Perusrekisterien tietomallien yhteensovittaminen Joonas Kankaanrinne JUHTAn Pertiva jaosto 26.1.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Palvelut ja tiedot käyttöön: Palveluväylä
Advertisements

Uusia avauksia ja jatkotyöskentelyn tarvetta Pohjanmaan välityömarkkinoilla TRAPPAN - portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta -hankkeen ulkoinen.
UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteisten arkkitehtuurien tilanne ja hallintamallin tilanne IH
Tilannekatsaus: Perusrekisterien tietomallien yhteensovittaminen sekä Palvelunäkymät ja Palveluväylä hankkeet Joonas Kankaanrinne Juhtan Pertiva jaosto.
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Tavoitteet ja tehtävät Anne Kauhanen-Simanainen
Palvelunäkymien alpha- version esittely ja julkaisuaikataulu JUHTAn Pertiva jaosto Joonas Kankaanrinne, VRK.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2014 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Tietosuojan ydinryhmän toiminta Perustietovarantojaoston kokous Helena Hynynen.
Ehdotus JUHTA:n ja jaostojen asettamisesta JulkICT JUHTA 2016.
Perusrekisterien tietomallien yhteensovittaminen Joonas Kankaanrinne Tilannekatsaus, JUHTAn Pertiva jaosto
Yhteentoimivuus ja avoin tieto Tietohallintolaki ja PSI-direktiivi Mikael Vakkari Neuvotteleva virkamies VM / JulkICT.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2015 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Kansallinen palveluväylä Hankejohtaja Pauli Kartano Valtiovarainministeriö.
KMR Julkisen hallinnon käsitemalliryhmä vetäjä Mikael af Hällström raportti JH TA-ryhmä:lle
Kokonaisarkkitehtuurin rajapinnat kohdealueelle. pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Kohdealueiden raportointi, viestintä ja yhteistyö 2 JHKA Kohdealue.
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Perusrekisterien tietomallien yhteensovittaminen
Yhteinen tiedon hallinta (YTI) –hanke
Yhteentoimivuuden toteuttaminen julkisessa hallinnossa
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Kohti yhteentoimivaa metatietoa
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Dialoog
Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
KaPA hankkeiden ja kokonaisarkkitehtuurityön tilanne
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Metadata-hankkeen tilannekatsaus ja jatko 2018
Perustietovarantojen tietomallien yhteensovittaminen
Metatietopalvelut Elementit Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies. VM.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Tavoitteet ja mittarit 2015
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
JHKA Toimialojen ja yhteisten palvelujen tilannekatsaus
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
I Selja Luostarinen ja Maarit Rajala YSR-kokous
Perustietovarantojen tietomallien yhteensovittaminen
Haastattelujen kysymykset
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Julkisen hallinnon yhteisten palvelujen kartta
I Selja Luostarinen KMR-kokous
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
Hanketietovarannon tietosisältö ja tietovirrat
Lähdemateriaalin keruuohje
Ehdotus: Janne Viskari, Joonas Kankaanrinne
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Anne Kauhanen-Simanainen
JHKA Kohdealueiden tilannekatsaus
JHKA Jari Kallela JulkICT.
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
JHKA tilanne Q
YTI – Yhteinen tiedon hallinta
Taustaa perustietovarantojen yhteentoimivuuden perusperiaatteisiin
PERTIVA:n toimeksianto selvityksen lähdemateriaalin keräämiseksi
Kohdealueiden raportointi
Kotitehtävä Maakuntien järjestämistehtävien toiminnallinen kuvaaminen sekä nykytilan järjestelmät ja niiden hyödynnettävyys (VM)
ATOMI-hankkeen karkea tiekartta
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Kansallinen palveluväylä
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli
JHKA-jaoston tietoarkkitehtuuriryhmä
JHKA-jaoston tilanne Q3 / 2015
Digitiekartta ja Luova- laboratorio
Esityksen transkriptio:

Perusrekisterien tietomallien yhteensovittaminen Joonas Kankaanrinne JUHTAn Pertiva jaosto

Perusrekisterien tietomallien yhteensovittaminen, työsuunnitelma Juhannukseen mennessä –Lähtömateriaalien koostaminen Tarvittavan dokumentaation keruun ohjeistus (VRK) Materiaalikansion perustaminen Pertiva wikiin (VRK) Tunnukset selvityksen ydinryhmälle (VRK) –Haastatteluaikojen kiinnittäminen (VRK) 2 haastattelua / organisaatio (2-3hlö) –Lähdeaineistoihin tutustuminen (VRK) –Haastattelurungot lähdemateriaalien pohjalta kesän aikana (VRK) –Edellyttää selvitykseen osallistuvilta työaikaa noin 2 htp/kk Syksyllä –Haastattelut elo-syyskuu –Sisällöllinen työ ja koonti syys-lokakuu –Raporttiluonnos syksyn toiseen Pertiva kokoukseen (loka-marraskuu) –Valmis raportti viimeiseen kokoukseen (joulukuu) –Tulokset tiedoksi JUHTAlle ja KaPA-ohjelmalle

Työsuunnitelman toteutuminen Lähtömateriaalin koonti onnistui odotetusti: Osasta rekistereitä materiaalia oli hyvin saatavilla ja toimitettiin Pertiva wikiin. Osa lähdeaineistosta oli saatavilla luottamuksellisena tai oli muutoin niukemmin saatavilla Haastatteluiden ensimmäinen kierros vietiin läpi suunnitelman mukaisesti. Toinen haastattelukierros toteutui vain osittain. Koska raportin koonti viivästyi syksyltä vuoden lopulle, ei haastatteluja saatu sovitettua raportin laadinnan yhteyteen. Em. syystä viimeisissä haastatteluissa keskityttiin Tanskan ja Suomen masterdata –malleista käytävään keskusteluun Raportin ensimmäinen luonnos valmistui Pertiva kokoukseen Raportista puuttui vielä tietomallikuvaukset. Raportin tietomallikuvauksilla täydennetty versio toimitettiin Pertiva-jaostolle kommentoitavaksi Kommenttien pohjalta muokattu versio toimitettiin Pertiva wikiin

Toimeksiannon tavoitteiden toteutuminen Toimeksiannon tavoitteet toteutuivat vain osittain, koska selvityksen läpivientiin ei ollut mahdollista panostaa alun perin suunnitellulla tavoin. Rekisterikokonaisuuden tietomalliosio käsitellään raportissa tavoiteltua kevyemmällä tavalla, koska lähdeaineistojen sisältö, saatavuus, julkisuus ja kattavuus vaihteli järjestelmäkohtaisesti, eikä toista haastattelukierrosta pystytty hyödyntämään ko. tietojen tarkennukseen. Huolimatta alkuperäistä tavoitetta kevyemmästä lopputuloksesta, ovat selvityksen laatijat tyytyväisiä lähdeaineistojen ja haastatteluiden pohjalta syntyneen selvityksen tulokseen.

Raportin keskeinen sisältö Perustietovarantojen nykytilan kuvaukset: –Avainyksiköt ja ydinkäsitteet –Rekisterien väliset avainyhteydet –Rekisterien tietopalveluvelvoitteet Yhteentoimivuuden parantamismahdollisuudet Tietojen rekisteröintiprosessien yhdistämismahdollisuudet Sanastotyö Tanskan ja Suomen mallit –Mallien kuvaukset ja vertailu Kannanotot ja toimenpide-ehdotukset

Kokonaisarkkitehtuurin hallintaa tukevat toimenpide-ehdotukset 1.JulkICT:n tulisi varmistaa, että vastaaviin selvityksiin tarvittava julkinen lähdemateriaali kuten ylätason tieto- käsitemallikuvaukset ovat jatkossa saatavilla yhdenmukaisena vähintään tietohallintolaissa mainituista rekistereistä. Käytännössä JulkICT tulisi varmistaa työn toteutukseen tarvittavien, mahdollisten määräaikaisten lisäresurssien hankinnat ko. rekisterinpitäjälle ja samalla velvoittaa rekisterinpitäjät ko. dokumentaation jatkuvaan ylläpitoon. 2.Tietohallintolaissa mainittujen rekisterien pitäjät tulee velvoittaa ottamaan käyttöön JulkICT Labin kehitteillä olevat yhteentoimivuusvälineet, joiden avulla perustietovarantojen sanastoja ja käsitteitä saadaan yhdenmukaistettua. Yhteentoimivuusvälineistöä on tarve velvoittaa käyttämään myös lainsäädäntötyössä. 3.Muiden rekisterien osalta JulkICT:n tulisi varmistaa tietohallintolain mukaisen kuvausvelvoitteiden täyttyminen osoittamalla työn seuranta, valvonta ja raportointivastuut ao. ministeriöille. Kokonaisarkkitehtuurin kuvausmenetelmää ja hallintamallia pitää kuitenkin kehittää tätä ennen konkreettiseksi ja selkeästi hallittavaksi kokonaisuudeksi, jossa on selkeästi mainittu vaadittavat yhteentoimivuuden kuvaukset sekä niiden prioriteetti ja minimitaso

Perustietovarantojen tietopalveluiden käytön laajentamista tukevat toimenpide-ehdotukset 4.Uusien tietolähteiden liittäminen palveluväylään (KaPA -ohjelma). Keskeisten rekisterien avainyhteyksin tarjottavien rajapintapalveluiden liittäminen väylään 5.Yhteisten metatietopalveluiden ml. koodistopalvelut, kehittäminen ja laajentaminen sekä eri tietojen master-lähteiden kuvaaminen palveluväylän liityntäkatalogin yhteyteen. 6.Yhden luukun tarjoaminen palveluväylän kautta tarjottavien tietopalveluien tietolupaprosessien käynnistämiseen ja välittämiseen rekisterinpitäjille. Toteutus KaPA ohjelmassa osana palveluväylän liityntäkatalogin kehittämistä. 7.Palveluväylään liitettyjen tietopalveluiden lupaprosessien yhtenäistäminen. Työn käynnistäminen luomalla edellytyksiä palveluväylän kautta tietopalveluita tarjoavien rekisterinpitäjien yhteistyölle. 8.Tietopalveluiden yhteistyökumppanimallin kehittäminen rekisterinpitäjien välisellä yhteistyöllä. Esim. tietopalveluiden yhteistyökumppanien kyvykkyyden lisääminen useita lähderekisterejä poikkileikkaavien yhdistelmäpalveluiden tuottamiseen (ns.Tanskan malli) ja ko. palveluiden tarjoaminen palveluväylän kautta.

Perusrekisterien tietomallien yhteensovittaminen, mitä seuraavaksi Toimenpide-ehdotukset voidaan jalkauttaa osana JulkICT:n kokonaisarkkitehtuuriohjausta Ehdotukset voidaan toimeenpanna osana Kansallisen palveluarkkitehtuurin toteuttamisohjelmaa. Ehdotusten 7 ja 8 toimeenpano edellyttää rekisterinpitäjien tiivistä yhteistyötä, jolle toivotaan löytyvän jatkossakin yhteistyöfoorumi nykyisen JUHTAn Perustietovarantojaoston päättäessä toimintansa vuoden 2016 alussa.