Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Varhaiskasvatus lapsen hyvinvoinnin tukena Kehittämistyöryhmän tapaaminen 23.5.2017 klo 9-11 Tampereen virastotalo, rh 2, 5 krs Susanna Raivio ja Maria.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Varhaiskasvatus lapsen hyvinvoinnin tukena Kehittämistyöryhmän tapaaminen 23.5.2017 klo 9-11 Tampereen virastotalo, rh 2, 5 krs Susanna Raivio ja Maria."— Esityksen transkriptio:

1 Varhaiskasvatus lapsen hyvinvoinnin tukena Kehittämistyöryhmän tapaaminen klo 9-11 Tampereen virastotalo, rh 2, 5 krs Susanna Raivio ja Maria Antikainen

2 Tänään Aamukahvit ja esittäytymiskierros
Valtakunnallisten toimenpidelinjausten esittely Toimenpidelinjausten käsittelyä pienryhmissä Pienryhmätyöskentelyn purku ja keskeisimpien toimenpiteiden valinta Käytännön asioita (MyPirkanmaa, kokousaikataulut ym.) Muut asiat Susanna Raivio ja Maria Antikainen

3 Kehittämistyön suunta - STM
Varhaiskasvatus lapsen keskeisenä kehitysympäristönä  positiivisia kokemuksia yhteisöön kuulumisesta ja vaikuttamisesta Yhteisöllinen ja yksilökohtainen hyvinvointityö lapsen arjen kehitysympäristöissä Lasten ja perheiden osallisuuden vahvistaminen Painopiste hyvinvointia edistävään, ehkäisevään, yksilöitä ja yhteisöjä vahvistavaan suuntaan LAPE-periaatteiden konkretisoiminen: osallisuus, lapsen oikeudet ja lapsen etu, voimavarojen vahvistaminen, lapsi-, nuori- ja perhelähtöisyys, perheiden monimuotoisuus Varhaiskasvatus osana perhekeskustoimintamallia Kehittämistyötä kansallisella, maakunnallisella ja paikallisella tasolla Yhteistyö myös muiden kehittämistyöryhmien kanssa Huom! Esiopetuksen osuus Koulu lapsen hyvinvoinnin tukena -työryhmässä Susanna Raivio ja Maria Antikainen

4 Varhaiskasvatus lapsen hyvinvoinnin tukena –työryhmän tavoitteet
Yhteisöt ja ympäristöt hyvinvointia vahvistaviksi Yksilökohtainen työ yksilöllisiä tarpeita vastaavaksi Susanna Raivio ja Maria Antikainen

5 Toimenpiteet Vahvistetaan yhteisöllistä hyvinvointityötä sekä kehitetään sen sisältöjä ja toimintatapoja Yksilökohtaisen opiskeluhuoltotyön sisältöjä syvennetään ja toimintatapoja kehitetään (esiopetus) Kehitetään sähköisiä palveluja ja menetelmiä Tunnistetaan osaamistarpeita ja järjestetään tarvittavaa koulutusta Susanna Raivio ja Maria Antikainen

6 Toimenpide 1: Vahvistetaan yhteisöllistä hyvinvointityötä sekä kehitetään sen sisältöjä ja toimintatapoja A) Osallisuuden vahvistaminen, yhteisöllisen toimintakulttuurin ja varhaiskasvatuksen hyvinvointityön vahvistaminen B) Kiusaamisen ja häirinnän ehkäisy ja niihin puuttuminen, kaverisuhteiden sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen C) Vapaa-ajan toiminnan ja harrastusten edistäminen D) Vanhempien tukeminen kasvatustehtävässä Oppilaitoskohtaisen opiskeluhuoltoryhmän työskentelymallin laatiminen mukaan lukien esiopetus (käsitellään esiopetuksen osuudelta koulu ja vapaa-aika lapsen hyvinvoinnin tukena –ryhmässä) Tekstidia Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu) Susanna Raivio ja Maria Antikainen

7 A) Osallisuuden vahvistaminen, yhteisöllisen toimintakulttuurin ja varhaiskasvatuksen hyvinvointityön vahvistaminen Hyvinvointityön määrittely, rakenteet, toimintatavat ja työnjako Paikallisen tiedonkeruun menettelytavat ja tiedon suunnitelmallinen hyödyntäminen Lasten kuulluksi tulemisen varmistaminen (Kysely?) Vanhempien osallisuuden vahvistaminen, kasvatuskumppanuuden tukeminen? Tunne- ja vuorovaikutustaitoja tukevien menetelmien hyödyntäminen Rakenteiden ja toimintatapojen vakiinnuttaminen Susanna Raivio ja Maria Antikainen

8 B) Kiusaamisen ja häirinnän ehkäisy ja puuttuminen, kaverisuhteet sekä tunne- ja vuorovaikutustaidot
Käytettävissä olevien toimenpideohjelmien hyödyntäminen ja uusien toimintatapojen kehittäminen Lasten, vanhempien ja yhteisön aikuisten osallistaminen ja sitouttaminen suunnitteluun ja uusiin toimintatapoihin Kiusaamisen esiintyvyyden järjestelmällinen seuranta ja arviointi Uusien monialaisten toimintatapojen kehittäminen tilanteisiin, joissa kiusaamista ei ole saatu loppumaan, monialainen yhteistyö kiusaamisen jälkihoidossa Rakenteiden ja toimintatapojen vakiinnuttaminen Susanna Raivio ja Maria Antikainen

9 C) Vapaa-ajan toiminnan ja harrastamisen tasapuolisten mahdollisuuksien edistäminen
Osallistumiskynnyksen madaltaminen lisäämällä maksutonta toimintaa Kunnan tilojen käyttö maksuttomina harrastustiloina lasten vapaa-ajalla, myös lasten ja perheiden omaehtoisen vapaa-ajan toiminnan mahdollistaminen Kuljetusten mahdollinen tukeminen harrastuksiin pääsyn helpottamiseksi Lasten vapaa-ajan vieton tapojen ja harrastusten seuraaminen (esim. terveystarkastukset ja kouluterveyskysely) Susanna Raivio ja Maria Antikainen

10 D) Vanhempien tukeminen kasvatustehtävässä osana yhteisöllistä hyvinvointityötä
Osallisuutta tukevien, vuorovaikutuksellisten ja innovatiivisten työmuotojen kehittäminen yhdessä lasten, vanhempien ja henkilöstön kanssa nykyteknologiaa hyödyntäen Lapsen ikäkauden mukaisen tiedonjaon sisällyttäminen vanhempaintapaamisiin Linkittyy Vanhemmuuden ja parisuhteen tuen kehittäminen –työryhmään Susanna Raivio ja Maria Antikainen

11 Toimenpide 2: Syvennetään yksilökohtaisen opiskeluhuoltotyön sisältöjä ja kehitetään toimintatapoja
Nämä kaikki toteutetaan Koulu ja vapaa-aika lapsen hyvinvoinnin tukena – ryhmässä: A) Varhaisen tuen ja hoidon käytänteiden mallintaminen esiopetukseen ja varhaiskasvatukseen (Opiskeluhuoltopalveluiden järjestäminen lapsilähtöisenä kokonaisuutena esiopetuksessa B) Esiopetuksen, opiskeluhuollon ja erityistason palveluiden yhteistyökäytänteiden kehittäminen (paljon tukea tarvitsevat lapset ja perheet) C) Yksilökohtaisen opiskeluhuollon lainmukaisten toimintatapojen varmistaminen D)Esiopetuksen yksilökohtaisen opiskeluhuollon mallintaminen Susanna Raivio ja Maria Antikainen

12 A) Varhaisen hoidon ja tuen käytänteiden mallintaminen
Keskinäisestä työnjaosta sopiminen varhaiskasvatuksessa Yhteistyörakenteiden määrittely perhekeskuksen, erikoissairaanhoidon ja lastensuojelun konsultaatioihin ja jalkautumiseen varhaiskasvatukseen siellä toimivan henkilöstön tueksi sekä yhteisiin asiakastapaamisiin Lasten ja vanhempien osallisuuden varmistaminen prosesseissa Nivelvaiheiden käytäntöjen määrittäminen Kohdennetun vanhemmuuden tuen mallien kehittäminen yhdessä perhekeskuksen kanssa Mielenterveysongelmien varhaisen tunnistamisen ja hoidon kehittäminen Susanna Raivio ja Maria Antikainen

13 Toimenpide 3: Kehitetään sähköisiä palveluja ja työtapoja sekä tuetaan niiden käyttöönottoa
Paikallisesti käytettävissä olevan palveluvalikoiman kokoaminen sähköisessä muodossa yhteen sekä ammattilaisten että asiakkaiden tarpeisiin Linkittyy kansalliseen osuuteen ( LAPE projektiryhmä selvittää) Susanna Raivio ja Maria Antikainen

14 Toimenpide 4: Tunnistetaan yhteisölliseen ja yksilökohtaiseen työhön liittyviä osaamistarpeita ja järjestetään tarvittavaa koulutusta Liittyy kaikkiin kehittämiskokonaisuuksiin Näitä kootaan koko prosessin ajan Susanna Raivio ja Maria Antikainen

15 Kehittämiskokonaisuudet koottuna
Osallisuuden vahvistaminen, yhteisöllisen toimintakulttuurin ja varhaiskasvatuksen hyvinvointityön vahvistaminen Kiusaamisen ja häirinnän ehkäisy ja niihin puuttuminen, kaverisuhteiden sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen Vapaa-ajan toiminnan ja harrastusten edistäminen Vanhempien tukeminen kasvatustehtävässä Varhaisen tuen ja hoidon käytänteiden mallintaminen esiopetukseen ja varhaiskasvatukseen Sähköisten palveluiden ja työtapojen kehittäminen Koulutustarpeiden kokoamien Susanna Raivio ja Maria Antikainen

16 LAPEssa yhdessä kehitettävää
Kuinka liitetään perhekeskustoimintamallin sisällöt osaksi koulun ja varhaiskasvatuksen sisältöä? Kuinka liitetään erityis- ja vaativan tason palvelut ja konsultaatio osaksi koulun ja varhaiskasvatuksen sisältö? Kuinka lapsivaikutusten arvio saadaan mukaan kaikkeen toimintaan? Susanna Raivio

17 Ryhmätyöskentely Mitkä kolme kehittämiskokonaisuutta nostaisitte toimenpidelinjauksista tärkeimmiksi? TOP 3 jatkotyöstäminen Kotitehtävä Susanna Raivio ja Maria Antikainen

18 Linkkejä Mistä Lapessa on kyse? Maakuntauudistus Sote-uudistus
Maakuntauudistus Sote-uudistus LAPE muutosohjelma LAPE STM Pirkanmaa 2019 Varhaiskasvatus, koulu ja oppilaitos lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena – kansallinen LAPE-projektisuunnitelma Susanna Raivio ja Maria Antikainen

19 Yhteystiedot Varhaiskasvatus lapsen hyvinvoinnin tukena –projektikoordinaattorit Pirkanmaan lasten ja perheiden palveluiden kehittäminen - PIPPURI Susanna Raivio Puh Maria Antikainen Puh Susanna Raivio ja Maria Antikainen

20 stm.fi/hankkeet/lapsi-ja-perhepalvelut
Kiitos! #lapemuutos stm.fi/hankkeet/lapsi-ja-perhepalvelut Susanna Raivio ja Maria Antikainen


Lataa ppt "Varhaiskasvatus lapsen hyvinvoinnin tukena Kehittämistyöryhmän tapaaminen 23.5.2017 klo 9-11 Tampereen virastotalo, rh 2, 5 krs Susanna Raivio ja Maria."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google