Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
OPPIVA OPS
2
Miten mekin pääsisimme mukaan?
ENTÄS SITTEN ME – OPPILAAT? Miten mekin pääsisimme mukaan?
3
Opetussuunnitelma PICNIC -risteily
Teemat: Opetussuunnitelman perusteiden yleinen osa oppiaineosion pohjana Oppimiskäsitys Laaja-alainen osaaminen Aineryhmien työskentely jatkuu iltapäivällä Opettajapäivän työpajojen vetäjien valmennus
4
Ainetyöryhmät Työryhmän esittely: Nimi, koulu, työryhmän vetäjä
Montako kertaa olette kokoontuneet omassa aineryhmässä? Mikä vaihe / aihe ops-työssä menossa? Mitä pitäisi saada aikaiseksi tämän päivän aikana?
5
OPS 2014 perusteet Koulun toiminta-kulttuuri Oppimis-käsitys
Monialaiset oppimis-kokonaisuudet Ilmiöpohjainen oppiminen Laaja-alainen osaaminen Oppimis-käsitys oppiaineet oppiaineet Ulla Rasimus, Leena Nousiainen
6
Käsitys oppimisesta Oppilas on aktiivinen toimija
Myönteiset tunnekokemukset, yhdessä tekeminen ja uutta luova toiminta edistävät oppimista Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa – kielen ja vuorovaikutuksen merkitys, vertaisoppiminen Taitojen merkitys Kasvaminen vastuuseen omasta opiskelusta Oman oppimisprosessin hahmottaminen Tavoitteiden asettaminen ja oman työn suunnittelu ja arviointi Kannustavan ja ohjaavan palautteen merkitys OPPIVA OPS
7
Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Monilukutaito Tieto- ja viestintä-teknologinen osaaminen Työelämä- taidot ja yrittäjyys Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Ajattelu ja oppimaan oppiminen Perusopetuksen tavoitteet ja laaja-alainen osaaminen - tiedot - taidot - arvot - asenteet - tahto Ihmisenä ja kansalaisena kasvaminen OPS perusteet 2014
8
Ulla Rasimus, Leena Nousiainen
9
Ulla Rasimus, Leena Nousiainen
10
Ulla Rasimus, Leena Nousiainen
11
Aineryhmätyöskentely
Opetussuunnitelman perusteiden yleisen ja aineosion sisäistäminen Kunnan tason arvojen /strategisten tavoitteiden muistaminen ja sisäistäminen Vastuuroolien tehtävät: koordinaattori / puheenjohtaja / kirjuri / TVT-osaaja / työryhmän jäsen Suunnitelman ja aikataulun laatiminen työskentelyn etenemisestä Työskentelytavoista/ menetelmistä ja vuorovaikutuskulttuurista keskustelu Konkreettiset pelisäännöt , esim. läsnäolo Tiedottaminen työn etenemisestä johdolle /hallinnolle, muille ainetyöryhmille ja kouluille Kunnan muiden opettajien , yhteistyökumppanien osallisuus aineryhmien työskentelyyn Opetussuunnitelman aineosioiden vuosiluokkakohtainen kirjaaminen Samaan aikaan opetuksen pedagogisia kokeiluja ja opettajuuden pieniä muutoksia Kokemusten/ osaamisen jakamisen organisointi Ulla Rasimus, Leena Nousiainen
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.