Varsinais-Suomen kuntapäivä Turussa 29.9.2015 Ajankohtaiskatsaus kuntarakenteesta ja -taloudesta Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2010 tilinpäätökset Toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Tiedotustilaisuus
Advertisements

HE 112/2013 Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi 2014 Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuuleminen Erityisasiantuntija.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
BKT:n määrän muutos ja työttömyysaste , %
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2018
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2013 tilinpäätökset
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2011 tilinpäätökset Toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Tiedotustilaisuus
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Lähde: Tilastokeskus, neljännesvuositilinpito
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2019
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2015 tilinpäätösarviot sekä talousarviot ja taloussuunnitelmat vuosille Toimitusjohtaja Jari Koskinen Tiedotustilaisuus.
jh/hp Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2015, mrd. € Tilinpäätösten mukaan (ennakkotieto) Alv ja muut verot 2,7 1,6 Vero ansiotuloista 18,5.
Pohjanmaan liiton sekä Kuntaliiton maakuntatilaisuus, Vaasa Ajankohtaista kuntataloudesta Ilari Soosalu Kuntatalousyksikön johtaja.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Alueverkoston ohjelma Nuorten Ystävien tervehdys, pääsihteeri Arja Sutela Järjestöjen mahdollisuudet Oulun kaupungin kuntalaislähtöisen kaupunkikehittämisen.
Pohjois-Savon Liiton sekä Kuntaliiton maakuntatilaisuus, Kuopio Ajankohtaiskatsaus: talous, työllisyys, pakolaiset ja sote Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja.
Pohjois-Karjalan kuntaseminaari, Joensuu Ajankohtaista kunta-asioista: Talous, työllisyys, turvapaikanhakijat, sote ja tulevaisuuden kunta Timo.
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Kunta- ja aluetalouden tila ja näkymät sekä digitalisaatio Keski-Pohjanmaa huomenna ja nyt, Ilari Soosalu, Johtaja, kuntatalous.
TALOUSARVION 2016 LÄHTÖKOHDAT Alueiden johtokunta
Talousarvio 2010 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
/hp Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v Lähde: Tilastokeskus Muut menot 0,81 mrd. € Investoinnit 4,70 mrd. € Muut toimintakulut.
TALOUSARVIO 2008 JA TALOUSSUUNNITELMA Esittely
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2015
Kuntien ja kuntayhtymien tuloslaskelma vuosina , mrd. €
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2015, mrd
taloussuunnitelmat vuosille
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021 Lähde: Kuntatalousohjelma 19. 9
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2016
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
taloussuunnitelmat vuosille
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2017 tilinpäätökset
Kuntaliiton kuntien talouden tunnuslukutiedosto
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
taloussuunnitelmat vuosille
Kuntien ja kuntayhtymien tuloslaskelma vuosina , mrd. €
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Kuntaliiton kuntien talouden tunnuslukutiedosto
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2017, mrd
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2017 tilinpäätökset
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien ja kuntayhtymien rahoituslaskelma vuosina , mrd. €
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Lähde: Kuntaliitto/Sanna Lehtonen
JULKINEN TALOUS -Valtio ja Kunnat -Valtion Budjetti HE → EDK hyväksyy.
Esityksen transkriptio:

Varsinais-Suomen kuntapäivä Turussa Ajankohtaiskatsaus kuntarakenteesta ja -taloudesta Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja

Kuntien vuosikate % poistoista maakunnittain vuonna 2014 sekä vuosien 2010–2014 keskiarvo Lähde: Tilastokeskus Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi2

Kuntien vuosikate % poistoista 2000–2014 Varsinais-Suomi % Lähde: Tilastokeskus Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi3

Kuntien vuosikate, poistot sekä investoinnit, €/as. Varsinais-Suomi yhteensä Lähde: Tilastokeskus (investointimenot – rahoitusosuudet investointimenoihin) Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi4

Kuntien vuosikate, poistot sekä investoinnit, €/as. Turun seutukunta Lähde: Tilastokeskus (investointimenot – rahoitusosuudet investointimenoihin) Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi5

Kuntien vuosikate, poistot sekä investoinnit, €/as. Varsinais-Suomi pl. Turun seutukunta Lähde: Tilastokeskus (investointimenot – rahoitusosuudet investointimenoihin) Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi6

