Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus 2015-2020 *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus 2015-2020 *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario."— Esityksen transkriptio:

1 TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus 2015-2020 *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario Opetus&TKI (A.Kärki, M.Hannukainen 17.2.2011)

2 Tulevaisuustyöpaja Tarkoitus on kehittää osanottajien käsitystä siitä, millaisia haasteita tutkimustoiminnassa ammattikorkeakouluissa voidaan kohdata seuraavan 5-10 v aikana – yksittäisen toimijan (osallistuva tutkija/opettaja/projektihlö) – organisaation (amkit) – yhteiskunnan kannalta Työpajassa pyritään selvittämään millaisia kykyjä, resursseja ja mahdollisuuksia on käytettävissä tulevaisuuden tekemiseksi ja muokkaamiseksi toivottuun suuntaan Työpajoissa itseymmärrys ja usko omiin mahdollisuuksiin vahvistuu Työpajassa haasteet ja tulvaisuus saatetaan yhteen Tulevaisuustaulukko Tarkoitus on kehittää osanottajien käsitystä siitä, millaisia haasteita tutkimustoiminnassa ammattikorkeakouluissa voidaan kohdata seuraavan 5-10 v aikana. Näkökulma voi olla yksittäisen toimijan (osallistuva tutkija/opettaja/projektihlö), organisaation (amkit) yhteiskunnan.

3 Ryhmä 3 Opetus &TKI Muuttumaton, jatkuva kasvu KatastrofiPaluu menneeseenMuutos Asenteet Näkökulmat Oppimisen näkökulmasta tki- tietämystä riittävästi Kaksi näkökulmaa: tki opetusta palveleva/ yrityselämää kehittävää Tutkimukseen suhtaudutaan akateemisesti Henkilöstöpoliittinen ongelma (tki-toimintaa ei mielletä osaksi opetustoimintaa); kaksi eri leiriä Oppiminen ja tki nähdään erillisinä. Resurssien pieneneminen ja puute Ajatusmalli:oppiminen tapahtuu luokassa Ongelmalähtöinen oppiminen; tiedon soveltaminen Toimintojen yhdistäminen parhaalla mahdollisella tavalla Projektityön vahvistaminen menetelmänä Tutkimuksen rooli ja sisällöt amk- kentässä/opetuksessa Pisteytyksen kautta ohjataan Opetuksen asiantuntijuus/ TKI-asiantuntijuus eriytyvät yhä enemmän Vetovoimaisimmat amk:t vetävät tekijät; erot 24 amk:n välillä kasvavat Pätevän henkilöstön saanti vaikeutuu Byrokratian lisääntyminen Opiskelijat loppuvat Uskottavuus kärsii, rahoitus tyrehtyy (katastrofi voi myös antaa mahdollisuuden nopeaan etenemiseen) Tutkimustieto jää arkistoihin, ei siirry käytäntöön Resurssien pieneneminen (voi kuitenkin johtaa myös luoviin ratkaisuihin ) Esim.tutkimustulosten seuraaminen roolina? Osaamisen jaottelu; tilanneosaaminen TKI:n jalkautuminen Living Lab-toiminta aidossa elämisen ympäristössä Heikkojen signaalien huomiointi Opetus&tki parhaimmillaan tutkii työelämän ilmiöitä & tuottaa tutkimuksen pohjalta konkreettisia innovaatioita ”Connecting sciences” Opettajan rooli Opetussuunnitelmat Opetussuunnitelmat ja TKI puhuvat eri kieltä Asiantuntijat vs. heittäytyjät Tuntisuunnitelmat; onko tilaa tki-toiminnalle Ylhäältä päin jalkauttaminen; määräys ei toimi Ammattikorkeakoulujen sisäiset rakenteet eivät vastaa yhteiskunnan todellisuutta Opetusmenetelmien- ja suunnitelmien muuttaminen; opiskelijoille ammatillinen tulevaisuudennäkymä Opettajan roolin pitäisi olla enemmän tutkimuksellinen; roolimalli opiskelijoille


Lataa ppt "TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus 2015-2020 *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google