ENORSSIN OHJAAJAKOULUTUS 2004-2005. TYÖRYHMÄ Elisa Helin, Viikki Anne Heikkilä, Rovaniemi Annika Hongisto, Turku Pasi Kurttila, Oulu Olli Määttä, Normaalilyseo.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Advertisements

JOENSUU OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSET A koulukohtaisesti: moduuli 1 B yksiköiden välisessä yhteistyössä: moduuli 2 (Jyväskylä,
OULU OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSET Koulutuksia järjestetään tänä vuonna seuraavasti: - moduuli 1:een (Ohjauksen perusteet)
TutKoKe-toimintasuunnitelma Syksy 2014 Tutkoke-ryhmä järjestää yhteistyössä Joensuun normaalikoulun kanssa TutKoKe-symposiumin ja edeltävän.
Ä OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TY Ö V Ä LINEET Teema 1. Ohjausprosessi ja ohjauksen ty ö v ä lineet Oppilaanohjauksen kehitt ä minen P ä ivi-Katriina.
OPETUSHARJOITTELU- SYMPOSIUMI : 2 kertaa vuodessa 2008-: kerran vuodessa.
ENORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ
Omahoito ja digitaaliset arvopalvelut Hanna Nordlund ja Jari Numminen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Lahjakkuutta ja erityisvahvuuksia tukevan opetuksen kehittämishanke Kirjoittajan nimi Tilaisuuden nimi Päiväys/
OPS- KEHITTÄMINEN ENORSSI JYVÄSKYLÄ –
ENorssi - opetuksen edelläkävijä - opettajilta, opettajille.
Merikortiksi mukaan eNorssinohjaajakoulutus. eNorssin perustaminen ja ohjaajakolutuksen alku perustamisseminaari Hml perustamisseminaari.
Kaupunkiympäristöt tutuiksi tutkien BMOL syyspäivät Sibelius-lukio, Helsinki Workshopin vetäjät: Virpi Hirvensalo ja Krista Koskelo Maantieteen.
VIIKIN ENORSSI-SEMINAARI OHJAAJAKOULUTTAJAT
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
OPS-RYHMÄ TAMPERE Normaalilyseo Hyvo ̈ nen Olli Silvennoinen Jaana Viikin normaalikoulu Martikainen Marja Honkanen Reijo Iloma ̈ ki-Keisala.
Kielikeskus 1 Heli Harrikari 2008  2009 Kypsyysnäytteiden kielentarkastuksen arviointikriteerien yhtenäistäminen LAAKEA-osahanke 2008 Heli Harrikari Kehittyvä.
Sosiaalialan opetus- ja tutkimusklinikka - siivu kaste-hanketta LA
ENorssin syysseminaarI ja TutKoKe-symposium Jyväskylässä SIVISTYS, OPPIMINEN JA OHJAUS OHJAAJAKOULUTUS.
ENorssin vaiheita eNorssi 5 v -juhlaseminaari Hämeenlinna Timo Lappi.
Markku Lang Pasi Kurttila. Markku Lang Pasi Kurttila.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
TTS OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSEN JATKAMINEN JA KEHITTÄMINEN Toiminnan sisältöRahoitustarve - Koulutuksia järjestetään.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 NMI Dialoog. Hankkeen tavoitteet  Tunnistaa opinnoissaan hitaasti etenevät ja keskeyttämisvaarassa olevat opiskelijat.
Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
Oulun yliopisto Turun yliopisto Lapin yliopisto Aalto-yliopisto Tampereen teknillinen yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto
TOIMIVA oppimisympäristö -hanke
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
TESSU OHJAAMOJEN TUKENA
ERITYISLAPSEN ÄITI,SOSIONOMIOPISKELIJA
Pedagoginen kehittäminen
MUUTTUVA OPPIMAISEMA Oulun normaalikoulu koordinointihankkeet
”OHJAAJANA KEHITTYMINEN”
Pääkaupunki-seutu Eetu ja Ella.
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Pasi Kurttila Markku Lang.
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Mitä VamO-hankkeessa on meneillään Rovaniemellä
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Toimenpiteet ja resurssiesitykset
Tieteellisen tekstin peruselementit
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
Suuhygienisti (AMK), 210 op
Nuorten tieto- ja neuvontapalvelut kansallinen koordinointi 2006
PDPP.
Seudullinen työkokous
Verkoston toiminta kehittyy – missä mennään?
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
THL:n kehittämisprosessit VamO-hankkeessa
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Oped-Exo – Asiantuntijuuteen Ohjaaminen Ammattikorkeakoulussa
Osatyökykyisille tie työelämään
Laadukas verkkototeutus -valmennus Syksy 2018
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Koulutuksen tutkimuslaitos
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
eNORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ
PÄHEE OTE-Päijät-Hämeen osatyökykyisille tie työelämään
PERHEEN AITO KOHTAAMINEN
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Verkko-oppiminen ja kehitystrendit meillä ja muualla – Moodlen mahdollisuudet henkilöstön osaamisen varmistajna Mediamaisteri Group PL 82 (Pyynikintie.
Osallisuuden toimintamalli
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Tutkimuksen tuki- verkosto
Esityksen transkriptio:

ENORSSIN OHJAAJAKOULUTUS

TYÖRYHMÄ Elisa Helin, Viikki Anne Heikkilä, Rovaniemi Annika Hongisto, Turku Pasi Kurttila, Oulu Olli Määttä, Normaalilyseo Päivi Okkonen-Sotka, Viikki Pasi Hieta, Oulu (mentoriaineisto) Markku Lang, Oulu (tekninen tuki)

ASIANTUNTIJAKOULUTTAJAT Riitta Jyrhämä, Helsingin yliopisto, Käyttäytymistieteellinen tiedekunta Sirkka Sura, Turun yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta Hannu Soini ja Tuulikki Tuominen- Eilola, Oulun yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta Kirsti Mäensivu, Hämeenlinnan kaupunki, Opetusvirasto

TAVOITTEET Ohjauksen perusteoriaan perehtyminen. Erilaisten näkökulmien tarjoaminen ohjaustyöhön ja sen kehittämiseen. Ohjauksen verkkoperusteisten työvälineiden kehittäminen. Asiantuntijuuden jakaminen ja yhteistyön lisääminen verkottoitumisen avulla.

RAKENNE laajuus 4 ov –lähiopetuspäivät (4 kpl) –välitehtävät –kirjallisuus –mentoritehtävät

LÄHIOPETUSPÄIVÄT 1.Helsinki Turku Oulu Hämeenlinna Työmuotoina asiantuntijaluennot ja ohjattu pienryhmätyöskentely

1.OHJATTU OPETUSHARJOITTELU Helsinki Ohjaus opettajankoulutuksessa -Riitta Jyrhämä, Helsingin yliopisto Ohjaajan työkalupakin käyttö ohjaajakoulutuksessa Ohjaajan portfolio

2. OHJAUSAJATTELUSTA OHJAUSKÄYTÄNTEISIIN Turku Johdatus konstruktivistiseen ohjausajatteluun - Sirkka Sura, Turun yliopisto - Annika Hongisto, Turun normaalikoulu Minä ohjaajana – harjoituksia ryhmissä

3. OHJAUSTYÖN REFLEKTOINTI Oulu Johdatus konsultatiiviseen ohjausajatteluun -Hannu Soini ja Tuulikki Tuominen-Eilola, Oulun yliopisto Ohjaustyön reflektointi konsultatiivisen työskentelyn avulla

4. OHJAUS PROFESSIONA Hämeenlinna Oman ohjaajapersoonan kehittäminen -Kirsti Mäensivu, Hämeenlinnan kaupungin opetusvirasto Oman ohjausfilosofian palautuskeskustelut