Kirjaston kotipalvelu  Toimitetaan kirjaston aineistoja niille asiakkaille, jotka eivät itse pääse kirjastoon  Palvelu on asiakkaille sama, mutta toteutustapa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

Vanhustyön keskusliitto kolmannen sektorin toimijana
Ulkoiluystäväksi iäkkäälle -toimintamalli. Lähtökohdat • Itsenäinen ja avustettu ulkoilu kuuluu laadukkaaseen vanhuuteen • Kaikki eivät kuitenkaan pääse.
Perhesosiaalityö Kokkolassa
KIRJASTO EH 03/2004 Maakuntakirjastojen PallasPro-suunnitteluseminaari Työryhmä: Selvitys elektronisten aineistojen yhteiskäytön pelisäännöiksi.
PK-kehittämispalvelut
E-kirjojen lukulaitteet ja sähköiset aineistot
Mitä kirjasto voi tarjota yrittäjille? monipuoliset kokoelmat ja tietokannat kirjastotilat tiedonhakumenetelmät ajanmukaiset laitteet henkilökunnan asiantuntemuksen.
Ohjelmistokehittäminen. Luku 1 – Mitä on ohjelmistokehittäminen?
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Konstit on monet Kirjastojen kotipalvelukuljetuskyselyn tuloksia Marja Heroja Johanna Oosi-Villikka Koti- ja laitoskirjastohenkilöstön koulutuspäivä Tampere.
Kirjastojen muuttuva toimintaympäristö Kirjasto 10 ja Lasipalatsin Kohtaamispaikka: uudet yhteistyömallit.
UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
Lämpötilahallittavien elintarvikkeiden kuljetukset ja ATP-sopimuksen soveltaminen Turun lääninhallituksen auditorio Osastonjohtaja Maria Teirikko.
UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen Päivi Jokitalo Kirjastoverkkopäivät 2010.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Maija Saraste / Oulun kaupunginkirjasto Pohjoisten kirjastojen yhteishanke.
Kansallisen käyttäjäkyselyn tuloksista yleisissä kirjastoissa Kirjastotoimen johtaja Pirkko Lindberg Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Erityisasiantuntija Teija Mikkola Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset vuonna 2008 Espoo, Helsinki, Jyväskylä, Kotka, Kuopio, Lahti, Oulu,
UKJ-valmistelutyö ja –raportti lyhyesti UKJ-ohjausryhmä Ari Ahlqvist.
Etäopetus pelittää verkossa Tampere ja Turku aktiviisina kehittäjinä Riitta Mäkelä-Metsälä | Antti Huttunen | Päivi Luoma.
IR TIETOKARTTAHANKE Yliopistokirjastojen kokoelmien kartoitusta ja kuvailua STKS:n kausijulkaisupäivä Irma Reijonen Vuokko Palonen, Raine.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Virtuaalista hyvinvointia ikääntyneille
Yksityiset sosiaalipalvelut 2010 Riikka Väyrynen.
Copyright VirtuaaliAMK 1 Verkkokirjastopalvelut osana Virtuaaliammattikorkeakoulua –projekti Kaisa Rissanen Ammattikorkeakoulukirjastojen johtajien kokous.
SUUPOHJAN PALVELUPORTIT. Suupohjan palveluportit Suupohjan palveluportit-hankkeen tavoitteena on asumis- ja hoivapalvelujen sekä seudun yhdistysten verkkopalvelujen.
Tulevaisuuden terveys kansallinen tiekartta
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
Teema ja strategiset alueet 2 Yhdessä 2017 Kaikki suomalaiset ja Suomen ystävät Suomi nyt Suomen 100 vuotta Suomi tulevaisuu- dessa.
Palveluiden muutosten vaikutukset
TULEVAISUUDEN KUNTA alustavia nostoja ja havaintoja MDI:n selvitysmateriaalista Vantaa |
PAAVO-OHJELMAN TUETUN ASUMISEN SEURANTAKYSELY Tietoja tuettuun asumiseen tulevista ja poismuuttavista asukkaista sekä tukiasunnoista 2012 – 2015.
Nettomuutto henkilön äidinkielen mukaan. Nettomuutto Vantaalle henkilön äidinkielen mukaan vuodesta 2000 Lähde: Tilastokeskus, päivitetty
Celian palveluiden käyttöönotto kirjastoissa Kuopio projektipäällikkö Elina Kilpiö, Celia.
Nuorten näköistä toimintaa Espoossa KOPPI Kohti kuntouttavampia työelämäpalveluita –hanke Projektisuunnittelija Hilla-Maaria Sipilä Tampere.
Kansalaisneuvonta neuvoo oikeaan julkiseen palveluun ja neuvoo palveluiden käytössä. Kansalaisneuvonnassa ei voi saada vireille viranomaisasioita – sen.
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
HealthHUB Mika Vuori Tampereen kaupunki
Vaski-kirjastot esittäytyvät
KOHTAAMO – Ohjaamojen ja nettiohjauksen kehittämisen tuki
TtT, Yliopettaja Lea Saarni Tampereen ammattikorkeakoulu
Datan hallinnan asiantuntijan työnkuva ja siinä tarvittava osaaminen
Hoitoonpääsy perusterveydenhuollossa
Kohtaamisia pelimaailmassa
Pääkaupunki-seutu Eetu ja Ella.
Onko kirjasto nyt kaikille avoin. -projektin loppukatsaus
”Palvelu” -kokonaisuus
Asiakkaan valinnanvapaus
Aineistotyyppi työpaja
Photograph:Eeva Rista, Helsingin kaupunginmuseo,
Espoon kaupunginmuseon museoarkiston palvelut yhdistyksille
Uusi Celianet ja Celian muuttuneet käytännöt kirjastoissa
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Hankinta ja logistiikka Tuomi
PIRAMK:n kirjasto- ja tietopalvelut
Minna Lahnalampi-Lahtinen Palvelupäällikkö Hoiva-asumisen palvelut
VAK-turvallisuusselvitykset
Korkeakouluoppiminen vuonna 2030
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Monitoimitiloissa työskentelevien verkostotapaaminen
Minna Katela, Celia Marjo Kauttonen, Celia
Celian palvelut kirjastosta
Arkeen Voimaa (CDSMP) -
Perhekeskustoiminnan työpaja
Esityksen transkriptio:

Kirjaston kotipalvelu  Toimitetaan kirjaston aineistoja niille asiakkaille, jotka eivät itse pääse kirjastoon  Palvelu on asiakkaille sama, mutta toteutustapa kirjastossa vaihtelee eri kuntien välillä paljon  Osassa kunnista pitkät perinteet ja paljon asiakkaita  Osassa kunnista kotipalvelu on käytännössä unohdettu

Näkökulmia kotipalveluun  Haastattelussa kutoskaupungit eli Espoo, Helsinki, Oulu, Tampere, Turku, Vantaa  Kotipalvelu hoidettu monella eri tavalla, vapaaehtoiset (Vantaa), hajautettu (Oulu), keskitetty (Espoo, Helsinki, Tampere), unohdettu (Turku), laitosten palvelut (Tampere)  Kotipalvelun työnkuva vaihtelee hyvin paljon, sisältää joskus myös hakeutuvaa työtä ikääntyneiden parissa  Kuljetukset hoidettu eri tavoin, vapaaehtoiset (Vantaa), kuljetusliikkeet (Helsinki, Tampere), kaupungin logistiikka (Oulu, Turku), omat kuljetukset (Espoo)

Lukuja asiakkaatlaitoksethenkilökuntakuljettaja Espoo94243hlö/ 2htvoma Helsinki40005Posti Oulu55?Hajautettu (n. 4 as/hlö) Kaupungin logistiikka Tampere lähi828hlö/ 6 htv ?Posti – yksityiset S-kuljetus- laitokset Turku600,10Kaupungin logistiikka Vantaa200OTOvapaaehtoiset Helsingissä laitosasiakkaita hoitaa oma erillinen yksikkö, Espoossa ja Tampereella kotipalvelu

Asiakkaat  Pääosin ikääntyneitä, usein yli 80v  Tarve lisääntyy koko ajan  Yksilöllisiä tarpeita, monenlaisia ihmisiä  Osa kirjastoista palvelee myös laitoksia  Laitosten asiakkaat usein hyvin huonokuntoisia  Tieto kotipalvelusta ei välttämättä tavoita  Kaipaavat ihmiskontaktia ja apua  Kotipalvelu lisää ikääntyneen hyvinvointia

Henkilökunta  Sitoutunutta ja tekee merkityksellistä työtä  Yllättävän pienin resurssein voidaan tarjota kotipalvelua asiakkaille (esim. Espoo)  Pienellä resurssien lisäämisellä voidaan kasvattaa asiakasmäärää merkittävästi  Vantaalla kotipalvelun hoitavat vapaaehtoiset itsenäisesti

Ongelmia  Asiakkaat usein hyvin huonokuntoisia  Kuljetusliikkeiden kuljetukset eivät voi huomioida asiakkaiden erityistarpeita kovin hyvin  Asiakkaat ovat iäkkäitä ja tekniikkataidot ovat vähäiset, mikä rajoittaa palvelun kehittämistä/käyttämistä  Kaupungit eivät tue kirjaston kotipalvelun kehittämistä  Turussa kotipalvelua ei käytännössä ole – kuusi asiakasta  Asiakkailla ei ole soittimia/osaamista Daisy-levyille  Asiakkailla ei ole tietokoneita/verkkoyhteyttä/ edellytyksiä niiden hankkimiseen  Laitosten palveluita on leikattu kunnissa, vaikka tarvetta olisi. Kirjastot eivät usein palvele laitoksia ja niissä asuvia ikääntyneitä

Celia ja kotipalvelu  Daisy-levyjä joillain kotipalveluilla/kirjastoilla käytössä pieni kokoelma  Asiakkaat pääosin ikääntyneitä, eivät verkkopalvelun ulottuvissa (puuttuu taitoja, laitteet, verkko)  Joskus ongelmia myös hankkia Daisy-soitin  Kirjastot kaipaavat helppoa ja selkeää tapaa tarjota äänikirjoja  Asiakkaat tarvitsevat tukea palvelujen käyttöönottamiseen, kirjastojen niukat resurssit

Kehittämisajatuksia  Kirjastot tekemään kehittämistyötä yhdessä  Kuljetukset yhdessä kunnan muiden toimialojen kanssa (Tampere)  Digitaaliset palvelut helpoiksi ja käytettäviksi, niiden merkitys tulee kasvamaan  Fyysiset ja digitaaliset palvelut integroidaan kunnan muihin kulttuuri- ja liikuntapalveluihin, ehkä myös sosiaalipalveluihin  Turussa suunnitteilla projekti, jossa kehitetään sekä kaupungin ja kirjaston logistiikkaa, että digitaalisia palveluja (siinä mukana digitaalisten osien kehittäminen kirjaston kotipalveluun yhdessä muiden Turun kaupungin toimijoiden ja kirjastojen kanssa)