Tulevaisuuden kunta rajapinnat & nuorisotyö

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomen Kuntaliitto Juha Henriksson Erityisasiantuntija,
Advertisements

SUOSITUKSET • viisi ministeriötä - sosiaali- ja terveysministeriö - opetus- ja kulttuuriministeriö - ympäristöministeriö - liikenne- ja viestintäministeriö.
Työllisyystiedustelu 2008 Kunnallinen työmarkkinalaitos.
Tampereen ympäristökuntien liikenneturvallisuussuunnitelma Kangasalan liikenneturvallisuusryhmän kokous
Imatran hyvinvointipalveluiden organisaatiouudistus
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Sastamalan toimintamalli
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2019
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd
Koulujen korjausrakentaminen opetustoimen ja tilahallinnon yhteishankkeena - taloutta ja kehittämisajatuksia ESKO KORHONEN JOHTAVA KONSULTTI (FT, RI)
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Miten kunnat makaavat? Kunta-alan ajankohtaiskatsaus Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu Toimitusjohtaja Jari Koskinen
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
TULEVAISUUDEN KUNTA alustavia nostoja ja havaintoja MDI:n selvitysmateriaalista Vantaa |
Rakennetaan kumppanuutta Pohjois-Savossa Seija Korhonen Järjestöfoorumi Kuopio
Tulevaisuuden kuntaa tekemässä - Hallituksen Tulevaisuuden kunta-reformi Nuorten vaikuttajien huipputapaaminen De unga beslutsfattarnas toppmöte.
SOSTE (POTKA) katsaus terveyspolitiikkaan Tuula Haatainen Varatoimitusjohtaja
/hp Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v Lähde: Tilastokeskus Muut menot 0,81 mrd. € Investoinnit 4,70 mrd. € Muut toimintakulut.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2015
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Kuntien ja kuntayhtymien tuloslaskelma vuosina , mrd. €
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
KUNTA UUDEN EDESSÄ - OSALLISUUTTA JA YHTEISÖLLISYYTTÄ
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021 Lähde: Kuntatalousohjelma 19. 9
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2016
Opetus- ja kulttuuritoimen käyttökustannukset v. 2016
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntaliiton maaseutuverkostot ja maakuntauudistus
Maakunta- ja sote-uudistus
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Maakuntauudistuksen esivalmistelun valmisteluryhmä
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Maakuntauudistus Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Hyvinvoinnin edistäminen kunnan ja maakunnan yhteistyönä
Kulttuurin kuntakuva ja tulevaisuus
Yhdyspintapalvelut kunnan ja maakunnan välillä
Mitä kunta tekee tulevaisuudessa?
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Lainsäädäntö Valtion lupa- ja valvontaviraston on tarkoitus aloittaa toimintansa alkaen. Ehdotus Valtion lupa- ja valvontaviraston perustamisesta.
Kuntien ja kuntayhtymien tuloslaskelma vuosina , mrd. €
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2017, mrd
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Sote-uudistuksen toimeenpano
Kunta matkalla tulevaisuuteen
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Esityksen transkriptio:

Tulevaisuuden kunta rajapinnat & nuorisotyö Talous Rajapinnat Nuorisotyö ? ? ? Kari Sjöholm 10.11.2016

Keskeiset reunaehdot Sote- ja maakuntauudistus toteutetaan Ei rajoittamatonta, yleistä toimivaltaa Ei verotusoikeutta tässä vaiheessa Ei ole kuntien yhteistoimintamuoto Ei ole kuntien yläpuolella, vaan hoitaa Sille laissa annetut tehtävät [pvm] Etunimi Sukunimi titteli | Tapahtuma

Väliaikainen toimielin, jäseninä; viranhaltioita maakunnan liitosta, sairaanhoitopiiristä, kunnista, erityishuoltopiiristä, pelastus- laitoksesta, ELY- ja TE-keskuksesta Päätökset määräaikaisia

+- 100 €/as.

Kuntien ja kuntayhtymien talous Arvio vuodelle 2016: Hahmotelma vuodesta 2019: *sote-uudistus *perustoimeentulotuen siirto Kela:lle *kiky-sopimus Palkat 35 % Sosiaali- ja terveystoimi 49 %, noin 23 mrd. € Verotulot 48 % Siitä: Kunnallisvero 41% Yhteisövero 3 % Kiinteistövero 4 % (toimintamenot + investoinnit) Muut henk.- menot 11 % Materiaalin ostot 8 % Opetus- ja kulttuuritoimi 29 %, noin 13 mrd. € Valtionosuudet 19 % Opetus- ja kulttuuritoimi 59 %, noin 14 mrd. € Palkat 35 % Verotulot 47 % Siitä: Kunnallisvero 34 % Yhteisövero 5 % Kiinteistövero 8 % Palvelujen ostot 23 % (toimintamenot + investoinnit) Henk.menot 9% (toimintamenot + investoinnit) Materiaalin ostot 7% Avustukset 6 % Valtionosuudet 12 % Toimintatulot 23 % Palvelujen ostot 12% Muut tehtävät 16 %, noin 7 mrd. € Avustukset 5% Muut tehtävät 29 %, noin 7 mrd. € Lainanhoito 6 % Toimintatulot 26 % Lainanhoito 11% Investoinnit 10 % Investoinnit 17 % Lainanotto 6 % Lainanotto 8 % Muut menot 4 % Muut menot 2 % Rahoitus ym.6 % Rahoitus ym.12 % Muut menot 2 % Muut tulot 4 % Muut tulot 7 % Tulos- ja rahoituslaskelman mukaiset ulkoiset tulot noin 45,8 mrd. € ja ulkoiset menot noin 45,7 mrd. € Tulos- ja rahoituslaskelman mukaiset ulkoiset tulot ja ulkoiset menot noin 23 mrd. € Lähde: Kuntaliitto

Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat 1991-2019, mrd Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat 1991-2019, mrd. € (käyvin hinnoin) (arviot painelaskelman mukaan) 130 000 000 000 € Lähde: Vuodet 1991-2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015-2019 arviot VM 28.9.2015 28.9.2015/hp

Kuntien tehtävien arviointi Mikä on tulevaisuuden kunta? Kunta- rakenne Kuntien tehtävien arviointi Mikä on tulevaisuuden kunta? Riittääkö 4,2 % liikuntaan ja Nuorisotyöhön, koko kuntaan? Maakunta ja SoTe 2019 ? Nuori- solaki Liikun- talaki 1.5.2015 Pakolais- kysymys 2017

Asukkaiden yhteisen hyödyn näkökulma Välineenä eduskunnan lainsäädäntö ja budjettivalta, riittävä perusrahoitus Nuorisolain tavoitteet & Valtakunnallinen nuorisotyön ja politiikan ohjelma Nuorisolaki  Kunnan Visio  Strategiataso Kunnan roolit Varhaiskasvatus ja esiopetus Perusopetus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus Vapaa sivistystyö Nuoristoimi Liikuntatoimi Kirjastotoimi Kulttuuritoimi Sivistysrooli   Hyvinvointirooli Osallisuus- ja yhteisörooli Elinkeino- ja työllisyysrooli Elinympäristörooli Itsehallintorooli Kehittäjä- ja kumppanirooli Yhdyspinta ? Asukkaiden yhteisen hyödyn näkökulma 26.10.2016

Maakuntia ja kuntia tulee valmistella samanaikaisesti VALTIO Ohjaus ja resurssit Ohjaus ja resurssit Vuoro- vaikutus Vuoro- vaikutus MAAKUNNAT KUNNAT Rajapintakysymykset ja palvelut: esim. hyte, tukipalvelut, oppilashuolto, työllisyys, , kaavoitus, rakentaminen, joukkoliikenne, kotouttaminen, elinvoima, Liikunta & nuorisotyö, asuminen, järjestöyhteistyö , osallisuus, johtaminen jne. Roolit Roolit Vuorovaikutus ja neuvottelumenettely

Kuntien, itsehallintoalueiden ja valtion välinen työnjako Paikallisen identiteetin ja demokratian edistäminen Elinvoiman edistäminen Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Opetus- ja kulttuuri Liikunta ja nuorisotyö Tekniset palvelut Yleisen toimialan palvelut Muut palvelut Alueellinen demokratia, osallistuminen ja vaikuttaminen Integroidut sosiaali- ja terveyspalvelut Palo- ja pelastustoimi Maakuntaliitot Pääosa ELY-keskusten tehtävistä Ympäristöterveydenhuolto 26§; Asettaa maakunnan nuoriso valtuuston tai vastaavan nuorten osllistumis- ja vaikuttamismah- dollisuuksien varmistamiseksi Aluehallintovirasto ja alueelliset toimipisteet Nuorten työpajojen Ja etsivän nuorisotyön tukipolitiikka hankkeet jne. Poliisi ja Tulli Oikeuslaitos Verotoimistot Kela jne.

