Perusmaksutilidirektiivi Rahoitusmarkkinaosasto II Kuuleminen 4.3.2016 Risto Koponen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kiinteistönkauppa sähköisesti
Advertisements

Kotimainen suoraveloitus poistuu käytöstä – Laskuttajan uudet vaihtoehdot kuluttajalaskutukseen
Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti kuluttajalle
Holvi.com -maksutili 1 Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa
Finvoice-verkkolasku yritysten välillä
Www-sivuston ja verkkopalvelun rakentaminen Miten tehdä yritykselle www-sivut?
Lainsäädäntö kiristyy – mitä käytännön toimia yrityksiltä vaaditaan?
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia.
INSPIRE-direktiivin suhde PSI-direktiiviin Tampere Tuire Taina, maa- ja metsätalousministeriö.
VALTIOVARAINMINISTERIÖ HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Julkishallinnon sähköisen asioinnin rakenneosat Kehitettävät yhteiset alustat,
Toteutuuko yhdenvertaisuus kuntien verkkopalveluissa? Selkokieliseminaari Kuntatalo Sami Älli Kehitysvammaliitto / Papunet verkkopalveluyksikkö.
Osakeyhtiöiden halukkuus kohtuullisin ehdoin ottaa pääomasijoittajia mukaan toimintaansa, % osakeyhtiöistä.
Aalto-yliopisto Professor of Practice OTT Sakari Wuolijoki
E-lasku ja Finvoice-verkkolasku e-laskutilaisuus
Aalto-yliopisto Professor of Practice OTT Sakari Wuolijoki
Siviilipalvelusvelvollinen ja verot Verohallinto vero.fi 2016.
Perusmaksutilidirektiivi Rahoitusmarkkinaosasto Kuuleminen Risto Koponen.
Digikuntakokeilun suunnittelu: mitä seuraavaksi?
Julkiset tietoaineistot hyötykäyttöön 4VOITTO. I) Ongelman asettelu –Miten käyttäjäryhmien motiivit ja tarpeet saadaan tyydytettyä julkisen datan avulla?
Uusiutuvan energian tukijärjestelmät valinkauhassa Uusiutuvan energian ajankohtaispäivä Hallitusneuvos Anja Liukko.
Kiinteän biomassan kestävyyskriteerit- tilannekatsaus Uusiutuvan energian ajankohtaispäivä Hanne Siikavirta.
Ajankohtaista Mela-turvasta Syyskuu Maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilaki MATAL – uusi laki voimaan vuoden 2016 alusta Laki on kirjoitettu.
SÄHKÖINEN LASKUTUS Lähde: Taloushallinnon taitajaksi, 2014.
Kuluttajatarvitsee pankkia Kuluttaja tarvitsee pankkia s
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Sääntelytaakka & strategiat sen hallitsemiseksi
Näin ilmoitat ja maksat arvonlisäveron
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
ASUMISPERUSTEINEN SOSIAALITURVA -Työpaja I Puhdas pöytä
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Taloudellinen katsaus kesä 2017
Katsaus YK:n vammaissopimukseen ja Yhdenvertaisuuslakiin
Jyrki Jauhiainen, oikeusministeriö Pellervon Päivä 2004, 5. 4
20 Yritykset käyvät ulkomaankauppaa s
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
RAKENNUSALAN SUHDANNERYHMÄ Rakentaminen
Apurahan maksu maksuosoituksena
Kansalaisnäkökulma sääntelytaakkaan: taustaa
Liikennepalvelulaki: matkustajan ja kuluttajan oikeudet
Taloudellinen katsaus Talvi 2015
Economic Survey Winter 2015
RAKENNUSALAN SUHDANNERYHMÄ Rakentaminen
Julkisen hallinnon yhteisten palvelujen kartta demo
Suomen julkisen talouden näkymät ja haasteet
Taloudellinen katsaus Talvi 2016
Yhteinen termistö julkisen hallinnon suosituksissa (JHS)
Taloudellinen katsaus Syksy 2016
Taloudellinen katsaus Kevät 2016
Taloudellinen katsaus Talvi 2015
Opinto-oikeus/ Lukukausimaksut &Oodi
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
SUOMEN SUURIN JA TEHOKKAIN
Rahoitusoikeus, luento 1
Taloudellinen katsaus Talvi 2017
Taloudellinen katsaus syksy 2018
Ennen luottamusverkostoa: Tunnistautumissopimus suoraan pankin kanssa
EU:N POLITIIKAN TOIMEENPANOELIN
Lisenssikausi 2017 Lisenssisivut
Taloudellinen katsaus kesä 2018
EIS & EIF revisions JulkICT Jari Kallela
LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948. LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948.
KKO:2016:10 Jarmo Heikkilä
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Taloudellinen katsaus syksy 2017
Ajankohtaista kasvinsuojelukouluttajille ja tutkinnon järjestäjille
Taloudellinen katsaus Talvi 2018
Esityksen transkriptio:

Perusmaksutilidirektiivi Rahoitusmarkkinaosasto II Kuuleminen Risto Koponen

Yleistä ‒ Direktiivin toimeenpanon takaraja ‒ HE kesäkuun alussa ‒ Kaksi kuulemistilaisuutta: 22.1 ja ‒ Lausuntokierrokselle maaliskuun puolivälissä ‒ Ei virallista työryhmää ‒ Suomessa jo sääntelyä, merkittävimmät muutokset maksupalvelu- ja maksulaitoslakeihin 2

