Tykätään – ostetaanko? Kuluttaja ja luomu Tämän materiaalin tuottamiseen on käytetty MMM:n menekinedistämisrahaa.
Tutkimukset hankkeen tukena Yhteenveto aiemmista tutkimuksista Minna Kantén ja Kuule Oy Ryhmä- keskustelut Kuule Oy Luomu- barometri / 1000 vastaajaa TNS-Gallup ja Kuule Oy Kuluttaja- paneeli Nielsen Oy
Tykätään
Puhtaus vetoaa Lapset syö ne välillä kauppakassistakin, niin ihan sen takia oon siirtynyt niissä pelkästään luomuun.
Yli 50% mainitsee puhtauden
Puhtauden lisäksi kaikkea hyvää TOTAL (n=1017) %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 % Ympäristön hyvinvointi Puhdasta Tuotantoeläinten hyvinvointi Lapsille hyvä vaihtoehto Luomu tarjoaa aitoja ja puhtaita makuja Luomutuotanto vaikuttaa myöntei- sesti maaseudun kehittymiseen Luomun ostaminen tuo tunteen siitä, että toimii oikein Luomu on nykyaikaista, fiksua kuluttamista Luomuruoka maistuu herkulliselta Täysin samaa mieltä = 765En samaa / enkä eri mieltä = 432Täysin eri mieltä = 1
Luomun tunnelmat MAASEUTU SUOMALAINEN LUONTO KOTOISAA VAPAUS HARMONIA LAPSI JA TULEVAISUUS KIIREETTÖMYYS AITOUS YHTEISÖLLISYYS SADONKORJUU OMIEN KÄTTEN TYÖ JUURET
Luomukäyttäjä-kuva Mukavasti toimeentuleva 72% Vastuullinen 71% Yhteiskunnalli- sesti aktiivinen 71% Ruokaharrastaja 67% Järkevä 64% Edelläkävijä 63% Nuori 61% Onnellinen 52% Kaupunkilainen 58%
Ei-käyttäjäkuvassa tyypillistä Iäkäs 37% Säästäväinen 52% Vähävarainen 57%
Pienimuotoista toimintaa 79% Vastuuta kantavaa 77% Omasta terveydestä välittävää 77% Hyvää elämää 70% Perinteitä vaalivaa tuotantoa69% Läheisten hyvinvoinnista välittävää67% Luomun ilmapiiriin sopii…
Ostetaanko? Luomuliitto / Nielsen Homescan 2010
Suomalaiset taloudet luomutuoteostajina Nielsen Kuluttajapaneeli 2010
Luomutuoteostojen jakautuminen – 7% ostaa 54% Nielsen Kuluttajapaneeli 2010
Aktiivikäyttäjän profiili Naiset Neljän hengen taloudet Yli 35 –vuotiaat Pääkaupunkiseutu
Luomutuoteostot vuodessa noin 33€ / talous Nielsen Kuluttajapaneeli 2010
Hedelmät ja marjat 10 % Luomuostoskärryn sisältö Vihannekset, juurekset ja sienet 15 % Kanan- munat 5 % Tuore liha, siipikarja ja lihavalmisteet 13 % Leipomo- tuotteet 8 % Pakatut elintarvikkeet 19 % Maitotalous- tuotteet 25 % Nielsen Kuluttajapaneeli 2010
Luomuostoskärryn koko 1,2 % kaikista elintarvikeostoista Nielsen Kuluttajapaneeli 2010
Miten koriin enemmän luomua?
Hinta tuntumaan perustellulta
Yhteistyöllä Luomu helpommaksi ostaa kaupasta Luomu houkuttelevampiin pakkauksiin Luomu-brändi arvokkaamman tuntuiseksi
Kehitämme asiakkaidemme viestintää. Kuuntelemme ja saamme kohderyhmät kuulemaan. Anne Leppänen Seija Kurunmäki