Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHanna Sipilä Muutettu yli 6 vuotta sitten
1
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso 11.2.2016 Ulla Rasimus & Leena Nousiainen
2
Teemat Oppimiskäsitys opettamisen ja arvioinnin perustana laaja-alaisen osaamisen taidot osana toimintaa ja oppiaineiden sisältöja oppilaiden osallisuus omassa oppimisessaan ja koulun oppilasrakenteet monialaiset oppimiskokonaisuudet ja niiden rakentaminen ja yhteistyö koulun opettajien kanssa yhteistyön edellytykset arjessa
3
Opetussuunnitelmien historiaa - oman aikakautensa tuotoksia v. 1970 - Komitean laatima – yksityiskohtainen - Yhteiset kaikille ja kaikkialla n. 700 sivua v.1985 - Asiantuntijoiden laatimaa, ainekohtaisuus korostui - Kuntakohtaisia osuuksia Ohjaavat opettajat laatimassa v.1994 - Kouluille annettiin lupa tehdä oma ops jopa tuntijaon saivat itse päättää - kunnan sisällä suuria eroja – taideteoksista ohjeisiin v. 2004 - normimuotoinen - sitova - yhtenevät perusteet kuntakohtainen osuus - oppiaineiden tavoitteet hyvin yksityiskohtaiset v.2010 - oppilashuoltolaki v. 2014 - ops -perusteet
4
Uudistuksen ydin MITEN KOULU TOIMII VIELÄ NYKYISTÄ PAREMMIN KASVUYHTEISÖNÄ JA OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ? -> TOIMINTAKULTTUURIN JA PEDAGOGIIKAN MUUTOS MITEN?MITÄ? MIKSI? Leena Nousiainen
5
OPS 2014 perusteet Ulla Rasimus, Leena Nousiainen Koulun toiminta- kulttuuri Monialaiset oppimis- kokonaisuudet Ilmiöpohjainen oppiminen Laaja-alainen osaaminen Oppimis- käsitys oppiaineet OPPIAINEET = Tiedot + taidot + arviointi OPPIAINEET = Tiedot + taidot + arviointi
6
”Mitä on oppiminen?”
7
Miten oppimista tapahtuu? OPPIMINEN kokemusreflektiouusi tieto toiminta
8
Käsitys oppimisesta Oppilas on aktiivinen toimija Myönteiset tunnekokemukset, yhdessä tekeminen ja uutta luova toiminta edistävät oppimista Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa – kielen ja vuorovaikutuksen merkitys, vertaisoppiminen Taitojen merkitys Kasvaminen vastuuseen omasta opiskelusta Oman oppimisprosessin hahmottaminen Tavoitteiden asettaminen ja oman työn suunnittelu ja arviointi Kannustavan ja ohjaavan palautteen merkitys
10
1-2 – vuosiluokat: siirtymät, koululaiseksi kasvaminen, laaja-alainen osaaminen 3-6 – vuosiluokat : siirtymät, oppijana kehittyminen, laaja-alainen osaaminen 7-9 – vuosiluokat: siirtymä ja päättäminen, yhteisön jäsenenä kasvaminen, laaja-alainen osaaminen VUOSILUOKKAKOKONAISUUDET
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.