Ministeriöiden kirjastoista Valtioneuvoston yhteiseen tietotukeen Yksikön päällikkö Outi Örn, VNK 1.10.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Matkustusstrategia – miten tästä eteenpäin
Advertisements

KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Kansalliskirjasto, DSpace ja julkaisuarkistot FinnOA:n julkaisuarkistoworkshop, Jyrki Ilva, Kansalliskirjasto
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Hallinnon kehittämisen uudet tuulet
AMK-kirjastopäivät, Rovaniemi Uudet yhteistyömahdollisuudet suomalaisella kirjastokentällä.
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
Kuntien Tiera Oy – Jokilaaksojen kuntien yhteisen tietohallinnon käynnistäminen © Copyright Kuntien Tiera Oy.
UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
HUKILO Huomispäivän kirjaston logistiset ratkaisut HelMet-kirjastojen kehittämisohjelma ja toimenpidesuunnitelma Ver
Valtion aluehallintouudistus - Onko palapeli valmis?
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
YLEISTEN KIRJASTOJEN KONSORTIO -HANKE Helsingin kaupunginkirjasto – yleisten kirjastojen keskuskirjasto.
Vaski-suunnittelutyöpaja Turku Työstetty Janne Marniemen esitystä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Ohjausta, kasvatusta ja suojelua kehittämään II (OKS II) –hanke
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Forssan kaupungin hankintapolitiikka, järkivihreät hankinnat
Palvelukeskushanke ja tukipalvelujen kehittäminen Tiedotustilaisuus henkilöstölle
Uudistettu tulosohjaus: kohti yhteisiä tavoitteita Tulosohjauksen verkostotapaaminen Markus Siltanen.
Digikuntakokeilun suunnittelu: mitä seuraavaksi?
Hallituksen tavoitteet Jouni Varanka VNK/Hallituksen strategiasihteeristö
Timo Katajainen Tampere Kummiyritystoiminta Liedossa.
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Kansallinen palveluväylä JUHTA JHKA Pauli Kartano.
ELO-yhteistyöryhmän kokous
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
Tutkimustietovaranto
Aluehallintovirastojen hallinnollisten tehtävien kokoaminen HALKO-projekti Tilannekatsaus
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
JHKA Toimialojen ja yhteisten palvelujen tilannekatsaus
Aluehallintovirastojen hallinnollisten tehtävien kokoaminen HALKO-projekti Tilannekatsaus
Tervetuloa Innokylään
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
I Selja Luostarinen ja Maarit Rajala YSR-kokous
Mikko Lappalainen Finto-ohjausryhmän kokous
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
VI Ohjaamo-päivä Verkko-Ohjaus
Sosiaalialan koulutus ammatti korkeakouluissa: Arene: Selvitys projektin suunnitelma Päivi Karttunen vararehtori Arenen SOTELIKA –verkoston pj.
Henkilöstöhallinnon käsikirja
Alueellisen ELO-toiminnan kehittämisestä
I Selja Luostarinen KMR-kokous
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Siviilivalmiusyksikön päällikkö Jussi Korhonen, SM/PEO
Saavutettavuusvalvonta
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Ohjausjärjestelmä yhdellä kuvalla
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Tiedolla johtaminen - työryhmä
POKE Pakolaistaustaisten ohjauksen kehittäminen ELO -foorumi 21. 9
Keskustelukooste hyvien kehittämistyön edellytysten luomisesta
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Ministeriöiden kirjastoista Valtioneuvoston yhteiseen tietotukeen Yksikön päällikkö Outi Örn, VNK

Valtioneuvoston hallintoyksikkö hanke

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Aikaisemmin ministeriöiden hallinto- ja palvelutehtävät toimivat pääsääntöisesti täysin hajautetusti ja eri toimintatavoilla Hajautetun toiminnan myötä on syntynyt päällekkäistä toimintaa, esim.: ministeriöissä oli vuonna 2014 seitsemän erillistä kirjastoa erilaiset ohjeistukset samasta asiasta on tehty pääosin 12:een kertaan palveluja (esim. painatuspalvelut), työvälineitä ja muita hankintoja on kilpailutettu kaikissa ministeriöissä erikseen 12 toimijan mallissa toimintatavat ovat osin erilaisia Pienten toimintayksiköiden vuoksi toiminta on herkkä haavoittumaan ja estää henkilöstön joustavan käytön Osaaminen oli liian erilaista ja eri tasoista 3 Tausta

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi VNHY2015 -hankkeen kolme isoa tavoitetta RAKENNE: Luodaan rakenteet, jotka mahdollistavat valtioneuvoston yhtenäisen toiminnan ja yhteisten voimavarojen tehokkaamman käytön PROSESSIT: Luodaan pohjat prosesseille, jotka voivat ylittää aiempia hallinnollisia rajoja ja toimivat tehokkaasti ORGANISAATIOKULTTUURI: Aloitetaan työ, jolla tuetaan ja pyritään suuntaamaan valtionkeskushallinnon organisaatiokulttuuria entistä joustavammaksi 4

