JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOIT-tiedekunta Tietotekniikan laitos 2006 Tietotekniikan aineenopettajankoulutus tietotekniikan laitoksella Tommi Kärkkäinen professori.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Jyväskylän Yliopisto Psykologian Laitos
Advertisements

Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma
LUK-TUTKINTO Pääaine Maantiede tai aluetiede. Vuosi •
TIES322 Tietoliikenneprotokollat 2
Open Source Courseware OSCu
Yliopisto-opiskelu eroaa kouluopetuksesta
• Teologia on tutkimusta kulttuurista, yhteiskun- nasta, ihmisestä ja us- konnosta eri ilmentymi- neen • Maailmanuskonnot, uusi.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Brade & Vilpponen 1 ITP2TM003 Java-ohjelmointi I Kevät op.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Informaatioteknologian tiedekunta Ihmisläheistä informaatioteknologiaa.
Kandidaatin tutkinnon rakenne, sisältö ja tutkinnon uudistuminen
+ $ =.
Tietotekniikan opettajankoulutuksen uudet tuulet
Alla olevissa kaavioissa havainnollistetaan, miten aineenopettajan opetettavat aineet muodostuvat diplomi- insinöörin tutkinnon opinnoista. Pedagogisten.
Perusopinnot 20 op Pääaineopinnot 80 op Sivuaineopinnot 40 op Valinnaiset opinnot 25 op Opiskelija voi sisällyttää näihin enintään 15 op vapaasti valittavia.
ORIENTOIVAT OPINNOT TIETOJENKÄSITTELYOPIN PÄÄAINEOPISKELIJOILLE Jyrki Nummenmaa
VOKKE1 Kysymyksiä tiedekunnille tutkintorakenteeseen liittyen: 1.Hyväksytäänkö lähtökohdaksi ajatus tutkinnon rakentumisesta pääainetta painottavaksi?
Psykologian koulutuksen abi-info 2012
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Informaatioteknologian laitoksen sivuainetarjonta | Antti Hakkala, Olli Heimo.
RS2014 SyyslukukausiKevätlukukausi HISTORIAN PERUSOPINNOT (14 op) VALTIO-OPIN PERUSOPINNOT (10 op) ENGLANTI (5 op) HISTORIAN PERUSOPINNOT (11 op) HISTORIAN.
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
University of Joensuu Dept. of Computer Science P.O. Box 111 FIN Joensuu Tel fax Tietojenkäsittelytieteen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Teemu Kerola Interaktiivisen verkkomateriaalin tuotantoprosessi TKTL:llä (IVT) Taustoja Interaktiivinen.
Tietotekniikka. Tietotekniikka yläkoulussa voidaan suorittaa 1-6 kurssia Kurssit 1 ja 2 suoritetaan 7. luokalla Kurssit 3 ja 4 suoritetaan 8. luokalla.
ORIENTOIVAT OPINNOT TIETOJENKÄSITTELY- TIETEIDEN LAITOKSEN UUSILLE PÄÄAINEOPISKELIJOILLE Jyrki Nummenmaa
Yhteistyöhön kanssamme -seminaariin
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 5/2007 MaLuOpe-koulutus tietotekniikan laitoksella Tommi Kärkkäinen, Leena Hiltunen, Miika Nurminen.
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
Algoritmit ja koneoppiminen (ALKO)
Open Source Courseware eli OSCu Ohjelmistotekniikan opetuksen verkostohanke Kirsti Ala-Mutka TTKK/Ohjelmistotekniikka.
Käki-projekti, Loppuesittely Käki-projekti Loppuesittely
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Ohjelmistotekniikka - kurssin yleiset asiat Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTKK/Tite.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
, 60 op = 25 op kandidaatin tutkintoon, = 35 op maisterin tutkintoon Aineenopettajan pedagogiset opinnot Filosofinen tiedekunta.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
KIELTEN LAITOS Kielten laitos PÄÄAINEET … joita kaikkia voi opiskella myös sivuaineena: englannin kieli latinan kieli romaaninen filologia (ranska) ruotsin.
OIKEUSTIETEIDEN LAITOS. Oikeustieteiden laitos n. 900 tutkinto-opiskelijaa jatko-opiskelijoita n. 50 henkilökuntaa n. 50.
Tammifuksien info 2016 Riikka Leikola. Päivän ohjelma Johdatus opiskeluun Sähkötekniikan kandidaattiohjelmassa –kurssi tammifukseille Opintojen käytännön.
YFIn opetussuunnitelmatyö Laitoskokous O-PM.
Tietohallintokeskus Tietohallintokeskuksen palvelut henkilöstölle Tervetuloa uusi henkilöstö! Leila Hämäläinen.
OPISKELIJAKSI KASVATUSTIETEIDEN TIEDEKUNTAAN. Opiskelu Kasvatustieteen kandidaatti –3 vuotta –180 op Kasvatustieteen maisteri –2 vuotta –120 op.
Oikeustieteet Oikeustieteiden laitos  Sijoittuu yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekuntaan  n. 600 tutkinto-opiskelijaa, yli 1000.
OIKEUSTIETEIDEN LAITOS. Oikeustieteiden laitos 2  n. 900 tutkinto-opiskelijaa  jatko-opiskelijoita n. 50  henkilökuntaa n. 50  yli 1000 avoimen yliopiston.
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö Orientoivat opinnot, syksy 2016 Sosiaalityön orientoivat opinnot Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö.
MATEMATIIKKA JA TILASTOTIEDE SIVUAINEENA Kari Myllylä Pekka Salmi LuTK / Matemaattiset tieteet8/25/16.
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
Tietotekniikkainsinööri 240 OP Suuntaavat opinnot III
HALLINTOTIETEEN OPINTOSUUNTA
Tutkintorakenteen tekninen malli
RESTONOMI 210 OP Opetussuunnitelman rakennekuva
Kasvatusalan tutkintorakenne-suositukset
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Pedagogiset aineopinnot lv
HOPS-työpaja.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus - opinnäytteissä tutkittua
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Opiskelu Oulun yliopistossa
Tietotekniikan laitoksen suuntautumisvaihtoehdot
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Valtiotieteellinen tiedekunta
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOIT-tiedekunta Tietotekniikan laitos 2006 Tietotekniikan aineenopettajankoulutus tietotekniikan laitoksella Tommi Kärkkäinen professori

