VALTIONEUVOSTON JOHTAMISJÄRJESTELMÄN MALLIKUVAUS

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Advertisements

Hallituksen tavoitteet Jouni Varanka VNK/Hallituksen strategiasihteeristö
Tietoliikenne-, päätelaite- ja viestintäpalvelulinjaukset Julkisen hallinnon ICT-toiminto Linjaustyön esiselvityksen esitysaineisto
Kanta-Hämeen Sote III Ajankohtaiskatsaus Kanta-Hämeen alueverkosto Jukka Lindberg Projektipäällikkö Hämeen liitto Hämäläisten hyväksi – Hämeen.
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
Tärkeimmät tehtävät 1. johtaa valtion keskushallintoa (ministeriöt) 2. käyttää ylintä toimeenpanovaltaa ja antaa asetuksia presidentin kanssa 3. valmistella.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
Tieto ja osaaminen yhteiskäytössä
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Digitalisaation ohjausmalli
TOIMENKUVAKARTTA / VALMENTAJAT
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
Aluehallintovirastojen hallinnollisten tehtävien kokoaminen HALKO-projekti Tilannekatsaus
Kokonaisarkkitehtuurin kohdealueiden raportointi
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
LARK 5 MERCURIAn osahanke
Hallituksen vuosikertomus
Organisaatioiden yhteistyö
Organisaatioiden yhteistyö
huhtikuu Kehysehdotus ja JTS VM:lle Hallituksen vuosikertomus
Opetustoimi osana Jyväskylää
VNKA tietoarkkitehtuuri
Sote KA-ryhmän ja Akusti KA-ryhmän yhteiset Innokylä-työtilat
OKM raportointitarpeet Jukka Haapamäki 25. 9
Konsernirakenne.
FibRobotics Ohjausryhmän 1. kokous Ravintola Newton, TTY
Osakeyhtiön oikeudellinen riskienhallinta corporate governance, yritysetiikka, juristi  “When written in Chinese, the word crisis is composed of two characters.
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Tavoite- ja kehityskeskustelut prosessina, syksyllä 2014
VALTIONEUVOSTON JOHTAMISJÄRJESTELMÄN MALLIKUVAUS
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Nyt kannattaa toimia!.
KUINKA KEHITTÄÄ JULKISEN TOIMINNAN LAATUA UUDISTUSTEN KESKELLÄ - Laatutyön merkitys valtionhallinnossa Maailman laatupäivä Kansliapäällikkö.
HALLITUKSEN PÄÄASIALLISET TEHTÄVÄT
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Lainsäädäntö Valtion lupa- ja valvontaviraston on tarkoitus aloittaa toimintansa alkaen. Ehdotus Valtion lupa- ja valvontaviraston perustamisesta.
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Ohjausjärjestelmä yhdellä kuvalla
Nykymaailman haastavimmat uhkat usein
Luova- muutosohjelma Päivitetty Hanketoimisto
Organisoituminen ja työnjako 1/2
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Leivonveden GWMS-automaattiasema
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Pelastustoimen uudistaminen jatkuu - maakuntauudistus etenee
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Pelastustoimen kansainvälisen yhteistyön kehitysnäkymiä
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
Organisoituminen ja käynnistyminen
Johdon valinnat 1/3 Pääjohtajan ja toimialajohtajat nimittää viraston käynnistymisvaiheessa valtioneuvosto ja hallintojohtajan ja oikeusturvayksikön päällikön.
OY-Oamk-yhteistyön organisointi
Ohjausjärjestelmän valmistelun eteneminen pääpiirteissään
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Kirkolliskokous Liite 1 Keskushallinnon hallintokaavio
Tietohallintolain perusteella annettavien asetusten valmistelu
Suomen pelastustoimen kansainvälinen toiminta
Järjestötieto muutoksessa
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Osaamisen ennakointifoorumi
Esityksen transkriptio:

VALTIONEUVOSTON JOHTAMISJÄRJESTELMÄN MALLIKUVAUS

Valtioneuvoston johtamisjärjestelmän yhdenmukaistamisessa on tärkeä rooli sillä, että ministeriöiden ja valtioneuvoston johtamisjärjestelmistä muodostuva kokonaisuus on rakennettu valtioneuvoston yhteisen toiminnan ja ministeriöiden keskeiset tarpeet huomioiden. Yhtenäisen toiminnan varmistamiseksi ministeriöiden johtamisjärjestelmät tulee paitsi laatia, niin myös kuvata yhdenmukaisella tavalla. Valtioneuvoston johtamisjärjestelmän mallikuvauksen tavoitteena on lyhyesti kuvata - valtioneuvoston keskeiset strategiaprosessit - keskeiset säännönmukaiset johtamisfoorumit valtioneuvostossa - johtamisroolit ja -vastuut valtioneuvostossa toimittaessa - johtamista ohjaava säädösviitekehys, pääprosessit ja muut työvälineet valtioneuvostossa Mallikuvauksen tavoitteena on yhtenäistää ministeriöiden johtamisjärjestelmiä kuvaamalla niiden tavoitesisältö. Se sisältää ne elementit, jotka ainakin ministeriöiden pitäisi huomioida johtamisjärjestelmäkuvauksia laadittaessa. Malli on kuitenkin yleisluonteinen ja perustellusta syystä asioita voidaan kuvata myös toisin ministeriökohtaiset erityispiirteet huomioiden. Mallikuvauksen liitteenä ovat ministerin johtoryhmän, ministeriön virkamiesjohtoryhmän ja muun mahdollisen keskeisen ohjaus- ja valmisteluryhmän toiminnankuvauksen mallisisältö. Malleissa kuvataan johtoryhmien tarkoitus, keitä varten ne ovat olemassa, päätehtävät, työskentelytavat ja niiden jäsenet. Ministeriöissä voi luonnollisesti myös olla muita ministeriötasoisia tai toimialakohtaisia johtoryhmiä. Jatkossa on järkevää kuvata myös nämä johtoryhmät yhdenmukaisella tavalla.

Valtioneuvoston tavoitteet Johtamisfoorumit Hallitusohjelma Hallituksen toimintasuunnitelma Muut hallituksen päätökset (kiky) Valtioneuvoston strategiat Ministeriö Ministeriön visio ja tavoitteet Hallinnonalan ohjaus Kansainvälinen toimintaympäristö EU-asiat KV-asiat Valtioneuvoston yleisistunto Osastojen johtoryhmät Ministerivaliokunnat Yksikkökokoukset Kansliapäällikkökokous YT-komitea, henkilöstötilaisuudet Ministerin johtoryhmä Virkamiesjohtoryhmä Muut yhteiset foorumit Muut ministeriölaajuiset johtoryhmät Johtamista ohjaava säädösviitekehys, pääprosessit ja työvälineet Johtamisroolit ja -vastuut Säädösviitekehys Valtioneuvoston hallintoyksikön (VNK) johtamat yhteiset prosessit VN:n ohjesääntö Valtioneuvoston asetus ministeriöstä Virasto- ja toimitilapalvelut Asiakirjahallinto- ja kirjaamopalvelut Ministeriön työjärjestys Käännös- ja kielipalvelut Pääprosessit Valtioneuvoston viestintä Hallitusohjelman ja sen toimintasuunnitelman toteuttaminen ja seuranta Turvallisuus ja varautuminen Muut työvälineet Ministeriön strateginen hankesalkku Budjettiprosessi (JTS, TAE) Osastojen toimintasuunnitelmat ja tulossopimukset Toiminnan ja talouden suunnittelu sekä tulosohjaus (hallinnonala, ministeriö) Kokonaisarkkitehtuuri Nopeaa reagointia vaativat prosessit ja valmistelut Hallituksen vuosikertomus Tilinpäätös/ toimintakertomus 1. Ministeri 2. Ministeri (työnjaosta sovittu hallitusta muodostettaessa) Ministerin poliittinen valtiosihteeri avustaa ministeriä johtamisessa ja määrätyissä kokonaisuuksissa Kansliapäällikkö Alivaltiosihteeri Muut mahdolliset johtajat Osastopäällikkö Yksikön päällikkö

