Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

SIVISTYSLAUTAKUNNAN JA PERUSTURVALAUTAKUNNAN ILTAKOULU 19.1.2016 MÄNTSÄLÄN OPS 2016 Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "SIVISTYSLAUTAKUNNAN JA PERUSTURVALAUTAKUNNAN ILTAKOULU 19.1.2016 MÄNTSÄLÄN OPS 2016 Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016."— Esityksen transkriptio:

1 SIVISTYSLAUTAKUNNAN JA PERUSTURVALAUTAKUNNAN ILTAKOULU 19.1.2016 MÄNTSÄLÄN OPS 2016 Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016

2 MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON? Opetushallituksen päättämät perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet = koulun toiminnan/esiopetuksen kannalta keskeinen opetusta ohjaava normi Mäntsälän ops : Koulujen/esiopetuksen kasvatus- ja opetustyön perusta Oppilaalla/lapsella on lain takaama oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta ja ohjausta koulun/esiopetuksen työpäivinä Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016

3 OPS -TYÖ MÄNTSÄLÄSSÄ Aikataulu Ops-työ aloitettu tammikuussa 2013 Mukana ops -työssä 92 henkilöä Rehtoreita, päiväkotien johtajia ja opettajia Lisäksi kaikki loputkin perusopetuksen ja esiopetusryhmien opettajat (yhteensä 200 henkilöä) oman yksikön toiminnan kehittämisen ja suunnittelun myötä lukuvuonna 2015-2016 Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016

4 OPETUSSUUNNITELMAN RAKENNE Esiopetuksen ops Yleinen osa Esiopetuksen tehtävä Toimintakulttuuri Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet Lapsen kasvun ja oppimisen tuki ja oppilashuolto Perusopetuksen ops Yleinen osa Perusopetuksen tehtävä Toimintakulttuuri Koulutyön järjestäminen Arviointi Oppimisen ja hyvinvoinnin tuki Oppilashuolto Oppiaineet Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016

5 MILLAINEN ON UUSI OPS MÄNTSÄLÄSSÄ? Ohjaava, aito arjen työkalu opettajalle, rehtorille ja päiväkodin johtajille Yhtenäistää perus- ja esiopetusta (yhdessä ja erikseen) Tavoitteena linjata, ei rajata Toimintakulttuurin ja opetuksen uudistaminen Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016

6 MIHIN TÄHDÄTÄÄN? MIHIN SUUNTAAN KOULUJA/ESIOPETUSTA KEHITETÄÄN? Toimintakulttuuri Oppiva yhteisö ytimenä Vahva yhtenäinen ja yhteisöllinen toimintakulttuuri Yhdessä tekeminen, tutkiminen, kokeileminen, innostuminen, onnistuminen Kehitytään dialogin avulla, opitaan toisilta ja yhdessä Yritteliäisyys, virheistä oppiminen Kerätään ja hyödynnetään palautetta, arvioidaan omaa työtä säännöllisesti Löydetään omia vahvuuksia ja luodaan myönteinen ja realistinen kuva itsestä Irrottaudutaan istuvasta elämäntavasta, toiminnallisuus Asetetaan tavoitteita ja arvioidaan omaa edistymistä Työhön syventyminen, sinnikkyys, loppuunsaattaminen Oppilaiden osallisuuden lisääntyminen/lasten ja huoltajien osallisuus Tietotekniikka mukaan kaikkiin oppiaineisiin/esiopetuksessa edistetään kotien rinnalla tieto- ja viestintäteknologista osaamista Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016

7 OPPIMISKÄSITYS Oppilaan rooli HYVIN aktiivinen, kasvatetaan kantamaan vastuuta omasta oppimisesta ja edistymisestä -------- Linnunpoikasesta kultakalaksi! Opettajan rooli muuttuu tiedon jakajasta kohti oppilaan oppimisen ohjaajaa; ilmiöoppiminen, flipped learning jne. Oppilaantuntemuksen merkitys lisääntyy; yksilöllinen oppiminen, vuorovaikutus, oppilaan ohjaaminen jne. Esiopetuksessa toimitaan yhteistyössä muiden kanssa ja asetetaan tavoitteet omalle ja yhteiselle toiminnalle Esiopetuksessa lapsi oppii leikkien, liikkuen, tutkien, erilaisia työtehtäviä tehden, itseään ilmaisten sekä taiteisiin perustuvassa toiminnassa Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016

