KOULUSHAKKI MAAILMALLA Fide (Kansainvälinen shakkiliitto) Euroopan parlamentin kannanotto Euroopan maat Muut maat Antti Virtanen Shakkipedagogiikan kurssi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Advertisements

MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Ylioppilastutkin to. YO-kokeiden rakenne: PAKOLLISET AINEET (4 kpl) KAIKILLE PAKOLLINEN: Äidinkielen koe tai Suomi toisena kielenä KOLME PAKOLLISTA SEURAAVISTA.
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
JOINT ENTRE - YRITT Ä JYYDEN EDIST Ä MISHANKE Suomalais-saksalainen Double Degree (BBA) FH Hannover - SEAMK Liiketoiminta, Yritt ä jyys M. Arola 10/2008.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Lahjakkuutta ja erityisvahvuuksia tukevan opetuksen kehittämishanke Kirjoittajan nimi Tilaisuuden nimi Päiväys/
LYSEONPUISTON LUKIO IB- linja International Baccalaureate Organization perustettu v
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Valmistavan opetuksen lisätarve 2016, perusopetus perusopetus- ja nuorisojohtaja Marjut Nurmivuori
Kolkkien vanhempainilta TERVETULOA KOLKKIEN VANHEMMAT! Illan eteneminen: Opettajien esittely Englannin opiskelu Luokassa luokan omia asioita.
Kriminaalityön foorumi Minna-Kaisa Järvinen & Jani Purhonen.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Kehitä kielitaitoasi ja asiantuntijuuttasi!. Kerää talteen tuottamasi tekstit, myös suulliset! tietokoneellesimuistitikulleeporfolioon pilvipalveluihin.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Opitaan yhdessä  Nordplus Junior ohjelmassa vahvistetaan pohjoismaisten ja balttialaisten koulujen yhteistyötä ja verkostoitumista. Laatu, luovuus ja.
FILOSOFIA Filosofia oppiaineena Itä-Suomen yliopistossa (Joensuun kampus) filosofian opetusta annetaan filosofia- ja oikeusfilosofia-nimisissä.
LINNANKOSKEN LUKIO 8 lk - esittely. MITEN TOIMITAAN? 2-4 hengen ryhmät Kynä, kumi, paperi Yksi toimii kirjurina Valitkaa oikea/oikeat vaihtoehdot.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Tervetuloa kielivalintailtaan
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Ähtärin Ahertajissa Seinäjoen Septarissa
Kaksoistutkinto Mäntsälän lukio.
Jesuiitat Jesuiittaveljestö.
Norssin kerhot
Nopolan koulu Opettajien veso
Kansainvälinen politiikka 1920-luvulla
Veljeskansaottelu Suomalais-ugrilainen ystävyysturnaus shakissa Suomen ja Viron 100-vuotisen itsenäisyyden, Unkarin 100-vuotisen.
Mikä päivätyökeräys? Päivätyökeräyksessä tutustut lapsen oikeuksiin ja niiden toteutumiseen Nepalissa Voit olla mukana keräyksessä tekemällä työtä päivän.
Oulun normaalikoulun lukio
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Ohjelma Kahvit, avaus Lisenssin tuotteistaminen, Chess Events, muut liiton ajankohtaiset (Juha Sundelin) Palvelut seuroille (Aleksi.
Mikä päivätyökeräys? Päivätyökeräyksessä autat nepalilaisia lapsia kouluun ja nepalilaisia perheitä pysymään yhdessä. Voit olla mukana keräyksessä tekemällä.
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Unicef Viivi, Oskari, Melina.
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Opetussuunnitelma ops
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Kemian yo-kirjoitukset Ressun lukiossa
Opetushallituksen rahoittama valtakunnallinen hanke.
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Ekaluokalle 2017.
JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA
Monipalveluasiakkaan palvelujen tiedolla johtaminen
Lukio.
Sääty-yhteiskunnasta luokkayhteiskuntaan
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
SISUKAS-MALLI - TUKEA SIJOITETUN LAPSEN HYVINVOINTIIN JA KOULUNKÄYNTIIN Porvoo Christine Välivaara.
ICCS 2016: aihealue ICCS tutkimuksen aihealue: yhteiskunnan rakenteista ekologisuuteen ja moraaliin Opetussuunnitelman perusteiden mukaan tutkimuksen.
Rail Baltica – edellytys Suomen isoille liikennehankkeille
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Kestävää kasvua ja työtä Mitä ohjelmasta rahoitetaan?
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
A2-kieli-info.
Ajanhallinta opiskelussa
Tervetuloa Haukkavuoreen!
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Pohjois-Irlantilainen Downpatrick Nursery School sai Vihreän lipun käyttöoikeuden ensimmäisenä maailmassa vuonna
Esityksen transkriptio:

KOULUSHAKKI MAAILMALLA Fide (Kansainvälinen shakkiliitto) Euroopan parlamentin kannanotto Euroopan maat Muut maat Antti Virtanen Shakkipedagogiikan kurssi

