Palveluseteliseminaari Kajaani Suomen Yrittäjät Elinkeinoasioiden päällikkö Kari Jääskeläinen
jäsenyritystä 404 paikallisyhdistystä 21 aluejärjestöä 52 toimialajärjestöä yli 4000 luottamushenkilöä yli 1000 jäsentä kuntien valtuustoissa
Lähde: Tilastokeskus. Henkilömäärät muunnettu kokopäiväisiksi työpaikoiksi, pl. maa- ja metsätalous
Muutostekijöitä mennessä eläköityy kunta-alan työntekijää -Samaan aikaan työikäisten kansalaisten määrä vähenee henkilöllä -Asiakkaat ovat jatkuvasti enemmän kiinnostuneita palveluiden laadusta ja saatavuudesta, ei niinkään siitä kuka palvelut tuottaa
Kuntien käyttökustannukset 2010 Asiakaspalvelujen ostot yksityisiltä 2,2 miljardia euroa eli 10,5 % Palvelusetelien käyttö 26,7 miljoonaa euroa Sosiaali- ja terveystoimi 20,5 miljardia euroa
Kuntien tulevaisuus Jokaisen kunnan tulee lähivuosina panostaa elinvoimansa säilyttämiseksi entistä enemmän kahteen tavoitteiseen: TULOJEN KASVATTAMISEEN = tehokkaaseen elinkeinopolitiikkaan MENOKURIIN = palvelutuotannon monipuolistamiseen Ilman yrityksiä näihin tavoitteisiin on vaikea päästä.
Uusi elinkeinopolitiikka – suuntaviivat toimintaan Elinkeinopoliittinen ohjelma Palvelustrategia ja hankintastrategia Yritysvaikutusten arviointi
Laatua ja monimuotoisuutta palveluihin Kunnan tulee määritellä 1)mitä palveluita kunta tuottaa itse, mitä yhdessä muiden kanssa ja mitä se ostaa yksityisiltä toimijoilta 2)mikä on kunnallisten liikelaitosten ja yhtiöiden rooli 3)miten palveluista kehitetään yhteistyössä yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa.
Haasteita kuntapalveluiden kehittämiselle kuntien oman tuotannon todellisten kustannusten määritteleminen palveluiden tuotteistaminen, markkinan luominen ja hallittu avaaminen ”Sosiaali- ja terveysalalla palvelumarkkinat ovat nuoret ja ne käyttäytyvät nuoren markkinan tavoin.” Johtaja Martti Virtanen - Kilpailuvirasto
Palvelustrategiat hallituksen tavoitteena Hallitusohjelma: ”Kuntien tulee laatia palvelustrategia, johon sisältyvät kunnan järjestämisvastuulla olevat palvelut sekä palvelut, jotka kunta on ottanut järjestettäväkseen. Palvelustrategian tulee toteuttaa, konkretisoida ja tarkentaa palvelujen kehittämistä koskevia linjauksia.”
Palvelustrategioilla toimivat markkinat Suomen Yrittäjien tavoite: Jokaisessa kunnassa ja kuntayhtymässä tulevan vaalikauden lopussa palvelustrategia joka määrittää mitä tehdään, kuka tekee ja miten ostetaan. Palvelustrategian tarkoitus: Kunta ottaa selkeän vastuun palvelumarkkinoiden terveestä ja tasapuolisesta kehityksestä.
Mitä palvelustrategiassa tulee määritellä Palvelustrategiassa kunnan tai kuntayhtymän tulee määritellä linjat seuraaviin asioihin: 1.Mitä palveluita kunta tuottaa itse, mitä yhteistyössä muiden kuntien kanssa ja mitä kunta ostaa yksityisiltä toimijoilta 2.Kunnallisten liikelaitosten ja kuntien in-house -yhtiöiden rooli kunnan palvelutuotannossa 3.Kunnan tahtotila siitä, miten palveluita kehitetään yhteistyössä yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa.
Lopputulos: Win-win-win Yritykset palvelustrategialla voidaan synnyttää uutta yritystoimintaa kasvavilla toimialoilla kestävä linja kannustaa investoimaan Kunnat hyvä palvelustrategia kannustaa yrityksiä investoimaan, panostamaan henkilöstöön ja kehittämään toimintaansa kunnille mahdollisuus luoda toimivat markkinat ja turvata palvelut helpottaa kustannuspaineita
Lopputulos: Win-win-win Kuntalaiset palveluiden monipuolisuus kasvaa vaihtoehtoja ja valinnanvapautta parhaimmillaan kuntalaiset säästävät palvelumaksuissa ja veroissa.
Hyvä hankintapolitiikka edesauttaa markkinan toimivuutta Suomen Yrittäjien näkemyksiä kuntahankinnoista: Pienten ja keskisuurten yritysten tasapuoliset osallistumismahdollisuudet kilpailutuksiin on varmistettava Hankintapolitiikkaa on ohjattava osana elinkeinopolitiikkaa Peruskuntien hankintaosaamisen tasoa on parannettava Peruskuntien markkinatuntemusta on parannettava Pienhankintojen avoin ja läpinäkyvä ohjeistus välttämätöntä erityisesti kynnysarvojen noustessa Pienten yritysten pääsy markkinoille on avainkysymys uuden palveluyrittäjyyden synnyttämisessä
Hyvä esimerkki oikeasta tahtotilasta: ”Hankinnoissa on, aina kun se on perusteltua ja mahdollista, varmistettava, että myös aloittavilla yrityksillä, pk-yrityksillä ja paikkakunnan yrityksillä on mahdollisuus osallistua kilpailutuksiin.” (Kuopion kaupungin hankintaohje)
Toimiva monituottajamalli
Yhteenveto Kunnilla on paitsi vastuu ja velvollisuus, niin myös aidot mahdollisuudet kehittää palvelumarkkinoita nykyistä toimivampaan suuntaan Esimerkiksi palvelustrategia on tähän erinomainen väline ja se mahdollistaa monipuolisen kuhunkin kuntaan parhaiten tarvetta vastaavan järjestelmän kehittämisen Jos järjestelmätasolla halutaan jotain ryhmää suosia ja luoda vaihtoehtoja, niin tällöin tulee suosia asiakkaita! Tavoitteena tulee olla laadukkaat ja monipuoliset palvelut kansalaisille