Historical view to school and children’s well-being. Kyösti Kurtakko, Professor, University of Lapland
ERÄITÄ KOULUN HISTORIAN SUOMALAISIA RAJAPYYKEJÄ AMOS COMENIUS ”DIDACTICA MAGNA” KANSAKOULUASETUS 1921 OPPIVELVOLLISUUSLAKI 1971 PERUSKOULU-UUDISTUS 1998 YHTENÄINEN PERUSKOULU
HUONO-OSAISUUTEEN YHTEYDESSÄ OLEVIA OBJEKTIIVISIA TEKIJÖTÄ YHTEISKUNNISSA VAMMAISUUS SAIRAUS VARALLISUUS ROTU KULTTUURI YHTEISKUNTALUOKKA SUKUPUOLI
VÄESTÖN DEGEROITUMINEN 1900-LUVUN ALUN UHKAKUVANA OSA VÄESTÖSTÄ GENEETTISESTI ”SAASTUNEITA” (ESIM. 71%:LLA TYLSÄMIELISISTÄ PERINNÖLLINEN TAIPUMUS) VALKOINEN ROTU UHATTUNA (JOS VÄESTÖSTÄ ½ NEEKEREITÄ 30 VUODEN KULUTTUA 1000 ASUKKAASTA ENÄÄ 9 VALKOISTA – TAI TÄYSJÄRKISTÄ) TUNNISTAMISEEN SOVELLETTIIN ÄO- MITTAUKSIA, PERINNÖLLISYYS- JA SUKUTUTKIMUKSIA
DEGENERAATIOTA AIHEUTTAVAT OMINAISUUDET EPILEPSIA ALKOHOLISMI TYLSÄ- VÄHÄ- JA HEIKKOMIELISYYS MIELISAIRAUS (MM.PSYKOPAATIT) KUUROMYKKYYS (RAJATAPAUS) - ERISTÄMINEN TAPARIKOLLISUUS MORAALINEN ALAMITTAISUUS
DEGENERAATION TORJUNTA LAITOSHOITO AVIOLIITTOKIELTO - LÄHISUKULAISUUS, MIELISAIRAUS, EPILEPSIA, SUKUPUOLITAUTI, SYNNYNNÄINEN KUUROMYKKYYS STERILISAATIO - HEIKKOMIELISYYS, MIELISAIRAUS, EPILEPSIA, SUKUPUOLIRIKOLLISUUS
VAMMAISUUDEN ERI MUODOT VAURIO (IMPAIRMENT) –JOKIN ELIN VIOITTUNUT –BIOLÄÄKETIETEELLINEN SELITYSPERUSTE TOIMINTAVAJAUS (DISABILITY) –ONGELMIA/PUUTTEITA TOIMINNASSA/PERSOONASSA –PSYKOLOGINEN SELITYSPERUSTE HAITTA (HANDICAP) –ONGELMIA VUOROVAIKUTUKSESSA YMPÄRISTÖN KANSSA –SOS.PSYKOLOGINEN JA YHTEISKUNTATIETEELLINEN SELITYSP. –ETYMOLOGIA ”CAP IN HAND”= KERJÄÄMINEN
VAMMAISUUS HISTORIALLISENA ASIANA ENSIMMÄISENÄ KIINNOSTUTTIIN FYYSISISTÄ VAMMOISTA –KUUROJENKOULUT JA SOKEAINKOULUT, RAAJARIKKOISTEN KOULUT TOISEKSI HENKISEN KAPASITEETIN HÄIRIÖISTÄ JA –APUKOULUT KOLMANNEKSI VUOROVAIKUTUKSEN ONGELMISTA - TARKKAILUKOULUT
SUOJELUN ILMENEMINEN LUVUN KOULUSSA RIKOLLISUUS JA PAHANTAPAINEN KÄYTÖS UHKA YHTEISKUNNALLE TAUSTALLA EUROPPALAINEN KRIMINAALIPOLIITTINEN REFORMILIIKE RATKAISUNA OIKEANLAINEN KASVATUS TOIMINTA ULOTETTIIN MYÖS POTENTIAALISIIN LAINRIKKOJIIN ELI NUORIIN, JOIDEN VANHEMMAT OLIVAT ”RIKOLLISIA TAI MORAALISESTI VAJONNEITA” JA VANHEMPIIN
TUTKIMUS JA KORKEIN OPETUS SUOJELU- JA PARANTAMISKASVATUSOPIN PROFESSORIN VIRKA PERUSTETTIIN V JYVÄSKYLÄN KASVATUSOPILLISEEN KORKEAKOULUUN
YHTEISKUNNAN STRATEGIAT HYVINVOINNIN TUOTTAMISEEN TERVEYDENHUOLTO SOSIAALIHUOLTO (LASTENSUOJELU) TYÖVOIMASTA HUOLEHTIMINEN KOULUTUS (KASVATUS/OPETUS)
KOULUN STRATEGIAT HYVINVOINNIN HAASTEESEEN ERISTÄMINEN/SUOJELU ENNALTA EHKÄISY (VALISTUS) TOIMINTAKYVYN JATKUVA YLLÄPITÄMINEN KOULUN TOIMESTA(ELINIKÄINEN KASVATUS) TOIMINTAKYVYN JATKUVA YLLÄPITÄMINEN OMA-ALOITTEISESTI (ELINIKÄINEN OPPIMINEN) SIIRRYTTIIN OBJEKTIIVISISTA (MM. RAKENTEELLISISTA) SUBJEKTIIVISIIN (MM. MILTÄ TUNTUU) LÄHESTYMISTAPOIHIN