Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuRiikka Aaltonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa 17.1.2005 Katariina Alha/W5W
2
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT JA TYÖTAVAT -ARVIOINTI OPETUSSUUNNITELMA TARKOITTAA KOULUTUKSEN TIETOISTA SUUNNITTELUA TAVOITTEELLISEKSI KOKONAISUUDEKSI O P S W5W-KOULUTUS. 16.3.2004. OULUN YLIOPISTO
3
OPSin rakenne elementteinä opintojaksot ja opintokokonaisuudet >> OPSmallit blokki opintojaksoperustainen moduli juonne Katariina Alha/W5W
4
BlokkiOPS keskiössä opetuksen/oppimisen järjestys opinnoista suunnitellaan kiinteä kokonaisuus, joka suoritetaan ohjatusti opiskelijat etenevät ryhmänä Katariina Alha/W5W 1. syksy kokonaisuus 1 1. kevät kokonaisuus 2 2.syksy kokonaisuus 3 1. kurssi 2. kurssi 3. kurssi jne 1. kurssi 2. kurssi 3. kurssi jne 1. kurssi 2. kurssi 3. kurssi jne
5
OpintojaksoOPS perinteinen yliopisto –ops keskiössä oppiaine ja sen asiantuntijat oppikursseja kokoavana periaatteena oppiaineen sisäinen luokittelu, esim. arvosanakokonaisuudet perusopinnotaineopinnotsyventävät opinnot - kurssi jne - kurssi jne - kurssi jne Katariina Alha/W5W
6
ModuliOPS keskiössä (asiantuntijan) osaamisalueet yksittäiset opintojaksot kytketään yhteen tietyn osaamisalueen ympärille >> auttaa opiskelijaa kokonaisuuksien hahmottamisessa Katariina Alha/W5W perusopinnotaineopinnotsyventävät opinnot moduli 1 1. kurssi 2. kurssi jne moduli 2 jne moduli 1 1. kurssi 2. kurssi jne moduli 2 jne moduli 1 1. kurssi 2. kurssi jne moduli 2 jne
7
JuonneOPS keskiössä alan asiantuntijan ydin- osaamisalueet ja asiantuntijaksi kasvu opintokokonaisuudet määritellään läpi tutkinnon (tai sen osan) kulkevina juonteina Katariina Alha/W5W kurssi 1 (ongelma 1) kurssi 2 (ongelma 2) kurssi 3 (ongelma 3) juonne 1 (projekti1) XX juonne 1 (projekti1) XX jne X
8
TUTKINTOASETUS Tutkintoasetus kielitaito (6§) alempi korkeakoulututkinto (7§) ylempi korkeakoulututkinto (12§) koulutuksen järjestämisestä 8§, 13§ opettajakoulutuksen tavoitteet (18§) jatkokoulutuksen tavoitteet (21§) arviointiin ja kehittämiseen liittyvät tavoitteet (28§) Tutkintorakenteen toimeenpano –raportti (39:2002) Katariina Alha/W5W
9
OPPIMINEN! motivaatio lähtötiedot lahjakkuus elämäntilanne oppimistyyli ……. mihin voimme vaikuttaa? ymmärtävä oppiminen? Katariina Alha/W5W
10
OPISKELUPOLKU tavoite: ESTEETÖN ops ja siihen liittyvät järjestelyt, ohjaus,… TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W
11
RESURSSIT aika, raha, yhteistyökumppanit, osaaminen,…. tavoite: REALISTISESTI HUOMIOITU TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W
12
KOULUTUKSEN TAVOITTEET tavoite:TUOTETTU PERUSTEHTÄVÄSTÄ KÄSIN kaikkien osapuolien näkökulmasta relevantit tavoitteet TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W
13
KOKONAISRAKENNE tavoite: ALEMPI JA YLEMPI TUTKINTO OVAT MIELEKKÄITÄ KOKONAISUUKSIA tavoite: ALEMPI JA YLEMPI TUTKINTO MUODOSTAVAT JATKUMON TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET
14
SISÄLTÖ/ CORE tavoite: YDINSISÄLTÖINEN OPETUSSUUNNITELMA tieteenalan keskeinen tietämys TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET
15
ASIAOSAAMINEN TUTKIJAN TAIDOT AMMATILLISET TAIDOT ONGELMANRATKAISUKYKY KOMMUNIKAATIO JA SOSIAALISET TAIDOT JATKUVA OPPIMINEN, HALU KEHITTÄÄ ITSEÄ OSAAMISEN RAKENTUMINEN TIEDEOPINNOISSA Tek1 2003 TIETEELLINENAJATTELU perusopinnot aineopinnot syventävät opinnot laboratoriotyöt erikoistyöt diplomityö harjoittelu työskentely tutkimusryhmissä
16
KUORMITTAVUUS tavoite: MITOITUS TEHTY HUOLELLISESTI JA YMMÄRTÄVÄN OPPIMISEN NÄKÖKULMASTA opiskelijat: ajankäytön tiedostaminen TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W
17
OHJAUS tavoite: OHJAUS JA HOPS OVAT KIINTEÄ OSA TUTKINTOJEN OPETUSSUUNNITELMAA TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W
18
OPINTO-OPAS tavoite: KIRJOITETTU ASIAKASNÄKÖKUL- MASTA oleellinen osa toimivaa opetussuunnitelma- viestintää TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W
19
OPETUSMENETELMÄT tavoite: TUKEVAT YMMÄRTÄVÄÄ OPPIMISTA JA OVAT TARKOITUKSENMUKAISIA eri opetusmenetelmien tietoinen käyttö TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W
20
TENTIT JA OPPIMISEN ARVIOINTI tavoite: EDISTÄVÄT OPPIMISTA JA ANTAVAT OIKEAN KUVAN OSAAMISESTA TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W
21
KANSAINVÄLISTYMINEN tavoite: KANSAINVÄLISTYMIS- STRATEGIA OTETTU HUOMIOON tavoite: EUROOPPALAINEN ULOTTUVUUS NÄKYVISSÄ TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET
22
TOIMINNAN SEURANTA JA ARVIOINTI tavoite: PALAUTEJÄRJESTELMÄ(t) TUOTTAA RELEVENTTIA TIETOA NOPEASTI JATKUVAN KEHITTÄMISEN POHJAKSI TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Katariina Alha/W5W
23
TEHTÄVÄ arvioikaa miten omassa opetussuunnitelmassanne näkyvät 1. KOKONAISRAKENNE 2. KUORMITTAVUUS 3. OHJAUS 4. KANSAINVÄLISTYMINEN 5. TOIMINNAN SEURANTA JA ARVIOINTI Katariina Alha/W5W
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.