Hyvää elämää maaseudulla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tupakoinnin aloittaminen
Advertisements

Kevät on se hankalaa kun jäät sulaa keväällä koemme todellista jääpulaa avantoa ei ole silloin missään minne mennä lämpimissään.
Taivaassa tavataan Villen isoisä on kuollut.
Kirja •Kirjan nimi:Loppan och Ceasar •paino: 266g •sivumäärä:123 •kirjailija:Kerstin Gavander •julkaisuvuosi:
TAITOTASO 5 = TAITAJAN TAIDOT
KANSAINVÄLINEN KAVERIVIIKKO Monet kaverit vain kävelevät sisään ja ulos elämästämme.. Mutta vain tosiystävät jättävät jalanjäljet sydämihimme..
Nuoret julkisessa kaupunkitilassa ∞ kokemuksia osallistavista menetelmistä NOORA PYYRY OPETTAJANKOULUTUSLAITOS HELSINGIN YLIOPISTO.
Laatinut Maija Halme-Briedis
Näpäytä hiirtä nähdäksesi diat...
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Kotoa lähteminen Opiskelija on lähdössä kotoaan klo Pihalla hän huomaa huonon sään. © Copyright andy dolman and licensed for reuse under this Creative.
Tikkurila 10 The City of dreams
Joyn tarina. Olen Joy, 10 vuotta vanha. Tykkään pelata verkkopalloa ystävieni kanssa!
おぼえていますか。 En puhu kiinaa ollenkaan. Saisinko kahvia.
- Lappilaisten nuorten hyvinvoinnin ankkurit -
Kuvakäsikirjoitus.
Kunnon kulttuuriympäristöt Euroopan rakennusperintöpäivien 2012 oppimateriaali: Motivointi Teema: liikunta- ja urheiluympäristöt Diasarja 1: Liikuntakokemukset.
Missä hän on? Missä he ovat?
© Carita Jaden seikkailu Osa 1 Ala tulla jo!
©Tampereen kaupunki 1 Harrastava iltapäivä -toiminta (Hip) Kysely oppilaille kevät 2009 Hankekoordinaattori Leena Tiainen Tampereen kaupunki Hyvinvointipalvelut.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Lasten suusta.
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Huvipuistossa Elsa & Julia Olet lähdössä tänään huvipuistoon. Menet Et mene.
Rippikoulu ja nuoren hyvinvointi Avainsanat LIMINAALISUUS JA INTENSIIVINEN YHTEISÖLLISYYS KIUSAAMATTOMUUS PUHTAAN PÖYDÄN MAHDOLLISUUS SUORITTAMISEN VÄHÄISYYS.
Vili ~tarina tunteellisesta marsusta © Hilla 2007 Roosalle : Hilla.
- Vanhemmat itsenäistyvän nuoren tukena
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Verbi + Verbi.
Way Sosiaalinen tilinpito ja muu hankkeen asiakasseuranta - Way hankkeen takana kolme toimijaa (ELY-keskus, Hyvinkään kaupunki ja Pohjois-Uudenmaan TE-toimisto)
Tupakoinnin aloittaminen ja käyttö
Muodollinen subjekti. Kaduilla tuulee…… IT  Kello on 8.15  On tiistai  On marraskuu  Keskustasta on 2 km koululle  On + 4 astetta  On sateista.
Kouluinfo Renkomäen koulu
Lapsuudelle arvo Kaikilla lapsilla on oikeuksia, jotka toteutuvat eri lailla eri maissa Eriarvoisuus voi liittyä vaikka asuinpaikkaan, uskontoon, köyhyyteen.
Niko Saarinen.
Tuhoisa maanjäristys iski Nepaliin huhtikuussa 2015
Vanhempainyhdistysten verkosto1 Info- ja keskustelutilaisuus NUORTEN PÄIHTEIDEN KÄYTÖSTÄ Järvenpään lukion Areena Illan alustuksena.
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Nälkäpäiväkeräys Katastrofirahastoon kerätyillä varoilla Punainen Risti pystyy vastaamaan avuntarpeeseen nopeasti, lähellä ja kaukana. Aliravitsemus,
Joulun runoja © Jorma Piippo. Musta joulu Maa oli valkoinen viime viikolla, lunta oli mukavasti, sopivasti. Tuntui hyvältä, kun tuli lumi, ei ollut synkkää,
ASUNTOLAKYSELY 2016 Kysely tehtiin paperiversiona, joka jaettiin kaikille paikalla olleille sillä hetkellä 65 nuorelle, joista palautuksen teki 49 nuorta.
Tampereen Tyttöjen Talo. TAUSTAA: Tyttöjen talon toiminta käynnistyi keväällä 2004 Tyttöjen Talo on osa Setlementti Naapurin toimintaa Toimintaa rahoittaa.
Suomalaisten elämänmeno 1950-luvulla luku ylipäätään 1950-luku oli hyvä vuosikymmen Välit Neuvostoliittoon oli lämpimät Vuosi 1952 oli suomalaisten.
Syrjäkylien nuoret -unohdetut kuntalaiset?
4. MONO-päivä Klo
Kysely ykkösille 16AB 2016.
Itä-Afrikassa lukemattomat lapset elävät köyhyydessä ja vailla huolenpitoa.
Logistiikka ville Mustakallio
Musti – The Dog ´Musti` eli Alexander on koira jonka rotu on Bordercollie. Hän syntyi vuonna Me haimme hänet Värtsilästä joskus vuoden 2009 Joulukuussa.
Millainen meidän luokka on? Oppilaat kertovat.
Sinun Polkusi- seksuaalikasvatusrata
Puhutaan rahasta Pieniä dialogeja.
Suomi 2A 2. tunti.
Oppilaiden näkemyksiä tehokkaista työtavoista Elsi Torn
Tavoitteet Tarjota nuorelle myönteisiä kokemuksia, kivaa tekemistä ja kavereita Tukea nuoren kasvua ja vahvistaa luottamusta omiin kykyihinsä ja mahdollisuuksiinsa.
Juulia Antinaho ja Sara Lampinen
Minä kuljettajana Mikko Rautio.
Tarina - MiniMikkeli Tarina alkoi 2014 – 2015 vuoden vaihteessa
Jos sodan aikana käydään taisteluita kaupunkialueella, ne voivat tuhota kokonaisia asuinalueita tai kaupunkeja. Tällä hetkellä sodan vaurioittamia kaupunkeja.
Miten LAPE kohtaa lapset, nuoret ja perheet maaseudulla?
”Kadulla me ollaan niiden nuorten paikoilla”
”Kadulla me ollaan niiden nuorten paikoilla”
Suomalaisen ja espanjalaisen koulun välinen projekti
JULKISISSA JA PUOLIJULKISISSA TILOISSA
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Otsikon asettelu Alaotsikko.
MÄ SANOIN HILJAA! MITÄOSAA SÄ ET TAJUNNU??
Esityksen transkriptio:

Hyvää elämää maaseudulla Hyvää elämää maaseudulla? Syrjäseutu nuorten tyttöjen ja poikien arkisen elämän raamina Lapsi- ja perhepalvelut maaseudulla, 28.11.2016 Mari Käyhkö, sosiologian oppiaine, itä-suomen yliopisto Mari.kayhko@uef.fi

Lähtökohtia Nuoret ajassa-hanke (2015-2025) Hanketta koordinoi Nuorisotutkimusseura (mukana itä-suomen yliopisto sekä helsingin yliopisto) Itä-suomesta Mukana 18 vuonna 2000 syntynyttä nuorta (11 tyttöä, 7 poikaa) Itä-suomen tutkijatiimi: päivi armila, mari käyhkö & ville pöysä

Metsästys ”No tää [esittelee valokuvaa] on sit metältä. Tossa on minun pikkuveli ja sitten tässä on minun setä. Ja sitten me oltiin metällä niin saatiin jänis. [––) Ja sit ku tykkään ruuanlaitosta, niin just ku tuo jänis saatiin, niin tein tuon jänispaistin, niin ihan kiva on silleen tehdä luonnon elukasta ruokaa. [––] että mukava on metässäkin kulkea. Et saa just raitista ilmaa ja se on sellaista terapeuttista ja sitten just se jos saa jonkun saaliin, niin onhan se sillain että jes.” (tyttö)

Nuorisotalon lakkautus Se [nuorisotalo] oli ihan älyttömän siisti paikka. Mut nyt se [nuorille osoitettu kokoontumispaikka] siirrettiin tuohon [koululle], missä on vaan yksi huone. Ja siinä ei taida edes, ei siinä taida ees olla sohvaakaan, sellaista kunnon sohvaa, mitä siellä oli monta. (poika) Me vaan oltiin siellä, pelattiin biljardia, pingistä ja hengailtiin vaan. [...] Siellä oli iso määrä meidän luokkaa. (poika)

”No se [kotipaikka] on keskellä metsää, että se on ihan moderni talo ja mukava iso talo. Siellä on hirveesti mehtää ympärillä, että siksipä se on mukavaa, ku siellä ei oo naapureita. Ensimmäinen naapuri on jossain 10 kilometrin päässä, niin se on mukava ku pystyy mitä tahansa tekemään siellä. [...] Me saatetaan kaverin kanssa vaan lähtee jonnekin kävelemään ja tehä joku nuotio jonnekin mehtään ja olla siellä jonkin aikaa, ja sitten lähtä pois ja silleen. Että se on iso alue niin siellä riittää tekemistä.” (poika)

”Suurimmaksi ongelmaksi koen huonot liikenneyhteydet ”Suurimmaksi ongelmaksi koen huonot liikenneyhteydet. Kotipaikasta ei kulje minkäänlaista julkista liikennettä mihinkään, joten jos esim. haluan mennä kaupunkiin, vanhempien täytyy kuskata minut ensiksi xxx, josta pääsen linja-autolla kaupunkiin. Olen siis aina vanhempieni kyyditysten varassa.” (tyttö)

Haave lähtemisestä/jäämisestä: ”Mie luulen että mie lähen täältä pois heti peruskoulun jälkeen (...) mie en ennää jaksa sitä että miun pittää lähtee aamulla aikasin ja että kaikki rullais samalla tavalla. mie haluun muuttaa ja nähä kaikkee muutakin elämää”. (tyttö)   “En mie ite tykkää tommosesta isoista kaupungeista, muuten ku siellä vaan käydä. Jos mie saisin päättää, niin mie asuisin ehkä mieluummin tuolla [kotipaikalla] vaikka koko elämäni jos pitäs päättää.” (poika)

Kirjoituksia: esim. Käyhkö, M. (2016) Kotoa pois pakotetut? Syrjäseutujen nuorten toiselle asteelle siirtyminen ja koulutuksen alueellinen eriarvoisuus. Teoksessa: Armila, P., Halonen, T. & Käyhkö, M. (toim.) Reunamerkintöjä Hylkysyrjästä. Nuorten elämänraameja ja tulevaisuudenkuvia harvaanasutulla maaseudulla. Käyhkö, M. (tulossa) Eletyksi tehty, poislähdettävä paikka. Syrjäseutu tyttöjen arkisen elämän raamina. Armila, P., Käyhkö, M. & Pöysä, V. (tulossa) Syrjäkylien pojat: Kaveruutta ja kilometrejä. Armila, P. & Käyhkö, M. (tulossa) Koulutusyhteiskunnan reunamerkintöjä. Syrjäseuduilla asuvat nuoret ja koulutukseen hakeutuminen.