Yhden luukun palvelumalli tiedon hyödyntämiseen. Palveluiden käyttäjälähtöisyys kasvaa. Palvelut tehostuvat ja toiminnan tuottavuus kasvaa. Tiedon laatu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
S ÄÄDÖSTEKSTIEN INTERTEKSTUAALISUUS Hanna Hämäläinen
Advertisements

TIETOSUOJA KIRJASTOSSA
1 Eduskunnan oikeusasiamiehen laillisuusvalvonnan havaintoja IT-toiminnasta Valtiontalouden tarkastusviraston IT-foorumi Eduskunnan oikeusasiamiehen.
Tietohallintolain vaikutus Heikki Lunnas Kuopio.
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Tietoturvallisuus osa 6
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
EVA 2010 ”Säädösten muutoksia tarvitaan etenkin tietoon (tietosuojasäännökset) ja julkisen vallan suoritteisiin (maksuperustelaki) kohdistuvan lainsäädännön.
Hallintolainsäädäntö kalastuksenvalvonnassa
TIMEKuntaTIMEKuntaIT TIME-putki Julkishallinnon tietohallinnon uudistaminen - Uudet rakenteet - Uudenlainen yhteistyö - Uudet toimintatavat - Uudet (sähköiset)
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
OTT, VT Rauno Korhonen oikeusinformatiikan professori oikeustieteiden tiedekunta Lapin yliopisto JULKISUUS JA SALASSAPITO VIRANOMAISTOIMINNASSA.
Uudistettu tulosohjaus: kohti yhteisiä tavoitteita Tulosohjauksen verkostotapaaminen Markus Siltanen.
T Tietoliikenneverkon ja sähköpostin käytön ja valvonnan yleisohje Lisätietoa: intranetista: hakusana ’tietoturvallisuus’ Vastuuhenkilö N.N., yhteystiedot.
Laki sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista Marja Penttilä lakimies YTM,VT Tampere
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Tavoitteet ja tehtävät Anne Kauhanen-Simanainen
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Data – Informaatio – Tieto – Ymmärrys – Tietopääoma Tietovarantojen hallinta.
Palvelujen käyttäjät Tiedon tuottajat 1 ”Yhteentoimivuus- palvelut ” Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö Kansallinen avoimen datan portaali Julkishallinnon.
Vammainen valitsee ja vaikuttaa; hän elää mielekästä elämää Käsitteiden määrittelyä Valtakunnallinen vammaispalvelujen kehittämishanke Pohjois-Karjalan.
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
Yhteentoimivuus ja avoin tieto Tietohallintolaki ja PSI-direktiivi Mikael Vakkari Neuvotteleva virkamies VM / JulkICT.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2015 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
oikeusinformatiikan professori oikeustieteiden tiedekunta
Yhteinen tiedon hallinta (YTI) –hanke
Arvio lainmuutostarpeista – tiekarttatyöryhmän esitys
Työelämän uudet valvonnan muodot
EU:n yleinen tietosuoja-asetus ja VIRTA Valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä Immo Aakkula Hallitusneuvos, OKM.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Liikenne- ja infra-alan osaamisen kehittämisfoorumi, LIKE
Kohti yhteentoimivaa metatietoa
Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Hyvä hallinto, strategiset tavoitteet ja uuden perustuslain henki
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
Tavoitteet ja mittarit 2015
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Parasta palvelua ”kansallinen toiminnan muutos ja uusi tietojärjestelmä” Johanna Mätäsaho.
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Korkeakoulutuksen opintotiedot Kansalaisen palvelunäkymässä
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Ajankohtaista yhteentoimivuuden näkökulmasta
JHKA Jari Kallela JulkICT.
Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke vauhtiin! Hanke-esittely
Paikkatietojen hyväksikäyttö -digihanke (MMM) Työnimi: Paikkatiedon palvelualusta Rakennetaan yhteiskäyttöinen, muita järjestelmiä täydentävä paikkatieto-
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
YTI – Yhteinen tiedon hallinta
Sisäänrakennettu ja oletusarvoinen tietosuoja sekä JHKA
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Laki yksityisistä sosiaalipalveluista
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Tietosuoja EU:n tietosuoja-asetuksen siirtymäaika päättyy
Kokonaisarkkitehtuuria koskeva sääntelytarve
Tuotesuunnittelu ja tietosuoja-asetus OTK Maria Rehbinder
Tiedonhallintalain valmistelu Tiedonhallinta ja kokonaisarkkitehtuuri
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutusohjelman tuloksia
Digitiekartta ja Luova- laboratorio
Osallisuus voi toteutua monella eri tavalla
Tiedonhallintalaki ja kokonaisarkkitehtuuri
Esityksen transkriptio:

Yhden luukun palvelumalli tiedon hyödyntämiseen. Palveluiden käyttäjälähtöisyys kasvaa. Palvelut tehostuvat ja toiminnan tuottavuus kasvaa. Tiedon laatu paranee käytön lisääntyessä. Tietojärjestelmien yhteentoimivuus paranee. 1

VO1 Yhden luukun palvelumalli - Tilannelähtöinen tiedon hallinta 2 VO2 Oy1 VO# Ry Oy2 Palvelu Asia vireille Tiedon käsittelyn tarve syntyy

VO1 3 VO2 Oy1 VO# Ry Oy2 Palvelu Tiedon käsittelyn tarve Perus- rekis- teri Oikeus käsitellä tietoja Käyttötarkoitussidonnaisuus Tarpeellisuusvaatimus Asiakassuhde - yhteysvaatimus Tietolupa Suostumus Käyttö- tarkoitus Yhden luukun palvelumalli - Tilannelähtöinen tiedon hallinta

VO1 4 VO2 Oy1 VO# Ry Oy2 Palvelu Omien tietojen hallinta Kysytään vain kerran Perus- rekis- teri Tapahtuma- tai tyyppitilannekohtainen: -Käyttötarkoitus -Oikeus käsitellä tietoja -Suostumus Yhden luukun palvelumalli - Tilannelähtöinen tiedon hallinta

Kysymyksenasettelua ‒ Viranomaistoiminnan laillisuusperiaate ‒ Mitä tarkoittaa tiedon hallinnan kannalta suhteessa avoimuuteen ja yksityisyyden suojaan? ‒ Viranomaiskohtainen vastuu tiedon hallinnasta (julkisuuslaki) ‒ Mikä on sen ulottuvuus? ‒ Omien tietojen hallinnan vahvistaminen (suostumus ja valtuushallinta) ‒ Onko hallinnon toimintatavat valmiita muutokseen? ‒ Käyttötarkoitussidonnaisuus ‒ Mihin tarkoituksen viranomainen tietoja kerää? ‒ vrt. perusrekisterien yleiskäyttöisyys ja yleinen luotettavuus ‒ Tarpeellisuusvaatimus – henkilötietolain perusedellytys ‒ Tarvitaanko erityissääntelyä tarpeellisuuden täsmentämiseksi – vertautuuko tämä viranomaistoiminnan laillisuusperiaatteeseen? 5

Tiedon hallinnan ja yhteisen ICT:n lainsäädäntökokonaisuus (nykytila) ‒ ”Tässä laissa säädettyjen tiedonsaantioikeuksien ja viranomaisten velvollisuuksien tarkoituksena on toteuttaa avoimuutta ja hyvää tiedonhallintatapaa viranomaisten toiminnassa sekä antaa yksilöille ja yhteisöille mahdollisuus valvoa julkisen vallan ja julkisten varojen käyttöä, muodostaa vapaasti mielipiteensä sekä vaikuttaa julkisen vallan käyttöön ja valvoa oikeuksiaan ja etujaan.” Julkisuuslaki ‒ Arkistotoimi ja sen järjestäminen Arkistolaki ‒ ”Tämän lain tarkoituksena on tehostaa julkisen hallinnon toimintaa sekä parantaa julkisia palveluja ja niiden saatavuutta säätämällä julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta ja tietojärjestelmien yhteentoimivuuden edistämisestä ja varmistamisesta.” Tietohallintolaki Tiedon hallinnan ja tietohallinnon yleislainsäädäntö Hallintolaki L sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa TORI-laki (laki valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen järjestämisestä) Hallinnon yhteisten ICT-palvelujen järjestäminen TUVE-laki (laki julkisen hallinnon turvallisuusverkkotoiminnasta)

Tiedon hallinnan ja yhteisen ICT:n lainsäädäntökokonaisuus (tavoitetila) Julkisuuslaki Tiedon hallinnan ja tietohallinnon yleislainsäädäntö HallintolakiJulkisuuslaki TORI-laki (laki valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen järjestämisestä) Hallinnon yhteiset sähköisen asioinnin ja ICT:n palvelut TUVE-laki (laki julkisen hallinnon turvallisuusverkkotoiminnasta) KaPA-laki (laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista) ‒ Julkisuuslain hyvää tiedonhallintatapaa koskevat säännökset ‒ Arkistotoimen vastuut ja tehtävät ‒ Tietohallintolain sisältö Tiedonhallintalaki Toimialakoht ainen tiedon hallintaa ja rekistereitä koskeva lainsäädäntö Sääntelyn yhden- mukaista- minen, normien purku Digitalisaation periaatteet (esim. once only) luonnos