kansalliseen ja paikallisiin arkkitehtuureihin toteutettavat palvelut ovat hyvin määriteltyjä ja ne ovat uusien palvelujen käytettävissä täysimääräisesti. Päällekkäisten palvelujen ja ratkaisujen toteuttamista vältetään. 5 Arkkitehtuuri edistää julkisen hallinnon ja palvelujen avoimuutta Arkkitehtuurin keskeisenä elementtinä on kattava ja laajamittainen avoimuuden periaate. Kaikissa palveluissa varaudutaan avoimen hallinnon tarpeisiin – tietosuojamääräysten puitteissa.

JHKA arkkitehtuuriperiaatteet 2 JHKA arkkitehtuuriperiaatteet 2.0 – sisäisestä hallinnasta vaikuttavuuteen # Periaate Kuvaus 6 Arkkitehtuuri on yksinkertainen ja ymmärrettävä Arkkitehtuuri koostuu luontevista osista – sekä toiminnallisesti, tietonäkökulmasta että tietojärjestelmäpalveluissa. Arkkitehtuurikokonaisuus on helppo ymmärtää ja hyödyntää. 7 Arkkitehtuuri on kustannustehokas Arkkitehtuurissa kiinnitetään huomiota kokonaisuuden elinkaarikustannuksiin. Kustannustehokkuutta vaalitaan päällekkäisyyksien välttämisellä ja toteutus- ja ylläpitokustannuksista huolehtimalla. Arkkitehtuurissa vältetään tarpeettomia tai vähäarvoisia komponentteja ja toimintoja. 8 Arkkitehtuuri varmistaa sujuvat ja yhteentoimivat prosessit Toimintaprosessien läpivirtausta voidaan nopeuttaa ja automatisoida sekä yhtenäistää kokonaisarkkitehtuurin avulla. 9 Tietoa tuotetaan ja käytetään yhteisesti Tuotettua tietoa ja tietovarantoja hallitaan huolellisesti ja koottu tieto on eri toimintojen ja tahojen hyödynnettävissä luontevissa palveluprosesseissa tiedon käyttöehtojen puitteissa. Julkinen hallinto ei kerää samaa tietoa asiakkailta monta kertaa. 10 Arkkitehtuuri varmistaa turvallisen käytön ja varautuu poikkeustilanteisiin Arkkitehtuuri varmistaa palvelujen turvallisen saatavuuden. Arkkitehtuuri varmistaa kriittiset palvelut myös poikkeustilanteissa ja on resilientti erilaisille vika- ja häirintätilanteille.

Yhteinen palvelukartta

Kohdealuejaosta dynaamiseen ekosysteemimalliin Tunnistetaan, johdetaan ja kasvatetaan muuttuvia ekosysteemejä