PIRKANMAAN AVOIN KUITU – YHTEISTYÖ Suunnitelma Marja-Riitta Mattila-Nurmi
Lähtökohdat ja perustelut -Kansallista laakakaistatavoitetta (kiinteä 100 megan yhteys v mennessä kaikille) ei tulla Pirkanmaalla saavuttamaan nykyisin toimin, ei operaattorivetoisesti eikä haja- asutusalueen Laajakaista hankkeen puitteissa -Langaton yhteys ei tyydytä nopeutensa eikä varmuutensa puolesta tarpeita nyt eikä tulevaisuudessa -Pirkanmaalla on alueita, joille ei saada millään yhteyksiä -Tarve rakentaa varmatoiminen, nopean yhteyden molempiin suuntiin tarjoava televerkko, joka tarjoaa puitteet nykyisille ja tulevaisuuden palveluille 50 vuodeksi eteenpäin -Kohderyhmänä ovat kaikki pirkanmaalaiset kunnat, jotka investoivat televerkkoihin, haja-asutusalueen yritykset, vakinaiset ja vapaa-ajan asukkaat, muut toimijat kuten vesiosuuskunnat sekä sisältöpalveluja televerkkoihin tuottavat yritykset ja teleoperaattorit KP/2005
Tavoitellut tulokset ja vaikutukset -Varmistaa maaseudun vetovoimaisuus toteuttamalla laadukasta maaseudun asumis- ja elinkeinopolitiikkaa ja rakentamalla täyden palvelun maaseutua ja modernia vapaa- ajan maaseutua -Saada aikaan kasvua tuova positiivisen kehityksen kierre, jossa kunta ja kunnan asukkaat toimivat draivereina -Luoda yrityksille kilpailuetua, asukkaille toimeentulo-, työ- ja viihtymismahdollisuuksia sekä kunnalle verotuloja -Toteuttaa kustannustehokkaasti kunnan omassa hallinnassa oleva, palvelurakenteen kehittymisen mahdollistava verkkoinfrastruktuuri KP/2005
Pirkanmaan avoin kuitu – konseptin etenemisen päävaiheet Parkanon Lupinet-pilotti Pirkanmaan liiton avoin kuitu – tukiprojekti Kuntien esiselvitykset Kuntien verkkoyhtiöt ja - toteutukset Kuntien, operaattoreiden ja yritysten uudet palvelut
Hankeosio 1: Pirkanmaan avoin kuitu -tukiprojekti -Hankehallinnointi: Pirkanmaan liitto -Toteutus: Kokonaiskustannusarvio: € -ELY (ja PL oma rahoitus), Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma, toimenpide 321, Yleishyödyllinen kehittämishanke, 90 %, ja yksityistä rahaa 10 % -Toimenpiteet: Roadmapin laatiminen (miten edetään tietoliikenneverkkojen rakentamisen edistämiseksi alueilla, joilla ne eivät tule teleyritysten toimesta rakennetuiksi), tuki esiselvityshankkeisiin, viestintä- ja markkinointimateriaalin tuottaminen, yhteisrakentamisen ja muiden yhteistyömahdollisuuksien selvittäminen, tuki rakentamisvaiheeseen ja sen jälkeisen liiketoimintamallin ja rahoituskonseptin valmisteluun, verkon ylläpidon ja jatkokehittämisen perustan varmistaminen KP/2005
Hankeosio 2: Kuntaryhmittymien esiselvityshankkeet -Kuntien omat tai kuntaryhmittäin tehtävät esiselvityshankkeet, joita voidaan käynnistää sitä mukaa kuin ne organisoituvat -Toteutus Maksimikustannusarvio €/ kunta (riippuu siitä laajuudesta, jolla kukin kunta osallistuu, kuntien väliset sopimukset rahoituksesta, sovitaan kuka vetovastuussa) -ELY:n tuki 80 % (Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma, toimenpide 321, Elinkeinoelämän ja maaseutuväestön peruspalvelut tai yleishyödyllinen hanke) -kunnan oma osuus 10 % (= € tai vähemmän) -yksityinen rahoitus 10 % (yrittäjät tai paikallinen operaattori) KP/2005
Hankeosio 2: Kuntaryhmittymien esiselvityshankkeet Mitä tehdään? -Sitoudutaan luottamushenkilö- ja virkamiestasolla tavoitteena rakentaa täyden palvelun maaseutua -Viestintä ja markkinointitoimet -Selvitetään liittyjäpotentiaali, laaditaan alustava verkkosuunnitelma ja kustannusarvio -Selvitetään kunnan omien tietoverkkojen kehittämistarpeet -Mahdollisuudet yhteisrakentamiseen -Paikallisen teleoperaattorin suunnitelmat -Kunnassa rakennetaan valmius hankkeen toteuttamiseen esiselvitysvaiheen tulosten perusteella -Valmius verkon ylläpitämisen ja jatkokehittämisen suunnitteluun KP/2005
Mitä syntyy hankkeiden tuloksena? -Markkinoinnin ja viestinnän tuloksena tieto liittyjäpotentiaalista -Tekninen suunnitelma verkon rakentamiseksi ja tieto kustannuksista -Rakentamisen jälkeinen liiketoimintamalli ja rahoituskonsepti -Kunnalla valmius päätöksentekoon, kunnan oma laajakaistastrategia tai toimintamalli, mikä koskee meneillään olevan laajakaista 2015 –hankkeen eteenpäin viemistä tai vaihtoehtoista toteuttamismallia laajakaistarakentamisen suhteen KP/2005