Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisy ja keskeyttäminen: valikoituja tuloksia 1.12.2015 Simo Aho Ari Mäkiaho.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Koulutussopimus ammattiin oppimiseksi
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Kauppakatu 28 B 3.krs, (Kauppakeskus Aapeli)
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
KOULUTUSTAKUU.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Reimari 2 Työvoimahallinnon toimenpiteet
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Yhteishaku 2014.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Sijoittumisseuranta 2013 Vuonna 2012 maisteriksi valmistuneiden tilanne ja mielipiteet vuoden 2013 lopulla Jyväskylän yliopisto - koko aineisto Jari Penttilä.
AIPAL – näyttötutkintojen opiskelijapalautejärjestelmä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
Toteut Tavoite, kaikki AMK:t AMKH esitys 12.2 OPM vastine 27.2 AMKH tarkis. tavoite Lukuvuodessa vähintään 45 op suorittaneiden osuus.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Suomen koulutusjärjestelmä
Yhteishaku 2015.
Maahanmuuttajien työmarkkinaintegraatio Vuosina Suomeen muuttaneiden tarkastelua vuoteen 2007 asti Dos. Annika Forsander Maahanmuuttoasioiden johtaja.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
MITÄ LUKION JÄLKEEN? Kati Seise
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
Tavoitteen asettaminen: tunnusluvut 1 Toteutuma 2007 Toteutuma 2008 OPM tavoite v Tavoite 2012 Lukuvuodessa vähintään 45 op suorittaneiden.
Ajankohtaista tuloksellisuusrahoituksesta Suomen Oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Lea Juhola.
Tietoja Myyrmäen suuralueesta Tietopalveluyksikkö
Suomenkielisen koulutuksen yhteishaku valinnan periaatteissa ei muutoksia vuodelle 2007 valintaperusteet samansisältöiset vuoteen 2006 verrattuna Ohjauksessa.
Aikuiskoulutuksen yhteishaku syksyllä 2007 alkavan aikuiskoulutuksen opiskelijavalinta yhteishaun avulla – tutkintoon johtava aikuiskoulutus – ylempään.
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Microkatu 1 (A-osa) Kuopio Asiakaspalvelu p klo 9.00 – etunimi.sukunimi(at)sakky.fi.
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN REHTORIEN NEUVOTTELUPÄIVÄT Ammatillisen koulutuksen rahoitus ja tiedonkeruu – ajankohtaiskatsaus Laskentapäällikkö.
Pirjo Virtanen Etelä-Suomen läänin ennakointikatsaus  Ennakointikatsauksen tavoitteet  Ennakointikatsauksen sisältö  Käytetyt ennakointiaineistot.
ONKO SUKUPUOLELLA MERKITYSTÄ TYÖELÄMÄSSÄ? Korkeakoulututkinnon suorittaneiden naisten ja miesten työelämään sijoittuminen Päivi Vuorinen AMK-tutkimuspäivät.
Työurien pidentämiseen liittyvät valtakunnalliset raportit > jatkoa ns. Ahtelan työryhmän työlle Työhyvinvointityöryhmän raportti. STM selvityksiä 2011:4.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Tietojen kerääminen korkeakouluilta Tietovarastointi korkeakouluissa-seminaari Vesa Hämäläinen
SAK/Hannele Ugur Ohjaus aikuisopiskelijan tukena Ohjaus Suomessa 2008 –asiantuntijaseminaari Espoo
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Hyvinvoinnin edistäminen ammatillisessa koulutuksessa Tampere 27. 4
YHTEISHAKU 2015 Aikataulut Valintaperusteet
Erilaisia vaihtoehtoja….
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Kehittämissuunnitelma ja ennakointi Päijät-Hämeen ennakointiverkosto
Nuorten siirtymät peruskoulusta toiselle asteelle ja alueellinen hyvinvointi Sanna Ranto ja Pirjo Mattila.
Merja Kauhanen (PT) ja Sami Napari (ETLA)
Koulutuksen avainindikaattorit
Koulutustaso ja osaaminen
Nuorten oppisopimuskoulutus
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
oppisopimuskoulutuksena
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
Korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistus Ilmari Hyvönen
Tutkinnon suorittaneet kunnan asukasluvun mukaan 2016
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä
Taustaa Keväällä 2011 hankittiin Oraclen OBIEE (Oracle Business Intelligence Enterprise Edition) eli Rapo Tavoitteena on tuottaa tietovarastosta entistä.
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
Helsingin ulkomaalaistaustainen väestö vuonna 2017
Tilastotietoa teknologiateollisuuden rekrytointitarpeista, henkilöstön koulutustaustasta ja teknologia-alojen koulutuksesta.
KOSKI-palvelu Esitys 3/2018.
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Kaksoistutkinto.
Toimeentulotuki 2012 Ari Virtanen THL.
Tutkinnon suorittaneet kunnan asukasluvun mukaan 2017
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Seinäjoki Kohtaamo 2019.
Helsingin ulkomaalaistaustainen väestö
Esityksen transkriptio:

Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisy ja keskeyttäminen: valikoituja tuloksia Simo Aho Ari Mäkiaho

Work Research Centre University of Tampere Julkaisut Aho S & Mäkiaho A: Toisen asteen koulutuksen läpäisy ja keskeyttäminen. Vuosina 2001 ja 2006 toisen asteen opinnot aloittaneiden seurantatutkimus. Opetushallitus: raportit ja selvitykset 2014:4 Aho S & Mäkiaho A: Koulutus kannattaa! Toisen asteen koulutuksen läpäisseiden ja keskeyttäneiden myöhemmän työmarkkinamenestyksen vertailu - vuonna 2001 opinnot aloittaneiden 10 vuoden seurantaan perustuva tutkimus. Opetushallitus: Raportit ja selvitykset 2015:4

Work Research Centre University of Tampere Suoritettujen tutkintojen lukumäärä vuoteen 2011 mennessä vuonna 2001 toisen asteen koulutuksen aloittaneista koulutustyypeittäin

Work Research Centre University of Tampere Keskeyttämisen tyyppi vuonna 2001 toisen asteen koulutuksen aloittaneet, jotka eivät suorittaneet tutkintoa 2011 mennessä, koulutustyypeittäin

Work Research Centre University of Tampere Keskeyttämisriskiä lisäävät seikat regressioanalyysin mukaan Sukupuoli (mies), ikä Lukio/ammatillinen peruskoulutus: ei hyväksytty 1. hakutoiveen mukaiseen tutkintoon, vanhempien sosioekonominen asema ja koulutustaso matala Näyttötutkinto/oppisopimus: aiempi koulutustaso matala Aloittaista ja alueellista vaihtelua

Work Research Centre University of Tampere Työmarkkinaura vuosina suoritettujen tutkintojen määrän mukaan. Lukion / ammattitutkinnon (OPS) vuonna 2001 aloittaneet

Work Research Centre University of Tampere Työmarkkinaura vuosina suoritettujen tutkintojen määrän mukaan. Näyttötutkintoon valmistavat opinnot / oppisopimuskoulutuksen vuonna 2001 aloittaneet

Work Research Centre University of Tampere (kuvio 13) Seuranta-aikana yhden / ei yhtään tutkintoa suorittaneet: työttömyyttä kokeneiden osuudet 2001 aloitettujen opintojen tyypin mukaan

Work Research Centre University of Tampere (kuvio 14) Seuranta-aikana yhden / ei yhtään tutkintoa suorittaneet: työvoiman ulkopuolella yli 50% vuosista olleiden toiminnan tarkastelu 2001 aloitettujen opintojen tyypin mukaan siten, että pieniä lapsia hoitaneet on erotettu omaksi ryhmäkseen

Work Research Centre University of Tampere Yhden tutkinnon tai ei tutkintoja suorittaneet: vuosina saatujen nettotulojen summan kumulatiiviset jakaumat työmarkkinauran mukaan

Work Research Centre University of Tampere Toimeentulotuen saanti (kk) vuosina toiminnan mukaan. Vuonna 2001 toisen asteen opinnot aloittaneet 0/1 tutkintoa seuranta-aikana suorittaneet

Work Research Centre University of Tampere Mikä ennustaa hyvää työuraa? Kun muut vaikuttavat tekijät vakioitiin, keskeyttäneiden ”riski” päätyä hyvälle työuralle oli 0,6 tutkinnon suorittaneisiin verrattuna. Vahvimmat ennustajat: aiempi työkokemus, aiempi koulutus, sukupuoli mies, parisuhteessa eläminen, vanhempien sosioekonominen asema Ei vaikuta: alan vaihto, välivuodet ellei monia, ikä

Work Research Centre University of Tampere Mikä ennustaa työttömyyttä? Keskeyttäminen sinänsä ei lisännyt työttömyysriskiä, jos työkokemus vakioitiin, mutta vähäinen työkokemus + keskeyttäminen Vahvimmat ennustajat: aiempi työttömyys, aiempi koulutus, lapsiperheen vanhemmuus, vanhempien sosioekonominen asema Ei vaikuta: alan vaihto, välivuodet ellei monia, ikä

Work Research Centre University of Tampere Keskeisiä seurantatuloksia Opintonsa keskeyttäneet ovat seurannassa tutkinnon suorittaneita selvästi useammin työttömiä, pienituloisia, toimeentulotuen saajia ja työkyvyttömyyseläkkeellä. Selvä enemmistö opinnot keskeyttäneistä on kuitenkin seurannan lopussa työuralla. Jos hyvä jalansija työmarkkinoilla löydetään ennen valmistumista, opiskelut jäävät monilla kesken. Tällöin keskeyttäminen sinänsä ei kovin paljon lisää työttömyysriskiä seuranta- aikana. Ratkaisevaa on, liittyykö keskeyttäminen sijoittumiseen työhön vai ei.

Work Research Centre University of Tampere Keskeisiä seurantatuloksia II Keskeyttäminen sinänsä ei usein johda pitkäaikaiseen ajautumiseen kokonaan työmarkkinoiden ja koulutuksen ulkopuolelle. Kuitenkin ammatillisen perustutkinnon (ops) keskeyttäneet ovat muita useammin tilanteessa, jossa työvoiman ulkopuolella olo ja työttömyys vuorottelevat. Tämä ryhmä on kuitenkin pieni. Opintoalan vaihto kesken 2001 aloitetun ensimmäisen tutkinnon opiskelun ei merkitsevästi vaikuttanut hyvän työuran tai työttömyyden riskiin. Myöskään välivuosien pitäminen ei ollut vahva työuran tai työttömyyden ennustaja, ellei välivuosia ollut useita.

Work Research Centre University of Tampere Kiitos!