Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

CS36A0500 Toimitusketjun kehittämisprojekti TUDI

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "CS36A0500 Toimitusketjun kehittämisprojekti TUDI"— Esityksen transkriptio:

1 CS36A0500 Toimitusketjun kehittämisprojekti TUDI
Johdatus diplomi-insinöörin työhön ja diplomityöhön Petri Niemi PtN/09/2013

2 Valmennuksen loppusuora - yritykseen tehtävät opinnäytetyöt
Valmiudet soveltaa osaamistaan työelämässä Diplomityö Toimitusketjun kehittämisprojekti

3 Haluamme pitää yhteyttä
.. koska tarvitsemme palautetta kehittyäksemme. Jo tieto siitä miten urasi etenee on meille arvokas tieto. Tee profiili ja pidä sitä yllä LinkedInissä Lähetä request to join: LUT SCM Professionals Forum Voit laittaa palautetta. Saat (silloin tällöin) tietoa tekemisistämme ja foorumin tapahtumista. Voit seurata millaisiin tehtäviin samanlaisella koulutuksella on päädytty. Opetuksen kehittäminen Opiskelija-palaute Opintojen ja tutkimuksen kehittäminen Työelämäpalaute

4 Sisältö Opinnäytetyöt valmentavat työelämään Mikä on opinnäytetyö?
Millainen on opinnäytetyön aihe? Miten opinnäytetyötä tehdään? Opinnäytetyötyypit Opinnäytetöiden aiheet Diplomityöprojekti Valmistautuminen ja aloittaminen Toimitusketjun kehittämisprojekti -kurssi Kurssin käytännöt Lisäesimerkkejä

5 1. Opinnäytetyöt valmentavat työelämään
Mikä on opinnäytetyö? Millainen on opinnäytetyön aihe? Miten opinnäytetyötä tehdään? CS20A0500 Toimitusketjun kehittämisprojekti CS90A0060 Diplomityö / Toimitusketjun johtaminen

6 Diplomi- ja erikoistyössä ei tehdä tieteellistä tutkimusta.
Tieteellinen tutkimus Opinnäytetyö Kenelle suunnattu Tuottaa uutta tietoa ensisijaisesti tiedeyhteisölle. Tuottaa uutta tietoa kohdeorganisaatiolle. Kuka arvioi Tiedeyhteisö (reviewerit, siteeraajat) Kohdeorganisaatio, tarkastajat Suhde teoriaan Tuottaa uutta teoriaa, vahvistaa jo esitettyjä olemassa olevia teorioita. Soveltaa teoriaa käytännön ongelmaan (=ratkaisee) Opinnäytetyössä ratkaistaan ongelma tieteellisellä lähestymistavalla: Tekijä käyttää hyödykseen ja myös osoittaa hyödyntäneensä olemassa olevaa tietoa. Ratkaisu ja ratkaisuun johtanut prosessi on dokumentoitu siten, että joku muu pystyisi toistamaan sen keräämällä vastaavat tiedot ja tekemällä vastaavat analyysit ja päättelyt.

7 Yritykseen tehtävän opinnäytetyön kaksi puolta
Yliopiston maine OPINNÄYTETYÖ Osaamisen osoittaminen yliopistolle Hyödyttää suunnitellusti kohde-yritystä Taustalla yrityksen tavoitteet Opiskelijan pitkän ajan ”markkina-arvo” Hyvä opinnäytetyö antaa opiskelijalle mahdollisuuden soveltaa ja testata oppimaansa käytännössä ja tuo samalla uutta tietoa ja osaamista yritykseen. Hyvää aihetta ei saada, se hankitaan. Opinnäyteaiheen etsiminen on osaamisen myymistä.

8 Opiskelijan ja ohjaajan työnjako opinnäytetyössä
On aktiivinen ja oma-aloitteinen osapuoli. Valmistautuu ohjaustapahtumaan. Tutustuu etukäteen ohjeistuksiin. Esittää kysymyksiä. Esittää esilläoleviin kysymyksiin ratkaisuvaihtoehtoja. Päättää milloin työ on valmis arvosteltavaksi. Vastaa ensisijaisesti kysymyksiin. Auttaa erityisesti prosessin alkuvaiheessa. Arvostelee ja antaa palautteen työstä opinnäytetyön aseman mukaisesti. Opinnäytetyön tekeminen Ohjaus Arvostelu

9 Opinnäytetyön päävaiheet
1. YMMÄRRYKSEN RAKENTAMINEN ONGELMASTA 2. ONGELMAN RATKAISUN RAKENTAMINEN 3. JOHTOPÄÄTÖSTEN TEKEMINEN

10 Teorian ja empirian roolit opinnäytetyössä
1. YMMÄRRYKSEN RAKENTAMINEN ONGELMASTA Mikä teoriatieto auttaa ymmärtämään ongelmaa? Yrityksessä koettu ongelmallinen tilanne Miten avainhenkilöt kuvailevat ongelmaa? Keskustelut, Haastattelut, Dokumentit Teoreettinen esiymmärrys Teoriatieto ongelman luonteesta Yleinen käytännön tieto ongelman luonteesta Mitkä teoriat/menetelmät auttavat ratkaisemaan tai jäsentämään ongelmaa? Ongelman ymmärrys ja todentaminen Mitä tietoa tarvitaan ongelman ratkaisemiseksi? 2. ONGELMAN RATKAISUN RAKENTAMINEN Teoriatieto ratkaisuista ja menetelmistä Käytännön erityistieto ja/tai numeerinen data Jäsennellyt tiedon- hankintakehikot Hyödynnettävien menetelmien valinta tai rakentaminen Tiedon kerääminen hyödynnettävää menetelmää varten Ongelmanratkaisu- menetelmä(t) 3. JOHTOPÄÄTÖSTEN TEKEMINEN Tulokset, johtopäätökset, ratkaisut ja suositukset

11 Mitä tarkoittaa kohta ”Tutkimustapa, menetelmät ja aineisto”?
Mitkä olivat työn (=ongelman ratkaisemisen) vaiheet? Mitä teorialähtöisiä viitekehyksiä tai menetelmiä käytettiin apuna työn eri vaiheissa? ongelman määrittelyssä tai analysoinnissa, käytännön tiedon hankinnassa ja jäsentelemisessä, ratkaisujen ja kehittämisehdotusten tuottamisessa, tulosten arvioinnissa Mitä tietoaineistoja käytettiin työn eri vaiheissa? Esimerkiksi: Haastattelut Dokumentit Numeerinen data

12 NYKYTILAN SELVITYSPROJEKTI ONGELMANRATKAISUPROJEKTI
Opinnäytetyötyypit NYKYTILAN SELVITYSPROJEKTI Tavoitteena selvittää nykytila (sekä esittää kehitysehdotuksia) Mitä tietoa minun on kerättävä jotta saan luotettavan kuvan nykytilasta? Miten kuvaan tiedon hyödynnettävässä muodossa? Mitä tiedonkeruukehyksiä ja prosessimalleja on tarjolla? Mitä aiheeseen liittyvät selvitykset kertovat? YLEENSÄ LIIAN SUPPEA DIPLOMITYÖPROJEKTIKSI RAKENNUSPROJEKTI Tavoitteena rakentaa johtamis-, ohjaus-, mittaus-, tms. järjestelmä. Millainen on hyvä järjestelmä juuri kyseiseen ympäristöön? Millaisia sovellettavia valmiita järjestelmiä ja suosituksia rakentamisprosessiin löytyy kirjallisuudesta? ONGELMANRATKAISUPROJEKTI Tavoitteena ratkaista nykytilan ongelma. Mitkä ovat ratkaisuvaihtoehdot kyseiseen ongelmaan? Miten ongelma teorian mukaan syntyy? Mitä ratkaisuja teoria tarjoaa?

13 Esimerkkejä opinnäytteiden aiheista
NYKYTILAN SELVITYSPROJEKTI Varaosalogistiikan prosessinkuvaus * Konepajan alihankintaprosessin kuvaus kehittämisen lähtökohdaksi * Hankintatoimen nykytila-analyysi * Varastoinnin nykytilakartoitus ABC-analyysiä hyödyntäen * RAKENNUSPROJEKTI Toimittaja-arviointijärjestelmän rakentaminen Tuotekuljetusten nykytila-analyysi ja excel-ohjausmallin rakentaminen * Tuotannonohjausmallin kehittäminen pienessä teollisuusyrityksessä Komponenttien varastonhallintatyökalun kehittäminen Aiheuttamisperusteisen hinnoittelumallin kehittäminen logistiikkayritykselle * ONGELMANRATKAISUPROJEKTI VMI-mallin käyttöönotto yrityksessä Optimaalisen valmistuseräkoon valinta tuotteelle toimitusketjunäkökulmasta Tuotannon tehokkuuden parantaminen LEAN-työkalujen avulla Tuoteryhmän make or buy –tarkastelu Varastonohjausparametrien määrittäminen ostonimikkeille * * - Rajaus lähinnä toimitusketjun kehittämisprojektin kokoinen

