Avoin tiede ja tutkimus Suomessa– Toimintakulttuurin avoimuus korkeakouluissa 2015 Seminaari 6.5.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
, Joonatan Haukilehto / Riku Lehtonen
Advertisements

Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
Soveltuuko asiantuntijatehtävien luokittelu tutkijoiden, yliopistojen ja rahoittajien käyttöön? RAKETTI-TUTKI / Tietomallityöryhmän seminaari
Organisaatioiden välinen yhteistyö OKM:n näkökulmasta
TUTKI Tietomallityöryhmä RAKETTI-TUTKI Tietomallityöryhmä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto TUTKI-osahanke.
Tutkimuslaitosten ja yliopistollisten sairaaloiden liittyminen OKM- julkaisutiedonkeruuseen Olli Poropudas Opetus- ja kulttuuriministeriö Helsinki.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
TUHA-verkoston tapaaminen
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
OKM:n julkaisutiedonkeruun tarkoitukset Hannu Siren, johtaja Opetus- ja kulttuuriministeriö Helsinki.
OKM–CSC-vuosisopimuksen valmistelu Juha Haataja
ATT-vaikuttavuusryhmä –alustavia suosituksia Avoin tiede ja tutkimus -hankeen työryhmäseminaari Hanna-Mari Puuska CSC – Tieteen tietotekniikan.
Avoin tiede ja tutkimus-hanke - oikeuksien hallinta Oikeuksien hallinta-työryhmän puheenjohtaja, tekijänoikeusneuvos Viveca Still, opetus ja kulttuuriministeriö.
Toimintakulttuurin avoimuus korkeakouluissa tulokset ATT-hankkeen pääsihteeri Pirjo-Leena Forsström, CSC Avoimen tieteen ja tutkimuksen toimintakulttuuri.
Avoimuuden mahdollisuudet tutkimusprosessissa Tuuli Toivonen Helsingin yliopisto Geotieteiden ja maantieteen laitos Tämä teos.
Digitalisaatio korkeakoululaitoksen koulutuksessa ja tutkimuksessa ylijohtaja Tapio Kosunen, opetus- ja kulttuuriministeriö Avoimen tieteen ja tutkimuksen.
Avoin tiede ja tutkimus ammattikorkeakouluissa AMK-kirjastopäivät, Jyväskylä Jaana Latvanen, informaatikko / projektikoordinaattori Seinäjoen.
Avoin tiede ja tutkimus Suomessa– Toimintakulttuurin avoimuus korkeakouluissa 2015 Seminaari
ATT-seminaari KOKONAISKUVA AVOIMEN TIETEEN JA TUTKIMUKSEN PALVELUISTA JA TUTKIMUSPROSESSIN AVOIMUUDESTA Erja Heikkinen Tämä teos on lisensoitu.
Avoin tiede ja tutkimus ammattikorkeakouluissa ATT Osaajakoulutus, Helsinki Seliina Päällysaho, tutkimuspäällikkö, SeAMK Jaana Latvanen, informaatikko,
AVOIMEN TIETEEN OSAAJAKOULUTUS: TUTKIMUSHALLINTO JA -PALVELUT EEVA NYRÖVAARA.
EU:n ja Latinalaisen Amerikan välinen yhteistyö Trainet-seminaari Seinäjoella Sari Wessman Kansainvälisten asiain sihteeristö Opetus-ja kulttuuriministeriö.
Avoin tiede ja tutkimus -tiekartan vastuut tutkimusrahoittajille Ilona Lundström
Avoimen tieteen palvelut ATT-palvelutyöryhmän pj. Ville Tenhunen © 2015 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu.
AVOIMEN TIETEEN EDISTÄMINEN YLIOPISTO(I)SSA EEVA NYRÖVAARA
Tutkimusaineistojen säilytyspalvelu IDA © 2016 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen.
Avoimen tieteen osaamista yhdessä rakentaen: ATT-hanke Juha Haataja Avoimen tieteen osaajakoulutus: Tapaamis-, kartoitus- ja koulutustilaisuus
Rinnakkaistallentaminen ja organisaation julkaisupolitiikka Pekka Olsbo Jyväskylän yliopiston kirjasto Avoimen tieteen osaajakoulutus URN:NBN:fi:jyu
Tutkimuksen tietoaineistot (TTA) ja tiedon saatavuuden linjaukset Juha Haataja
Avoin tiede –keskustelutilaisuus TTA-hanke, Opetus- ja kulttuuriministeriö Liisa Siipilehto, Helsingin yliopiston kirjasto.
AVOIN TIEDE JA TUTKIMUS HY:SSA EEVA NYRÖVAARA CC BY 4.0.
Tampereen yliopiston avoimuuden käytännöt ja palvelut tutkijoille Minna Niemi-Grundström johtaja, Tampereen yliopiston kirjasto Avoimen tieteen osaajakoulutus.
Avointen aineistojen julkaisualusta AVAA © 2016 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen.
Tutkimusaineistojen hakupalvelu Etsin © 2016 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen.
Avoin tiede ja tutkimus (ATT-hanke) TUTKIMUKSEN AVOIMUUDELLA YLLÄTTÄVIÄ LÖYTÖJÄ JA LUOVAA OIVALTAMISTA.
© SUOMEN AKATEMIA 2 Avoin tiede Suomen Akatemian hakuohjeissa Avoimen tieteen huomiointi tutkimuksen suunnittelussa tiedeasiantuntija Jyrki Hakapää
Itä-Suomen yliopiston julkaisu- ja datapolitiikka
Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Avoimen datan jakaminen ja uudelleenkäyttö
Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto TUHA
OILI-palvelun tilanne
Open Science Turun yliopistossa
Tutkimusjulkaisujen avoin julkaiseminen
Kotilava Kotimaiset tieteelliset lehdet avoimiksi ja vaikuttamaan
Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto TUHA
Tutkimusinfrastruktuurien tietopankki
Avoin tiede tutkijoille
Tutkimustietovarannon ohjausrakenne
Arkkitehtuurit ohjaavat Valtakunnalliset, keskitetyt ICT-palvelut
Aineistonhallintasuunnitelmatyökalu dmpTuuli
Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4
Open Science Turun yliopistossa
ORCIDin käyttöönoton etenemissuunnitelma
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
ORCID-tutkijatunnisteen käyttöönoton edistäminen
Toimeksianto ”KA-seminaari” Tuija Raaska, kehityspäällikkö, CSC
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
Avoin tiede ja tutkimus Case Karelia
Mitä avoimuus on?.
Exam johtoryhmän kokous
Avoimen tieteen ja tutkimuksen foorumi
= = 62 9 ∙ 7 - 1= 62 8 ∙ = 62 (3 + 5) ∙ 6 = : 2 ∙ (15 – 7) = ∙ = 48 7 ∙ : 3 = 48 ( ) : 3 +
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
Esityksen transkriptio:

Avoin tiede ja tutkimus Suomessa– Toimintakulttuurin avoimuus korkeakouluissa 2015 Seminaari

Avoimen tieteen ja tutkimuksen toimintakulttuuri -seminaari  klo Digitalisaatio korkeakoululaitoksen koulutuksessa ja tutkimuksessa ylijohtaja Tapio Kosunen, opetus- ja kulttuuriministeriö  klo Tulevaisuuden yliopisto ja avoin tiede kansleri Thomas Wilhelmsson, Helsingin yliopisto  klo Avoimuuden tilannekuvaselvityksen tulokset ATT-hankkeen pääsihteeri Pirjo-Leena Forsström, CSC  klo Rahoittajien puheenvuorot pääjohtaja Heikki Mannila, Suomen Akatemia yksikön johtaja Ilona Lundström, Tekes  klo keskustelu  klo lounas  klo Työpajatyöskentely, teemoina:  kypsyystasoselvityksen kehitysehdotusten läpikäynti  organisaatiokohtaiset ja kansalliset julkaisu- ja datapolitiikat  koulutustarpeet avoimen tieteen edistämisessä  klo Työpajojen purku  klo Tilaisuuden yhteenveto johtaja Riitta Maijala, opetus- ja kulttuuriministeriö

Työpajat 1. Organisaatiokohtaiset ja kansalliset julkaisu- ja datapolitiikat (puheenjohtajana Riitta Maijala) 2. Koulutustarpeet avoimen tieteen edistämisessä (puheenjohtajana Sari Räsänen) 3. Kypsyystasoselvityksen kehitysehdotusten läpikäynti (puheenjohtajana Pirjo-Leena Forsström) 3

Työpajat 1. Organisaatiokohtaiset ja kansalliset julkaisu- ja datapolitiikat Kysymykset ja keskustelunaiheet: - Kumpi on parempi, organisaatiokohtainen vai kansallinen politiikka? - Mitä tulee ottaa huomioon datapolitiikassa? - Mitä tulee ottaa huomioon julkaisupolitiikassa? - Kuinka jalkauttaa politiikka? - Miten järjestää politiikkojen seuranta ja valvonta? 4

Työpajat 2. Kypsyystasoselvityksen kehitysehdotusten läpikäynti Kysymykset ja keskustelunaiheet: - Arvioidaanko aina ulkoiset verkkosivut? - Miten sisäinen ohjeistus huomioidaan? - Onko selvityksessä muuttuvia osioita? - Miten tuodaan mukaan mm. living labs ja muu innovaatiotoiminta? 5

Työpajat 3. Koulutustarpeet avoimen tieteen edistämisessä  Miten valita korkeakoulussa tahot, jotka vastaavat organisaation sisällä avoimuuteen liittyvän osaamisen vahvistamisesta ja avoimuutta tukevien palveluiden käyttöönotosta. Kirjasto, tietohallinto, tutkimushallinto?  Miten nimetä vastuuhenkilöt, jotka osallistuvat koulutuksiin.  Toiveet ATT-koulutuksen painopisteiksi 6

Jatkotoimet  Avoimuuden tilannekuvaselvityksen raportti julkistetaan  Tutkimuslaitosten osalta selvitystyö valmistelussa  tulokset pyritään saamaan syksyksi 2015  Korkeakoulut arvioidaan seuraavan kerran keväällä 2016  Tietoa ATT-hankkeesta   Facebook: facebook.com/avointiede  Tulevia tapahtumia  Avoimen tieteen ja tutkimuksen foorumi, , Tampere