Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAkseli Elstelä Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
2
Ylöjärven kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmaprosessi 2016
Luku 4 Yhtenäisen perusopetuksen toimintakulttuuri Opetuspäällikkö Leena Pöntynen Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
3
Opetuksen eheyttäminen ja oppimiskokonaisuudet
Perusopetus on opetussuunnitelmallisesti ja pedagogisesti yhtenäinen kokonaisuus! Olennaista on oppilaan oppimiskokemus Oppiaineiden ja muun koulutyön yhteistyönä rakennetaan oppimiskokonaisuuksia, joiden tavoitteet sekä suunnittelun ja toteuttamisen periaatteet määritellään perusteissa ja joista päätetään paikallisesti. Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
4
Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet
Tavoitteena on luoda toimintakulttuuria, joka edistää oppimista, osallisuutta, hyvinvointia ja kestävää elämäntapaa. Oppiva yhteisö toimintakulttuurin ytimenä Hyvinvointi ja turvallinen arki Vuorovaikutus ja monipuolinen työskentely Kulttuurinen moninaisuus ja kielitietoisuus Osallisuus ja demokraattinen toiminta Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo Vastuu ympäristöstä ja kestävään tulevaisuuteen suuntautuminen Veso 2015 vesoparikoulun kanssa Koulutuslautakunnan ja rehtorien iltakoulu huhtikuu 2015 Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
5
Toimintakulttuurin kehittäminen OPS-prosessissa
Toimintakulttuuria käsitellään ½ Vesossa yhdessä Vesoparikoulun kanssa. Työskentely tapahtuu joko ikäryhmittäin (alakoulu:1-2/3-4/5-6) tai aineryhmittäin (yläkoulu). Yläkoulut voivat valita myös ikäluokkatyöskentelyn haluamallaan tavalla. Toiminta perustuu sytykepuheenvuorojen ja ryhmien keskustelun vaihteluun. Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
6
Toimintakulttuurin kehittäminen OPS-prosessissa
Toimintakulttuuria käsitellään koulutuslautakunnan ja rehtorien iltakoulussa huhtikuussa 2015. Tarkoituksena on kuulla luottamusmiesten valintoja osana kunnallisten painotusten valmistelun prosessia. Rehtorit käsittelevät näistä syntyvää kunnallista esitystä kesäkuun seminaarissaan ja tekevät pohjaesityksen lautakunnalle. Lautakunnalle esitetään pohjaesitys kesäkuussa 2015, mutta varsinaiselle päätökselle kuntakohtainen ops tulee vasta keväällä 2016. Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
7
Monialaiset oppimiskokonaisuudet (OK) opetussuunnitelman perusteissa
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
8
Monialaisten oppimiskokonaisuuksien järjestäminen Ylöjärvellä
Tutkitaan jaksotuksen muuttamisen mahdollisuuksia monialaisten oppimiskokonaisuuksien helpottamiseksi. Mahdollisesti kuntakohtaisia ja koulukohtaisia aihioita. Agenttivetoinen ryhmä työstää pohjia syksyllä 2014. Kun pohjat työskentelylle on saatu, otetaan oppilaskunnat mukaan toimintaan. TUPA2016 tavoite laaditaan oppilaiden osallistamisen ympärille, työstön kohteena monialaisten oppimiskokonaisuudet lukuvuosina ja Tavoitteena oppilaskuntaseminaari joka toinen vuosi, joka työstäisi kahden vuoden tavoitteet kerralla. Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.