Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Finnan viestintä ja markkinointi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Finnan viestintä ja markkinointi"— Esityksen transkriptio:

1 Finnan viestintä ja markkinointi
Tiedottaja Suvi Kukkonen -Hei kaikki, te täällä paikalla olijat ja etäilijät -Olen tiedottajana täällä Kansalliskirjaston verkkopalveluissa ja teen paljon töitä Finnan parissa -Mun työnä on huolehtia siitä, että me viestitään teille tästä hankkeesta hyvin ja kattavasti, lisäksi mun työpöydällä on julkisuuskuvasta huolehtiminen, mediaviestintää ja sitten se tärkeä, eli miten me voidaan olla teidän itse suunnittelemassa viestinnässä apuna ja millaista yhteistyötä siinä tehdään -Nyt siis tiivistys tästä kaikesta -Eli katsomme Finnaa nyt viestinnän ja markkinoinnin näkökulmasta, kun aiemmin tänään on katsottu vähän eri suunnalta -Kun te otatte Finnan käyttöön, on kyse aika isosta muutoksesta, joka on tietenkin myös iso viestinnällinen asia. Viestintää tarvitaan, jotta te voitte viedä uudistuksen onnistuneesti läpi ja jotta te saatte asiakkaanne käyttämään Finnaa -Se, että aineistonne tulee Finnaan on uusi iso avaus ja se antaa mahdollisuuden ihan uudenlaiselle näkyvyydelle ja tunnettavuudelle

2 Finnan sisäisen viestinnän kanavat
Lähdetään tässä esityksessä liikkeelle siitä, että miten Finnan piirissä voimme viestiä toinen toisillemme ja sitten mennään siihen, että miten voimme markkinoida. -Tässä tuleekin osittain jo ehkä tuttujakin kanavia, eli miten me ollaan teihin yhteydessä ja miten te voitte olla meihin -Tärkeintä viestintää on se, kun tapaamme teitä kasvokkain, esim sektoritapaamisissa

3 Finnan sisäisen viestinnän kanavat
Finnan asiakaswiki Ohjeet, asiakasliittymän kehitys, tapahtumat, uutiset ym. Kdk-asiakasliittymä-postilista: kdk-asiakasliittyma(at)helsinki.fi Ajankohtaiset tiedotteet ja ohjeet Lisäämme yhteyshenkilöt automaattisesti listalle Keskustelufoorumi Keskustelua kaikista Finnaan liittyvistä asioista Finna-kehittäjät lukevat keskustelua, vastaavat kysymyksiin ja auttavat ratkaisemaan ongelmia Palvelupyynnöt Finna-tiimille: finna-posti(at)helsinki.fi Tilannekatsaukset ja uutiskirjeet Kehitysjaksojen demot suorana verkossa Missä mennään -webinaarit, seuraava aamupäivällä Missä mennään -katsaukset Kansalliskirjaston uutiskirje ammattilaisille -Asiakaswiki täällä välähdellyt jo monene kertaan, se on se tärkein tietopankki. Mieluusti otan palautetta vastaan, jos sieltä jokin tieto puuttuu tai se on epäselvästi ilmaistu. Sieltä löytyy kaikki tapahtumat, sisäiset ja ulkoiset, tärkeimmät uutisaiheet tuodaan sinne myös -Sitten on Kdk-asiakasliittymä-postilista, jossa tiedotetaan ajankohtaisista asioista ja ohjeistetaan. Osa onkin siellä automaattisesti, mutta lisään myös jos haluatte, laittakaa vaikka pyyntö finna-posti-osoitteen kautta minulle -Keskustelufoorumi on avoin, sieltä näkee mistä keskustellaan juuri nyt, Finnalla on siellä omat aihekokonaisuudet. Jos teillä on HAKA-tunnukset jo valmiiksi, niin pääsette sinne, jos ei, niin sähköpostipyyntöä, niin luodaan teille tunnukset. -Meidät tavoittaa kaikissa asioissa parhaiten Finna-postilistalta, eli ottakaa yhteyttä -Finnasta julkaistaan kolmen viikoin välein uusi versio, joka esitellään demotilaisuudessa, joka lähetetään myös suorana verkossa. Linkeistä voi käydä katsomassa tarkemmin mistä on kyse, tiedotamme näistä myös aina -Muutaman kerran vuodessa isompi Missä Mennään webinaari, finnan tilannekatsaus, vuorovaikutteinen tilaisuus, voi kysyä kaikkea, vain verkossa, voi seurata omalta koneelta -Missä mennään katsaukset, uutiskirjetyyppinen, tulee kuudesti vuodessa, tulee kdk-asiakasliittymä-listalle, siinä kootusti ajankohtaiset uutiset -Uutiskirjeen voi tilata, tänä vuonna uudistunut, nykyään oma versio ammattilaisille eli teille, siinä laajemminkin kirjastoverkkopalveluiden uutisia, tapahtumia ja koulutuksia -Eli tämmöinen kanavakattaus meillä on näiden tapaamisten lisäksi