Kuntien ja maakuntien rajapinnat Rajapinta&Yhdyspimnta Toimenpide ehdotus/ selvitettävä kysymys Nuorisotyön monialainen yhteistyö ml. nuorten osallisuus, osallistuminen ja kuuleminen Miten kunnat ja maakunnat järjestävät tahoillaan vastuulla olevat toiminnot siten, että toiminta ja palvelut saadaan nuorten kannalta joustaviksi ja palveluketjut toimiviksi. Nuorten työpajoissa tehdään paljon kuntouttavaa työtoimintaa, joka on suoraan sosiaalitoimen rahoittamaa ja sen alaista työtä. Tulevaisuudessa kunnat eivät enää järjestä lainkaan terveys- ja sosiaalipalveluja vaan ne siirtyvät maakuntien tehtäviksi. Kuka silloin järjestää ja rahoittaa nuorten työpajatoiminnan? Kenen tiloissa toiminta tapahtuu? Miten turvataan sosiaalipuolen rahavirtojen edelleen kohdentuminen nuorten työpajoille? Työpajojen olemassaolon ja nykyisen toiminnan jatkamisen kannalta näiden kysymysten ratkaiseminen hyvissä ajoin on oleellisen tärkeää. Etsivä nuorisotyötä tehdään myös jossain määrin kunnissa sosiaalitoimen alaisuudessa. Halutaanko, että nämä etsivät nuorisotyöntekijät siirretään maakuntiin? Vai olisiko järkevää jo etukäteen pohtia mihin etsivät nuorisotyöntekijät tulee toiminnan tehokkuuden ja vaikuttavuuden kannalta sijoittaa? Missä työntekijät kohtaavat nuoret ja kuinka paljon tarvitaan kuntarajat ja jopa maakuntarajat ylittävää toimintaa?

Sotevalmistelu ja alueellinen väestövastuu SOTE-Erityispalvelut Perustason sosiaali- ja terveyspalvelut Peruskuntien palvelut Ohjaus ja neuvonta Sivistys- ja kulttuuripalvelut 3. Sektori Valtion palvelut Osallisuus, asukastuvat, neuvostot Ymp. yhdys-kunta Työllisyys-palvelut

Tulevaisuuden kunnan toimintaedellytyksiä Riittävät resurssit palveluiden järjestämiseen Yhteistyörakenteiden muodostaminen/vastuutus Kunnan ja maakunnan palvelujen rajapintojen työnjaon ja yhteistyön selkiyttäminen. Yhteistyöstä ja työnjaosta on sovittava, Yhdensuuntaisen toiminnan varmistaminen Maakunnan on annettava kunnille konkreettista tukea ja tietoa Hy-Te asioissa Miten tulevaisuuden kunta organisoituu?

4.3. Liikunta ja nuorisotyö Raja-/yhdyspinnat, yhteistyö ja neuvottelumenettely –kehittämisaloitteen sisältö (ilmestyy marraskuussa 2016) 1. Johdanto 5. Kunnan ja maakunnan neuvottelumenettely sekä sen käytännön toteutus 5.1. Maakuntalain luonnokset ja niiden tarkoitus 5.2. Miten uusi tilanne haastaa kuntien johtamisen? 5.3. Yhteistyön vaikutukset asiantuntijatyöhön 2. Kunnan ja maakunnan yhteistyön tarve eri näkökulmista 3. Kunnan ja maakunnan yhdyspinnat ja niiden määrittely   3.1. Mitä ovat yhdyspinnat? 3.2. Yhdyspinnat maakunta- ja soteuudistuksessa 6. Katse tulevaisuuteen - yhteistyön uudet mahdollisuudet 4. Esimerkkejä keskeisistä rajapintatoiminnoista 4.1. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen 4.2. Sisäilmaongelmien hallinta osana terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä 4.3. Liikunta ja nuorisotyö 4.4. Työllisyyden hoito ja elinkeinopolitiikka 4.5. Opiskelija- ja oppilashuolto 4.6. Asumispalvelut 4.7. Kaavoitus, maankäyttö ja palveluverkot 4.8. Tukipalvelut 4.9. Maahanmuuttajatyö 4.10. Joukkoliikenne ja kuljetukset 4.11. Varautuminen poikkeusoloihin Kehittämisaloitteessa vuorottelevat tilannetta avaavat tekstit sekä kuntaedustajien kokemuspuheenvuorot! [pvm] Etunimi Sukunimi titteli | Tapahtuma

Nuorisotilat Ostopalvelut Sopimuskunta Yhdys- pinta- Yht.työ Ohjaamot Johtava Terveyden ja hyvinvoinnin edistäjä Nuorten työpajat Nuorisotilat Nuorisotyö Kouluissa Verkostojen johtaminen Tulevaisuuden kunta Nuorisotyö Parkour Skeittaus Ohjaamot Osallisuus; Nuorisovaltuusto Ostopalvelut Sopimuskunta kansalaistoiminnan korostuva rooli Nuorten tieto- Ja neuvonta- palvelut Kari Sjöholm 26.10.2016