Fide (Maailman keskusshakkiliitto) Chess in Schools – Our Global Future

EU-parlamentin kannanotto 2012 Urheilu on alue, jossa EU voi käyttää vaikutusvaltaansa jäsenmaita kohtaan Shakki on laji, jota kaikki lapset voivat harrastaa taloudellisesta taustastaan riippumatta. Se myös edistää sosiaalista yhteenkuuluvuutta, edistää sosiaalista integraatiota, vähentää syrjintää, rikollisuutta ja jopa taistelee joitain riippuvuuksia vastaan Shakki parantaa kaikenikäisten lasten keskittymistä ja kärsivällisyyttä. Shakki kehittää myös luovuutta, intuitiota, muistia ja päätöksentekokykyä. Lisäksi se parantaa lasten määrätietoisuutta, motivaatiota ja urheiluhenkeä. Kannanotto rohkaisee komissiota ja jäsenmaita edistämään shakin tuomista osaksi jäsenmaiden opetussuunnitelmaa. Kannanotto vaatii komissiota kiinnittämään erityistä huomiota Koulushakki-projektiin ja varmistamaan riittävän rahoituksen sille. Kannanotto vaatii komissiota huomioimaan kaikki Koulushakkiprojektin osalta tehdyt tutkimukset, jotka liittyvät lasten kehitykseen.

Neuvostoliitto ja Venäjä Shakin opetus Neuvostoliitossa Shakin opetus Venäjällä

Koulushakki Ruotsissa Schack4an Valtio maksaa kustannukset lasta vuodessa oppii pelaamaan shakkia Tavoitteena luoda lapsille, heidän vanhemmilleen ja opettajille myönteinen suhtautuminen shakkia kohtaan Opetetaan opettajia opettamaan lapsille shakkia

Koulushakki Tanskassa Skoleskak Shakin päivän tapahtumaan osallistui lasta Opetus ja tavoitteet samanlaiset kuin Ruotsissa Valtion osuus rahoituksesta alle 10 % Puolet Tanskalaisista tuntee koulushakin Aarhusin yliopiston tutkimus

Koulushakki Norjassa Norjassa käynnissä vahva shakkibuumi Magnus Carlsen shakin maailmanmestari Shakkiolympialaiset Norjassa vuonna 2014 Vuonna 2015 shakki opetussuunnitelmaan

Koulushakki Islannissa Shakin opetus keskittynyt Reykjavikiin Shakkia opetetaan useimmissa (75%) kouluissa Valtio rahoittaa toiminnan Pula opettajista

Koulushakki Englannissa Chess in schools and communities Tavoitteena parantaa lasten oppimistuloksia ja sosiaalista kehitystä Toiminta rahoitetaan hyväntekeväisyystoiminnalla Järjestää huipputason shakkitapahtumia Shakin profiilin nosto suuren yleisön silmissä

Koulushakki Saksassa ”Pisa-shokki” 2003 Trier-tutkimus Shakki pakollinen oppiaine kolmessa osavaltiossa Shakki valinnainen oppiaine 13 osavaltiossa

Koulushakki Unkarissa Vuonna 2013 shakki osaksi opintosuunnitelmaa Tavoitteena hyödyntää shakkia opetuksessa Shakki työkaluna kaikissa aineissa

Koulushakki Kreikassa Vuonna 2014 shakki osaksi opintosuunnitelmaa Korkean tason poliitikot viemässä asiaa eteenpäin

Koulushakki Espanjassa Vuonna 2015 shakki pakolliseksi oppiaineeksi Opetusministeriöllä viimeinen sana opetuksesta 1200 koulussa opetetaan shakkia

Koulushakki Turkissa Vuonna 2005 shakki osaksi opetussuunnitelmaa Shakki valinnainen oppiaine Shakin opettajia Shakin opiskelijoita 4 miljoonaa Turkkilaista opetusmateriaalia käytetty laajasti muualla

Koulushakki Armeniassa Ensimmäinen maa, jossa shakin opetus pakollista (2011) Opettajia 1900 ja oppilaita Tavoitteena opettaa lapsille hyvät päätöksentekokyvyt, johtamistaidot sekä vastuullisuutta Haastavinta löytää shakin opettajat Maailman johtava shakkimaa väkilukuun suhteutettuna

Koulushakki Yhdysvalloissa Shakin opetus pääasiassa kerhomuotoista First Move opetussuunnitelma Kasparov Chess Foundation (KCF)

Koulushakki Singaporessa PISA 2009, TIMSS 2012 – Singapore Suomen edellä matematiikan osaamisessa Shakki valinnaisaineena Singaporen kouluissa Esimerkiksi maaliskuussa 2010 pelatussa koululaiskilpailussa niukasti alle 1000 osanottajaa Opetusta myös yksityistunneilla Tavoitteena ei ole tehdä lapsista huippushakinpelaajia vaan tarjota heille eväitä menestyä opinnoissa ja elämässä