14 Opinnäytetyön anatomia 1(2) - systemaattinen liikkeellelähtö
Mitä tietoja tarvitaan? Miten tiedot kerätään? Miten tietoa käsitellään? Mitä tietoa ei ole mahdollista saada -> miten puutteeseen reagoidaan? Tietojen hankinta Miten luvattuihin tavoitteisiin päästään? Mitä omaa teoriapohjan päälle lisätään? Mitä vaiheita työn tekemisessä on? Mitä menetelmiä tutkimuksessa käytetään? Työn suoritustapa Miten muualla on ratkaistu samankaltaisia ongelmia? Mitä kirjallisuus ehdottaa ratkaisuun päätymisen tavoiksi? Mitkä ovat hyvän ratkaisun ominaisuudet? Teoria Mihin yrityksen ongelmaan työssä etsitään vastausta Mikä on tämän työn panos ongelman ratkaisemiseksi? Mitä tietoa raportin lukija yrityksessä on saanut luettuaan raportin? Ongelmanasettelu / tavoitteet ESIYMMÄRRYS

15 Opinnäytetyön anatomia 2(2) – läpinäkyvä päättely
Miten tuloksia ja niistä tehtyjä johtopäätöksiä voi hyödyntää? Toimenpidesuositukset Mitä tulokset merkitsevät ongelman ja tavoitteiden kannalta? Johtopäätökset Miten muokata tiedot muotoon jotta niiden avulla pystytään vastaamaan tavoitteisiin? Tietojen käsittely ja tulosten tulkinta Tämä ei ole työn sisällysluettelo vaan etenemismalli. Eteneminen ei läheskään aina ole näin suoraviivaista. Työhön sisältyy aina enemmän tai vähemmän iteraatiota.

16 Esimerkki rakennusprojektista – Toimittaja-arviointijärjestelmän rakentaminen
Haastatellaan pääkäyttäjien tarpeet Kerätään tiedot tietojärjestelmistä Arvioidaan yleisten mallien soveltuvuutta workshopissa Tietojen hankinta Kartoitetaan yleiset toimittaja-arviointimallit Määritetään hyvän arviointi-järjestelmän ominaisuudet Tutkimuksen suoritustapa Tarveanalyysi Järjestelmän raakaversion kehittäminen Järjestelmän testaus ja säätö Arviointi-järjestelmän luovutus ja ohjeistus Teoria Miten arvioida toimittajien suorituskykyä juuri kyseisessä liiketoiminnassa? Tavoitteena on määritellä mittarit ja suoritustapa jatkuvan arvioinnin toteuttamiseen. Ongelmanasettelu / tavoitteet ESIYMMÄRRYS ..jatkuu

17 Esimerkki rakennusprojektista – Toimittaja-arviointijärjestelmän rakentaminen
Esitetään jatkokehityskohteet Toimenpidesuositukset Arvioidaan järjestelmän toimivuutta suhteessa tavoitteisiin Johtopäätökset Rakennetaan järjestelmä: mittaristot ja arviointikäytännöt. Varmistutaan koekäytöllä järjestelmän toimivuudesta. Kerätään kokemukset koekäytöstä. Ohjeistetaan käyttö. Tietojen käsittely ja tulosten tulkinta

18 Opinnäytetyön arvostelu
Arvosteltava osa-alue Ongelmanasettelu, tavoitteet ja rajaukset Olemassa olevan tutkimustiedon hyödyntäminen Tutkimustapa, menetelmät ja aineisto Projektin suunnitelmallinen ja vastuullinen toteutus Tulosten tulkinnan ja johtopäätösten johdonmukaisuus ja uskottavuus Tulosten hyödynnettävyys Raportin luettavuus, esitystapa ja kieliasu Arvosana EI OLE osa-alueiden keskiarvo, kokonaisuuden voi pilata epäonnistuminen yhdelläkin osa-alueella.

