Muuttuva työ digitalisaatiossa Kirjastonjohtajien neuvottelupäivät 2.10.2015 Perttu Kauppinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Advertisements

Aikakauslehdet ja Internet Mervi Raulos TNS Gallup Oy.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Viesti vahvemmaksi: 336 äänelle lisää yhteisiä nuotteja? Viestinnän ja markkinoinnin yhteistyöstä Päivi Litmanen-Peitsala Keskuskirjastokokous
Ovatko klubini IT-asiat kunnossa Sivujen ajantasaisuus Uudet mahdollisuudet.
Helsingin kaupungin ympäristökeskus mediassa Yhteenvetoraportti
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
Espoon Internet-sivuston uudistus Kristiina Andreasson
Helluntaiherätyksen ja -seurakuntien yhteinen kampanja • tarjota teema ja välineet seurakuntien kotimaan evankelioimistyön vahvistamiseen • rohkaista.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Miten myydä juttu profaaniin lehteen?
Aamulehti tavoittaa alueen kuluttajat
Google, journalismi ja verkkomedian uudet työnkuvat Riikka Krenn
Kahdet markkinat.
Miten saan median huomion? Atte Palomäki
WE LOVE HELSINKI.
Aikakauslehtien lukemistavat KMT Kuluttaja 2013 Lehtiryhmittäin ja lehdittäin Lähde: KMT Kuluttaja 2013, N=8 577 Vastaajamäärä N = Toteutus nettikyselynä.
Alma Media - tieto elämään
KYLÄRADIO Kyläradiotapaaminen, Seppo Mustonen Miten on mennyt? Mikä ihmeen yhteisöradio? Kuunteleeko meitä kukaan? Miten teen paremman ohjelman?
Päätoimittaja – sähköiset mediat Coronaria Oy
Miten kirjoitan verkkoon? Vammaispalvelujen käsikirja sosiaaliportti.fi Hanna Heikkonen.
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta Netvibesissa: RSS-syötteet Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Millä eväillä sanomalehti on mainostajalle tärkein media?
Pilotti tuo asiakkaat luoksesi. Uusi tapa tavoittaa asiakkaat Kaakkois-Suomen sähköinen palveluhakemisto Löytyy lehtesi nettisivuilta Yrityksille lisää.
Kalevan digitaaliset mediat ovat alueellisen mainostajan merkittävin sähköinen mainosväline
Sanomalehti mainonnassa
Medianäkyvyys SPJL marssi. Ennen marssia Tavoite: Herättää keskustelua sisäisestä turvallisuudesta Yhteydenotto muutamiin suurimpiin medioihin Keskisuomalainen.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Mitä lukijalle tarjotaan? Sisällönanalyysi lehtiuudistusten tukena ja mittarina TOIMI-hanke, päätösseminaari Merja Helle ja Aurora Airaskorpi.
HALLITUSBAROMETRI Barometrin toteutus Toteutus 14 kauppakamarin alueella Etelä-Pohjanmaa, Etelä-Savo, Helsingin seutu, Häme, Keski-Suomi,
Tiivistelmä sisällöstä:  Facta Tietopalvelu on kotimainen hakupalvelu, joka vastaa sisällöltään moniosaista painettua tietosanakirjasarjaa Miten käytössä?
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
ARTIKKELI- JA LEHTITIETOKANNAT. Sisällöt artikkeliviitetietokannat Arto ja Aleksi Elektroniset lehdet ePress, PressDisplay, Suoma ja Googlen lehdet.
ARTIKKELI- JA LEHTITIETOKANNAT
Julkaisijan iltapäivä Helsingin yliopistossa
Kalajoen Seutu Seutu tehdään sydämellä.. Kalajoen Seutu Perustettu 1997 Julkaisija Printtimedia Kalajoen Seutu Oy Kalajoen ja Himangan paikallislehti.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
VERKKOLEHTI UUSI SUOMI – MAHDOTON YHTÄLÖ? Tampereen yliopisto Markku Huusko.
TEKNIIKAN JA TALOUDEN YLIOPISTO Symbian ohjelmointi Ti Symbian ohjelmointi 4. Periodi 2006 Juha Turunen
USUKO - Uuden Sukupolven Koulu ( ) Monikanavainen oppimateriaalikeskus Integroi erityyppisiä oppimisratkaisuja ja –resursseja Laiteriippumaton.
Verkkopalvelun personointi verkon käytön louhinnan avulla Michael Holler Tieteellisen kirjoittamisen kurssi Tietojenkäsittelytieteen.
Kansalaisjournalismi on vapaaehtoistyötä, uuden oppimista ja tunnetta siitä, että on osa suurempaa yhteisöä Sampsa Kiianmaa Vehmas Assembly CC.
© TNS Lähde: KMT AL + total Kevät 2015 Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana – Autot Mitä seuraavista kanavista käytät kun etsit vinkkejä ja ideoita.
Pohjolan Mylly Oulun Matkailu Oy MaSu Oulun markkinointiviestin tä allekirjoitetaan Ouluon.fi –logolla. Merkki on monivärinen, jolloin sen käyttö.
Lähdekritiikki SÄRMÄ S Lähde - alkuperäinen ammennuspaikka.
Digitaalisen analyytikan perusteet Brandfors Webinar |
Digitaalisen lastenkirjallisuuden haasteet kirjastoissa
Mainonnan ja lukemisen väittämät KMT 2016
Luetko oman alan uutisia säännöllisesti? Mistä luet niitä?
Aikakauslehtien lukijamäärät, kokonaistavoittavuus ja digitaalinen tavoittavuus 2016 Lähde: KMT AL + total 2016.
Viini-lehden liiketoiminta printin ulkopuolella
Aikakauslehtien lukeminen kuukausittain eri välineillä 2016
Lingsoft Language Management
Finna.fi:n etusivu-uudistuksen suunnittelu
Samuli Jakobsson / Sanoma Media Finland
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Kärkimedia Digihinnasto
Lähde: KMT AL + total syksy 2016/kevät 2017
Aikakauslehtien lukeminen kuukausittain eri välineillä
Tuhat Suomalaista - Sanomalehtien liitto
Aikakauslehtien lukeminen kuukausittain eri välineillä, kevät 2016
Vuosikertakamaa – Asiaa & viihdettä jo vuodesta 1938!
Sanomalehdet voidaan jakaa: paikallis-, maakunta- ja
Walkabout vuotiaiden peliryhmä
Liiton viestintä ja Sotainvalidi-lehti
Viestintä Veljeä ei jätetä -kampanja Sotainvalidi-lehti
Esityksen transkriptio:

Muuttuva työ digitalisaatiossa Kirjastonjohtajien neuvottelupäivät Perttu Kauppinen

Etelä-Suomen Sanomien päätoimittaja, Mediatalo Esan sisältöjohtaja (ESS, Itä-Häme, Radio Voima) Helsingin Sanomissa (toimittaja, uutispäällikkö, esimies, toimituspäällikkö) HS:n digitekeminen maksumuurin jälkeen Ennen HS:ää toimittajana eri maakuntalehdissä

Sanomalehdet Etelä-Suomen Sanomat Itä-Häme Radio Radio Voima Iskelmä Lahti Radio City Lahti Verkkopalvelut ESS.fi Itahame.fi Radiovoima.fi Menoinfo.fi Kuvakuja.fi Oikotie.fi Mobiili ESS.fi mobiili ESS ja I-H tablet-/ mobiili- sovellukset Digitaalinen ulkomainonta Kaupunkitaulut Led Kaupunkilehdet Uusi Lahti Seutuneloset Muut palvelut ESA Digital ESA Lehtipaino ESA Print ESA Jakelut Mediapalvelut Mediatalo Esan medioilla tavoitetaan

Esan medioiden tavoittavuus Etelä-Suomen Sanomat lukijaa päivittäin Itä-Häme lukijaa päivittäin Radio Voima, Iskelmä Lahti ja Radio City Lahti yhteensä kuuntelijaa viikossa ESS.fi-verkkopalvelu noin eri kävijää viikossa *nettotavoittavuus Lähteet: KMT Lukija ja Kuluttaja 2014 ja TNS Metrix, TNS Gallup; KRT maalis 2014-helmi 2015, Finnpanel Etelä-Suomen Sanomien ja ESS.fi:n kokonaistavoittavuus*

03 Mediapäivä Lähteet: Google Analytics (9-12/2015); KMT Alueellinen 2014, TNS Gallup; KRT maalis 2014-helmi 2015, Finnpanel Painettu Etelä- Suomen Sanomat % % % % % %

Ilta-Sanomat - vierailutiheys 13,9 kertaa viikossa Iltalehti - 12,5 MTV - 6,9 Yle - 6,1 Helsingin Sanomat - 5,3 Kouvolan Sanomat - 4,7 Österbottens Tidning - 3,7 Seiska, Kaleva, Satakunnan Kansa - 3,5 Aamulehti, Etelä-Saimaa, Sotkamo-lehti - 3,4 Länsi-Savo, Kymen Sanomat, Kuhmolainen - 3,3 Etelä-Suomen Sanomat, Arvopaperi - 3,2 Taloussanomat, Jämsän Seutu - 3,1

Viikolla 37 Ilta-Sanomien 2,2M lukijasta vain 48% kävi palvelun etusivulla. Iltalehdellä luku oli 55%, Helsingin Sanomilla 24% ja MTV3:lla 23%.

Mikä on digitaalisen uutismedian tuote? Miten tuotemielikuva luodaan (yksittäisellä artikkelilla)? Miten sisällöt erottuvat (maksuttomista) kilpailijoista? Miten digimedian kulutuksesta saadaan tapa? Millaista digitaalisen (etenkin mobiilin) sisällön pitäisi olla?

EnsisähkePäivitysMaksullinen1Maksullinen2Maksullinen3Lehtiversio Mitä on tapahtunut? Syvennä!Näytä! Kontekstoi ja taustoita! Analysoi! Vedä yhteen! Digi edellä Etlarissa Lukijan saama lisäarvo kasvaa koko ajan Ylipäiväisissä aiheissa jäljitellään samaa prosessia Kaikki toimittajat ovat verkkotoimittajia Kaikki päiväkohtainen uutisaineisto tehdään ensin verkkoon Jutut rakennetaan ”lukijoiden silmien edessä” palasista näkökulma kerrallaan

Panostus digitaalisiin sisältöihin ei ole pois painetulta sanomalehdeltä. Digitaalisten sisältöjen hoitaminen mahdollisimman hyvin auttaa meitä löytämään painetulle sanomalehdelle roolin, joka kestää aikaa mahdollisimman pitkään.

78,25s 62,50s Sivua, jolla on päätoimittajan kolumni, luetaan keskimäärin 25% pidempään

Ei printti ensin, digi ensin tai mobiili ensin vaan ihmiset eli lukijat ensin.

Kiitos.