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOIT-tiedekunta Tietotekniikan laitos 2006 Taustaa Tietotekniikan pääaineesta on voinut valmistua aineenopettajaksi vuodesta 1994 alkaen Nykyistä aineenopettajankoulutuksen maisterikokonaisuutta ja opintoja on rakennettu vuodesta 2001 alkaen Aineenopettajaksi hakeutuvien määrä on kasvanut tasaisesti Opiskelijoista yhä useampi suorittaa kahden eri suuntautumisvaihtoehdon maisteriopinnot osaamisensa vahvuudeksi

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOIT-tiedekunta Tietotekniikan laitos 2006 Suoravalinta Ensimmäisen suoravalinta tietotekniikan aineenopettajankoulutukseen oli keväällä 2005 (8 paikkaa) Kevään valintaa täydennettiin syksyllä Opiskelijat ovat saaneet hyvää palautetta ensimmäisestä syksystä –Tietotekniikan opiskelijat ovat ahkeria ja keskustelevia sekä asennoituvat ammattimaisesti opiskeluun pedagogisissa perusopinnoissa

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOIT-tiedekunta Tietotekniikan laitos 2006 Opettajankoulutus kandi + maisteri Yleisopinnot sekä kieli- ja viestintäopinnot (16 op) TDK:n yhteiset pääaine- opinnot (45-50 op) Pakolliset sivuaineopinnot (25 op) Vapaasti valittavat opinnot (54 op) Koulutusalan pääaine- opinnot (35-40 op) Sivuaineopinnot (25-60 op) Koulutusalan pakolliset syventävät opinnot (20 op) Koulutusalan valinnaiset syventävät opinnot (5 op) Pro gradu -tutkielma (35 op) LuK FM 180 op 120 op

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOIT-tiedekunta Tietotekniikan laitos 2006 Tiedekunnan yhteiset pääaineopinnot ( I ) Tietokone ja tietoverkot työvälineenä (3 op) –Tutustuminen yliopiston järjestelmiin (Korppi, sähköposti, yms.), tekstinkäsittely, taulukkolaskenta, www-sivut Ohjelmointi 1 (6 op) –Java, Ohjelmoinnin perusrakenteet, ohjelman suunnittelun perusteet, perustietorakenteiden soveltaminen Tietoverkot (3 op) –Yleiskuva tietoliikenteestä ja tietoliikennepalveluista, OSI- malli, informaation eri muodot ja siirtotavat Ihminen ja tietojärjestelmä (3 op) –Ihmisen ja tietokoneen välisen vuorovaikutuksen perusteet (HCI), käyttöliiittymistä

