KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut “Missä arki kohtaa Finnan?” Katsaus Finnan viestintään ja markkinointiin 2015 Konsortioryhmän kokous Heli Kautonen
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan markkinoinnin lähtökohtia Haasteet: Ihmisten ja median huomiota vaikea ennustaa ja mahdoton hallita Hyvä uutinen ei ole uutinen! Lobbaus on ihmissuhdetoimintaa, joka vie aikaa (tai rahaa) Finna-organisaatioiden vaihtelevat markkinointiresurssit Finna-toimiston tehtävänä markkinoida sisäänpäin (organisaatioiden mukaantulo) ja ulospäin (finna.fi:n tunnettuus) Toimintatapa Finnan markkinoinnissa ulospäin: Kaikki markkinoivat yhteistä Finnaa Sisällöt edellä (ne kiinnostavat enemmän kuin mikään systeemi) Toiminnan kautta (se että jotain tapahtuu, on kiinnostavampaa kuin se että jotain on olemassa) Verkostoja hyödyntäen: osallistuvat organisaatiot ja some Finna-toimisto auttaa brändiasioissa: logot, pohjia, yhteyksiä, jne.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Tilannekatsaus Finnan markkinointitoimenpiteet 2015 Finna-facebook avattu joulukuussa 2014 Kirjastopäivät 10.– > yleisten kirjastojen mukaantulo Helsinki Design Week Artikkelit, blogikirjoitukset, uutiskirjeet, esitelmät, verkkosivut ym. Viestintätyöpajat ja Kokemuksien ja näkemyksien jakaminen osallistuvien organisaatioiden kesken Yhteiset käytännöt ja mallit jakoon Brändinrakennuksen periaatteet, esim. Finna.fi
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Seuranta Finna Kansalliskirjaston mediaseurannassa Osumia 1.1.– kpl Finnan facebook-sivu 775 tykkääjää , kasvuvauhti 10/vko Keskimäärin 175 katsojaa/päivitys Suosituimmat päivitykset Finnan Facebook-sivulla: 1. Edith Södergrannin kuvat , SLS (4300 näyttöä) 2. Jouluvalko-perinne , Museovirasto (2500 näyttöä) 3. Autochrome-kuvat , HKM, (1500 näyttöä)
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Miten tästä eteenpäin? Painopiste mukaatuloista käyttäjiin ja mediaan Finna-strategian 2017–2020 linjaukset Voimavarana osallistuvien organisaatioiden verkosto ja kaikki Finna-näkymät (“Finna-parvi”) Edellytyksenä hyvät kumppanuudet (mm. markkinointi- materiaalit, tapahtumat) ja pitkäjänteinen suhdetoiminta Kehitettävää: verkostomaisen markkinoinnin ja julkisuuskuvan hallinta →Syksyllä 2015: viestintäsuunnitelma →Uudelle strategiakaudelle laajempi viestintäohjelma/-stategia