Muuttuva työ digitalisaatiossa Kirjastonjohtajien neuvottelupäivät Perttu Kauppinen
Etelä-Suomen Sanomien päätoimittaja, Mediatalo Esan sisältöjohtaja (ESS, Itä-Häme, Radio Voima) Helsingin Sanomissa (toimittaja, uutispäällikkö, esimies, toimituspäällikkö) HS:n digitekeminen maksumuurin jälkeen Ennen HS:ää toimittajana eri maakuntalehdissä
Sanomalehdet Etelä-Suomen Sanomat Itä-Häme Radio Radio Voima Iskelmä Lahti Radio City Lahti Verkkopalvelut ESS.fi Itahame.fi Radiovoima.fi Menoinfo.fi Kuvakuja.fi Oikotie.fi Mobiili ESS.fi mobiili ESS ja I-H tablet-/ mobiili- sovellukset Digitaalinen ulkomainonta Kaupunkitaulut Led Kaupunkilehdet Uusi Lahti Seutuneloset Muut palvelut ESA Digital ESA Lehtipaino ESA Print ESA Jakelut Mediapalvelut Mediatalo Esan medioilla tavoitetaan
Esan medioiden tavoittavuus Etelä-Suomen Sanomat lukijaa päivittäin Itä-Häme lukijaa päivittäin Radio Voima, Iskelmä Lahti ja Radio City Lahti yhteensä kuuntelijaa viikossa ESS.fi-verkkopalvelu noin eri kävijää viikossa *nettotavoittavuus Lähteet: KMT Lukija ja Kuluttaja 2014 ja TNS Metrix, TNS Gallup; KRT maalis 2014-helmi 2015, Finnpanel Etelä-Suomen Sanomien ja ESS.fi:n kokonaistavoittavuus*
03 Mediapäivä Lähteet: Google Analytics (9-12/2015); KMT Alueellinen 2014, TNS Gallup; KRT maalis 2014-helmi 2015, Finnpanel Painettu Etelä- Suomen Sanomat % % % % % %
Ilta-Sanomat - vierailutiheys 13,9 kertaa viikossa Iltalehti - 12,5 MTV - 6,9 Yle - 6,1 Helsingin Sanomat - 5,3 Kouvolan Sanomat - 4,7 Österbottens Tidning - 3,7 Seiska, Kaleva, Satakunnan Kansa - 3,5 Aamulehti, Etelä-Saimaa, Sotkamo-lehti - 3,4 Länsi-Savo, Kymen Sanomat, Kuhmolainen - 3,3 Etelä-Suomen Sanomat, Arvopaperi - 3,2 Taloussanomat, Jämsän Seutu - 3,1
Viikolla 37 Ilta-Sanomien 2,2M lukijasta vain 48% kävi palvelun etusivulla. Iltalehdellä luku oli 55%, Helsingin Sanomilla 24% ja MTV3:lla 23%.
Mikä on digitaalisen uutismedian tuote? Miten tuotemielikuva luodaan (yksittäisellä artikkelilla)? Miten sisällöt erottuvat (maksuttomista) kilpailijoista? Miten digimedian kulutuksesta saadaan tapa? Millaista digitaalisen (etenkin mobiilin) sisällön pitäisi olla?
EnsisähkePäivitysMaksullinen1Maksullinen2Maksullinen3Lehtiversio Mitä on tapahtunut? Syvennä!Näytä! Kontekstoi ja taustoita! Analysoi! Vedä yhteen! Digi edellä Etlarissa Lukijan saama lisäarvo kasvaa koko ajan Ylipäiväisissä aiheissa jäljitellään samaa prosessia Kaikki toimittajat ovat verkkotoimittajia Kaikki päiväkohtainen uutisaineisto tehdään ensin verkkoon Jutut rakennetaan ”lukijoiden silmien edessä” palasista näkökulma kerrallaan
Panostus digitaalisiin sisältöihin ei ole pois painetulta sanomalehdeltä. Digitaalisten sisältöjen hoitaminen mahdollisimman hyvin auttaa meitä löytämään painetulle sanomalehdelle roolin, joka kestää aikaa mahdollisimman pitkään.
78,25s 62,50s Sivua, jolla on päätoimittajan kolumni, luetaan keskimäärin 25% pidempään
Ei printti ensin, digi ensin tai mobiili ensin vaan ihmiset eli lukijat ensin.
Kiitos.