Varsinais-Suomen kuntien vuosikate sekä tilikauden tulos vuosina 2000–2014, milj. € Lähde: Tilastokeskus Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi7

Kuntien lainakanta sekä rahavarat maakunnittain , €/asukas Lähde: Tilastokeskus Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi8

Kuntien lainakanta sekä rahavarat –2014, €/as. Varsinais-Suomi Lähde: Tilastokeskus Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi9

BKT:n määrä, 2007=100 Lähde: Nordea Markets, Macrobond Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi10

Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan – EI ENNUSTE) Toimintakate Verotulot Käyttötalouden valt.os. Muut rahoituserät, netto Investoinnit, netto Tilikauden tulos Poistot Lainakanta Rahavarat Rahoitusjäämä 2) Tulorah. korjauserät Satunnaiset erät, netto Vuosikate 1) Kunnallisten liikelaitosten yhtiöittäminen parantaa vuonna 2014 tilikauden tulosta arviolta noin 1,7 mrd. euroa. Vuonna 2015 liikelaitosten yhtiöittäminen heikentää toimintakatetta arviolta 0,45 mrd. euroa. -26,45 20,63 8,29 0,21 -3,53 0,43 -2,63 15,55 5, ,09 -0,62 0,37 2,69 -30,29 23,73 8,54 0,10 -3,61 -0,70 -3,04 24,97 5, ** -1,72 -0,45 0,27 2,07 Tulorahoitus2,441,89 -26,67 21,18 8,20 0,17 -2,34 2,16 -2,64 16,53 5, * -0,10 -2,56 1,92 2,88 2,24 Lähde: Vuodet 2013–2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015–2019 arviot VM ,07 21,78 8,23 0,24 -3,57 -0,19 -2,64 18,20 5, ** -1,57 -0,45 0,27 2,18 2,00 -28,54 21,67 8,84 0,21 -3,61 -0,29 -2,74 19,91 5, ** -1,61 -0,45 0,27 2,18 2,00 -28,64 22,11 8,64 0,19 -3,61 -0,27 -2,84 21,51 5, ** -1,50 -0,45 0,27 2,30 2,11 1) 2) Rahoitusjäämä = Toiminnan ja investointien rahavirta = Tulorahoitus + investoinnit, netto Tulorahoitus = Vuosikate + satunnaiset erät, netto + tulorahoituksen korjauserät -29,45 22,86 8,70 0,15 -3,61 -0,42 -2,94 23,15 5, ** -1,54 -0,45 0,27 2,26 2,07 1) Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi11

Lähde:Vuodet 2013–2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015–2019 arviot VM Muutos, %: Yhteisövero Kiinteistövero Verotulot yhteensä Kunnallisvero Yhteisövero Kiinteistövero Verotulot yhteensä Yhteisöveroprosentti Kunnallisvero Verolaji Osuus yhteisöverosta, % Tuloveroprosentti, keskim. 20,43 1,46 1,84 23,73 3,8 4,1 3,1 3,8 20,0 2019** 30,34 19,84 17,97 1,31 1,36 20,64 6,7 8,2 7,2 6,8 24, ,49 19,38 18,19 1,47 1,51 21,17 1,3 12,0 11,0 2,6 20,0 2014* 35,56 19,74 Kuntien verotulot vuosina 2013–2019, mrd. € (painelaskelma, kuntien veroprosentit pidetty 2015–2019 samoina) 18,60 1,57 1,61 21,78 2,2 7,1 6,5 2,9 20,0 2015** 36,87 1) 19,84 18,69 1,32 1,66 21,67 0,5 -15,9 2,8 -0,5 20,0 2016** 30,92 2) 19,84 19,04 1,35 1,72 22,11 1,9 1,8 3,9 2,1 20,0 2017** 30,34 19,84 1)Työmarkkinatuen rahoitusvastuun siirtoa kunnille on kompensoitu nostamalla kuntien yhteisöveron jako-osuutta vuodesta 2015 lähtien 1,81 prosenttiyksikköä 19,67 1,40 1,79 22,86 3,3 4,2 3,8 3,4 20,0 2018** 30,34 19,84 2) Kuntien yhteisövero-osuuden viiden prosenttiyksikön määräaikainen korotus päättyy vuonna Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi12

Kuntasektorin vuosikate sekä tilikauden tulos vuosina 1997–2019, mrd. € (arviot painelaskelman mukaan – EI ENNUSTE) Lähde: Vuodet 1997–2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015–2019 arviot VM Vuonna 2010 tilikauden tulos sisältää HSY:n perustamisesta johtuvaa pääkaupunkiseudun kuntien saamaa kirjanpidollista myyntivoittoa noin 0,95 mrd. euroa. Vuonna 2014 kunnallisten liikelaitosten yhtiöittäminen parantaa tilikauden tulosta noin 1,7 mrd. euroa. Liikelaitosten yhtiöittäminen HSY:n perustaminen Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi13

Vuosien 2012–2019 leikkausten vaikutus kuntien peruspalvelujen* valtionosuuteen, milj. € Leikkausten johdosta kunnilta jää saamatta 10,5 mrd. euroa peruspalvelujen valtionosuutta vuosina Tehdyt leikkaukset pienentävät valtionosuutta vuoden 2019 tasolla 1,9 mrd. euroa eli noin 18 %. Sosiaali- ja terveystoimen maksujen korotusten hyödyn (40 milj. €) leikkaaminen kunnilta valtionosuutta vähentämällä. *Tämän lisäksi OKM:n valtionosuusrahoitusta on leikattu noin 400 milj. euroa vuosina 2012–2015. Kaudella 2016–2019 OKM:n leikkaukset ovat noin 200 milj. euroa Aikaisempien leikkausten kumulatiivinen summa -40 Aikaisempien vuosien indeksi- korotusten jäädyttämisten kumulatiivinen vaikutus (arvio) Ko. vuoden uusi valtionosuusleikkaus Ko. vuoden indeksikorotuksen jäädyttämisen vaikutus (arvio) Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi14

Vuosien 2012–2019 peruspalvelujen valtionosuusleikkausten vaikutus kuntasektorin vuosikatteeseen Lähde:Vuodet 2000–2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015–2019 arviot VM Ilman vuosien 2012–2019 peruspalvelujen valtionosuusleikkauksia kuntatalous olisi myös vuosina 2015–2019 tasapainossa (vuosikate suhteessa poistoihin keskimäärin 134 %) ja vuosikate riittäisi myös kattamaan nettoinvestoinnit. Mrd. € Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi15

Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat 1991–2019, mrd. € (käyvin hinnoin) (arviot painelaskelman mukaan – EI ENNUSTE) Lähde: Vuodet 1991–2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015–2019 arviot VM Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi16

Kuntien lainakannan muutos 2000–2014, milj. € Lähde: Tilastokeskus 1)Syömävelka on kuntien negatiivisten vuosikatteiden summa. Vuosina 2000–2014 syömävelkaa on otettu noin 600 miljoonaa euroa, mikä on 5 % vuosien 2000–2014 lainakannan muutoksesta Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi17

Kuntakonsernien lainakanta vuosina , mrd. € Lähde: Tilastokeskus 13,5 14,3 15,5 16,8 18,0 18,9 19,8 30,2 12,7 20,8 22,8 24, /hp 25,5 27,4

Kuntajohtamisen kokonaisuus Elinvoiman edistäminen on entistä tärkeämpää! Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi19

Hallituksen budjettiesitys, kuntatalousohjelma, JTS ja kunnat Työllisyys- talousnäkymien heikkeneminen vaikeuttivat valmistelua 8.9. ns. tuottavuutta lisäävät toimenpiteet eivät sisältyne budjettiesitykseen – jää liikkumavaraa neuvotteluille Pakolaiskysymys ei riittävästi esillä – kotouttaminen erityishaaste Ei uusia tehtäviä, ei myöskään merkittäviä tehtävien vähentämistä – tulevat vaikuttamaan vasta 2017 tulo- ja menoarvioon – tehtävien ja velvoitteiden purun jatkovalmistelusta linjauksia lähiaikoina Kuntien valtionosuudet kasvavat veroperustemuutosten kompensaation ja täysimääräisen kustannusten jaon tarkistuksen takia, indeksitarkistus leikataan pois ja yhteisöveron korotettua jako-osuutta ei jatketa (lain voimassaolo päättyy) Hallituksen budjettiesitys vahvistaa kuntataloutta vm:n arvion mukaan runsaalla 200 milj. € Lisäbudjetissa tuli 21,6 milj. euroa julkisiin työvoima- ja yrityspalveluihin – summa ei riittävä Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi20

Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi22

Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi23

Kuntien rahoitusvastuu työttömien perusturvasta kasvussa (ns. sakkomaksut) Työmarkkinatuki Heinäkuu100 milj.121 milj.141 milj.235 milj. Koko vuosi177 milj.215 milj.248 milj.*420 milj.? Lähde: Kela/Kelasto Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi24

Työllisyyspalvelujen siirtoa kunnille on tarpeen pilotoida Kunnilla tulee olla paremmat mahdollisuudet ennakoida rahoitusvastuun piiriin tulevien työttömien määrää ja ehkäistä työttömyyden pitkittymistä – tiedonkulkua kuntien ja Kelan kesken parannettava Hyödynnetään tänä vuonna päättymässä olevan kuntakokeilun hyviä kokemuksia työllisyysasian nostamisesta kunnan elinvoimastrategiaan, työllisyyden edistämiseen liittyvien palvelujen koostamista, palvelutarpeiden arvioinnista, palveluketjujen yhteensovittamisesta ja palvelujen räätälöinnistä Jatketaan hyvien käytäntöjen levittämistä ja vahvistetaan vertaisoppimista Dynaamisen jatkokehityksen varmistamiseksi panostetaan verkosto- ja kumppanuuskonseptien ja toimintamallien kehittämiseen, tulostarkastelujen ja esittämisen kehittämiseen, aktivoinnin ja työllisyyden merkityksen ja tulosten kytkemiseen paremmin kunnan ja alueiden talouteen ja elinvoimapolitiikkaan ATK-järjestelmien yhteensopivuus ja muu tiedonkulku on varmistettava Pilotointi edellyttää myös tutkimuksellista tukea heti alusta lukien Tavoitteeksi: pilotoinnin perusteella järjestelmämuutoksista lakiesitykset eduskunnalle vielä tällä eduskuntavaalikaudella Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi25

Budjettiriihen pohjana synkät talousnäkymät Suomen talous supistuu neljänä peräkkäisenä vuonna, 2016 BKT kasvaa reilun prosentin Työllisyyskehitys tulee olemaan heikkoa lähivuodet Julkisen talouden rahoitusasema pienenee kolmen prosentin viitearvon alle 2016 (alijäämäkriteeri) Julkinen velka ylittää 60 prosentin rajan suhteessa BKT:hen tänä ja ensi vuonna (velkakriteeri) Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi26

Poimintoja vuoden 2016 talousarvioesityksestä Budjettitalouden menot 54,1 mrd. €; menot laskevat vain hieman vuodesta 2015 »Sopeutustoimien (netto 0,8 mrd. € vuonna 2016) ohella menoja nostavat mm. kärkihankkeet, korjausvelan vähentäminen, turvapaikanhakijat, valtion ja kuntien välinen kustannustenjaontarkistus »Ehdolliset 1,5 mrd. euron lisätoimet eivät ole mukana Budjettitalouden tulot 49,1 mrd. € »Verotulot 40,8 mrd. € »Tuloarvioissa mukana päätetyt veroperustemuutokset Valtionvelkaa otetaan lisää 5 mrd. euroa Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi28

Valtion ja paikallishallinnon nettoluotonanto , milj. euroa Kuntien tehtäviä lisätty 2000-luvulla kiivaasti ja tuloja leikattu Lähde: Tilastokeskus, kansantalouden tilinpito Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi

Sopeutustoimet Hallitusohjelmaan kirjattu 4 mrd. euron meno- leikkausten ja maksutulokorotusten netto- määräinen vaikutus on tarkentunut budjetti- riihessä 3,5 mrd. euroon vuoden 2019 tasolla »Lisäpäätöksenä esim. KEL- ja elinkustannusindeksisidonnaisten etuuksien indeksikorotusten jäädytys Hallitusohjelmassa sovitut sopeutustoimet on pääsääntöisesti sisällytetty JTS:aan »Kuntatalouden sopeutustoimet 700 milj. € v tasolla (hallitusohjelma) Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi30

Vuoden 2016 säästöt kohdistuvat muun muassa Indeksikorotuksiin (70 milj. €) Kehitysyhteistyöhön (200 milj. €) Sairausvakuutuskorvauksiin (60 milj. €) Varhaiskasvatukseen, perus-, toisen asteen ja korkeakouluopetukseen (n. 150 milj. €) Hallinto- ja ICT-menoihin (50 milj. €) Lisäyksiä mm. takuueläkkeeseen ja puolustusvoimille Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi31

Budjettiriihen lisäpäätöksiä Pääomatuloverotuksen ylempää verokantaa korotetaan 33 prosentista 34 prosenttiin »Lisää valtion verotuloja noin 30 milj. euroa Solidaarisuusveron alarajaa alennetaan eurosta euroon vuosina 2016 ja »Lisää valtion verotuloja noin 34 milj. euroa, ulottuu – henkilöön Eläkkeensaajan asumistuki yhdenmukaistetaan yleisen asumistuen kanssa, leikkausta lievennettiin 30 milj. eurolla Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi32

Hallituksen kärkihankkeiden toteutus: Viisi strategista painopistettä kärkihankkeineen ja rakenteelliset uudistukset eli reformit = hallituksen muutosohjelma 1,6 mrd. euroa 26 kärkihankkeeseen ja korjausvelan pienentämiseen vuosina 2016– 2018 Reformit: eläkeuudistus, sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus, kuntien tehtävien ja velvoitteiden vähentäminen, Tulevaisuuden kunta sekä alue- ja keskushallinnon uudistukset Lähde: Pääministeri Sipilä / hallituksen info Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi33

Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi34

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus KUVAUS: Sosiaali- ja terveydenhuolto siirretään kuntaa suurempien itsehallintoalueiden vastuulle. Järjestäjällä on vastuu siitä, että sosiaali- ja terveyspalvelut toimivat jatkossa sujuvana palvelukokonaisuutena. Uudistus tukee erillisenä päätöksenä tehtävää aluehallinnon uudistusta. TAVOITE: Hyvinvointi- ja terveyserot kaventuvat ja kustannusten hallinta paranee. PÄÄTOIMENPITEET: 1. Integroidaan julkiset sote-palvelut ja uudistetaan järjestämisen rakenteet 2. Siirrytään yksikanavaiseen rahoitukseen 3. Lisätään valinnanvapautta ja monipuolistetaan tuotannon tapoja 4. Varmistetaan ICT:n, digitalisaation ja hyvien käytäntöjen koordinaatio sote- uudistuksen yhteydessä. 4/16 10/15 10/167/17 1/ /15 Päätös alueiden määrästä ja rahoi-tuksen perus- ratkaisusta Linjaukset ICT:n ohjauksesta, rakennus- investointien koordinaatio sta ja vaalien periaatteista Järjestä- mislaki lausunto- kierrok- selle HE edus- kuntaan Sote- järjestämis laki Vaalit ja muutos- hallinto Järjestämis vastuu sote- alueille Lähde: STM Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi35

Selvityshenkilöiden esitys valmistelun etenemisestä STM Raportteja ja muistioita 2015: Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi36

Auki olevia kysymyksiä sotessa riittää… Monikanavarahoituksen ongelmien ratkaisu vielä alkutekijöissään => Selkeämpää on, kun kuntien rahoitusvastuu sote-palveluihin loppumassa Miten sote-uudistus valmistellaan – selvitysmiesten esitys selkeytti tilannetta => Selkeämpää on, kun kuntien rahoitusvastuu sote-palveluihin loppumassa Pelkkä valtionosuuksien jako kuntien ja sote-alueiden kesken ei riitä – sote (yli 22 mrd €) tarvitsee enemmän resursseja: siirretäänkö osa kuntien verotuloista sote-alueille, miten? Mistä muualta verotuloja? Kunnat ja itsehallinnolliset alueet tarvitsevat oman vos-rahoituksen Mistä saadaan aikaan tavoitellut 3 mrd € säästöt pidemmällä aikavälillä Kiinteistöjen hallinta ja sen organisointi, palkkojen harmonisointi, eläkevastuiden jako kuntien ja sote-alueiden kesken ovat vielä auki Kevan ja KT:n rooli sote-alueilla edellyttää ao. lakien muuttamista – myös Kuran/KTK:n, jos sitä halutaan Mikä on sote-uudistuksen suhde muuhun aluehallinnon uudistukseen: valtion aluehallinto, 2. aste, maakuntaliitot, pelastustoimi jne. Mikä on tulevaisuuden kunta? Timo Kietäväinen, Varsinais-Suomi37

Kiitos mielenkiinnosta! Lisäinfoa kunnista ja Kuntaliitosta: