Jonot mataliksi Liikettä pienissä tiloissa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LIIKKUMINEN JA FYYSINEN TOIMINTA LAPSEN KEHITYKSEN KANNALTA
Advertisements

Seura- ja lajiliittoyhteistyö koulun näkökulmasta
FC Honka Uudet nappulavalmentajat syksy © FC Honka ry 2 Date/Title/Author Seura • Kaikille halukkaille halutaan luoda mahdollisuus harrastaa jalkapalloa.
Hämeenlinnan Jalkapalloseura ry Harjoituksen kulku.
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi17.30 –  Malliharjoitus18.30 –
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
KYLÄSUUNNITTELIJAN PERSOONA PELIIN!. M ILLÄ TAVALLA OMAA PERSOONAA KÄYTETÄÄN KYLÄNKEHITTÄMISESSÄ ? Paljon! Jokaisella oma tyyli kylänkehitystyössä, oma.
SAPA ry VALMENNUSLINJA Arvoista normeihin ja tekoihin.
Pelikirja D-tytöt YlöR JOUKKUE Joukkueessa on kenttäpelaajia ja vaihtopelaajia Kaikki pelaajat ovat kavereita Auta kaveria  1. ja 2. kosketus.
FC WILD VALMENNUSLINJA versio 2011/ Harjoitukset Taito, taito ja taito  Nopeudesta ei hyötyä jos ei taitoa, harjoitukset pallollisia Liikkuva.
Hyvinvointia koulun liikunnalla Etätehtävä Tavoite: Opiskelija soveltaa kurssin ” Hyvinvointia koulun liikunnalla” tietoja omaa koulua kehittävän projektin.
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
Päivähoidon liikunta.
Kilpailutoiminnan suositukset
Suomen Jääkiekkoliitto1. KUNNIOITA PELIÄ MATKALLA KOHTI REILUMPAA URHEILUA Suomen Jääkiekkoliitto2.
1.
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
T99 Salamatytöt Kausi Kyselyn tuloksia Todella vähän palautettuja, 16kpl 30:stä Tulokset tukevat tämän hetkistä suuntaa.
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
Alkulämpö Hyökkääjä etenee pallon kanssa rauhallisella vauhdilla pienin kosketuksin katse koko ajan valmentajassa. Valmentaja pitää huolen että leuka pysyy.
Ohjeistus Copa Del VJS toimintaan Copa Del VJS 3v3.
Satu Lehto Vähän liikkuville koululaisille suunnattujen liikuntakerhojen toiminta koululaisten ja opettajien kokemana Turun Koulut.
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
AUNELAN KOULUN KOKEMUKSIA KOULUT LIIKKEELLE-HANKKEESTA Taustaa: 1. Koulun välituntipihat on koettu ongelmallisina: - kolme erillistä rakennussiipien väliin.
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi16.00 –  Malliharjoitus17.00 –
Leki-futis Leki-futis Valmennuksellinen linja ”TYÖN TULOS EI OLE SE, MITÄ VALMENTAJA ON TEHNYT, VAAN MITÄ NUORET OVAT SAANEET JA MISSÄ MÄÄRIN LAPSET JA.
Kiekko-Vantaa, Itä ry SC-Vantaan ohjaamat salivuorot kaudella 2015 – Vetäjä: - Mari Mieskonen, / - Mari Mieskonen,
Oriveden varhaiskasvatuksen liikuntasuunnitelma. Varhaiskasvatuksen liikuntatiimi  edustaja joka yksiköstä ja perhepäivähoidosta  aloitti toimintansa.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
OHJAAJAKOULUTUS OSIO 4. TERVETULOA KOULUTUKSEEN KOULUTUKSEN OHJELMA OSIO 4.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Alkulämpö Hyökkääjä etenee pallon kanssa rauhallisella vauhdilla pienin kosketuksin katse koko ajan valmentajassa. Valmentaja pitää huolen että leuka pysyy.
Jon Salminen Samuli Pentinniemi Keski-Palokan koulu.
Paijalan iltapäiväkerho. Toiminta-ajatus Tuusulassa koululaisten iltapäivätoiminta on lasten ja vapaa-ajan toimintaa tutussa paikassa, jossa aikuisen.
T ERVEELLINEN LIIKUNTA Hurtig gnedtomovewww.youtube.com/user/wearedesi gnedtomove.
Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Uefa B Lopputyö Jussi Riikonen Teema Hyökkäys Pelinavaaminen
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset (2016)
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
Koulutus 8.5. Liikuntasuositukset, -tutkimukset ja Liikkuva koulu
Liikkuva koulu –seminaari
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
LASTEN LIIKUNTAMAA Vapaata, vauhdikasta, iloista ja monipuolista perheliikuntaa 1-12-vuotiaille Huhkolinnassa klo sunnuntaisin
ORGANISOINNIN PERUSTEET
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Liikunta+ravinto.
Lasten liikuntaranneke
Ideointia Oulussa
HKV DEMOHARJOITUKSEN OHJEISTUS
KJT Haukat 02 Iso tavoite opetella urheilullisuutta ja elämänhallintaa
Ryhmän ohjaamisen perusteet
Loikkeliini päiväkodin toimintasuunnitelma 2017
LIIKKUUKO LAPSESI RIITTÄVÄSTI?
talven hauska ulkopeli meille kaikille
Harjoituksen rakenne Valmentajakoulutus taso 1
FC NOKIA ”Laadukasta tyttöfutista huipulle asti”
Harjoituksen rakenne Valmentajakoulutus taso 1
Liikkettä fasilitoivat tekijät
Lasten ja nuorten urheilun Tähtiseura
Juniorivalmentajapolku 1- taso: Introilta – Taidon oppiminen Tavoite: Ymmärtää taidon kehittymiseen vaikuttavat tekijät, ymmärtää lyönnin ja heiton perusteet.
KPV T-10/11 kausisuunnitelma
Harjoitusryhmät Syksy 2018.
KPV T-10/11 kausisuunnitelma
MATKALLA KOHTI REILUMPAA URHEILUA
Esityksen transkriptio:

Jonot mataliksi Liikettä pienissä tiloissa

Tavoitteet Liikuntaa ja kehonhallintaa arkipäivän tilanteisiin Liikuntaa pienissä tiloissa Odottelun minimointi tuokioiden aikana

Kuinka lisään liikettä lapsen päivään? Kannustan lasta liikkumaan Hyödynnän tiloja ja välineitä Ulkoilen monipuolisesti vuodenajat huomioiden Teen siirtymät jalkaisin Kiinnitän huomiota monipuoliseen ja aktiiviseen tekemiseen, vältän turhaa jonottamista Liikettä arjen tilanteisiin

Kuinka kannustan lasta liikkumaan? Liikunnasta tulee saada positiivisia kokemuksia Lapsella mahdollisuus vaikuttaa liikuntaan Koettu pätevyys Minä –orientaatio ja tehtäväorientaatio Positiivinen motivaatioilmasto, joka huomioi kaikki lapset Palautteen antaminen

Iän ja taitotason huomiointi ohjatun liikunnan suunnittelussa Alle 3 –vuotiaille yksinkertaisia sääntöleikkejä ja loru- / musiikkiliikuntaa Karkeamotoristen taitojen harjoittelua Hienomotoriikan kehittäminen Yli 3 –vuotiaille sääntöleikkejä ryhmän taso huomioiden Kehittyneempiä harjoitteita

Miten liikutan erilaisissa tiloissa? Kaikissa tiloissa on mahdollista liikkua Huomioi tilan erityispiirteet

Kuinka liikutan pienissä tiloissa? Pienpelit Erilaiset roolit pelien ja leikkien sisällä Useampi peliväline samassa pelissä Useampi maali Esteitä peliin / leikkiin Erilaiset liikkumistavat

Esimerkkejä pienissä tiloissa liikkumiseen Työpistetyöskentely / tehtävärata Aarteenetsintä Kympit Pesänryöstö Tekniikkaharjoitteet Rytminen liikunta

Kuinka saan tarjottua kaikille onnistumisen kokemuksia? Tavoitteena tasata tasoeroja ja saada jokaiselle mahdollisuus onnistumiseen Muokataan perinteisten pelien / leikkien sääntöjä Saada ryhmää aikaiseksi leikkimielisyyden tunne ja tekemisen ilmapiiri

Kuinka pääsen tavoitteeseen? Pienpelit Useampien maalien / pelivälineiden käyttäminen Syöttöpelaajien / maalipelaajien käyttö Pelaaminen käsikkäin Erilaiset liikkumistavat Tasoeroja tasoittava peliväline Kukaan ei joudu leimatuksi – esimerkiksi hipat Esteitä peli / leikkiareenalle

Esimerkkejä peleihin / leikkeihin Hipat Pidä puolesi puhtaana Kuka pelkää pallonryöstäjää Syöttömäärät ennen maalia / koria / pistettä Syöttöpelaajat Maali / pistepelaajat

Kuinka välttelen passiivisia hetkiä tuokion aikana? Useammat rajatut pienpelit Mahdollisille vaihtopelaajille/odottajille tehtäviä Työpistetyöskentely / tehtäväradat Suunnittele tuokio valmiiksi Välttele yksilöharjoituksia Kymppipelejä odotushetkiin

Onnistuneen ohjatun tuokion kriteereitä Aseta tuokiolle tavoite Huomioi suunnittelussa ryhmän rakenne Anna lasten osallistua suunnitteluun ennen tuokiota / sen aikana Muokkaa tuokiota tarvittaessa Lopeta aina hauskan aikana Merkitse rajat ja tilat hyvin Pysäytä leikki ohjeiden ajaksi Muista tuokion rakenne, erityisesti aloitus ja lopetus

Kuinka kannustan lasta liikkumaan ohjattujen tuokioiden ulkopuolella? Tarjoan käyttöön liikuntavälineitä vaihdellen Annan mahdollisuuden erilaisten liikuntaympäristöjen käyttöön valvotusti, mutta vapaasti Innostun itse peleistä ja leikeistä Kannustan rakentavasti kaikesta liikunnasta – EN TORU

DEMO Liikuntapussit

RYHMÄPOHDINTA Kuinka voisin kehittää liikuntatuokioita omassa yksikössäni? Kuinka voisin kehittää vapaata liikkumista yksikössäni? Kuinka voisin kehittää passiivisia odotustuokioita yksikössäni?

RYHMÄDEMO Suunnittele ryhmässä peli / leikki alle 3 – vuotiaille pieniin tiloihin Suunnittele ryhmässä peli / leikki yli 3 – vuotiaille pieniin tiloihin