19 Hyvän opinnäytetyön ominaisuuksia
Arvosteltava osa-alue Hyvän työn ominaisuuksia Ongelmanasettelu, tavoitteet ja rajaukset Työ on rajattu niin että se on toteutettavissa budjetoidulla työmäärällä. Tavoitteet ovat haastavat, selkeät ja realistiset. Tavoitteet on saavutettu. Olemassa olevan tutkimustiedon hyödyntäminen Työssä on tunnistettu mitä teoriaa sovelletaan. Kirjallisuuteen /teoriaan on perehdytty etukäteen. Teorian soveltaminen on myös osoitettu raportissa. Tutkimustapa, menetelmät ja aineisto Työssä kerrotaan selkeästi mitä aineistoa on kerätty ja miten sitä on käsitelty. Aineisto vastaa tavoitteissa asetettua tasoa. Projektin suunnitelmallinen ja vastuullinen toteutus Työn suoritustapa on suunniteltu etukäteen. Työ tehdään oikeassa vaiheessa opintoja. Työn välivaiheet on raportoitu ohjaajalle ohjeiden mukaisesti. Työ pysyy aikataulussa. Tulosten tulkinnan ja johtopäätösten johdonmukaisuus ja uskottavuus Päättely on läpinäkyvää, johtopäätökset ovat syntyneet esitetyn teorian ja empiirisen aineiston pohjalta. Tekijä osoittaa kykyä arvioida kriittisesti tulostensa luotettavuutta ja luotettavuuden vaikutusta johtopäätöksiin. Tulosten hyödynnettävyys Tekijä on oppimaansa hyödyntäen päässyt kohdeyritykselle hyödyllisiin tuloksiin. Työ tuo uutta tietoa kohdeyritykselle. Raportin luettavuus, esitystapa ja kieliasu Työllä on selkeä rakenne ja otsikointi. Toimialan ulkopuolinen, tuotantotalouden peruskäsitteistön ymmärtävä lukija ymmärtää raportin kielen. Taulukoita, kuvia ja kaavioita on käytetty havainnollisesti.

20 Toimitusketjun kehittämisprojekti
Kurssin käytännöt

21 Kurssi lyhyesti Johdatuskurssi diplomityössä sovellettavaan (=diplomi-insinöörin) ajattelumalliin ja työtapaan. Aihe yrityksestä, mahdollisuus harjoitella osaamista aidossa ympäristössä. Opiskelijat hankkivat aiheet itse. Tehdään yksin (suositeltava) tai parina, 8 op = 200 tuntia työtä per henkilö Työ tehdään pääsääntöisesti marras-toukokuun välisenä aikana, muustakin aikataulusta voidaan sopia. Esitietovaatimuksena suoritetut toimitusketjun johtamisen opinnot: Tuotannon- ja materiaalinohjaus ja Toimitusketjun hallinta. Suositellaan: Päätöksenteko toimitusketjussa ja Tuotannon ja logistiikan strateginen kehittäminen Yritykset eivät yleensä maksa erikoistyöstä palkkaa, mutta korvaavat matkakulut (mutta mikään ei estä tekemästä työtä palkallisena). Töitä käsitellään luottamuksellisina, raportti jää vain tarkastajan käyttöön.

22 Kehittämisprojekti Kehittämisprojektissa opiskelija hyödyttää yritystä soveltaen oppimaansa (=teoriaa) ja osoittaa oppineensa soveltamaan teoriaa. Nämä toteutuvat, kun Aihe ja tavoitteet on valittu siten, että ne luovat opiskelijalle mahdollisuuden käyttää oppimaansa. Varsinainen selvitys-, analyysi- ja/tai kehittämistyö on suunniteltu etukäteen. Päättely on läpinäkyvää, tekijä osoittaa mihin tietoon kukin päätelmä pohjautuu. Tekijä ei keksi pyörää uudelleen, vaan soveltaa ja yhdistelee olemassa olevaa tietoa.

23 Työn hyväksymisen edellytykset
Työn aihe on hyväksytetty ohjaajalla ennen työn aloittamista. Jo valmiita töitä ei hyväksytä erikoistyöksi jälkikäteen. Työn edistyminen on kuvattu vaiheittain työsuunnitelma-, väliraportointi- ja loppuraportointivaiheissa kurssin lomakkeilla ja suullisesti tapaamisissa/puhelinpalavereissa ohjaajan kanssa. Kirjallinen loppuraportti on jätetty arvosteltavaksi sekä: Opiskelija on tehnyt palavereista toimeksiantajan kanssa muistiot, jotka esitetään pyydettäessä työn ohjaajalle. Parina tehdyssä työssä on loppuraportin yhteydessä kurssin lomakkeen liitteenä on annettu selvitys parin työpanoksen jakautumisesta parin kesken.