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOIT-tiedekunta Tietotekniikan laitos 2006 Tiedekunnan yhteiset pääaineopinnot ( II ) Oliokeskeinen tietojärjestelmien kehittäminen (2 ov) –Tietojärjestelmien kehittäminen olilähestymistavan ja UML:n mukaan Johdatus ohjelmistotekniikkaan (3 op) –Yleiskäsitys ohjelmistotekniikasta, ohjelmisto ja ohjelmistojen tekeminen, hallinta, arviointi Diskreetit rakenteet (5 op) –Perusteet joukko-opista, relaatioista, funktioista, logiigasta, lukujärjestelmät ja tiedon esitys tietokoneessa

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOIT-tiedekunta Tietotekniikan laitos 2006 Tiedekunnan yhteiset pääaineopinnot ( III ) Tietokannat ja tiedonhallinnan perusteet (4 op) –Tietokannan hallintajärjestelmien peruskäsitteet, periaatteet, arkkitehtuurit ja kielet. Algoritmit 1 (4 op) –Algoritmeista ja perustietorakenteista, binääripuu, verkot, heuristiikoista Käyttöjärjestelmät (4 op) –Konekielisen ohjelmoinnin perusteet, aliohjelman suoritus, käyttöjärjestelmän rakenne ja periaatteet Kandidaatin tutkielma ja seminaari (7+3 op) Maturiteetti (0 op)

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOIT-tiedekunta Tietotekniikan laitos 2006 Koulutusalan pääaineopinnot (tietotekniikka) Ohjelmointi 2 (8 op) –Osaaminen syventäminen ohjelmointi 1 –kurssilta, olio- ohjelmoinnin periaatteita, testaaminen Algoritmit 2 (4 op) –Algoritmin analysointi, puurakenteita, rekursio, erilaisia menetelmiä Johdatus digitaalilogiikkaan (2 op) Laajahko harjoitustyö tai sellaisen sisältävä kurssi (6 op) –Työharjoittelu, komponettiohjelmointi, harjoitustyö, tietokonegrafiikka

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOIT-tiedekunta Tietotekniikan laitos 2006 Koulutusalan pääaineopinnot ( ope ) Tietotekniikan opettajan työvälineitä (5 op) –Tietotekniikan opetuksen kannalta hyödyllisiä ohjelmistoja, OPS ja TVT-asiat, opettajan arki Ohjelmistotuotanto (5 op) –Kokonaiskuva ohjelmistotuotannosta, tekniikat ja menetelmät suurten ohjelmistojen tuottamiseksi XML-kieli (1-4 op) –XML:n tausta, tavoiteet, XML-dokumenttien rakenne, perusperiaatteet Valinnaiset (1-4 op)

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOIT-tiedekunta Tietotekniikan laitos 2006 Opettajankoulutuksen maisterikokonaisuus Tietotekniikan opettamisen perusteet (5 op) –Tietotekniikan opetuksen didaktiset ja pedagogiset perusteet, erilaiset opetusmenetelmät, lähestymistavat Virtuaaliset oppimisympäristöt (5 op) –Erilaiset oppimisympäristöt, verkkopedagogiikka, oppimisympäristöjen toteutus ja komponentit Verkkokurssin tuotantoprosessi (10 op) –Verkkokurssin tuottaminen, kurssin suunnittelu ja rakentaminen, pedagoginen suunnittelu sekä toteutus

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOIT-tiedekunta Tietotekniikan laitos 2006 Tutkintomäärät - tt aineenopettajat JY JoY11124? TuY?2?11? HY33121? TaY----2? Yht * Ennuste vuodelle 2006 on 6-8 uutta opettajaa JYY:sta.

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOIT-tiedekunta Tietotekniikan laitos 2006 Työllistyminen Aineenopettajiksi valmistuneet työllistyneet hyvin Aineenopettajiksi eri koulutusasteille OPM:n ym. hankkeisiin harjoittelun myötä Teollisuusyrityksiin, esim. kouluttajat ja käyttöönotto IT-alan erilaisiin tehtäviin

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOIT-tiedekunta Tietotekniikan laitos 2006 Lisätietoja Tietotekniikan aineenopettajankoulutuksesta vastaa professori Tommi Kärkkäinen Linjan muu henkilökunta –yliassistentti Leena Hiltunen –assistentti Jaana Markkanen Lisätietoja tietotekniikan laitoksesta ja opetuksesta: