Matka-ajat ja etäisyydet saavutettavuuden mittareina - Poimintoja väitöskirjastani Maria Salonen Geotieteiden ja maantieteen laitos, HY
Saavutettavuus ja liikenne vaikuttavat jokapäiväiseen elämäämme… Autolla, bussilla vai pyörällä? Paras reitti? …ja liittyvät moniin globaaleihin kysymyksiin Hiilijalanjälki? Kestävät kaupungit? Maankäytön muutos? Luotettavalle saavutettavuustiedolle on yhä suurempi kysyntä suunnittelun tukena!
“Analysing spatial accessibility patterns with travel time and distance measures: novel approaches for rural and urban contexts” Osa saavutettavuus- tutkimusryhmän työtä HY:n Geotieteiden ja maantieteen laitoksella Väitös 11/2014
Uudet ja erityyppiset aineistolähteet Menetelmällinen kehittäminen Ymmärrys saavutettavuuden alueellisista rakenteista tutkimusalueillani Kahdenlaiset tavoitteet
Kaksi erilaista tutkimusaluetta Fokuksessa jokilaiva- liikenne Fokuksessa urbaanit kulkumuodot
Avoimet paikkatietoaineistot ja avoimet työkalut keskeisessä roolissa MetropAccess-hankkeen tuottamat avoimet laskentatyökalut: MetropAccess-Reititin MetropAccess-Digiroad
Muutamia poimintoja tuloksista (pääkaupunkiseutuun liittyen)
PP ”Ovelta ovelle -laskenta”
Ovelta ovelle –tyyppinen laskenta tekee tuloksista sekä absoluuttisesti että suhteellisesti todenmukaisempia.
Laadukkaat aineistot ja laskentamenetelmät mahdollistavat saavutettavuuden tarkastelun myös vaikkapa hiilinäkökulmasta.
MetropAccess: Objektiivisesti arvioidut laskennalliset matka-ajat Urbaani arki: Asukkaiden raportoima kokemuksellinen paikkatieto arjen liikkumisen kohteista Mallinnettu vs. todellinen liikkuminen Laskennallisten mallien vertailu asukkaiden raportoimiin matkoihin paljastaa kiinnostavia yhteyksiä ”optimoidun” ja ”todellisen” liikkumisen eroista.
Kiitos mielenkiinnosta! Työ verkossa: (+ muutama painettu kappale mukana nyt) Tutkimusryhmämme sivut: