Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

UUSIA AVAUKSIA OPETUKSEEN JA TYÖELÄMÄÄN Varhaiskasvatuksen yhteistyön kehittäminen ja rajojen ylittäminen Anne-Leena Juntunen, KT, lehtori.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "UUSIA AVAUKSIA OPETUKSEEN JA TYÖELÄMÄÄN Varhaiskasvatuksen yhteistyön kehittäminen ja rajojen ylittäminen Anne-Leena Juntunen, KT, lehtori."— Esityksen transkriptio:

1 UUSIA AVAUKSIA OPETUKSEEN JA TYÖELÄMÄÄN Varhaiskasvatuksen yhteistyön kehittäminen ja rajojen ylittäminen Anne-Leena Juntunen, KT, lehtori Lastensuojelun kesäpäivät Iisalmi

2 Millaista osaamista varhaiskasvatus vaatii nyt ja tulevaisuudessa?
Millainen oppiminen edistää yhteistoimintaa? Millaisia kulmakiviä yhteistoiminnan kehittämisessä saattaa ilmetä? Anne-Leena Juntunen

3 Varhaiskasvatuksen haasteet (Juntunen 2010)
Välineet: Hoivan  Pedagogiikan välineet Tilannekohtaisen työn  Verkostotyön välineet Kohde: Erityisen tuen tarpeen lapset ja heidän perheensä  Hyväosaiset lapset ja heidän perheensä Tulos: Reproduktio, riippuvuus  Historiallisesti uusi: aloitteisuus, innovatiivisuus Tekijä: Hoitajat  Pedagogit Anne-Leena Juntunen

4 Osaamisen tarpeet varhaiskasvatuksessa (Juntunen 2010 )
Päiväkotityön ristiriidat Hoiva – varhaispedagogiikka Eriytynyt toimintakulttuuri – osallisuus Reproduktio –historiallisesti uusi

5 Osaamisen tarpeet varhaiskasvatuksessa (Juntunen 2010, Karila & Nummenmaa 2001, STM 2007 )
Hoiva – varhaispedagogiikka Perheiden elinolosuhteiden tuntemus osana yksilön ja yhteiskunnan kehitystä Lastensuojeluosaaminen Kasvatuskumppanuus Monialainen verkostotyö, rajojen ylittäminen – sisäinen moniammatillisuus Anne-Leena Juntunen

6 Osaamisen tarpeet varhaiskasvatuksessa
Oppimaan oppimisen perustan luominen varhaiskasvatuksessa Lasten osallisuuden ja aloitteellisuuden tukeminen Innovatiiviseen oppimiseen kannustaminen Tutkiva kehittäminen Anne-Leena Juntunen

7 Millainen oppiminen edistää yhteis-toimintaa
Millainen oppiminen edistää yhteis-toimintaa? (Arnkil 1992, Engeström 2002, 2004) Asiantuntijuus ja oppiminen: Nykyisin asiantuntijuus nähdään verkostojen ja organisaatioiden kykynä ratkaista muuttuvia ongelmia Oppiminen tapahtuu rajoja ylittäen yhteiskehittelynä (kehittävä yhteistyö) Sosiaalisten prosessien kehittäminen sisällön kehittämisen rinnalla Anne-Leena Juntunen

8 Millainen oppiminen edistää yhteistoimintaa? (Engeström 1992, 2001)
Innovatiivinen oppiminen: millaisia uusia käsitteitä luodaan yhteistoiminnallisesti ja miten ne näkyvät käytännössä? Teoreettisen tiedon, yhteisöllisyyden, historiallisuuden ja dialogisuuden ymmärtäminen

9 Rajavyöhyketoiminta (Wenger, 1998)
Muut organisaatiot alakoulu Muut organisaatiot yliopisto Muut tietolähteet tutkimukset Rajavyö-hyketoiminta Asiantuntija opiskelija Asiantuntija työpaikkaohjaaja Asiantuntija opettaja Raja- kohde Päiväkoti Oppilaitos Anne-Leena Juntunen Anne-Leena Juntunen 9 9

10 Kehittävä siirtovaikutus (Engeström 2001; 2004)
Useiden organisaatioiden yhteistoiminta Kehitettävä kohde laajenee uuden teoreettisen käsitteen/ käsitteiden avulla Käsitteet käyttöönotetaan uusina toiminnan välineinä tai työtapoina Osapuolten toimintatavoissa tapahtuu muutoksia Anne-Leena Juntunen 10 10

11 Työelämälähtöinen OPPIMINEN (esim
Työelämälähtöinen OPPIMINEN (esim. Sarja 2000, Janhonen, Sarja & Juntunen 2006) Oppilaitos -opettajat ohjaajina -opiskelijat Mielekkään johtopäätöksen tekeminen, Uusien menetelmien kehittely, kokeilu ja käyttöönotto Vaihto- ehtoisten ratkaisujen etsiminen Opittavan kohteen rajaaminen -esim. rajojen asettaminen Työ- elämän tapahtumat Työelämä - työyhteisö - asiakkaat Opiskelijan kokemus Anne-Leena Juntunen 11

12 Millaisia kulmakiviä yhteistoiminnan kehittämisessä saattaa ilmetä?
Anne-Leena Juntunen

13 Väitöstutkimus (Juntunen 2010)
Tutkimuksessa kuvataan yliopiston, sosionomi (AMK) -koulutuksen ja päiväkodin yhteistoiminnan haasteita, kun tavoitteena oli uusien työtapojen kehittäminen päiväkodin ja koulutuksen yhteisiksi välineiksi Tutkimuskohde: Sosionomi (AMK) –koulutuksen, päiväkodin ja yliopiston yhteistoiminnallinen oppiminen asiakastyön harjoittelussa 13 Anne-Leena Juntunen 13

14 Tulokset Kuva: Paula Leinonen

15 Toiminnan kohde Tutkijat: uuden oppimistehtävän kehittely
Työpaikkaohjaajat: oppimistehtävien toteutuksen suunnittelu päiväkodissa Opettajat: opiskelijoiden oppimisen tukeminen Opiskelijat: ohjaustaitojen kehittäminen 15 Anne-Leena Juntunen 15

16 Kehittämiskohteen tulee nousta aidoista työelämän ristiriidoista
Toiminnan kohde Kehittämiskohteen tulee nousta aidoista työelämän ristiriidoista varhaiskasvatus: ennaltaehkäisevä lastensuojelutyö, varpu sitoutuminen hyödyn näkeminen Anne-Leena Juntunen

17 Toiminnan välineet Ideologiset mallit, metoditason mallit, operaatiotason työkalut (Arnkil 1992) Uusi väline  uudenlainen työnjako ja työskentelytapa Eri osapuolilla erilaiset toiminnan välineet  yhteinen ymmärrys yhteisistä välineistä Teoriatiedon ja arkitiedon integrointi Tiedon siirtyminen koulutuksen ja päiväkodin välillä vaikeaa Anne-Leena Juntunen

18 Vuorovaikutus Eriytyneet toimintajärjestelmät
- oppimista ohjasi perinteinen opetussuunnitelma Sisäinen moniammatillisuus hoivan ja pedagogiikan ristiriita  monitahoinen osallisuus ja verkostotyö

19 Vuorovaikutus Johdon sitoutuminen tärkeää (työnjako, resurssit)
Toimijoiden liikkuminen eri organisaatioissa ”asiantuntija – noviisi” –asenteen välttäminen Toimijoiden pysyvyys ja pitkäjänteiset yhteistyökumppanuudet kaikki toimijat mukana prosessissa heti alusta saakka Anne-Leena Juntunen

20 OPPIMINEN Reflektio/metakognitio (Engeström 2001)
Vuorovaikutus Jaettu toiminnan kohde Tekijä 1 Tekijä 2 Tekijä 3 Kommunikaatio -vuorovaikutusrakenne

21 OPPIMINEN Reflektio (Engeström 2001; 2004)
Mitä tämä yhteinen toimintamme oikeastaan on? Mikä siinä synnyttää ongelmia ja mitä yritämme saada aikaan? Mihin suuntaan haluamme muuttaa tai kehittää toimintaamme? Kuinka voimme organisoida yhteistyömme mahdollisimman viisaalla tavalla? 21 21 Anne-Leena Juntunen 21 21

22 OPPIMINEN Tiedonmuodostus
Käytössä olevien toimintatapojen analysointi (erityisesti vuorovaikutus) rutiinien huomaaminen sosiaalisen vuorovaikutuksen muutos (yksilökeskeinen – yhteisöllinen vuorovaikutus)

23 OPPIMINEN Tiedonmuodostus
Kokeileva, uudistava oppiminen oman työn tutkiminen (tutkiva kehittäminen) perustelujen löytäminen kehittämiskohteen ja vuorovaikutuksen kyseenalaistaminen rajojen ylittäminen dialogi  uuden tiedon luominen valmiin tiedon sijaan

24 Reseptejä ennaltaehkäisevään yhteistoimintaan
Työn todelliset ristiriidat esille  aito kehittämisen kohde  oppimisen motivaatio ja sitoutuminen Rajoja ylittävä tiimitoiminta Pitkäjänteinen yhteistyö ja verkostosuhteet (yhteisöllisyys) Anne-Leena Juntunen

25 Reseptejä ennaltaehkäisevään yhteistoimintaan
Luottamuksen syntyminen Teorian ja käytännön tiedon yhdistyminen mallittaminen Osallisuus yhteistoimintaan uudenlaisen lapsuuden luominen aikuisten ja lasten yhteistoiminta Anne-Leena Juntunen

26 Lähteet Arnkil E (1992) Sosiaalityön rajasysteemit ja kehitysvyöhyke. Jyväskylän yliopisto. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Research 85. Jyväskylän yliopiston monistuskeskus ja Sisäsuomi Oy. Engeström Y (1992) Interactive expertise. Studies in distributed working intelligence. University of Helsinki. Department of Education. Research Bulletin 83. Engeström Y (2001) Kehittävä siirtovaikutus: mitä ja miksi? Teoksessa T Tuomi-Gröhn & Y Engeström (toim) Koulun ja työn rajavyöhykkeellä. Uusia työssä oppimisen mahdollisuuksia. Helsinki, Yliopistopaino: 19─27. Engeström Y (2002) Kehittävä työntutkimus. Perusteita, tuloksia ja haasteita. Hallinnon kehittämiskeskus. 3. painos. Helsinki, Edita Prima Oy. Engeström Y (2004) Ekspansiivinen oppiminen ja yhteiskehittely työssä. Tampere, Vastapaino. Anne-Leena Juntunen

27 Lähteet Janhonen S, Sarja A & Juntunen AL (2006) Mikä ohjaa oppimisprosessia ammattikorkeakoulussa? Esimerkkinä sosiaalialan koulutusohjelman asiakastyön harjoittelu. Teoksessa T Aarrevaara & J Herranen (toim) Mikä meitä ohjaa? Artikkelikokoelma Jyväskylässä 5.─ järjestetystä korkeakoulutuksen tutkimuksen IX symposiumista. Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos: 241−252. Juntunen AL (2010) Uusia työtapoja päiväkotityöhön. Tutkimus sosionomi (AMK) -koulutuksen asiakastyön harjoittelusta. Oulun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Sarja E 115.  Karila, K. & Nummenmaa, AR Matkalla moniammatillisuuteen. Kuvauskohteena päiväkoti. Helsinki. WSOY. Sarja A (2000) Dialogioppiminen pienryhmässä. Opettajaksi opiskelevien harjoitteluprosessi terveydenhuollon opettajankoulutuksessa. Jyväskylä University. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research 160. Sosiaali- ja terveysministeriö (2007) Varhaiskasvatus vuoteen Varhaiskasvatuksen neuvottelukunnan loppuraportti. Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2007:72. Viitattu folderId=28707&name =DLFE-4044.pdf&title=Varhaiskasvatus_vuoteen_2020__Varhaiskasvatuksen_ neuvottelukunnanloppuraportti_fi.pdf Wenger E (1998) Communities of practice. Learning, meaning and identity. New York, Cambridge University Press. Anne-Leena Juntunen

28 Keskustelua… Miten työn kehittäminen mielletään työyksikössäsi? Perustehtäviin kuuluvaksi? Anne-Leena Juntunen


Lataa ppt "UUSIA AVAUKSIA OPETUKSEEN JA TYÖELÄMÄÄN Varhaiskasvatuksen yhteistyön kehittäminen ja rajojen ylittäminen Anne-Leena Juntunen, KT, lehtori."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google