4 Viestintä ja markkinointi käyttäjille 1/3
Kansalliskirjasto: Finna.fi-palvelua koskeva viestintä Painottuu Finna.fi-palvelun markkinointiin erityisesti harrastajille ja opettajille lähivuosina Tapahtumat: esim. Educa, Suku, Kirjamessut Finna-Facebook Finna Instagramissa #finnafi Finna.fi-etusivu: ajankohtaista, suosittelemme Mediaviestintä Finna osana KDK-hanketta: (hanke päättymässä) #finnafi -Sitten käyttäjille markkinointiin. Viestimme Finnasta yhä enemmän koko Suomelle median kautta ja hyvin vahvasti somessa. -Me ollaan tehty strateginen valinta Finnan kohderyhmästä: viestimme lähivuosina erityisesti kirjallisuuden ja historian harrastajille ja opettajille. -Finnalla on muitakin tärkeitä kohderyhmiä, kuten tutkijoille, opettajille ja luovan alan ammattilaisille, joille toki myös viestitään. Mutta painotamme viestintää nyt näille äsken mainituille koderyhmille. -Tavoitteena saada käyttäjiä Finnaan, tunnettavuutta ja näkyvyyttä aineistoille -Keihäänkärkenä on Finna.fi-palvelu, joka kokoaa kaikki aineistot yhteen, se on se, mitä eniten markkinoidaan, mutta tullaan toki mukaan niihin teidän omiin julkistuksiin ja autetaan, viedään sanomaa eteenpäin Finnan kanavissa -Tehdään myös tapahtumaviestintää, käydään alan tärkeimmissä tilaisuuksissa, kuten Educassa -Kuten mainitsinkin, someen panostetaan kovasti, meillä on Finnan facebook-sivu ja Instagram. Siellä mainostamaan myös -Aina kun on jotain mediaa mahdollisesti kiinnostavaa kerrottavaa, niin me kerrotaan. Tämä kannattaa teidänkin pitää mielessä, kannattaa kirjoittaa mediatiedotteita, tuun kohta teidän rooliin tarkemmin. -Sitten on hankeviestintää. Finna on osana Kansallisen digitaalisen kirjaston hanketta, löytyy lisää tietoa osoitteesta kdk.fi, joka teille varmaan onkin tuttu. KDK on myös twitterissä ja meillä on sinne tunnukset myös ja päivitellään sinnekin Finna-asioita. -Vuoden vaihteessa perustamme Finnalle oman Twitterin, retwiittailkaa ihmeessä!

5 Esimerkkejä kampanjoista jne.

6 Viestintä ja markkinointi käyttäjille 2/3
Finna-organisaatiot Viestinnän suunnittelu Omien aineistojen ja näkymien markkinointi Finna.fi:n esille tuominen Myös oman väen koulutus -Mihin teidän olisi varauduttava miettimään. Kuten mainitsin aiemmin, tämä on tavallaan muutosviestintää, joten teidän on ensinnäkin vietävä tää asia eteenpäin teidän omassa organisaatiossa, innostaa ihmisiä, myydä se ajatus kaikille. Kun käyttöönotto lähenee, on koulutettava ihmiset käyttämään palvelua ja mietittävä, miten viestitään. Riippuu tietenkin, oletteko kirjasto, arkisto, museo vai mikä. -Kun tuotte uusia aineistoja Finna.fihin tai julkaisette näkymän, teillä on viestintävastuu, mutta olemme todella mielellämme siinä mukana apuna miettimässä. Laittakaa meille viestiä mielellään hyvissä ajoin, niin tullaan mukaan, autetaan viestin levittämisessä mm. näissä somekanavissa ja tarvittaessa autetaan muutenkin suunnittelussa. Tuun vähän myöhemmin markkinointimateriaaleihin, joita voi myös käyttää -Meillä on toiveena, että vaikka teillä olisikin se teidän oma näkymä, niin toisitte silti Finna-fitä esiin. Meillä on valtava yhteinen voima siinä, että meitä on niin paljon mukana, ja aina kun yksi markkinoi sitä yhteistä palveua, se tuo kaikille näkyyyttä. Se on myös kiinnostavaa ja hyödyllistä teidän palvelujen käyttäjille. Sieltä löytyy ihan valtavasti mielenkiintoista sisältöä, vaikka olisi oma näkymä. Te voitte miettiä, tuotteko Finnaa esiin omassa leiskassanne ja mainitsetteko sen esim tiedotteissa. -Tähän on koottu pieni otos ja esimerkkejä siitä, miten julkistuksia on tehty, tosi hienosti siis, ja tiedotteet menneet melkein aina läpi mediassa, varsinkin paikallismedioissa. -Tähän meillä on antaa vinkkejä, ette jää näiden julkistuksien kanssa yksin, kaikenlaista tukea on tarjota, ja nyt katsotaan minkälaista markkinointitukea.

