Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Arkkitehtuurivisio
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Nykytila - Rekisterit -Korkeakoulujen opiskelijarekisterien tiedot replikoitu korkeakoulujen valtakunnalliseen tietovarantoon (VIRTA), johon korkeakoulut siirtävät tietoja väliajoin - osa tiheämmin, osa harvemmin. -Ylioppilastutkintorekisteri ylioppilastutkintolautakunnalla. Sen uudistus käynnissä. -Lukion ja sitä alempien “koulutusasteiden” suoritus ja opiskeluoikeustiedot koulutuksen järjestäjien rekistereissä. -Tilastokeskuksella tutkintorekisteri, jossa tutkintosuorituksia -Kelalla tutkintorekisteri, jossa tutkintosuorituksia
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Nykytila - tiedonkeruut/tiedonsiirrot -Korkeasteen tiedot Virtaan ja sieltä viranomaisille -Alemmilla kouluasteilla useita rinnakkaisia viranomaisten toimeenpanemia tiedonkeruita: Tilastokeskus, KELA/ETK, VALVIRA, KARVI, Opetushallitus, jne… -Siirrot eivät ole automaattisia vaan työllistävät koulutuksen järjestäjän “virkailijoita”. Pääsääntöisesti mallia: “Virkailija tuottaa oppilashallintajärjestelmästä siirtotiedoston. Kirjautuu toiseen tietojärjestelmään johon lataa tiedoston.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi TOR:in tavoitteita -Tiedot saatavilla eri toimijoiden erilaisten toimintaprosessien käyttöön yhdestä luotettavasta ja ajantasaisesta tietolähteestä. -Tiedot kansalaisten käytössä: eTodistus - silloin todistusten paperikopiot menettävät merkityksensä. -Päällekkäisten, mutta formaatiltaan hiukan erilaisten siirtojen korvaaminen. -Koulutuksen järjestäjien työtaakan vähentäminen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tietovirrat
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Haasteita tavoitteiden tiellä -Oppilaitoksien suuri määrä. (3552 oppilaitosta, ammatillisia oppilaitoksia 266) Kun tavoitteena on siirtää tietoa paikallisista rekistereistä keskitettyyn, tulee integraatioyhteyksiä valtava määrä. -Oppilashallintaohjelmia ei ole kovin montaa, mutta asennukset paikallisia. Yhteyksiä siis silti paljon. -Osa järjestelmistä elinkaarensa päässä -Erilaisia tietojen kirjaustapoja koulutuksen järjestäjillä. -Ammatillisen koulutuksen tutkinnon osilla ei ole ollut yhteistä kooditusta.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Missä master data? Jos tavoitteena on tiedon korkea laatu (ajantasaisuus, oikeellisuus), tarvitaan master datan hallintaa. Selvityksissä tarkasteltu kolmea vaihtoehtoa: Malli 1: TOR säilyttää vain kopiota paikallisista rekistereistä (vrt. Virta). -Luotettavuus kyseenalainen. -Oikea tieto aina tarkistettava paikallisesta rekisteristä -eTodistus ei mahdollinen -Kovin ajantasaista tieto ei luultavasti olisi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Missä master data? Malli 2: TOR suoritus- ja opiskeluoikeustiedon päätietovarantona (eli, master data lähteenä). Tiedot tallennettaisiin ensisijaisesti TOR:iin. Paikallista kopiota tiedosta voi säilyttää, mutta tiedon oikeellisuus tarkistetaan TOR:ia vasten. -Rekisterin tiedot luotettavia ja ajantasaisia. -eTodistus mahdollista toteuttaa -Kuitenkin epätodennäköistä että lyhyellä tähtäimellä korkeakoulut ja ylioppilastutkintolautakunta saataisiin mukaan.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Missä master data? Malli 3: Hybridimalli jossa osa tiedoista master datana TOR:ssa ja osa tiedoista vain välittyy TOR:in kautta ●TOR päätietovarantona niiden koulutusasteiden osalta joiden tietoja ei vielä ole missään saatavilla olevassa keskitetyssä rekisterissä. ●TOR välittää sidosryhmille ja kansalaiselle Virran ja Ylioppilastutkintorekisterin tietoja -Tieto pääosin niin luotettavaa ja ajantasaista kuin se voi olla -Tieto kuitenkin epätasalaatuista -Päästään nopeasti liikkeelle -Myöhemmin korkeakoulut voivat myös siirtää tietonsa suoraan TOR:iin.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi TOR Loogisella tasolla
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Entä miten ne tiedot saadaan sinne TOR:iin? Vaihtoehtoja: 1.Tietojen siirto reaaliaikaisesti rajapinnan kautta. -ei realistista yhteyksien suuren määrän vuoksi. Välissä niin monta palasta jotka voivat “rikki” kummankin pään varotoimista huolimatta. 2. Siirto eränä automaattisesti. -Yhteyksien määrä on edelleen ongelma, mutta koska riippuvuus ei reaaliaikaista, luultavasti mahdollinen vaihtoehto -Sopii huonosti yhteen master data ajatuksen kanssa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Entä miten ne tiedot saadaan sinne TOR:iin? 3. Virkailija-avusteinen eräsiirto -Ei juurikaan paranna nykytilaa. Päällekkäiset siirrot jäisivät pois, mutta siirto työllistäisi silti virkailijaa. -Ei voida olettaa siirtoa tehtäväksi kovin usein -Sopii huonosti yhteen master data ajatuksen kanssa 4. TOR palveluna, eli tiedot kirjataan TOR:in käyttöliittymän kautta -Mahdollista vain jos voidaan korvata paikallinen olemassa oleva toiminnallisuus. Muuten tuplatyö virkailijalle. -Ovatko koulutuksen järjestäjät saatavissa yhteiseen prosessiin?
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tavoitetila Valitaan Master data -malli 3 Pyritään tuottamaan tiedot yhden rajapinnan kautta sidosryhmille Siirretään tiedot koulutuksen järjestäjiltä tor:iin automaattisin eräsiirroin sekä toteuttamalla käyttöliittymä niille toimijoille, joilla ei kyvykkyyttä siirtoon. Eräsiirron ja TOR:in roolin päätietovarantona välinen ristiriita ratkaistaan säätämällä TOR todistustiedon ainoaksi viralliseksi lähteeksi. -> Tämä edellyttää sitä että ne suoritukset joista pitää tuottaa todistus, pitää erikseen vahvistaa TOR:iin. Vaikka opiskelijalle annettaisiin käteen “paperinen todistus”, sen pitää perustua TOR:in tietoihin. * Rajapinnat ulospäin sovittava sidosryhmien kanssa.