KOULUSHAKKI MAAILMALLA Fide (Kansainvälinen shakkiliitto) Euroopan parlamentin kannanotto Euroopan maat Muut maat Antti Virtanen Shakkipedagogiikan kurssi
Fide (Maailman keskusshakkiliitto) Chess in Schools – Our Global Future
EU-parlamentin kannanotto 2012 Urheilu on alue, jossa EU voi käyttää vaikutusvaltaansa jäsenmaita kohtaan Shakki on laji, jota kaikki lapset voivat harrastaa taloudellisesta taustastaan riippumatta. Se myös edistää sosiaalista yhteenkuuluvuutta, edistää sosiaalista integraatiota, vähentää syrjintää, rikollisuutta ja jopa taistelee joitain riippuvuuksia vastaan Shakki parantaa kaikenikäisten lasten keskittymistä ja kärsivällisyyttä. Shakki kehittää myös luovuutta, intuitiota, muistia ja päätöksentekokykyä. Lisäksi se parantaa lasten määrätietoisuutta, motivaatiota ja urheiluhenkeä. Kannanotto rohkaisee komissiota ja jäsenmaita edistämään shakin tuomista osaksi jäsenmaiden opetussuunnitelmaa. Kannanotto vaatii komissiota kiinnittämään erityistä huomiota Koulushakki-projektiin ja varmistamaan riittävän rahoituksen sille. Kannanotto vaatii komissiota huomioimaan kaikki Koulushakkiprojektin osalta tehdyt tutkimukset, jotka liittyvät lasten kehitykseen.
Neuvostoliitto ja Venäjä Shakin opetus Neuvostoliitossa Shakin opetus Venäjällä
Koulushakki Ruotsissa Schack4an Valtio maksaa kustannukset lasta vuodessa oppii pelaamaan shakkia Tavoitteena luoda lapsille, heidän vanhemmilleen ja opettajille myönteinen suhtautuminen shakkia kohtaan Opetetaan opettajia opettamaan lapsille shakkia
Koulushakki Tanskassa Skoleskak Shakin päivän tapahtumaan osallistui lasta Opetus ja tavoitteet samanlaiset kuin Ruotsissa Valtion osuus rahoituksesta alle 10 % Puolet Tanskalaisista tuntee koulushakin Aarhusin yliopiston tutkimus
Koulushakki Norjassa Norjassa käynnissä vahva shakkibuumi Magnus Carlsen shakin maailmanmestari Shakkiolympialaiset Norjassa vuonna 2014 Vuonna 2015 shakki opetussuunnitelmaan
Koulushakki Islannissa Shakin opetus keskittynyt Reykjavikiin Shakkia opetetaan useimmissa (75%) kouluissa Valtio rahoittaa toiminnan Pula opettajista
Koulushakki Englannissa Chess in schools and communities Tavoitteena parantaa lasten oppimistuloksia ja sosiaalista kehitystä Toiminta rahoitetaan hyväntekeväisyystoiminnalla Järjestää huipputason shakkitapahtumia Shakin profiilin nosto suuren yleisön silmissä
Koulushakki Saksassa ”Pisa-shokki” 2003 Trier-tutkimus Shakki pakollinen oppiaine kolmessa osavaltiossa Shakki valinnainen oppiaine 13 osavaltiossa
Koulushakki Unkarissa Vuonna 2013 shakki osaksi opintosuunnitelmaa Tavoitteena hyödyntää shakkia opetuksessa Shakki työkaluna kaikissa aineissa
Koulushakki Kreikassa Vuonna 2014 shakki osaksi opintosuunnitelmaa Korkean tason poliitikot viemässä asiaa eteenpäin
Koulushakki Espanjassa Vuonna 2015 shakki pakolliseksi oppiaineeksi Opetusministeriöllä viimeinen sana opetuksesta 1200 koulussa opetetaan shakkia
Koulushakki Turkissa Vuonna 2005 shakki osaksi opetussuunnitelmaa Shakki valinnainen oppiaine Shakin opettajia Shakin opiskelijoita 4 miljoonaa Turkkilaista opetusmateriaalia käytetty laajasti muualla
Koulushakki Armeniassa Ensimmäinen maa, jossa shakin opetus pakollista (2011) Opettajia 1900 ja oppilaita Tavoitteena opettaa lapsille hyvät päätöksentekokyvyt, johtamistaidot sekä vastuullisuutta Haastavinta löytää shakin opettajat Maailman johtava shakkimaa väkilukuun suhteutettuna
Koulushakki Yhdysvalloissa Shakin opetus pääasiassa kerhomuotoista First Move opetussuunnitelma Kasparov Chess Foundation (KCF)
Koulushakki Singaporessa PISA 2009, TIMSS 2012 – Singapore Suomen edellä matematiikan osaamisessa Shakki valinnaisaineena Singaporen kouluissa Esimerkiksi maaliskuussa 2010 pelatussa koululaiskilpailussa niukasti alle 1000 osanottajaa Opetusta myös yksityistunneilla Tavoitteena ei ole tehdä lapsista huippushakinpelaajia vaan tarjota heille eväitä menestyä opinnoissa ja elämässä