Hallituksen eväät Keski- Pohjanmaalle Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tiina Harjunpää, Keski-Pohjanmaan liitto Alueelliset innovaatiot ja kokeilut Keski-Pohjanmaalla.
Advertisements

JOINT ENTRE - YRITT Ä JYYDEN EDIST Ä MISHANKE Suomalais-saksalainen Double Degree (BBA) FH Hannover - SEAMK Liiketoiminta, Yritt ä jyys M. Arola 10/2008.
Alueverkoston ohjelma Nuorten Ystävien tervehdys, pääsihteeri Arja Sutela Järjestöjen mahdollisuudet Oulun kaupungin kuntalaislähtöisen kaupunkikehittämisen.
HALLITUSOHJELMAN KÄRKIHANKKEET Osaaminen ja koulutus Nuorisotakuusta yhteisötakuun suuntaan Martti Rantalan ote OKM kärkihankemateriaalista.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Asuntomarkkinat Asuntovaikuttajien areena Hotelli Scandic Park Helsinki Elinkeinoministeri Olli Rehn Mikä on järkevää alue- ja kaupunkipolitiikkaa?
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Alueiden kehittämisen painopistepäätöksen valmistelu Tilanne Erillinen liite MYR Asia nro 3.
Kommenttipuheenvuoro Koulutusjohtaja Eija Mattila Huittisten kaupunki.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Hankkeen lopputilaisuus Mervi.
OP Ryhmän tutkimussäätiön teemapäivä Vallila Helsinki Elinkeinoministeri Olli Rehn Raha- ja talouspolitiikka pitkittyneessä 0-kasvun ja 0-koron.
ERM- Ennakoidun rakennemuutoksen suunnitelma Satakunnassa Timo Vesiluoma
Tiina Harjunpää, Keski-Pohjanmaan liitto Alueelliset innovaatiot ja kokeilut Keski-Pohjanmaalla.
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
Kunnat työssä ilmaston puolesta
Yhteistyösopimuksen laadinta
Kuntavaalit 2017 Paluu tulevaisuuteen
Maakuntauudistuksen valmistelu TEM:ssä
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Työelämäosaajana OKM.
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
Smart Tampere Tero Blomqvist © SRV/Studio Libeskind.
Matkalla Meijän maakuntaan Maakuntavaltuusto
Liikenteen näkymiä Pohjois-Karjalassa vuoteen 2040
Alueellisen ELO-toiminnan kehittämisestä
Tervetuloa Innokylään
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Paikkatietojen hyväksikäyttö -digihanke (MMM) Työnimi: Paikkatiedon palvelualusta Rakennetaan yhteiskäyttöinen, muita järjestelmiä täydentävä paikkatieto-
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
Tulevaisuuden kansalaistoiminta – ekosysteemi ja uusi tapa toimia
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Tervetuloa Innopajaan
Yhteiskunnallinen osallisuus Toteutusvaihe –tuumasta toimeen
Osallistamalla osaamista-toimenpidekokonaisuus ja seuraava haku
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Maakuntaohjelman toimeenpanosuunnitelma
AJANKOHTAISTA ELY-KESKUKSESTA
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Kiinni työelämään elinikäisen oppimisen avulla
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Hyvinvoinnin edistäminen kunnan ja maakunnan yhteistyönä
Kestävää kasvua ja työtä Mitä ohjelmasta rahoitetaan?
Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelma
Liikenne ja viestintä digitaalisessa Suomessa 2020
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Valtakunnallisen valmistelun tilanne järjestönäkökulmasta
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
SDP:n linjaukset sote-valmisteluun
Pohjois-Pohjanmaan Digituen toimintamalli-pilotti
Tulosten raportointi HALLITUKSEN KÄRKIHANKE OSATYÖKYKYISILLE TIE TYÖELÄMÄÄN (OTE) Projektin nimi ja numero SATAOSAA.
Ammattilainen ja palvelujärjestelmä korin tilanne
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Moninainen kulttuurialan kolmas sektori
Esityksen transkriptio:

Hallituksen eväät Keski- Pohjanmaalle Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä

2

Kärkihankepanostukset 3 Työllisyys ja kilpailukyky 170 milj. euroa Biotalous ja puhtaat ratkaisut 300 milj. euroa Osaaminen ja koulutus 300 milj. euroa Hyvinvointi ja terveys 130 milj. euroa Digitalisaatio kokeilut ja normit 100 milj. euroa 165 milj. euroa 145 milj. euroa 59 milj. euroa Työ- ja elinkeinoministeriö: 369 milj. euroa AIKO 30 milj €

Kärkihanke 1: Kilpailukyvyn vahvistaminen elinkeinoelämän ja yrittäjyyden edellytyksiä parantamalla Alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen käynnistäminen -toimenpide

STRATEGINEN PAINOPISTEALUE: TYÖLLISYYS JA KILPAILUKYKY 5 Team Finland –kasvuohjelmien käynnistäminen kohteena erityisesti biotalous, cleantech & digitalisaatio (30 milj. €) Finpron palvelutason turvaaminen (5 milj. €) Team Finland -verkoston vahvistaminen Finnveran uuden 300 milj. € suuruisen pk- ja mid cap- yritysten kasvua tukevan välirahoitusvälineen käyttöönotto (7 milj. €) Kasvurahastojen rahasto III (35 milj. euroa) EU-rahoituksen hyödyntäminen Yritysten rahoitusaseman ja oman pääoman aseman vahvistaminen Kasvuhakuisten pk-yritysten cleantech-ratkaisujen vauhdittaminen (23 milj. €) Cleantech -ratkaisujen vauhdittaminen Elinkeinojen rakennemuutoksen ennakointi. Valtion ja metropolialueen sekä muiden kaupunkien ja kasvukäytävien väliset strategiset yhteistyösopimukset. Alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen käynnistäminen (30 milj. €) Alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen käynnistäminen Kärkihanke 1: Kilpailukyvyn vahvistaminen elinkeinoelämän ja yrittäjyyden edellytyksiä parantamalla

Hallitukselle on tärkeää, että koko Suomen erilaiset voimavarat saadaan hyödynnettyä kasvun ja työllistymisen varmistamiseksi. Siksi hallitus on päättänyt hyödyntää kolmea erilaista työkalua alueiden uudistumisen tukena osana kilpailukyvyn edistämistä: 1. Ennakoivan rakennemuutoksen toimet, joilla vauhditetaan alueilla nopeita ja kokeiluluonteisia uusia toimenpiteitä sekä vahvistetaan kykyä sopeutua muutokseen ja selvitä siitä. Esimerkki: alueet tekevät ennakolta oman varautumissuunnitelman elinkeinorakenteen monipuolistamiseksi. 2. Valtion ja kaupunkien väliset kasvusopimukset, joissa yhdessä varmistetaan tärkeimmät kasvun toimenpiteet. Esimerkki: pääkaupunkiseudun Smart & Clean - älykkäät ja puhtaat ratkaisut hanke, jolla saamme kansainvälisen tason referenssikohteen ja uusia liiketoimintamahdollisuuksia. 3. Valtakunnallisesti merkittävien kasvukäytävien rakentaminen, joiden avulla saadaan työvoima liikkeelle ja sujuvoitetaan pendelöintiä, houkutellaan yritysten investointeja ja luodaan uusia palveluliiketoiminnan mahdollisuuksia. Alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen käynnistäminen

Rakennemuutoksen ennakointiin ja varautumiseen liittyvä suunnittelu 9/15 Kuvaus: Elinkeinorakenteen uudistustoimina elinkeinojen rakennemuutoksen ennakointi sekä alueellisen innovaatio- ja elinkeinopolitiikan aktivointi (ERM). Valtion ja metropolialueen sekä muiden kaupunkiseutujen ja kasvukäytävien välisten strategisten sopimusten toimeenpano. Tavoite: Alueiden omiin vahvuuksiin perustuvan kilpailukyvyn parantaminen ja resilienssin vahvistaminen sekä alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen vauhdittaminen. Päätoimenpiteet: 2: Käynnistetään ennakoituja toimia äkillisen rakennemuutoksen hallitsemiseksi. Kokeillaan uusia, elinkeinorakennetta uudistavia toimenpiteitä. 3: Kasvusopimuksissa sovitaan rajallisesta määrästä strategisia kärkihankkeita, joita toteutetaan valtion ja alueen toimijoiden yhteistyöllä. Kasvusopimus- neuvottelut käyntiin 10/15 Alueilla käynnistetään varautumis- suunnitelmien mukaisia toimia 12/15 1: Kytketään ennakointi osaksi aluekehityksen suunnittelua ja sopimuspohjaista yhteistyötä. Alueet laativat varautumissuunnitelmat. Sopimusten toteuttaminen alkaa 3/16 ERM vakiintunut, varautumis- suunnitelmat kaikilla alueilla 1/17 Kasvusopimusten toimenpiteet toteutettu 3/19 KIKY/ Alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen käynnistäminen

Rakennerahastojen tuki kärkihankkeiden toteuttamiseen ja alueen kehittämiseen merkittävää Ohjelmakaudella Keski-Pohjanmaalle EU-rahoitus yht. 34 milj. + valtion rahoitus + kuntarahoitus käytössä 15 milj. EU+valtio => Alueen kysymykset ja huolet?

Näkökulmia aluehallinnon uudistukseen 1.Aluejakoratkaisu vaikuttaa merkittävästi siihen, mitä muita tehtäviä on tarkoituksenmukaista siirtää itsehallintoalueille Toinen lähtökohta olisi aloittaa tehtävistä ja sen jälkeen arvioida tarkoituksenmukaista aluejakoa 1.Uuden aluehallinnon järjestämistä on tarkasteltava asiakkaiden näkökulmasta Olipa aluejako mikä hyvänsä, on huolehdittava siitä, että asiakkaat saavat palvelua ja sitä hyötyä, mitä julkinen hallinto parhaimmillaan tuottaa 2.Uudessa aluehallinnossa resursseja on voitava käyttää joustavasti yli alue- ja hallintorajojen => asiakkaiden eduksi 3.Uuden julkisen hallinnon on nojattava vahvasti digitalisaatioon ja uusiin toimintatapoihin 9

Näkökulmia (2) 4. Uuden aluehallinnon tehtävät on voitava hoitaa taloudellisemmin ja kustannustehokkaammin kuin nykyisessä mallissa 5. Aluejakoratkaisulla on liittymäpinta reformikokonaisuuden muihin osiin Aluehallintoratkaisut => ELY-keskukset, AVIt, maakuntien liitot => itsehallinnolliset alueet Keskushallintoratkaisut Kuntien tulevat tehtävät ja rooli => elinvoima ja työllisyys? Julkisen hallinnon ja yksityisten toimijoiden ml kolmas sektori roolit? 10

Aluejakomalli – näkökulmia Aluejakomalleista 4-5 joiltakin osin toimiva, joiltakin osin ei – joidenkin tehtävien osalta rinnalla käytössä/harkinnassa myös valtakunnallinen toimintamalli 6-9 monilta osin toimiva, parempi kuin nykyinen 15 aluejako riittävätkö resurssit tehtävien ja palvelujen tarkoituksenmukaiseen järjestämiseen Eri toimijoille mahdollisimman yhteneväiset aluejaot ELY-keskusten ja TE-toimistojen tehtäviä on vuosina järjestelty uudelleen laajemmille toimialueille ja joiltakin osin keskitetty valtakunnallisesti yhden johdon alaisuuteen Sopeuttamistoimet ovat olleet välttämättömiä jatkuvasti niukkenevien resurssien vuoksi 11