24 Raportointi ja ohjaus työn kuluessa
Kaksi henkilökohtaista ohjaus-/raportointitilaisuutta E0. Työsuunnitelma (TKKP13_E0_..) Kun aihe on hahmoteltu mutta rajauksessa on vielä liikkumavaraa. E1. Väliraportointi (TKKP13_E1_..) Riippuen aiheesta: E2. Loppuraportointi (TKKP13_E2_..) Palautetaan kirjallinen raportti + TKKP13_E2_xxx, Ennen tiedon-keruun aloitta-mista Analyysien alustavien tulosten valmis-tuttua Muuta ohjausta aina tarvittaessa, kannattaa sopia tapaamis- /puhelinaika etukäteen sähköpostilla.

25 Käytäntöjä Raportointi lomakkeella
Työn eteneminen raportoidaan kirjallisesti käyttäen vakiomuotoista lomaketta TKKP13_E0_1_2.doc, nimetään TKKP13_EX_Sukunimi.doc (X=0,1,2, samaa lomaketta täydennetään prosessin ajan). Lähetä lomake ohjaajalle sähköpostilla ennen tilaisuutta sekä ehdota sopivia tapaamisaikoja. Tarvittaessa väliraportoinnin voi hoitaa puhelimitse Kirjallinen loppuraportti Tutustu DIPPAMAPPIIN. Diplomityöstä annettuja ohjeita noudatetaan soveltuvin osin. Raportin laajuus riippuu aiheesta, yleensä n. 20 – 40 sivua Pituutta tärkeämpi on sisällön asiapitoisuus ja johdonmukaisuus

26 Lisäesimerkkejä opinnäytetyöprojekteista
Nykytilan selvitysprojekti Ongelmanratkaisuprojekti

27 Esimerkki ongelmanratkaisuprojektista – Varastoon sitoutuneen pääoman alentaminen
Haastatellaan laskentaan tarvittavat parametritiedot sekä parametrien mahdolliset vaihteluvälit Kerätään numerotiedot tietojärjestelmistä Tietojen hankinta Analyysiprosessi määrittyy valitun teoriapohjan mukaisesti Tutkimuksen suoritustapa ABC-analyysi Varasto-parametrien määrittäminen Teoria Miten alentaa varastoon sitoutunutta pääomaa? Tavoitteena määrittää pitäisikö nimikkeitä vähentää vai alentaa niiden varastotasoja vai molempia. Ongelmanasettelu / tavoitteet ESIYMMÄRRYS ..jatkuu

28 Esimerkki ongelmanratkaisuprojektista – Varastoon sitoutuneen pääoman alentaminen
Esitetään ratkaisuvaihtoehdot ja suositus ratkaisuksi toimintapolitiikan muodossa. Toimenpidesuositukset Vertaillaan parametrikombinaatioita suhteessa tavoitteisiin sekä laskennan ulkopuolelle jätettyihin tekijöihin. Johtopäätökset Lasketaan tulokset eri parametrikombinaatioilla Vertaillaan eri parametri-kombinaatioiden tuloksia keskenään. Tietojen käsittely ja tulosten tulkinta

29 Esimerkki nykytilan selvitysprojektista – Prosessinkuvaus kehittämisen lähtökohdaksi
Kerätään data volyymeistä, aikaviiveistä ja kustannuksista Kerätään haastattelemalla prosessikartta-tiedot Tietojen hankinta Valitaan kuvausmenetelmä Kuvataan prosessi Osoitetaan havaitut kehittämiskohteet Tutkimuksen suoritustapa Prosessinkuvaus-menetelmät Prosessinkehitys-menetelmät, esim. LEAN Mitä kehittämiskohteita vastaavat selvitykset ovat osoittaneet? Teoria Tavoitteena selvittää ja kuvata tilaus-toimitus-prosessin nykytila ja osoittaa siitä kehittämiskohteet Ongelmanasettelu / tavoitteet ..jatkuu

30 Esimerkki nykytilan selvitysprojektista – Prosessinkuvaus kehittämisen lähtökohdaksi
Esitetään priorisoidut kehittämiskohteet Toimenpidesuositukset Arvioidaan tuloksia suhteessa tavoitteisiin Arvioidaan työtapaa, soveltuisiko sama tapa jatkokehityshankkeisiin Johtopäätökset Piirretään kaaviot havainnolliseen muotoon kehityskohteiden havaitsemiseksi Tulkitaan kehittämiskohteiden merkitys koko prosessin kannalta Tietojen käsittely ja tulosten tulkinta


Lataa ppt "CS36A0500 Toimitusketjun kehittämisprojekti TUDI"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google