Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Avoimen tieteen osaamista yhdessä rakentaen: ATT-hanke Juha Haataja Avoimen tieteen osaajakoulutus: Tapaamis-, kartoitus- ja koulutustilaisuus 14.9.2015.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Avoimen tieteen osaamista yhdessä rakentaen: ATT-hanke Juha Haataja Avoimen tieteen osaajakoulutus: Tapaamis-, kartoitus- ja koulutustilaisuus 14.9.2015."— Esityksen transkriptio:

1 Avoimen tieteen osaamista yhdessä rakentaen: ATT-hanke Juha Haataja Avoimen tieteen osaajakoulutus: Tapaamis-, kartoitus- ja koulutustilaisuus 14.9.2015 Kalvomateriaali CC BY 4.0

2 Ohjelma 14.9.2015 Klo 10:00-10:30 Avoimen tieteen osaamista yhdessä rakentaen: ATT-hanke –Opetusneuvos Juha Haataja, OKM Klo 10:30-10:45 Kysymyksiä Klo 10:45-11:10 Tietoarkiston avoimen tieteen palvelut –Kehittämispäällikkö, Arja Kuula-Luumi, FSD Klo 11:10-11.35 Avoimesta julkaisemisesta yksinkertaisesti –Julkaisupäällikkö Pekka Olsbo, Jyväskylän yliopisto Klo 11:35-12:30 Lounas ja verkostoitumista Klo 12:30-14:30 Työpaja oman valinnan mukaan Klo 14:30-15:30 Loppuyhteenveto, Sali 104

3 Tieteen avoimuus ja avoin tiede Tieteen näkökulmasta avoimuutta on aina haluttu edistää –tutkimuksen sisäisen dialogin varmistamiseksi –hyvän tutkimuksen laadun ja hyvien käytäntöjen edistämiseksi –väärennysten ja huonon tutkimuksen estämiseksi –tieteen hyödyntämiseksi yhteiskunnassa Avoin tiede on noussut kansainvälisesti merkittäväksi tavaksi edistää tiedettä ja tieteen laatua ja vaikuttavuutta yhteiskunnassa Avoimen tieteen ja tutkimuksen avulla pyritään edistämään kestävää tutkimusta (sustainability), käytettävyyttä (usability), saatavuutta (access) sekä luottamusta (trust)

4 Mitä hyötyä yhteiskunnalle tuottaa tieteellisten aineistojen ja julkaisujen parempi saatavuus? Käytetään paremmin hyödyksi aiempia tutkimustuloksia Tarjotaan laajempi aineisto yhteiskunnallisen päätöksenteon tueksi Nopeutetaan innovointia Tietoon pohjautuva osaaminen kehittyy Edistetään yhteistyötä ja vältetään päällekkäistä työtä Osallistetaan kansalaisia ja yhteiskuntaa

5 FM Pouzols et al. Nature 516, 383-386 (2014) doi:10.1038/nature14032 Global priority map for the expansion of the PA system. Avoin data Nature-artikkelin taustalla Global protected area expansion is compromised by projected land-use and parochialism (Nature 516, 383–386 (18 December 2014), doi:10.1038/nature14032 ) F. M. Pouzols, T. Toivonen, E. Di Minin, A.S. Kukkala, P. Kullberg, J. Kuusterä, J. Lehtomäki, H. Tenkanen, P.H. Verburg & A. Moilanen. Tutkimuksessa käytetty avoimen datan lähteitä: IUCN Red List, WWF Terrestrial ecoregions, World Database on Protected Areas, Global Administrative Units Database, sekä Amsterdamin yliopistossa kehitettyä maankäyttömallia.IUCN Red ListWWF Terrestrial ecoregions World Database on Protected AreasGlobal Administrative Units Database Datan analysoi HY:n Conservation Biology Informatics GroupConservation Biology Informatics Group Käytetty data saatavilla AVAA- palvelussa, jossa myös mahdollisuus tarkastella tuloksia interaktiivisten karttojen ja graafien avulla http://avaa.tdata.fi/web/cbig http://avaa.tdata.fi/web/cbig