Direktiivin pääsisältö ‒ Kuluttajadirektiivi: pyrkii saattamaan tilittömät kuluttajat maksupalveluiden piiriin ja edistämään kilpailua ‒ Kolme olennaista aihealuetta ‒ Tilihinnoittelun läpinäkyvyys ja vertailtavuus ‒ Siirtopalvelu (nk. switching service) ‒ Oikeus perusmaksutiliin + tilipalvelut ‒ Ym. kahta ensimmäistä sovelletaan kaikkiin maksupalveluntarjoajiin, viimeistä luottolaitoksiin (mahdollisuus kansallisesti laajentaa kaikkiin maksupalveluntarjoajiin) 3

Keskustelukysymys I: maksupalveluiden sopeuttaminen ‒ Direktiivi kieltää syrjinnän ‒ Kuluttajaparlamentti: toimintarajoitteisia tulee kohdella yhdenvertaisesti  maksupalveluntarjoajan tarvittaessa sopeutettava palveluitaan ‒ Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta ( ): näkövammaista syrjitty pankin kieltäytyessä antamasta verkkopankkitunnuksia, pankin tehtävä asianmukaiset sopeutukset verkkopankkipalveluihinsa ‒ Ehdotus esteettömyysdirektiiviksi koskee myös pankkipalveluita  esteettömyys keskustelussa myös EU- tasolla ‒ Sopeuttamisvaatimus vain perusmaksutilipalveluille (eli pankit) vai kaikille maksupalveluiden tarjoajille, kilpailukysymys ‒ Ehdotus: myös toimintarajoitteisten kyettävä käyttämään perusmaksutilipalveluita 4

Keskustelukysymys II: Vastuu vertailusivuston pystyttämisestä ja ylläpidosta ‒ Kuluttajille kuluton pääsy verkkosivulle, jossa vertaillaan vähintään EU-harmonisoitujen edustavimpien maksutilipalveluiden hintoja ‒ Ehdotus: ‒ Fivan huolehdittava, että vähintään yksi sivuston ylläpitäjä ‒ Jos ei vapaaehtoisia, niin ylläpitotehtävä Fivalla ‒ Fiva ylläpitää luetteloa vertailuverkkosivustoista (joihin maksupalveluntarjoajilla velvollisuus lähettää hintatiedot) 5

Keskustelukysymys III: Pankkitunnukset vain peruspankkitilipalveluihin vs tunnistautumiseen yleensä (=nykyiset tunnukset) ‒ Direktiivin minimi: peruspankkitilipalveluihin ‒ Direktiivin optio laajentaa kuluttajan kannalta olennaisiin palveluihin ‒ Tunnistautuminen oleellista nyky-yhteiskunnassa, pankkitunnukset keskiössä ‒ Pankin tunnistettava/tunnettava asiakkaansa, oikein toimiessaan pankin riskit vähäisiä ‒ Syrjimättömyyden tulkinta? ‒ Onko PAD-implementointi oikea paikka säätää yleisestä tunnistautumisvälineestä? Näkemyksiä? 6

Keskustelukysymys IV: Switching – edelleenlähetys ‒ Asiakas/maksupalveluntarjoajat eivät voi vaikuttaa, miten maksajat päivittävät tietojärjestelmiään uusilla tilinumeroilla ‒ Maksajilla/veloittajilla maksuja jo ”putkessa” ‒ Tukee switchingiä ‒ Käytössä NL, UK, tulossa DK ‒ Ehdotukset: ‒ Pakollinen edelleenlähetys 13 kk ‒ Edelleenlähettävän ilmoitettava edelleenlähetyksestä maksajalle ja saajalle 7

Keskustelukysymys V: Kansallinen tilinumeron siirrettävyys ‒ Tuottaa hyötyjä asiakkaille (mm. kilpailu, selkeys ja helppous, ei tarvetta maksajien/veloittajien tilinumeropäivityksille) ‒ Merkittävät kustannukset: vahva epäilys, että nettohyödyt negatiiviset ‒ COM impact assessment: kustannukset ylittävät hyödyt  direktiivi säätää switchingistä, tilinumeron siirrettävyys ei mukana edes kansallisena optiona ‒ PAD-reviewn yhteydessä COM:n analysoitava EU:n laajuisen siirrettävyyden hyödyt ja haitat 8

Keskustelukysymys V: Kansallinen tilinumeron siirrettävyys ‒ NL, UK, NO ja FR selvitykset eivät ole suositelleet tilinumeron siirrettävyyttä ‒ Yksi järjestelmä olemassa ‒ SE Bankgirot, markkinalähtöinen ja rajoitettu yrityksille ‒ Nykytiedon valossa yksikään MS ei säädä PAD- implementoinnin yhteydessä siirrettävyydestä ‒ Ehdotus: nyt ei oikea aika säätää asiasta, palataan mahdollisesti, kun selvyys EU-tason ratkaisusta 9

Risto Koponen finanssineuvos Puh Lisätieto: Valtiovarainministeriön viestintä Mediapalvelunumero (arkisin 8–16)