Jouni Paakkinen 27.4.2016 Perusopetuksen päätelaiteprojekti.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TVT –strategian luonnos TVT –strategiaryhmän luonnos uuden Kasvatus- ja opetustoimen TVT – strategian pohjaksi.
Advertisements

KINE 2015 Luopumisosaaminen Sirkku Blinnikka
Osaamisen kehittämissuunnitelma Haminan kaupungin hallintopalvelut.
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)
BYOD-strategia - Tuo oma laitteesi BYOD-strategian tavoitteet Aikuislukiot tarjoavat oppimisympäristön, jossa opiskelijat voivat työskennellä.
EXAM-pilottikäytön kokemuksia TTY:llä Marjut Anderson.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
© Otava-konserni 1 Ympäristövastuu © Otava-konserni Otava-konserni.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LUKION OPS-PROSESSIN AIKATAULUTUSTA TYÖRYHMIEN AIKATAULUT (14.9. TILANNE) OPS 2016.
 ”Bring Your Own Device” – ”Tuo oma laitteesi”  Jokaisella oppilaalla henk.koht. laite  Käytössä kolme eri alustaa: › iOS ( iPad 3 Mini ) › Android.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
{ Meidän päiväkodin digistrategia Case: Jyväskylän kaupunki ja eHipsu-hanke Meidän päiväkodin digistrategia.
TOIMIVA oppimisympäristö -hanke
Wäinö Aaltosen koulun Ylikylä-rakennus
Kaksoistutkintoilta Ylioppilastutkinto
MITÄ UUTTA? Tekstiviestihälytysjärjestelmä Toimikunta- ja maakuntarajat pois Hälytysryhmän jokaisen jäsenen tiedot päähälyttäjien lisäksi (väh. nimi,
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Maatalouskoneiden huolto
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Erikoisluokkatoiminta
Tasavirta-koulutus Lappeenranta 30.9., 1.10., ja
Tulevaisuuden työvoiman tarve ja maahanmuutto
Pedagoginen kehittäminen
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Kokonaisarkkitehtuurin kohdealueiden raportointi
Sanni Pietiläinen Myelpt14a
Opeka-kyselyn tulokset
Osana sivistysteknologiaa
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Viitanen Kimmo 2016.
TY & ÅA sähköisen tenttimisen yhteiskäyttö:
Opetustoimi osana Jyväskylää
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Lecture series – lean in office and knowledge work
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Uusi toimija (pieni) Perinteisen tuotteen ongelma
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
TVT-koordinaattori Jari Halonen Ylöjärven kaupunki
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Yliopistojen intrapäivä
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
Koulutusorganisaatioiden käsikirjat
Osaamisperusteisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistäminen / Ratkaisujen hakeminen kokeilutoiminnalla, ml. digitaalisuus
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 1
Muutokset matematiikan opetuksessa
Pelaajalle tehtävät ennen fba-tapahtumaa - tunnusten aktivointi huoltajan toimesta - harjoituspäiväkirjan pitäminen.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Helsinki Metropolia University of Applied Sciences
Eva-Stina Törnroos Tukholma
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Viestinnän työkalupakki
Palautteesta Eetu-Pekka Heikkinen.
Plone-sivuston luominen ja käyttöönotto yksiköissä
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Uudet opettajat ja TVT Kasvu ja oppiminen
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Esityksen transkriptio:

Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti

Perusopetuksessa tietokoneita n (jatkuvuus on) – sisältää myös hallinnon laitteet Tablettilaitteita n (jatkuvuus puuttuu) Tulossa: Linux Mint -”ekokoneita” Perusopetuksen laitekanta

1 : 1 Miksi? linkki

1.Luokat 1-3 (tai 1-2) -Yhteiskäyttölaitteita 2 oppilasta per 1 laite -Esimerkiksi: tablettilaite 2.Luokat 4-6 (tai 3-6) -Ensimmäinen henkilökohtainen laite, hankitaan 3 vuodeksi -Esimerkiksi: tablettilaite 3.Luokat 7-9 -Toinen henkilökohtainen laite -Esimerkiksi: Chromebook tai Windows-läppäri tai tabletti Lisäksi asetetaan tavoitteet varhaiskasvatukselle (esiopetus / muut) ja toiselle asteelle kaupungin laitteiden osalta. Alustava suunnitelma

Windows 10 PC Potentiaaliset päätelaitteet TablettilaiteChromebook

Pedagogian ja toimintakulttuurin aito muutos (uusi OPS) Sitoutuminen ja johtaminen Opettajien osaamisen lisääminen ja ylläpitäminen Riittävän tuen takaaminen (IT + SiTO) Tietoverkko toimii Sähköiset sisällöt ja ympäristöt Kustannustehokkuus Terveysnäkökulmat ja kestävä kehitys Viestintä huoltajille Onnistumisen edellytyksiä

Opetuksen, oppimisen ja toimintakulttuurin muutos: Digitalisaatio Päätelaite- ratkaisu Tekninen ja pedagoginen tuki Opettajien osaamisen kehittäminen Digitaaliset oppimis- ympäristöt ja materiaalit OPS + Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelma JohtaminenJohtaminen SitouttaminenSitouttaminen InnostaminenInnostaminen ArviointiArviointi

Päätelaitteet, laitetyypistä riippuen n euroa / kpl. Oppilasmäärät : 4. lk 1436 ja 7. lk 1369, yht  260 euron laitteella €  350 euron laitteella €  420 euron laitteella € Lisäksi opettajille laitteita. Langattoman verkon laajentaminen (n. 14 €/kk/tukiasema) Kustannuksista / laitteet:

Pedagoginen tuki –Koulukohtainen pedagoginen tuki –Keskitetty pedagoginen tuki Osaamisen kehittäminen –Koulutukset ym. Sähköiset oppimisympäristöt –Kehittäminen ja laajentaminen Sähköiset sisällöt –Korvaavat painettuja Kustannuksista / muut:

Tekninen tuki (IT-palvelut) –Käyttäjähallinta –Laitteiden hallinta, hallintajärjestelmän ylläpito –Sovellusasennukset? Henkilökohtaisille oppilaslaitteille tarvitaan nykymallista poikkeava, kevyempi hallintamalli, jonka yksikkökustannus on merkittävästi alhaisempi. (OPAS-tietokoneen tuki nyt 228 €/v) Kustannuksista / muut:

Tarve tietokoneluokille perusopetuksessa poistuu, tilat vapautuvat muuhun opetuskäyttöön OPAS-verkon n tietokoneesta voidaan vähentää suuri osa. Sisäinen veloitus nyt (leasing+tuki) á 493 euroa / v. Esim koneen poistolla täten teoreettisesti Henkilökohtaisen laitteen ylläpitoa mahdollisimman paljon itsepalveluna  teknisen tuen tarve vähenee Voidaan käyttää myös täysin digitaalisiin materiaaleihin. Tällä hetkellä ostetaan kaikille printtikirjat + digimateriaalia lisäksi. Oppimateriaalien tarve ei poistu, mutta kilpailu kovempaa, jolloin hintasäästö mahdollinen. Monistaminen vähenee. Säästökohteita: