Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuEero Uotila Muutettu yli 10 vuotta sitten
1
Miten saan median huomion? Atte Palomäki 15.9.2005
2
Mihin suomalaiset luottavat? 1. Poliisi 2. Puolustusvoimat 3. Sähköinen media …………… 13. Suuryritykset - Yritysten parempi luottamus saatavissa median kautta (Lähde: VNK)
3
Luottamus eri tiedotusvälineisiin Suomessa % vastanneista
4
Lehtien lukijamääriä 2005 Sanomalehdet 1. Helsingin Sanomat1 156 000 2. Ilta-Sanomat 965 000 3. Iltalehti 672 000 4. Aamulehti 336 000 5. Maaseudun Tulev. 315 000 …………………………….. 7. Kauppalehti 273 000 19. Taloussanomat 94 000 Aikakauslehdet Pirkka 2 582 000 7 päivää947 000 ET-lehti908 000 Seura884 000 Kauppalehti Optio 342 000 Talouselämä 235 000 Arvopaperi 63 000 (Lähde: KMT kevät/2005)
5
Mediakenttä muutostilassa Globaali uutismaailma - Online mahdollistaa maailmanlaajuisen uutisvälityksen Nopeus korostuu -Verkkojulkaisut, mobiiliuutiset lähes reaaliajassa - Seurauksena sirpaleisuus, virheet, taustojen puuttuminen Tulkinnan vaikeus uutisvirrassa Viihteellistyminen, henkilöityminen Eri välineille selkeämmät roolit
6
Lehdistö Helsingin Sanomat - Vahvin pääkaupunkiseudulla - Alueilla kakkoslehti - Arvostetuin Iltapäivälehdet - Irtonumeromyynti, luetaan tarkkaan - Paljastukset, skandaalit Viikkolehdet - Reportaasit, henkilökuvat - Lehdet luetaan moneen kertaan Talouslehdet - Kauppalehti, Taloussanomat - Tavoittavat asiantuntijat (B to B) - KL levikki 2 kertaa suurempi - Taloussanomilla paljon jäsentilauksia Maakuntalehdet - Korkea peitto omilla levikkialueillaan - Luetaan tarkkaan (itse tilattu) Paikallislehdet, kaupunkilehdet - Tarve paikallisiin aiheisiin
7
Lumovoimainen televisio Visuaaliset signaalit korostuvat - lumovoima Mielikuvat painottuvat faktojen kustannuksella Ensivaikutelman tärkeys - Mitä tv-uutisista jää päällimmäiseksi mieleen ? - Uutiseen ei voi palata Hyvässä uutisjutussa vain yksi pääpointti - Todellisuutta yksinkertaistettava rajusti Yritysjohtajilta vaaditaan mediaseksikkyyttä - Visuaalinen puhetaito
8
Motivaatio viestimissä Media haluaa: - vaikuttaa - kärjistää - pelkistää - moralisoida - penkoa, kaivella - muistuttaa menneistä - kuulla lupauksia - luoda sankareita ja konnia Toimittaja haluaa olla: - Valtiomies - Vaikuttaja - Asiantuntija - Reportteri - Kronikoitsija - Urkkija - Myyntimies (Zacharias Topelius)
9
Miten hallita mediaa? Mediaa ei täysin voi hallita Selkeys, toisto Passiivinen, suppea tiedotus jättää pelikentän muille Tekojen ja tarinan vastattava toisiaan Ydinviesti sisäistettävä Ikävään julkisuuteen varauduttava - kriisiviestintävalmius Viestintä on strateginen voimavara Olennaista huomioida eri medioiden luonne Markkinointiviestintä erikseen
10
Mielikuvat ratkaisevat Lööppijulkisuuden teho ”Niin on, jos siltä näyttää” Mielikuvista tulee todellisuutta Julkisuuteen levinnyttä väärää tietoa vaikea korjata
11
Mitä tehdä käytännössä - miten ottaa yhteyttä? Tiedotus hyvissä ajoin – muistutus vähän ennen h-hetkeä Tarjotkaa täkyjä Valtava uutistulva – kaikki deletoidaan, mikä ei heti herätä Sähköposti, jossa asia tiiviisti. Tarkempi sisältö liitetiedostona – unohtakaa faxi Suomen Tietotoimiston päivälistan kautta tieto kilpailevista tapahtumista, tiedotustilaisuuksista Oikea ajoitus - perjantai-iltapäivän tiedotteet hautautuvat
12
ERITYISTARPEET: Esimerkit, konkretisointi Yksilötason vaikutukset Yksinoikeus Tavoitettavuus mielellään 24 h Kuvitus Esiintymiskykyiset haastateltavat Hyödyllistä: Yritysvierailut Taustakeskustelut Henkilökohtaiset suhteet
13
Mediaviestinnän kultaiset säännöt Ole avuksi Ota toimittajat vakavasti Ole käytettävissä ja tavoitettavissa Puhu asiaa Älä valehtele Tarjoa uutisia Kaikki sanomasi menee julkisuuteen Ole ystävällinen (Matti Karhu)
14
Nordean asuntoaamu 8/9/05 - Paljon taustamateriaalia - Säännöllisesti tutkittua tietoa - Medialle tutut asiantuntijat - Laaja jakelu - Varmistussoitot edellispäivänä
16
KIITOS! Atte Palomäki
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.