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi VNHY hankkeen vaiheistus VAIHE 2: Valmistellaan valtioneuvoston hallintoyksikön muodostamisen sekä tehtävien, virkojen ja muiden voimavarojen kokoamiseksi tarvittavat säädösmuutos-, talousarvio- ja muut ehdotukset mennessä VAIHE 3: Toteutetaan valtioneuvoston hallintoyksikön toimintojen sisäinen organisointi, valtioneuvoston hallintoprosessien kokoaminen Uudet rakenteet ja prosessit muodostetaan tukemaan uudenlaisen toimintakulttuurin muodostumista VN:n hallintoon yhteistyötä VNHY:n ja ministeriöiden kesken VNHY:n eri toimintojen aitoa yhteistyötä ja yhteentoimivuutta VAIHE 1: Tehdään valtioneuvoston hallintoyksikköön koottavia tehtäviä ja kokoamisen ajallista vaiheistamista koskevat linjausehdotukset mennessä Valtioneuvoston hallintoyksikkö aloitti toimintansa

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Laki valtioneuvostosta 2 §: Valtioneuvoston kanslia  vastaa valtioneuvoston ja sen ministeriöiden yhteisistä hallinto- ja palvelutehtävistä  ohjaa ja yhteensovittaa yhteisiin hallinto- ja palvelutehtäviin liittyviä toimintatapoja Valtioneuvoston hallintoyksikkö yksi VNK:n osasto, asema merkitty:  VN:n ohjesäännössä (262/2003), A VNK:sta (393/2007) ja VNK:n työjärjestyksessä (162/2015) 6 Valtioneuvoston ja sen ministeriöiden yhteiset hallinto- ja palvelutehtävät lukien

Yksi yhteinen tietotuki

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Valtioneuvoston kirjastotietopalveluja kehitettiin VALTIPA-verkostoyhteistyössä v lähtien Yhteistyön tuloksia mm. Säädösvalmistelun tietotukimalli Usean ministeriön yhteinen kirjastotietokanta Vuonna 2012 toteutettiin kirjasto- ja informaatiopalveluita koskeva selvitys Selvityksessä jo tuolloin keskittämismalli 9 Yhteistyön tausta

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi aloitti osana VNHY:ä toimintansa tietotuki- ja julkaisuyksikkö Kootut resurssit mahdollistavat toiminnan kehittämisen kokonaisuutena 14 henkilöä eri ministeriöistä 12 ministeriön kirjasto- ja informaatiopalveluihin käytetyt rahat Noin 120 sopimusta (tietokannat, kirjavälitys jne.) Seitsemän ministeriön kokoelmat Tehtävät tietotuen osalta Tuottaa kirjasto- ja informaatiopalvelut koko valtioneuvostolle eli ministeriöiden henkilöstölle. Yksikkö huolehtii siitä, että henkilöstöllä on käytettävissään tarpeellinen työssä ja osaamisen kehittämisessä tarvittava kirjallisuus ja verkkojulkaisut Tietotuki opastaa tarvittaessa aineiston tai tiedon etsinnässä tekemällä tiedonhakuja sekä välittämällä kirjoja ja artikkeleita oman kokoelman lisäksi muista kirjastoista. 10 Tietotuki- ja julkaisuyksikkö

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Kokoelmat on keskitetty seitsemästä toimipisteestä kolmeen Arppeanum ( alkaen), Merikasarmin kirjasto ja Meritullin kirjasto Sopimukset on otettu haltuun Sopimusten määrä pudonnut noin 120 kpl -> 60 kpl Muodostettu kolme tiimiä Palveluratkaisut Kokoelma- ja aineistopalvelut Tietotuki 11 Tähän mennessä tehtyä

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Tavoitteena on luoda tehokkaat, VN:n ydintoimintoja tukevat asiantuntija- ja muut tietotukipalvelut, jotka vastaavat ministeriöiden tarpeisiin hankkii ministeriöiden käyttöön tietoaineistoja sekä tietokantoja, tuottaa kirjastopalvelut ja rakentaa sähköisten tietolähteiden käyttöön tarvittavat palveluratkaisut tarjoaa tietolähteisiin liittyvää koulutusta, neuvontaa ja ohjausta tarjoaa tietotukea omilla resursseillaan tai verkostoitumalla muiden tiedonvälittäjien kanssa sekä Suomessa että kansainvälisesti osallistuu tietojohtamisen sekä tiedonhallinnan kehittämiseen valtioneuvostossa 12 Kohti uutta tietotuen konseptia

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi Vaikutusten arviointi 13 Tiedolla johtamisen tietotukipalvelut Itsepalvelu Palvelu VN:n ydinprosessien tietotuki Tiedon hyödyntämisen osaaminen Tarvittavan tiedon löytäminen Relevanttia tietoa valtioneuvoston käyttöön Koulutus ja neuvonta Tekniset ratkaisut Portaalit Asiantuntija- palvelut Verkostot Tietoaineisto- hankinnat TEAS Säädösvalmistelu

Kiitos! Lisätietoja: Outi Örn p