Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Miten saan median huomion? Atte Palomäki 15.9.2005.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Miten saan median huomion? Atte Palomäki 15.9.2005."— Esityksen transkriptio:

1 Miten saan median huomion? Atte Palomäki 15.9.2005

2 Mihin suomalaiset luottavat? 1. Poliisi 2. Puolustusvoimat 3. Sähköinen media …………… 13. Suuryritykset - Yritysten parempi luottamus saatavissa median kautta (Lähde: VNK)

3 Luottamus eri tiedotusvälineisiin Suomessa % vastanneista

4 Lehtien lukijamääriä 2005 Sanomalehdet 1. Helsingin Sanomat1 156 000 2. Ilta-Sanomat 965 000 3. Iltalehti 672 000 4. Aamulehti 336 000 5. Maaseudun Tulev. 315 000 …………………………….. 7. Kauppalehti 273 000 19. Taloussanomat 94 000 Aikakauslehdet  Pirkka 2 582 000  7 päivää947 000  ET-lehti908 000  Seura884 000  Kauppalehti Optio 342 000  Talouselämä 235 000  Arvopaperi 63 000 (Lähde: KMT kevät/2005)

5 Mediakenttä muutostilassa  Globaali uutismaailma - Online mahdollistaa maailmanlaajuisen uutisvälityksen  Nopeus korostuu -Verkkojulkaisut, mobiiliuutiset lähes reaaliajassa - Seurauksena sirpaleisuus, virheet, taustojen puuttuminen  Tulkinnan vaikeus uutisvirrassa  Viihteellistyminen, henkilöityminen  Eri välineille selkeämmät roolit

6 Lehdistö  Helsingin Sanomat - Vahvin pääkaupunkiseudulla - Alueilla kakkoslehti - Arvostetuin  Iltapäivälehdet - Irtonumeromyynti, luetaan tarkkaan - Paljastukset, skandaalit  Viikkolehdet - Reportaasit, henkilökuvat - Lehdet luetaan moneen kertaan  Talouslehdet - Kauppalehti, Taloussanomat - Tavoittavat asiantuntijat (B to B) - KL levikki 2 kertaa suurempi - Taloussanomilla paljon jäsentilauksia  Maakuntalehdet - Korkea peitto omilla levikkialueillaan - Luetaan tarkkaan (itse tilattu)  Paikallislehdet, kaupunkilehdet - Tarve paikallisiin aiheisiin

7 Lumovoimainen televisio  Visuaaliset signaalit korostuvat - lumovoima  Mielikuvat painottuvat faktojen kustannuksella  Ensivaikutelman tärkeys - Mitä tv-uutisista jää päällimmäiseksi mieleen ? - Uutiseen ei voi palata  Hyvässä uutisjutussa vain yksi pääpointti - Todellisuutta yksinkertaistettava rajusti  Yritysjohtajilta vaaditaan mediaseksikkyyttä - Visuaalinen puhetaito

8 Motivaatio viestimissä Media haluaa: - vaikuttaa - kärjistää - pelkistää - moralisoida - penkoa, kaivella - muistuttaa menneistä - kuulla lupauksia - luoda sankareita ja konnia Toimittaja haluaa olla: - Valtiomies - Vaikuttaja - Asiantuntija - Reportteri - Kronikoitsija - Urkkija - Myyntimies (Zacharias Topelius)

9 Miten hallita mediaa?  Mediaa ei täysin voi hallita  Selkeys, toisto  Passiivinen, suppea tiedotus jättää pelikentän muille  Tekojen ja tarinan vastattava toisiaan  Ydinviesti sisäistettävä  Ikävään julkisuuteen varauduttava - kriisiviestintävalmius  Viestintä on strateginen voimavara  Olennaista huomioida eri medioiden luonne  Markkinointiviestintä erikseen

10 Mielikuvat ratkaisevat  Lööppijulkisuuden teho  ”Niin on, jos siltä näyttää”  Mielikuvista tulee todellisuutta  Julkisuuteen levinnyttä väärää tietoa vaikea korjata

11 Mitä tehdä käytännössä - miten ottaa yhteyttä?  Tiedotus hyvissä ajoin – muistutus vähän ennen h-hetkeä  Tarjotkaa täkyjä  Valtava uutistulva – kaikki deletoidaan, mikä ei heti herätä  Sähköposti, jossa asia tiiviisti. Tarkempi sisältö liitetiedostona – unohtakaa faxi  Suomen Tietotoimiston päivälistan kautta tieto kilpailevista tapahtumista, tiedotustilaisuuksista  Oikea ajoitus - perjantai-iltapäivän tiedotteet hautautuvat

12 ERITYISTARPEET:  Esimerkit, konkretisointi  Yksilötason vaikutukset  Yksinoikeus  Tavoitettavuus mielellään 24 h  Kuvitus  Esiintymiskykyiset haastateltavat Hyödyllistä:  Yritysvierailut  Taustakeskustelut  Henkilökohtaiset suhteet

13 Mediaviestinnän kultaiset säännöt Ole avuksi Ota toimittajat vakavasti Ole käytettävissä ja tavoitettavissa Puhu asiaa Älä valehtele Tarjoa uutisia Kaikki sanomasi menee julkisuuteen Ole ystävällinen (Matti Karhu)

14 Nordean asuntoaamu 8/9/05 - Paljon taustamateriaalia - Säännöllisesti tutkittua tietoa - Medialle tutut asiantuntijat - Laaja jakelu - Varmistussoitot edellispäivänä

15

16 KIITOS! Atte Palomäki


Lataa ppt "Miten saan median huomion? Atte Palomäki 15.9.2005."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google