Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Varhaiskasvatus, koulu, oppilaitos ja vapaa-aika lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena Pirkanmaan LAPE Pippuri toimintasuunnitelma 2017-2018 Kaikille.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Varhaiskasvatus, koulu, oppilaitos ja vapaa-aika lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena Pirkanmaan LAPE Pippuri toimintasuunnitelma 2017-2018 Kaikille."— Esityksen transkriptio:

1 Varhaiskasvatus, koulu, oppilaitos ja vapaa-aika lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena Pirkanmaan LAPE Pippuri toimintasuunnitelma Kaikille tulostettuna kuva Pippurista, STM:n koko hankesuunnitelma (josta poimittu tähän keskeiset). Susanna Raivio

2 ”Muutoksen tavoitteena ovat nykyistä lapsi- ja perhelähtöisemmät, oikea-aikaisemmat, tasalaatuisemmat, vaikuttavammat, kustannustehokkaammat ja paremmin yhteen sovitetut palvelut” Mitä tehdään? Yhdistetään sote-palvelut asiakaslähtöisiksi kokonaisuuksiksi Vahvistetaan peruspalveluita ja siirretään painopistettä ehkäiseviin palveluihin ja varhaiseen tukeen Otetaan huomioon digitaalisuus kehitystyössä Vahvistetaan yhteistyön tekemistä järjestöjen ja seurakuntien kanssa Osallistetaan lapset, nuoret ja vanhemmat mukaan kehittämistyöhön Tarjotaan lasten, nuorten ja perheiden parissa työskenteleville ammattihenkilöille koulutusta ja työvälineitä muutoksen tueksi Luodaan työskentelytapoja, jotka perustuvat tutkimustietoon ja hyvin suunniteltuihin integroituihin toimintamalleihin Uudistetaan palveluiden ohjausta ja johtamista Kehitetään kuntien, maakuntien ja valtion viranomaisille välineet tietoon ja lapsen oikeuksiin perustuvaan päätöksentekoon ja toimintakulttuurin edistämiseen LAPE-työskentely valtakunnallisella, maakunnallisella ja kunnallisella tasolla Tekstidia Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu) Susanna Raivio

3 Varhaiskasvatus lapsen hyvinvoinnin tukena
Koulu ja vapaa-aika lapsen ja nuoren hyvinvoinnin tukena Susanna Raivio

4 Varhaiskasvatuksen työrukkanen
Nimetyt jäsenet Hämeenkyrö, Ikaalinen, Juupajoki, Kangasala, Kihniö, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Parkano, Pirkkala, Punkalaidun, Pälkäne, Ruovesi, Sastamala, Tampere, Valkeakoski, Vesilahti, Virrat, Ylöjärvi, TAMK ja kehittäjäkumppaneista  Kangasalan seurakunta ja Kolmostien terveys, seurakunnat …. Muut hyödynnettävät työryhmät – joustavasti mukaan Pippurin/soten muut ryhmät Kuntien lape-ryhmät Muut eri toimijoiden sisäiset ja keskinäiset verkostot Tekstidia Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu) Susanna Raivio

5 Koulun ja vapaa-ajan työrukkanen
Nimetyt jäsenet Hämeenkyrö, Ikaalinen, Juupajoki, Kangasala, Kihniö, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Parkano, Pirkkala, Punkalaidun, Pälkäne, Ruovesi, Sastamala, Tampere, Valkeakoski, Vesilahti, Virrat, Ylöjärvi, TAMK ja kehittäjäkumppaneista  Kangasalan seurakunta ja Kolmostien terveys, seurakunnat, Tikas-paja, seutukunnallinen nuorisotyö… Muut hyödynnettävät työryhmät – joustavasti mukaan Pippurin/soten muut ryhmät, erityisesti oppilas- ja opiskelijahuollon alatyöryhmä Kuntien lape-ryhmät Muut eri toimijoiden sisäiset ja keskinäiset verkostot Tekstidia Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu) Susanna Raivio

6 Varhaiskasvatusrukkasen aikataulut
Päivämäärät 3.5. klo 8.30, klo 9, klo 13, 14.8. klo 9, klo 13, klo 13, klo 13. Pilotit käynnistyvät syksyllä: LAVA-tilaisuus lape-ryhmille Paikallinen keskustelu ja ajan varaaminen siihen/ valmistelu Tekstidia Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu) Susanna Raivio

7 Koulu ja vapaa-aikarukkasen aikataulut
Päivämäärät 3.5. klo 8.30, klo 13, klo 9, 17.8. klo 9, klo 13, klo 13, klo 13 OKM:lle on palkattu henkilö ohjaamaan osaltaan muutosohjelmaa koulumaailman osalta - > ei vielä tiedetä tässä vaiheessa millaista ohjetta ja ohjausta sieltä tulee Pilotit käynnistyvät syksyllä: LAVA-tilaisuus lape-ryhmille Paikallinen keskustelu ja ajan varaaminen siihen/ valmistelu Tekstidia Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu) Susanna Raivio

8 Miksi lähdetään hakemaan muutosta?
Lapset, nuoret ja perheet saavat sopivaa tukea oikeaan aikaa päättäjät ja ammattilaiset osaavat kohdata lapset ja nuoret nykyistä paremmin päättäjät ja ammattilaiset tuntevat lasten oikeudet ammattilaiset tekevät nykyistä parempaa yhteistyötä aikuiset ottavat lasten ja nuorten mielipiteet huomioon kun palveluita suunnitelmaan, koulussa, varhaiskasvatuksessa, terveyspalveluissa, lastensuojelussa ja nuorisotyössä päättäjät selvittävät päätöstensä vaikutukset lapsiin ennen niiden tekemistä Tekstidia Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu) Susanna Raivio

9 Varhaiskasvatus, koulu ja vapaa-aika lapsen ja nuoren hyvinvoinnin tukena
Tavoitteet Yhteisöt ja ympäristöt hyvinvointia vahvistaviksi Yksilökohtainen työ yksilöllisiä tarpeita vastaavaksi Toimenpiteet Vahvistetaan yhteisöllistä hyvinvointityötä sekä kehitetään sen sisältöjä ja toimintatapoja Yksilökohtaisen opiskeluhuoltotyön sisältöjä syvennetään ja toimintatapoja kehitetään Kehitetään sähköisiä palveluja ja menetelmiä Tunnistetaan osaamistarpeita (+koulutusta) Toteutetaan maakunnalliset pilotit Susanna Raivio

10 Toimenpide 1 Vahvistetaan yhteisöllistä hyvinvointityötä sekä kehitetään sen sisältöjä ja toimintatapoja Vahvistetaan osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukevaa toimintakulttuuria ja kehitettään yhteisöllisen opiskelijahuoltotyön käytänteitä esiopetuksesta lähtien. Vahvistetaan varhaiskasvatuksen hyvinvointityötä. Vahvistetaan toimintaa ja aikuisten sitoutumista kiusaamisen ja häirinnän ehkäisemiseksi ja niihin puuttumiseksi. Tuetaan kaverisuhteita sekä tunne- ja vuorovaikutustaitoja varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa, koulussa ja oppilaitoksessa Tekstidia Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu) Susanna Raivio

11 Tuetaan vanhempia kasvatustyössä osana yhteisöllistä hyvinvointityötä.
Edistetään lasten ja nuorten hyvinvointia tukevaa vapaa-ajan toimintaa ja tuetaan mahdollisuuksia tasapuoliseen harrastamiseen. Tuetaan vanhempia kasvatustyössä osana yhteisöllistä hyvinvointityötä. Laaditaan oppilaitoskohtaisen opiskeluhuoltoryhmän paikallinen ja kansallinen työskentelymalli kouluasteittain esiopetus mukaan lukien. Susanna Raivio

12 Toimenpide 2. Syvennetään yksilökohtaisen opiskeluhuoltotyön sisältöjä
ja kehitetään toimintatapoja Järjestetään opiskeluhuoltopalvelut (koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä kuraattori- psykologipalvelut) lapsi- ja nuorisolähtöisenä kokonaisuutena esiopetuksessa. koulussa ja oppilaitoksissa. Jatkossa opiskeluhuolto voisi tarjota lapsille ja nuorille peruspalveluja myös somaattisen ja psyykkisen terveyden pulmissa. Kehitetään opiskeluhuollon ja erityistason palveluiden sekä esiopetuksen, koulun ja oppilaitosten yhteistyökäytänteitä vastaamaan paljon tukea tarvitsevien lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä tarpeisiin. Susanna Raivio

13 Varmistetaan yksilökohtainen opiskeluhuollon lainmukaiset toimitavat.
Mallinnetaan esiopetuksen yksilökohtainen opiskeluhuolto. Mallinnetaan varhaiskasvatus-, esiopetus-, koulu- ja oppilaitosympäristöön sopivia varhaisen tuen ja hoidon käytänteitä. Susanna Raivio

14 Toimenpide 3. Kehitetään kansallisesti sähköisiä palveluja ja työtapoja sekä tuetaan niiden käyttöönottoa varhaiskasvatuksen, esiopetuksen, koulun ja oppilaitosten työn tueksi Susanna Raivio

15 Toimenpide 4. Tunnistetaan yhteisölliseen ja yksilökohtaiseen työhön liittyviä osaamistarpeita ja järjestetään tarvittavaa koulutusta Susanna Raivio

16 LAPEssa yhdessä kehitettävää
Kuinka liitetään perhekeskustoimintamallin sisällöt osaksi koulun ja varhaiskasvatuksen sisältöä? Kuinka liitetään erityis- ja vaativan tason palvelut ja konsultaatio osaksi koulun ja varhaiskasvatuksen sisältö? Kuinka lapsivaikutusten arvio saadaan mukaan kaikkeen toimintaan? Susanna Raivio

17 Tänään ? Susanna Raivio

18 Ajatuksia, toiveita, kysymyksiä?
Mitä toiveita teillä on työskentelyn suhteen? Susanna Raivio

19 Hankehenkilöstö Tehtävä Yhteystiedot Hanna Harju-Virtanen
projektipäällikkö p Titta Pelttari muutosagentti p Henna Vanhatalo projektisihteeri p Jaana Koivisto perhekeskustoimintamalli p Maria Antikainen perhekeskustoimintamalli, varhaiskasvatus p Päivi Viitanen-Marchegiano p Tia Kemppainen vanhemmuuden ja parisuhteen tuki p Marja Olli eropalvelut p Suvi Nieminen maahanmuuttajapalvelut p Susanna Raivio varhaiskasvatus, koulu ja vapaa-aika p Sari Miettinen erityis- ja vaativan tason palvelut p Nanna Miettunen p Tiina Civil lastensuojelun sosiaalityön moniammatillinen toimintamalli p Susanna Raivio

20 stm.fi/hankkeet/lapsi-ja-perhepalvelut
Kiitos! #lapemuutos stm.fi/hankkeet/lapsi-ja-perhepalvelut Susanna Raivio Susanna Raivio


Lataa ppt "Varhaiskasvatus, koulu, oppilaitos ja vapaa-aika lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena Pirkanmaan LAPE Pippuri toimintasuunnitelma 2017-2018 Kaikille."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google