6

7 Digitalisaatio haastaa tutkimuksen yhteiskuntasuhteet Tutkijat jakavat julkaisujaan tiedekustantamojen ja sosiaalisen median kanavien kautta Käyttäjät löytävät tutkimustuotokset Open Access -lehtien ja avatun tutkimusdatan kautta Mitä tulee huomioida: Rahoitus Palvelut ja infra Kustan- nukset IPR- kysymykset Kilpailu Plagiaatit Näkyvyys

8 Avoin tiede ja tutkimus -hanke (ATT) OKM on käynnistänyt tiedon saatavuuden ja avoimen tieteen edistämiseksi Avoimen tieteen ja tutkimuksen hankkeen (ATT) vuosille 2014-2017 ATT-hanke määrittää kansallisen tahtotilan siten, että Suomen tutkimusjärjestelmän kilpailukyky ja laatu kasvaa Halutaan, että tutkijat käytännössä tietävät miten tutkimustulosten avoimuudessa tulee toimia Avoimuutta edistettäessä huolehditaan samalla innovaatiojärjestelmän kyvystä hyödyntää avointa tiedettä Tavoitteena on, että vuoteen 2017 mennessä Suomi nousee johtavaksi maaksi tieteen ja tutkimuksen avoimuudessa

9 ATT-tiekartan visio vuonna 2017 Tieteen ja tutkimuksen perusolemuksen vahvistaminen Avoimuuteen liittyvän osaamisen vahvistaminen Tutkimuspro- sessin kestävän perustan vahvistaminen Tutkimuksen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden kasvattaminen Visio 2017: Tutkimuksen avoimuudella yllättäviä löytöjä ja luovaa oivaltamista

10 Rahoittajien linjauksia Suomen Akatemia (2015) –Akatemia edellyttää rahoittamiltaan hankkeilta sitoutumista julkaisujen avoimeen saatavuuteen sekä kehottaa hankkeita avaamaan tutkimusaineistonsa ja -menetelmänsä. –http://www.aka.fi/avoin_julkaiseminen/ Tekes (2013) –Tekes on rahoitusehdoissaan todennut tutkimustulosten olevan julkisia projektien päättymisen jälkeen. Rahoitusehdoissaan Tekes ottaa kantaa tutkimustulosten avoimuuteen. Euroopan komission tutkimuksen puiteohjelma Horizon 2020 –Rahoituksen ehtona on tieteellisten julkaisujen avoin saatavuus. –Tutkimuksen tietoaineistojen avointa saatavuutta pilotoidaan valituilla alueilla.

11 Ohjaava lainsäädäntö Avointa tiedettä ja tutkimusta ohjaava lainsäädäntö –Yliopistolaki –Ammattikorkeakoululaki –Julkisuuslaki –Tietohallintolaki –Henkilötietolaki –Arkistolaki –Tilastolaki –Tietoturva-asetus + toimialakohtaiset asiakastietoja ja muita tietoja käsittelevät lait ja asetukset 11

12 Toistettavuus vaatii avoimuutta Lähde: R D Peng, Science 2011;334:1226-1227. Ks. myös Estimating the reproducibility of psychological science. Science 28 August 2015 sekä Why Most Published Research Findings Are False. PLoS Med. 2005 Aug. Globaaleihin haasteisiin mahdoton vastata ilman avointa tietoa Tietovirtojen sulkeminen estää myös virtojen sulkijoiden etenemisen Replicable

13 Keskeisiä kysymyksiä: Miten saavutetaan Ohjeistuksen näkökulma –Miten avoin saatavuus tulee muuttamaan tutkimuskäytäntöjä? –Miten avoimuus toteutetaan tutkimuseettisiä periaatteita noudattaen? –Miten saadaan avoimuuteen tähtäävät toimintatavat osaksi tutkijoiden arkisia käytäntöjä? Rahoituksen näkökulma –Miten julkisia tukimuotoja tulisi päivittää vastaamaan muuttunutta tilannetta? –Mitkä ovat ensisijaisesti priorisoitavat kehittämiskohteet? Uudistumisen näkökulma –Lisääkö avoimuus luottamusta tieteeseen? –Miten avoimuus vauhdittaa yritystoimintaa? –Helpottaako avoimuus tutkimuksen laadun seurantaa?

