KAINUUN UUSI SAIRAALA Suunnittelu ja asiakasyhteistyö
KEHITYSVAIHEEN ETENEMINEN 1. Käyttäjälähtöinen suunnittelu (käynnissä): Huonetilaohjelmien laatiminen Tyyppitilojen laatiminen Vaatimusmallien tuottaminen Käyttäjälähtöinen vuorovaikutteinen suunnittelun ohjaus, joka jatkuu myös ehdotussuunnittelu- ja yleissuunnitteluvaiheissa 2. Masterplan suunnittelu (valmistuu 15.8.) Yksikköjen kokotiedot Kuntotutkimukset ja soveltuvuustutkimukset Yksikköjen keskinäisten suhteiden tutkiminen Logistiikan tutkiminen Kokonaisuuden kokoaminen Mahdollisten vaihtoehtosijaintien tutkiminen Alustavat päävalinnat: kerroskorkeus, kerrosten määrä, palorajat, moduulimitoitus
KEHITYSVAIHEEN ETENEMINEN 3. Ehdotussuunnittelu (päättyy ) Suunnitteluvaihtoehtojen vertailua ja arviontia Keskeisten suunnitteluratkaisujen valinta Kuilujen paikat, tekniset tilat Runkomateriaalin valinta, perustamistapa, puunkäytön laajuus, julkisivurakenne 4. Yleissuunnittelu (alkaa ja kestää kehitysvaiheen loppuun saakka) Yleissuunnittelua suunnittelupaketeittain Toteutusaikataulujen laatiminen Hankinta-aikataulun laatiminen Tuotantosuunnitelmien laatiminen Rakennuslupa-asiakirjojen valmistelu Tavoitehinnan laskenta ja ohjaus (käynnissä ja jatkuu kehitysvaiheen loppuun saakka) Kustannuslaskelmia tehdään koko kehitysvaiheen aikana ja niitä tarkastellaan neljässä eri tarkistuspisteessä
KONSEPTIN YTIMET 1.Päivystys ja kiireellinen hoito, ”kuuma sairaala” –Yhteispäivystys, päivystysosasto, teho- ja valvonta, synnytys ja vate, leikkausyksikkö 2.Kiireetön hoito –Perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon vastaanotot, päiväsairaala, toimenpiteet –Poliklinikka-alueella lähekkäin paljon yhteistyötä tekevät erikoisalat 3.Osastosairaala –Perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon vuodeosastot –Akuuttigeriatria, vaativa kuntoutus –Psykiatria 4.Tukipalvelut –Kuvantaminen, laboratorio, apteekki –Logistiikka, ruokahuolto, hygienia
TOIMINTALINJAUKSIA – ARVOA ASIAKKAALLE Kuntouttava ja turvallinen hoitoympäristö ”Mahdollisimman valmiiksi yhdellä kertaa” –Asiakas saa palvelut sujuvan virtauksen tehokkuudella Kuntoutus kaikissa toimissa –”Kaikkien vastuulla”, erityispalvelut Tukipalveluilla sujuvuutta ja tehokkuutta –Automatisointia, älykkäitä ratkaisuja –Ammattiryhmien työpanos ydinosaamiseen
TILAPERIAATTEITA Hukka pois –Turha liike, ylivarastointi, vähän käytössä olevat tilat Esteetön ja turvallinen ympäristö –Helppokäyttöisyys Yhden hengen potilashuoneet –Turvallisuus ja viihtyisyys Standardoidut tilat ja varusteet –Tehokkuus, joustavuus, turvallisuus Tilojen yhteiskäyttöisyys –Yksiköillä yhteisiä odotustiloja, kokoushuoneita ja monitilatoimistoja
Liikennevirrat
Periaatteet - kuuma ja elektiivinen sairaala
Area total m2. Current buildings tot m2, of which in hospital use m2. Main buildings built Extensions 1993, 2010, 2013.
Kehittäjäasiakastoimintaa käynnistetään yhdessä SOSTEn kanssa –järjestöjen kautta kootaan asiakasryhmiä ja mahdollistetaan yhteiskehittämiseen osallistuminen –Asiakkaat ovat mukana suunnitteluryhmissä tarvittavina ajankohtina - > vuoropuhelu sairaalatoimijoiden kanssa. Kehittäjäasiakastyöskentely 3-portaisen mallin mukaan: 1. Yleisen tason hankeinfo yhdistettynä pienimuotoiseen työpajaan: –Hankkeen tavoitteet, –Suunnitelmatilanne –Esittely suunnittelumenetelmistä ja työtavoista 2. Työpajassa tunnistettujen tilojen tarkempi jatkokehittäminen kahdella tavalla: –Asiakkaat kohderyhmänä, sairaalatoimijat mukana (esim. odotustila) –Sairaalatoimijat kohderyhmänä, asiakkaat mukana (esim. tehohoitopaikka) 3. Osallistuminen valikoitujen työryhmien työskentelyyn, roolina asiakasnäkökulma Ehdotus kehittäjäasiakastoiminnasta