Jonot mataliksi Liikettä pienissä tiloissa
Tavoitteet Liikuntaa ja kehonhallintaa arkipäivän tilanteisiin Liikuntaa pienissä tiloissa Odottelun minimointi tuokioiden aikana
Kuinka lisään liikettä lapsen päivään? Kannustan lasta liikkumaan Hyödynnän tiloja ja välineitä Ulkoilen monipuolisesti vuodenajat huomioiden Teen siirtymät jalkaisin Kiinnitän huomiota monipuoliseen ja aktiiviseen tekemiseen, vältän turhaa jonottamista Liikettä arjen tilanteisiin
Kuinka kannustan lasta liikkumaan? Liikunnasta tulee saada positiivisia kokemuksia Lapsella mahdollisuus vaikuttaa liikuntaan Koettu pätevyys Minä –orientaatio ja tehtäväorientaatio Positiivinen motivaatioilmasto, joka huomioi kaikki lapset Palautteen antaminen
Iän ja taitotason huomiointi ohjatun liikunnan suunnittelussa Alle 3 –vuotiaille yksinkertaisia sääntöleikkejä ja loru- / musiikkiliikuntaa Karkeamotoristen taitojen harjoittelua Hienomotoriikan kehittäminen Yli 3 –vuotiaille sääntöleikkejä ryhmän taso huomioiden Kehittyneempiä harjoitteita
Miten liikutan erilaisissa tiloissa? Kaikissa tiloissa on mahdollista liikkua Huomioi tilan erityispiirteet
Kuinka liikutan pienissä tiloissa? Pienpelit Erilaiset roolit pelien ja leikkien sisällä Useampi peliväline samassa pelissä Useampi maali Esteitä peliin / leikkiin Erilaiset liikkumistavat
Esimerkkejä pienissä tiloissa liikkumiseen Työpistetyöskentely / tehtävärata Aarteenetsintä Kympit Pesänryöstö Tekniikkaharjoitteet Rytminen liikunta
Kuinka saan tarjottua kaikille onnistumisen kokemuksia? Tavoitteena tasata tasoeroja ja saada jokaiselle mahdollisuus onnistumiseen Muokataan perinteisten pelien / leikkien sääntöjä Saada ryhmää aikaiseksi leikkimielisyyden tunne ja tekemisen ilmapiiri
Kuinka pääsen tavoitteeseen? Pienpelit Useampien maalien / pelivälineiden käyttäminen Syöttöpelaajien / maalipelaajien käyttö Pelaaminen käsikkäin Erilaiset liikkumistavat Tasoeroja tasoittava peliväline Kukaan ei joudu leimatuksi – esimerkiksi hipat Esteitä peli / leikkiareenalle
Esimerkkejä peleihin / leikkeihin Hipat Pidä puolesi puhtaana Kuka pelkää pallonryöstäjää Syöttömäärät ennen maalia / koria / pistettä Syöttöpelaajat Maali / pistepelaajat
Kuinka välttelen passiivisia hetkiä tuokion aikana? Useammat rajatut pienpelit Mahdollisille vaihtopelaajille/odottajille tehtäviä Työpistetyöskentely / tehtäväradat Suunnittele tuokio valmiiksi Välttele yksilöharjoituksia Kymppipelejä odotushetkiin
Onnistuneen ohjatun tuokion kriteereitä Aseta tuokiolle tavoite Huomioi suunnittelussa ryhmän rakenne Anna lasten osallistua suunnitteluun ennen tuokiota / sen aikana Muokkaa tuokiota tarvittaessa Lopeta aina hauskan aikana Merkitse rajat ja tilat hyvin Pysäytä leikki ohjeiden ajaksi Muista tuokion rakenne, erityisesti aloitus ja lopetus
Kuinka kannustan lasta liikkumaan ohjattujen tuokioiden ulkopuolella? Tarjoan käyttöön liikuntavälineitä vaihdellen Annan mahdollisuuden erilaisten liikuntaympäristöjen käyttöön valvotusti, mutta vapaasti Innostun itse peleistä ja leikeistä Kannustan rakentavasti kaikesta liikunnasta – EN TORU
DEMO Liikuntapussit
RYHMÄPOHDINTA Kuinka voisin kehittää liikuntatuokioita omassa yksikössäni? Kuinka voisin kehittää vapaata liikkumista yksikössäni? Kuinka voisin kehittää passiivisia odotustuokioita yksikössäni?
RYHMÄDEMO Suunnittele ryhmässä peli / leikki alle 3 – vuotiaille pieniin tiloihin Suunnittele ryhmässä peli / leikki yli 3 – vuotiaille pieniin tiloihin