Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurit Verkostoryhmä 26.11.2014 Anne Kauhanen-Simanainen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015.
Advertisements

TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuuriryhmän kokous to
Avoimuuden huomiointi tutkimuksen suunnittelussa Jessica Parland-von Essen CC-BY 4.0 Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Data – Informaatio – Tieto – Ymmärrys – Tietopääoma Tietovarantojen hallinta.
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurit Verkostoryhmän työskentelyn käynnistyminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurit Verkostoryhmän työskentelyn käynnistyminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri - tietovarantoryhmä
© Otava-konserni 1 Ympäristövastuu © Otava-konserni Otava-konserni.
AVOIMEN DATAN KÄYTTÖ JA HYÖDYNTÄMINEN KOULUTUSTILASTOINNISSA
Kulttuurilautakunta /Tarja Saarelainen 1 Transmodernin julkisen hallinnon tilaaja - esimerkkinä kulttuurilautakunta Fokus tehokkuuden, tuottavuuden.
Yhteinen kieli yhteentoimivuuden ja tietojohtamisen tueksi Tiedon hallinnan sanastoprojekti Anne Kauhanen-Simanainen.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
Tietoarkkitehtuuriryhmän tilannekatsaus Anne Kauhanen-Simanainen
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Avoindata.fi Avoindata.fistä myös yhteentoimivuuden portaali.
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Vaikuttavuuden arviointi
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
Avoimen tiedon toimintalinjaukset vuoteen 2020
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
Kansallisen palveluväylän viitearkkitehtuurin päivitys
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke
OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN
Tavoitteena poistaa työelämän hukkia (työelämän hukkaa)
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
JHKA-jaosto Toni Äikäs / VM JulkICT
Anne Kauhanen-Simanainen
Tervetuloa Innokylään
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Ajankohtaista yhteentoimivuuden näkökulmasta
Anne Kauhanen-Simanainen
Tiedon hallinnan sanastoa
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Kuntatieto-ohjelma - Oulun kaupungin pilotointiprojekti
OKM AJANKOHTAISTA
Kehityshankkeet Tietoallas toteutus
Saavutettavuusinfo korkeakouluopiskelijoille
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015
Julkisen hallinnon yhteisten viitearkkitehtuurien rakenne ja päivitys Esittely JHKA-jaoston kokouksessa
Tietoturvan soveltaminen käytäntöön
ISO/IEC vaatimustenmukaisuus maksajavirastotehtävissä
Ekosysteemifoorumissa Tietopolitiikka
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Yhteentoimivuusmenetelmän soveltaminen rekistereissä
Tervetuloa tiedolla johtamisen seminaariin
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Vauhdittaa kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota
Eija Käyhkö Siun sote Kuvantamiskeskus
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
GDPR:n hyvää syksyn alkua
Alustava suunnitelma Kanta-mittarien kehittämisestä
Viestinnän työkalupakki
Asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuuri
Liikenne ja viestintä digitaalisessa Suomessa 2020
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
Maakuntien tietojärjestelmäsalkun analyysi
JHKA-jaoston seminaari 5.11.
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Järjestötieto muutoksessa
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Research Data Management Agents
Digitaalisten terveyspalveluiden HTA-arviointi
JHKA kehityspolun aiheita
Esityksen transkriptio:

Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurit Verkostoryhmä Anne Kauhanen-Simanainen

Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Osallistujat  Terja Ketola/VNK  Riikka Vilminko-Heikkinen/Tampere  Armi Helenius/GTK  Karin Gref/Kansallisarkisto  Jari Kallela/VM  Anne Kauhanen-Simanainen/VM 2

Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Ryhmän työskentelyn lähtökohdat ja tehtävä  JHKA-jaostossa hyväksytty toimintasuunnitelma  Valtiovarainministeriö asettaa hankkeet ja järjestää tarvittavat resurssit avoimen tiedon viitearkkitehtuurin ja tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin laatimiseksi. Hankesuunnitelmat käsitellään julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuriryhmässä ja hyväksytetään JHKA-jaostossa.  Tausta-aineistoa:  JHKA julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri 1.0  Viitearkkitehtuurien harmonisointi ja ohjeistus syksyn 2014 aikana  Aikataulu: julkisen hallinnon tietoarkkitehtuurin sanasto (kattaa tiedon hallinnan ja avoimen tiedon viitearkkitehtuurit) mennessä. Aikataulu riippuu määriteltävän sanaston laajuudesta. Viitearkkitehtuurien hankesuunnitelmat ja niiden käynnistäminen vuoden 2014 aikana. 3

Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Viitearkkitehtuurien harmonisointi ja ohjeistus  Ohjeistusta pidettiin hyvänä, kommentoidaan mielellään  Edetään ohjeen mukaan kun se valmistuu: ennen hanketta vaikuttavuuden arviointi, mahdolliset muut instrumentit, toimeenpanosuunnitelma  Aluksi voidaan laatia havainnollinen yhteenveto eri tahojen kanssa käytäviä keskusteluja varten. 4

Tietojohtaminen Tietopääoma – inhimillinen, rakenteellinen, sosiaalinen Tiedolla johtaminen, tietoperustainen johtaminen, näkemystieto Tietopolitiikka, tietostrategia, tietoarkkitehtuuri, tietotilinpäätös Tietoympäristö, tietokulttuuri, tietokäytännöt, tietovirrat, tietokuormitus, hiljainen tieto Tietosisällöt Data, informaatio, tieto, tietämys, viisaus, ymmärrys Tietovarannot, tietojärjestelmät, tietorekisterit, tietoaineistot, tietokoosteet Avoin data, raakadata, metadata, ydindata, massadata, omadata Perustieto, paikkatieto, asiakirjallinen tieto, tutkimustieto, tilastotieto Tietoprosessit tiedon haku, hankinta, taltiointi, analysointi, muokkaus, tuotanto, luominen, jakaminen, luovutus, välitys, tietopalvelu, tietotuote, louhinta, jalostaminen, puhdistaminen, rikastaminen, yhdistely, arkistointi, säilytys, pysyväissäilytys, hävittäminen Tiedon hallinta, tiedon käyttö Saatavuus, saavutettavuus, tietosuoja Esteettömyys, käytettävyys Yhteentoimivuus, yhdisteltävyys, turvallisuus Hyödynnettävyys Tiedon jatkokäyttö, hyödyntäminen Soveltaminen Oikeus tietoon Tiedon hallinnan sanastoa Kokonais- arkkitehtuuri Tietohallinto Asiakirjahallinto Tieto- ja viestintä- tekniikka AK-S/VM JohtaminenHallinto

Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Tietojohtaminen (Knowledge Management), tietopääoman hallinta Raportointi, Business Intelligence Tietojohtaminen (Knowledge Management), tietopääoman hallinta Raportointi, Business Intelligence 6 Tiedon hallintajärjestelmä Julkaiseminen ( publishing ), jakelu ( distribution ), tietopalvelut (information services) Julkaiseminen ( publishing ), jakelu ( distribution ), tietopalvelut (information services) Ryhmätyö ( collaboration ) Taltiointi ( capture ) Tuottaminen ( authoring ) Sisältöjen tietoaineistojen hallinta ( content management ) Asianhallinta, asiakirjahallinta ( records management ) Arkiston hallinta ( archive management ) Prosessinhallinta, tiedon ohjaus ( workflow ) Metatietojen hallinta ( metadata management ) Sisältöyksiköiden tietovaranto ( repository ) Yhteiset tekniset ja toiminnalliset tukipalvelut Avoimen tiedon hallinta ( open data management ) Palvelut henkilöille ja järjestelmille (services) Mikä on viitearkkitehtuurin kohde? Mikä on tarkoitus? Mitkä ovat tavoitteet? Millaisia rajauksia? Mitä reunaehtoja? Mitä painotuksia? Mitä hyötyjä viitearkkitehtuurista? Mitä vaikutuksia? Mihin käyttöön? Onko muita keinoja tavoitteiden saavuttamiseksi?

Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Lisäehdotuksia ed. kuvaan  Tietosuoja, tietoturva  Riskien hallinta  Muutosten hallinta  Elinkaaren hallinta  Muutosherätteet (tiedon jakeluun)  Tietoprosessiin: tiedon hankinta, tiedon tuottaminen, tiedon hävittäminen, arkiston hallinnan sijaan arkistojen hallinta, vielä paremmin tietovarantojen hallinta, tiedon käyttö  Raportoinnin yhteyteen tiedon analysointi, datamassojen hallinta  Onko tulevaisuudessa arkiston hallintaa, jos asiakirja syntyy valmiiksi arkistoon eli yhteiseen tietovarastoon ja dokumentti on samassa järjestelmässä loppuun asti 7

Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Keskustelua tiedon hallinnan viitearkkitehtuurista  Mille tarkkuustasolle viitearkkitehtuuri menee (käsitemallin – tietomallin taso)  Antaa laajemman viitekehyksen  Voi tarkastella, mikä on kunnossa, mikä ei  Hyödyt tulisi esittää yleistajuisesti jonkin konkreettisen casen/ongelman kautta  Viestinnän viitearkkitehtuurista tulisi motivoida sen käyttöön. 8

Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Viitearkkitehtuuriin mukaan:  Tavoitteena ja lopputuloksena riskien hallinta (ohjeiden noudattaminen) ja tiedon arvon kasvu  Tietoisuuden lisääminen  Tietovastuut  Käytännöt ja menetelmät päätetty ja otettu käyttöön  Tiedon laadun valvonta  Tieto tiedon elinkaaresta  Tietoturvasäännöt ja sensitiivisen tiedon käsittelysäännöt  Käsitemallit, tietomallit, tietokantamallit, kaikkien käsitteiden ja tietoelementtien kuvaukset, luokittelut ja koodistot, masterdata, metadatan hyödyntäminen, lokitus ja auditointi ja niiden raportointi 9

Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Viitearkkitehtuuriin mukaan  tiedonhallinnan viitearkkitehtuuri tarvitaan tarkistuslistaksi, että kaikki oleellinen on huomioitu organisaation tiedon hallinnan suunnittelussa  kv-puolelta voi tulla erilaisia vaatimuksia mm. luokitusten ja sanastojen käytön suhteen  Joudutaa aika pitkään vielä elämään asiakirjojen osalta hybridimaailmassa (=paperi + sähköinen). Kalvon 5 kuvassa on huomioitu molemmat. 10

Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Viitearkkitehtuuriin mukaan  ennakointi on todella tärkeää; viitearkkitehtuuri auttaa rakentamaan ratkaisuja jotka ovat tämän hetkisen parhaan näkemyksen mukaan kelvollisia myös tulevaisuudessa, esim. juuri sähköiseen arkistoon siirtämisen kannalta katsoen  tässäkin yhtyedessä pitäisi korostaa kaikkien julkisen hallinnon työntekijöiden vastuuta sähköisen hallinnon toimintatapojen omaksumisesta ja käyttämisestä 11

Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Viitearkkitehtuuriin mukaan  Viitearkkitehtuuri muodostaa yleisen tiedon hallinnan mallin ja tarkistuslistan, josta mennään yksityiskohtaisempaan kuvaustasoon  Tehdään niin kattava kuin voidaan  Viitearkkitehtuuri laaditaan arkkitehtuurityön ylimmällä käsitetasolla.  Kansainvälisen tason tarkastelu tarpeen, miten muualla, mitä voidaan hyödyntää muualta. 12

Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Viitearkkitehtuuriin mukaan  Tiedon näkökulma ja elinkaaren hallinta: luotettavuus, eheys, alkuperäisyys, saatavuus, käytettävyys  Tarkasteltava prosessia, miten esim. tiedosta tulee julkinen, mitä lainsäädännöstä tulee eri vaiheissa  Esim. jos teet näin niin tiedosta tulee arkistointikelpoista 13

Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Tiedon viitearkkitehtuuri  Lähdetään yleisen tiedon hallinnan mallin/perustan luomisesta, jonka osaksi tulee avoimen tiedon viitearkkitehtuuri  Avoimen tiedon viitearkkitehtuurissa yhteistyö 6aika-hankkeen kanssa  Huom! Liittymä JHS 179 kanssa 14

Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Viitearkkitehtuurien tarve: tiedon hallinnan viitearkkitehtuuri, avoimen tiedon viitearkkitehtuuri  Työstetään molempien viitearkkitehtuurien lähtökohdista, tavoitteista, tarpeista ja perusteista yhden sivun tiivistelmä eri tahojen kanssa käytäviä keskusteluja ja tarvearviointia varten. 15