7 Viestintä ja markkinointi käyttäjille 3/3
Yhteistyö ja sparraus Viestintä- ja markkinointityöpajat (viimeksi syksyllä 2017) Suuremmissa lanseerauksissa voimme olla mukana Kerro meille omista tilaisuuksista ja kiinnostavista uusista aineistoista! Facebook-ryhmä Finna.fi:n markkinointi Yhteinen tapahtumakalenteri -Tärkeimmät tapahtuma, joissa näitä yhdessä mietitään, on viestintä ja markkinointityöpajat. Seuraava järjestetään ensi vuonna. -Siellä ollaan pyydetty organisaatiosta esimerkkejä, miten he ovat lanseeranneet oman näkymän ja miten viestineet. Lisäksi ollaan yhdessä työstetty tosi paljon erilaisia asioita. Tuossa on linkki, voitte käydä katsomassa, kaikki vanhemmat esitykset ja aineistot löytyvät sieltä. Viimeksi aiheena oli videot ja uudistuva Finna.fi-sivu -Jos on kyse isommasta lanseerauksesta, kuten kun ensimmäinen yleinen kirjasto otti Finnan käyttöön Turun seudulla, niin olimme siellä mukana auttamassa. Eli jos tarvitsette enemmänkin apua ja tukea, olkaa meihin rohkeasti yhteydessä. Vaikka materiaalien tilauksissa ja viestinnän suunnittelussa, niin ollaan sitten apuna -Jotta me voidaan tehdä tuloksellista viestintää ja markkinointia, me tarvitaan teidän kaikkien apua. Meillä ei ole täällä Kansalliskirjastossa lainkaan samanlaista asiantuntemusta teidän aineistoistanne, kun teillä itsellänne on. Eli me toivotaan että kerrotte aina meille mitä kiinnostavaa teillä on aineistoissanne tai tulossa. Meillä on myös FB-ryhmä, Finnan markkinointi, liittykää sinne. Siellä tiedotetaan tulevista lanseerauksista. Siellä voi jutella tarkemmin näistä viestinnän ja markkinoinnin kuvioista. -Meiltä löytyy myös yhteinen tapahtumakalenteri. Te ette pääse sitä itse päivittämään, mutta laittakaa vaikka mulle postia, niin lisäilen niitä

8 Visuaalinen ilme ja markkinointimateriaalit
Tunnukset ja markkinointimateriaalit kootusti Finnan asiakaswikissä -Tässä sitten näkyy niitä konkreettisia markkinointimateriaaleja, tässä esimerkkejä niistä. Ne kaikki löytyy listattuna tuon linkin takaa. -Osa on ihan ilmaisia ja saa lainanaan, kuten roll-upit ja niitä saa ihan itse muokata, kuten julisteetpohjat, voi hyödyntää. Sitten on erilaisia kirjanmerkkipohjia, joita voi tilata meidän sopimustoimittajalta, eli suunnittelutyö on tehty ja te saatte tilata niitä sitten vähän edullisemmin. Samoin esim. Karkkeja ja heijastimia. -Tuolta asiakaswikistä löytyy myös Finnan visuaalinen ilme ja ohjeet sen käyttöön, eli graafinen ohjeisto. Juuri tulossa Finna.fi-logo

9 suvi. kukkonen(at)helsinki. fi www. finna. fi https://www. facebook
-Tällainen paketti viestinnästä ja markkinoinnista. Herääkö mitään kysymyksiä? Tästä löytyy yhteystiedot, laittakaa rohkeasti viestiä. Kuva: Museovirasto – Musketti, CC BY-ND 4.0, Finna.fi


Lataa ppt "Finnan viestintä ja markkinointi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google