Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Skills-laivaseminaari 20.5.2010 Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Skills-laivaseminaari 20.5.2010 Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu."— Esityksen transkriptio:

1 Skills-laivaseminaari 20.5.2010 Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.

2 1.Mitä ymmärrämme yrittäjyyteen oppimisen ja kasvamisen prosessilla ammatillisen koulutuksen näkökulmasta? 2.Mitä uskallamme ja haluamme tavoitella ja miten uskomme ja luotamme kykyymme tehdä se? 3. Miten voisimme sen tehdä 4.Ketä ”me” olemme ja keiksi ”me” tulemme?

3 Mitä ymmärrämme yrittäjyyteen oppimisen ja kasvamisen prosessilla ammatillisen koulutuksen näkökulmasta?

4 Kansainvälinen kehitys – uusista yrityksistä uusiin yrittäjiin  painopiste yrityksen käynnistämisestä yrittäjyysvalmiuksiin  Tärkeää:  halu ryhtyä yrittäjäksi  ympäristön ja läheisten tuki  usko omiin kykyihin  halua kantaa yrittäjyyteen liittyviä riskejä  yrittäjillä taipumus suhtautua muita positiivisemmin epävarmuuteen  ELI KYSE ON  kyvystä havaita, luoda ja hyödyntää mahdollisuuksia ja halusta toteuttaa niitä

5 Persoonallisuuden ja älykkyyden konstruktiot

6 Yrittäjyys elinikäinen polku – mutta mihin?

7 Vaikuttamisen logiikka Sarasvathy 2006 Kuka olen? Mitä tiedän? Ketä tunnen? Mitä voin tehdä Sidosryhmien sitoutuminen Vuorovaikutus muiden kanssa Uudet keinot Uudet Tavoitteet UUDET MAHDOLLISUUDET JA UUDET TOIMINTATAVAT Voimavarojen laajeneva sykli Käytettävissä olevat keinot Actual courses of Action possible

8 Ketä ”me” olemme ja keiksi ”me” tulemme? Opettajan identiteetin muutos, jota luonnehtii Mahdollistaja, kanssatoimija ja tukija Me= oppilaat, muut opettajat, yrittäjät ja muut sidosryhmät Myös opettaja uskaltaja, riskin ottaja, omiin kykyihin luottaja ja tekijä Myös kysyy: Kuka olen? Mitä tiedän? Ketä tunnen? Ja toimii ja muuttaa toimintaansa

9 9 Yrittäjyyden opetuksen Uravaikutus (Charney & Libecap 2000) Opiskelijat, joilla oli yrittäjyysopintoja muita todennäköisemmin: –Suurempi varallisuus (62% korkeampi kuin niillä joilla ei yrittäjyysopetusta) –Korkeammat palkat (27%) –Työskentelivät enemmän uusien tuotteiden ja palvelujen kehittämisessä

10 10 Pienyrityksen omistajat ja johtajat Sampo Pankin yrittäjätutkimus 2010, vertailu 2007 2009: Joitakin tuloksia: Ovat elämäänsä tyytyväisiä ja onnellisia Arvostavat terveyttä, perhettä ja työn sisältöä

11 Yrittäjyyskasvatuksen vaiheet Vaihe 1 1990-luvun alku – haaste piirreteorioille – onko yrittäjyys synnynnäistä vai voiko yrittäjyyteen kasvattaa Vaihe 2: Mitä on yrittäjyyteen ja yrittäjämäinen oppiminen 1990-luvun lop. ja 2000- luvun alku Vaihe 3: Miten yrittäjyyttä opetetaan- 2005- Vaihe 4:Millainen on yrittäjämäinen opettaja ja oppimisympäristö

12 YKTT -Valtakunnalliset Yrittäjyyskasvatuspäivät Turussa 30.9.-1.10.2010

13 Yrittäjyyskasvatuksen Tutkimusseura RY Yrittäjyyskasvatuksen Tutkimusseuran tarkoituksena on edistää yrittäjyyskasvatuksen monitieteistä tutkimusta ja sen käytäntöön soveltamista. Yhdistys tukee yrittäjyyskasvatuksen tutkimusta, tutkijoiden ja toimijoiden keskinäistä kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä, järjestää konferensseja sekä edistää ja harjoittaa alan julkaisutoimintaa. Yrittäjyyskasvatuksen tutkimusseura voi myös antaa lausuntoja ja edistää tavoitteidensa toteuttamista erilaisissa kansallisissa ja kansainvälisissä yhteisöissä ja yhteistyöelimissä. Seuraan kuuluu yrittäjyyskasvatuksen tutkijoita, opettajia, yrittäjiä ja vaikuttajia ympäri Suomen. Tervetuloa mukaan!


Lataa ppt "Skills-laivaseminaari 20.5.2010 Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google