8 OPPILAAN/LAPSEN OSALLISUUS Oppilaat/lapset mukana suunnittelemassa miltei kaikkea: oppimisympäristöjä, työtapoja, tapahtumia, arviointitapoja, monialaisia oppimiskokonaisuuksia, kasvatustavoitteita, järjestyssääntöjä jne. Oppilaalle/lapselle ja huoltajille kuvataan opetussuunnitelman tavoitteet oppimiselle Oppilas/lapsi asettaa itselleen tavoitteita oppimiselle, työskentelylle ja käytökselle reflektoi omaa työtään, arvioi tekee johtopäätöksiä asettaa uusia tavoitteita Valinnaisaineita myös alakouluun Monialaiset oppimiskokonaisuudet (väh. 1 lukuvuodessa) Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016

9 ARVIOINTI Painopiste on oppimista edistävässä arvioinnissa Jatkuvaa, kannustavaa, ohjaavaa, oppimista edistävää palautetta annetaan joka päivä itsearviointi ja vertaisarviointi Monipuoliset arviointimenetelmät; paperikoe ei enää riitä osaamisen osoittamisen välineeksi arvosanaan vaikuttaa myös monialaiset oppimiskokonaisuudet oppilaan ja opettajan työote reflektiivinen, omaa työtä arvioidaan koko ajan Mäntsälässä ei joulutodistusta, väliarviointi hoidetaan arviointikeskustelulla (paitsi 9.lk) arviointikeskusteluja/tavoitekeskusteluja/kehityskeskusteluja/onnistumiskeskusteluja kaikilla vuosiluokilla väh 1 krt/lukuvuosi (korvaa väliarvioinnin) arviointikeskusteluja 2 krt alkuopetuksessa muuten sanallinen arviointi 1.-5. luokilla, paitsi äidinkieli alk. 3.lk matematiikka alk. 3.lk englanti alk. 4.lk numeroarviointi kaikessa 6.luokasta alkaen esiopetuksessa osallistumistodistus lukuvuoden päätteeksi Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016

10 OPPIAINEET, 3.-6.LK MATEMATIIKKA 2004: Tavoitteet oppilaalle ja keskeiset sisällöt luetteloina Oppilas saa onnistumisen kokemuksia matematiikan parissa oppii tutkien ja havainnoiden muodostamaan matemaattisia käsitteitä ja käsite- järjestelmiä oppii käyttämään matemaattisia käsitteitä oppii peruslaskutaitoja ja ratkaisemaan matemaattisia ongelmia Jne. 2014: Opetuksen tavoitteet, tavoitteisiin liittyvät sisällöt ja laaja-alainen osaaminen T1 pitää yllä oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä tukea myönteistä minäkuvaa ja itseluottamusta T2 ohjata oppilasta havaitsemaan yhteyksiä oppimiensa asioiden välillä T3 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan esittää kysymyksiä ja tehdä perusteltuja päätelmiä havaintojensa pohjalta T4 kannustaa oppilasta esittämään päättelyään ja ratkaisujaan muille konkreettisin välinein, piirroksin, suullisesti ja kirjallisesti myös tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen T5 ohjata ja tukea oppilasta ongelmanratkaisutaitojen kehittämisessä T6 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida ratkaisun järkevyyttä ja tuloksen mielekkyyttä Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016


Lataa ppt "SIVISTYSLAUTAKUNNAN JA PERUSTURVALAUTAKUNNAN ILTAKOULU 19.1.2016 MÄNTSÄLÄN OPS 2016 Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google