14 Tiedettä kiihdyttävä malli Tavoitteena valjastaa avoimuus tieteen ja tutkimuksen kiihdyttämiseen Uusia tutkimuksia ja ideoita voidaan avoimuuden avulla käynnistää kaikissa tutkimusprosessin vaiheissa Nykytilanteessa uutta tiedettä voidaan tehdä vain niistä julkaisuista jotka ovat tutkijoiden löydettävissä Uusi tutkimusidea Uusi tutkimussuunnitelma uuden idean pohjalta Avointa tutkimusdataa voi hyödyntää muissa tutkimuksissa Aineistojen yhdistämisestä voidaan tehdä uutta tiedettä heti Julkaisu johtaa jatkotutkimuksiin muualla Aikaisemman tutkimuksen validointi, tulosten vertailu nopeasti Julkaisujen, menetelmien ja datan helppo löytäminen ja hyödyntäminen Julkaisujen ja tutkijoiden löytyminen aktiivinen tieteellinen debatti Kollaboratiivinen tuotosten laatiminen Metahaut ja tutkimusten yhdistämisestä uusia tutkimusongelmia

15 Avoimen toimintakulttuurin toteutuminen  Selvityksessä toimintakulttuuria tarkastellaan neljässä osiossa:  Strateginen ohjaus  Politiikat ja periaatteet  Avoimuuden tukeminen  Osaamisen vahvistaminen  Aineiston pohjalta korkeakoulut on asetettu viidelle kypsyystasoille kussakin osiossa sekä määritelty kehityksen suunta  Esimerkkinä havainnoista Oulun yliopisto (OY)  http://avointiede.fi/toimintakulttuuri http://avointiede.fi/toimintakulttuuri Taso 1 Ei Hallittu Taso 2 Osittainen Taso 3 Määritelty Taso 4 Johdettu Taso 5 Strateginen

16 Strateginen ohjaus -osion tulokset TASO 5 TASO 4 TASO 3 TASO 2 TASO 1 HY AALTO JY TTY TAY ISY TY CENTRIA LAUREA SEAMK ÅA HUMAK USEITA KORKEAKOULUJA LTY TURUN AMK LAMK Ei muutostaNousussa USEITA KORKEAKOULUJA Kehittyminen Taso 1 Ei Hallittu Taso 2 Osittainen Taso 3 Määritelty Taso 4 Johdettu Taso 5 Strateginen Avoimuutta ei ole huomioitu strategisessa ohjauksessa hallitusti Avoimuus on osittain huomioitu strategisessa ohjauksessa Avoimuus on yhteisesti sovittua ja on osin sisällytetty strategiaan Avoimuutta ja sen kehitystä seurataan ja ohjataan strategiassa aktiivisesti Avoimuuden nykyiset ja tulevat tarpeet on huomioitu strategisessa ohjauksessa OY

17 Osaamisen vahvistaminen -osion tulokset TASO 5 TASO 4 TASO 3 TASO 2 TASO 1 HY AALTO JY TTY TAY ISY TY HANKEN USEITA KORKEAKOULUJA LTY OY VYLY Ei muutosta Nousussa USEITA KORKEAKOULUJA Kehittyminen Taso 1 Ei Hallittu Taso 2 Osittainen Taso 3 Määritelty Taso 4 Johdettu Taso 5 Strateginen Avoimuuden osaamisen ei hallitusti panosteta Avoimuuden osaamiseen panostetaan mutta toiminta ei ole määrätietoista Avoimuuden osaaminen on tunnustettu tärkeäksi ja siihen panostetaan Avoimuuden osaamiseen tähdätään johdetusti ja yhteisesti Avoimuuden osaamisen vahvistaminen on johdonmukaista ja aktiivista

18 TASO 5 TASO 4 TASO 3 TASO 2 TASO 1 HY AALTO JY TTY TAY ISY TY CENTRIA LAUREA SEAMK HANKEN ÅA HUMAK USEITA KORKEAKOULUJA LTY OY HAAGA-HELIA MAMK VY LY SAMK KARELIA Ei muutosta Nousussa USEITA KORKEAKOULUJA Kehittyminen Toimintakulttuurin kypsyystason kokonaiskuva