Liite 1: Ministerin johtoryhmän tarkoitus ja päätehtävät Ministerin johtoryhmä (voi olla myös ministerien yhteinen) tukee ministeriä hänen toimialansa asioiden valmistelun ohjaamisessa. Johtoryhmän työskentelyssä painopiste on kokonaisuuden hallinnassa eli hallitusohjelman toteuttaminen, VN-tason hankkeiden sekä hallinnonalan ja ministeriön ohjaus, toiminnan ja talouden raamit sekä poliittista päätöksentekoa ja linjausta vaativat asiat. Keitä varten jory on olemassa Valtioneuvosto Ministeriö ja sen hallinnonala Päätehtävät Ministerin vastuulla olevien politiikkalohkojen valmistelu ja ideointi ministerin ohjauksessa Hallitusohjelman ja sen toimintasuunnitelman muiden valtioneuvostokokonaisuuksien toteuttaminen ja seuranta Ministeriön johtamisen tukeminen Hallinnonalan ohjaus Työskentelytapa Ministeriön ja valtioneuvoston yhteistä etua ajava Sitoutuva, asioihin etukäteen perehtyvä ja ratkaisukeskeinen Korkea luottamuspääoma Aito keskustelu- ja valmistelufoorumi (kehittyvä johtoryhmä) Jäsenet Ministeri päättää johtoryhmän jäsenet Ministeri pj. Poliittinen valtiosihteeri, erityisavustajat Kansliapäällikkö Alivaltiosihteeri Viestintäjohtaja Ministerin politiikkalohkoista vastaavat osastopäälliköt

Liite 2: Ministeriön virkamiesjohtoryhmän tarkoitus ja päätehtävät Johtoryhmä käsittelee ja sovittaa yhteen ministeriön toiminnan kannalta keskeisiä yhteisiä toimintatapoja sekä johtamista ja sisäistä hallintoa. Ministeriön koordinoivan johtoryhmän ja virkamiesjohtoryhmän lisäksi ministeriössä voi toimia useita muita ohjaus- ja valmisteluryhmiä (katso seuraava sivu). Keitä varten jory on olemassa Kansliapäällikkö Johto ja esimiehet Henkilöstö Päätehtävät Valmistella asiat ministerijohtoryhmään Ministeriön strategisten tavoitteiden valmistelu ja niiden toimeenpano Toimintatapoja, johtamista ja sisäistä hallintoa koskevien yhteisten linjausten käsittely ja niihin sitoutuminen Ministeriön toiminnan kehittäminen, voimavarojen suuntaaminen ja menettelytavoista sopiminen Strategiaperusteisen toimintaympäristön tilannekuvan muodostaminen ja ennakointi osana toimintaa Strategisten hankkeiden (hankesalkku) toteutumisen seuranta Muutoksenhallinta Tiedon välittäminen Työskentelytapa Ministeriön kokonaisedusta huolehtiminen Asioihin etukäteen perehtyvä, keskusteleva ja ratkaisukeskeinen Yhteinen sitoutuminen ja luottamus Tehokkaat käytännöt ja toimintatavat Jäsenet Kansliapäällikkö ja ministeriön työjärjestys määrittävät johtoryhmän kokoonpanon Puheenjohtaja kansliapäällikkö Alivaltiosihteeri Muut mahdolliset johtajat Osastopäälliköt Viestintäjohtaja

Liite 3: Muut mahdolliset keskeiset ohjaus- ja valmisteluryhmät - ministeriötaso - toimialataso Muut johto- ja ohjausryhmät Päätehtävät Työskentelytapa Jäsenet