19 OKM TULA Selvityspyyntö yhteenveto  Sitoutuminen tutkimuslaitoksissa suurta avoimeen toimintaan, tiekartan toteutus koetaan monessa organisaatiossa haastavaksi  Sitoutuminen  Monessa tutkimuslaitoksessa jo avoimuudenkin kannalta osaava tutkijakunta. Avoimen tieteen käytännöt usein hyvin hallussa  Tutkimuslaitoksissa otettu jo käyttöön avoimen datan julkaisuportaaleja, osassa vielä suunnitteilla  Haastavaa  TULA-kentän useat organisaatiomuutokset  Rahoituksen epävarmuus ja etenkin kohdennettavuus avoimiin toimiin sekä infrastruktuuriin  Osassa tutkimuslaitoksia tutkimuksen rooli pienempää viranomaistoiminnan yhteydessä

20 Tutkimuslaitosten alustavia havaintoja

21 Indikaattorit (alustavaa hahmottelua keskustelujen pohjaksi) Vuosittain toistettavassa organisaatioiden arvioinnissa on 10 % korkeakouluista vuonna 2017 avoimen tieteen toimintakulttuurin korkeimmalla tasolla (avoimuudesta on tullut strateginen vahvuus), 25% vuonna 2018 ja 50% vuonna 2020. Avoimesti saatavilla olevien tieteellisten julkaisujen osuus on EU:n tekemässä arvioinnissa 65% vuonna 2017, 75% vuonna 2018 ja 90% vuonna 2020. Tutkijakoulutusohjelmista on 90%:ssa vuonna 2018 mukana avoimen tieteen koulutusosio ja 100%:ssa vuonna 2020. Uusista data-aineistoista on lisensoitu 25% vuonna 2017 ja 30% vuonna 2018. Uusista aineistoista on 50% lisensoitu vuonna 2020 ja niiden metatiedot löytyvät kansallisista metatietokatalogeista.

22 ATT ohjausrakenteet ja työryhmät Strategiaryhmä (pj Riitta Maijala) Asiantuntijaryhmä (pj Pirjo-Leena Forsström) Palvelutyöryhmä (pj Ville Tenhunen) Julkaisutyöryhmä (pj Pekka Olsbo) Tietomallityöryhmä (pj Suvi Remes) Vaikuttavuustyöryhmä (pj Anssi Neuvonen) Tutkimus-PAS -työryhmä (pj Sami Niinimäki) Tutkimusinfrastruktuurityöryhmä (pj Petteri Kauppinen) Oikeuksien hallinta -työryhmä (pj Viveca Still) Avoimuuden politiikat -työryhmä (pj Pentti Aspila) OA-teemaryhmä (pj Mikael Laakso)

23 Seuraa, vaikuta, osallistu ja kommentoi ATT-hanketta Tietoa ATT-hankkeesta –http://avointiede.fihttp://avointiede.fi –Twitter: @AvoinTiede, Facebook: facebook.com/avointiede Avoimen tieteen ja tutkimuksen tiekartta (suomeksi ja englanniksi) –http://www.minedu.fi/OPM/Julkaisut/2014/Avoimen_tieteen_ja_tutkimuksen_tiekartta_2014_2017.htmlhttp://www.minedu.fi/OPM/Julkaisut/2014/Avoimen_tieteen_ja_tutkimuksen_tiekartta_2014_2017.html –http://www.minedu.fi/OPM/Julkaisut/2014/Avoimen_tieteen_ja_tutkimuksen_tiekartta_2014_2017.html?lang=fi&extra_locale=enhttp://www.minedu.fi/OPM/Julkaisut/2014/Avoimen_tieteen_ja_tutkimuksen_tiekartta_2014_2017.html?lang=fi&extra_locale=en Tulevia tapahtumia –Avoimen tieteen areena, 6.10.2015, Jyväskylä –Avoimen tieteen ja tutkimuksen foorumi, 11.11.2015, Tampere Ota yhteyttä –Juha.Haataja@minedu.fi, Sami.Niinimaki@minedu.fi, Pirjo-Leena.Forsstrom@csc.fiJuha.Haataja@minedu.fiSami.Niinimaki@minedu.fi Pirjo-Leena.Forsstrom@csc.fi


Lataa ppt "Avoimen tieteen osaamista yhdessä rakentaen: ATT-hanke Juha Haataja Avoimen tieteen osaajakoulutus: Tapaamis-, kartoitus- ja koulutustilaisuus 14.9.2015."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google